پیش از هر چیز باید گفت که قیمت فورد موستانگ شلبی (Ford Mustang Shelby GT500) با قدرت موتور 662 اسب بخار و شورولت کامارو (Chevrolet Camaro ZL1) با قدرت موتور 580 اسب بخار، آن قدر زیاد نیست که از توان مالی طرفداران این دو خودروی قدرتمند خارج باشد. قیمت آن ها روی هم رفته چیزی در حدود 111,290 دلار است که تقریباً 2,285 دلار نسبت به خودروی شورولت کوروت (Chevrolet Corvette ZR1) با قدرت موتور 638 اسب بخار کم تر است. برخلاف قیمت پایین تر این دو خودرو باید گفت که قابلیت های آن ها در مقایسه با سایر خودروهای V6 بسیار بالاتر است.
طراحی و مهندسی این دو خودرو به گونه ای است که در شرایط سخت پیست های مسابقه ای عملکرد بالایی از خود نشان می دهند. هم چنین از آن جا که این دو خودرو به سیستم های الکترونیکی پیشرفته مجهز هستند، این امکان را به وجود می آورند تا حتی رانندگان غیرحرفه ای نیز بتوانند روی قدرت موتور هیجان انگیز آن ها مسلط باشند.
اگرچه اعتقاد بر این است که این دو خودرو با هیچ خودروی دیگری قابل مقایسه نیستند، اما همواره جهت درک برتری ها یا احیاناً کاستی های هر چیزی بهتر است آن را با دیگران مورد مقایسه قرار دهیم. رانندگی در شرایط واقعی (جاده)، رانندگی در شرایط آزمایشی (زمین تست)، رانندگی در پیست مسابقه، و آزمون دینامومتر روی شاسی از جمله آزمون های مهمی هستند که باید جهت ارزیابی شورولت کامارو ZL1 و فورد موستانگ شلبی GT-500 انجام شوند. پیش از هر تصمیم یا قضاوت عجولانه ای راجع به نتیجه این آزمایشات باید اذعان داشت که حقیقتاً هر دو خودروی فوق از خصیصه های منحصر به فرد، عملکردی عالی، و ظاهری متمایز برخوردار هستند و در نوع خودشان بی نظیرند. بنابراین بهتر است با این پیش فرض به بررسی دقیق تر این دو خودرو بپردازیم.
فورد موستانگ شلبی که قیمت آن از 54,995 دلار شروع می شود، یک موتور V8 بسیار قوی دارد که می تواند با قدرت موتور 662 اسب بخار، گشتاوری برابر با 856 نیوتن متر تولید کند. این مشخصه ها در نوع خود بی نظیر هستند و تنها اگزوز چهارگانه این خودرو می تواند با انتشار صدای اگزوز فوق العاده بر این موضوع صحه بگذارد. موتور این خودرو مجهز به سوپرشارژر 2.3 لیتری همراه با یک سیستم خنک کننده پیستون است که بر روی سرسیلندرها تعبیه شده است. از دیگر تغییرات این خودرو می توان به افزایش حداکثر سرعت و بهبود چگونگی کنترل قدرت و گرمای موتور اشاره کرد. گذشته از همه این ها باید گفت که گیربکس و دیسک کلاچ فورد موستانگ نیز تحولات قابل ملاحظه ای داشته است.
در پکیج ویژه ای که شرکت خودروسازی فورد روی شلبی GT-500 ارائه کرده است، دیفرانسیل ضدلغزش با مدل تورسن عوض شده است. گفتنی است، تایرهای مشکی رنگ، کمک فنرهای قوی تر، و سیستم تعلیق دومرحله ای، این خودرو را منحصر به فرد کرده است. جالب است بدانید که فقط با 2,995 دلار می توان فورد را به سیستم خنک کننده روغن موتور و واسکازین (روغن مخصوص گیربکس و دیفرانسیل) مجهز کرد. البته ناگفته نماند که صندلی های سفارشی ریکارو، قیمت این خودرو را بدون در نظر گرفتن امکاناتی نظیر سانروف، جی پی اس (GPS)، و گرمکن صندلی، به 63,080 دلار خواهد رساند.
طرفدارانی که از نقطه نظر طراحی، همیشه دنبال ماشین های عضلانی هستند، از فورد GT-500 هرگز نخواهند گذشت؛ چون این خودرو به اندازه کافی هیولا هست. دسته دنده و کلاچ این خودرو بسیار سنگین است و هیچ تکانی ندارد. در مجموع باید گفت همه عوامل دست در دست هم داده اند تا یک خشونت بی نظیر را به شکلی کاملاً حرفه ای به راننده و دیگر طرفداران این خودرو القا کنند. طبیعی است که شلبی چهره بسیار ترسناکی دارد؛ آیا 662 اسب بخار ترسناک نیست؟ شرکت فورد حتی به فکر نوجوانان بازیگوش هم بوده است و با تعبیه سیستم کنترل کشش اندکی از وحشت این خودرو کاسته و به ایمنی آن اضافه کرده است. بنابراین پیش از استارت ماشین، کافی است فقط این سیستم را روشن کرد و هم زمان با آزاد کردن کلاچ، پدال گاز را فشار دهید. اگرچه چگونگی عملکرد این سیستم قبلاً در مقاله ای جداگانه در سایت 1Car قرار داده شده است، اما به طورخلاصه می توان گفت که سیستم کنترل کشش، سرعت گردش چرخ ها را با تنظیم فشار ترمزها کنترل می کند. شتاب 0 تا 100 این خودرو 3.5 ثانیه بوده که در مقایسه با شورولت کامارو 0.5 ثانیه سریع تر است.
لازم به یادآوری است، این خودرو در جاده های شلوغ نمی تواند قدرت موتور خود را به طور کامل به نمایش بگذارد. ازاین رو در چنین شرایطی شاید نتوان تجربه رانندگی چندان لذت بخشی را داشت. اما در سرعت های بالا شک نداشته باشید که این خودرو سر و صداهای قدرتمندی را از خود نشان خواهد داد. اگرچه کمک فنرهای شلبی عملکرد خوبی در دست اندازها دارند، اما با وجود این، کیفیت سواری شورولت کامارو بهتر است. گفتنی است، مشکل قبلی فرمان فورد هم چنان به قوت خود باقی است. درست است که دقت فرمان این خودرو بالاست، اما هم چنان تسلط راننده روی چرخ های جلو کامل نیست. ترمزهای GT-500 از نوع برمبو با شش پیستون است که از دقت بسیار بالایی برخوردار است. چه خوب بود اگر همه بخش های این خودرو هم مانند سیستم ترمزها دقیق بودند و در این صورن هیچ مشکلی باقی نمی موند. انتقال نیرو به صورت انفجاری از دیگر مشکلاتی است که این خودرو با آن روبروست. هم چنین دیده شده است که بیش از سه دور در پیست گراتان باعث می شود تا دمای روغن به نزدیکی منطقه زرد رنگ برسد.
بر اساس باورهای قدیمی مردم، شورولت کامارو نسبت به فورد شلبی کندتر است. این موضوع حتی در یک مسابقه واقعی نیز به خوبی نمود دارد و کامارو 4.1 ثانیه از فورد عقب می افتد. اما ناگفته نماند که در شتاب گیری مستقیم و دیگر عملکردها نظیر ترمزگیری، شورولت از فورد بهتر عمل می کند. شایان ذکر است، اصطکاک هر دو خودرو بسیار خوب است و این ناشی از تایرهای حرفه ای است که در آن ها وجود دارد. بدین صورت که وقتی گرم می شوند، کاملاً به سطح جاده می چسبند و میزان اصطکاک را بهبود می بخشند.
شورولت کامارو نیز به سیستم کنترل کشش مجهز است و با 5 حالت تنظیم، کنترل و مدیریت خودرو را در دست دارد. کامارو در مقایسه با شلبی تجربه رانندگی بهتری را به ارمغان می آورد. حس این خودرو به کادیلاک سی تی اس وی شباهت بیش تری دارد. فرمان این خودرو در پیچ ها با پایداری و کنترل کامل تری نسبت به فورد عمل می کند. همه کنترل کننده ها در شورولت به خوبی طراحی شده اند و با یکدیگر سازگار هستند. کلاچ آن سبک است و درگیری آن در طول حرکت خودرو آرام است. دسته دنده به قدری نرم است که آن را می توان با یک انگشت حرکت داد. به عبارت ساده تر باید گفت، هر عملی در این خودرو نسبت به فورد با اطمینان بیش تری انجام می شود.
علاوه بر راحتی بیش تر رانندگی شورولت کامارو نسبت به فورد شبلی، کابین این خودرو نسبتاً بی صدا است. اگرچه غرش وحشتناک موتور و صدای اگزوز شورولت کامارو به داخل خودرو منتقل می شود، اما صداهای ناخواسته دیگر وارد کابین خودرو نمی شود. در کل این خودرو نسبت به فورد شبلی عملکردی را که از یک اتومبیل اسپرت 60,000 دلاری انتظار می رود، بهتر نشان می دهد.
اگرچه به طور کلی هرگز رفاه و راحتی در حین رانندگی، هدف اصلی این ماشین ها نبوده است، اما شورولت کامارو تجربه نسبتاً خوبی از رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد و نسبت به فورد سواری راحت تر و لذت بخش تری دارد. در شتاب گیری مستقیم، سیستم کنترل کشش شورولت کامارو، خودرو را آرام تر می کند و این موضوع باعث شده است تا ماشین موقع رسیدن به مرز محدودیت های خود، ملایم تر عمل کند.
در پیست گراتان، زمان دور زدن کامارو تقریباً با شلبی یکسان است. این موضوع نشان می دهد که شورولت هم سبک تر است، هم قوی تر! در نتیجه، با توان کم تر توانسته است عملکرد بهتری را به نمایش بگذارد. با همه این توضیحات، شورولت کامارو از نظر مجله Car and Driver به فورد شلبی خواهد باخت و معتقد است که این به دلیل اختلاف 82 اسب بخاری قدرت موتور فورد نسبت به شورولت است. 1Car داوری این دو خودروی قدرتمند را به شما واگذار می کند. واقعاً صرف نظر از مشکلات و معایب هر کدام از این دو خودرو، کدامیک را برتر از دیگری می دانید. ما را بی خبر نگذارید! در ضمن برای به چالش کشیدن اعداد می توانید به بخش مقایسه بروید و خودتان آنها را بررسی کنید.