پنج فناوری خودروهای نسل آینده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده پنج فناوری خودروهای نسل آینده

دنیای فناوری به سرعت در حال رشد است، صنعت خودروسازی هم در حال پیشرفت و فناوری های جدیدی را برای امنیت و راحتی بیشتر ما به ارمغان می آورد. برخی از این فناوری ها صرفا اختراعی جدید هستند اما بیشتر فناوری های این صنعت یا صرفاً برای امنیت بیشتر سرنشینان ساخته می شوند و یا نیم نگاهی به امنیت سرنشینان هم دارند. در بررسی که از این فناوری های جدید داشتیم، برخی از آن ها را نه تنها انقلابی در صنعت خودروسازی، بلکه انقلابی در حمل و نقل انسان یافتیم.

ما هم مثل شما دقیقا اطلاع نداریم، اما بر اساس آن چه که در حال حاضر در حال آزمایش شدن است و آن چه که امروزه در خیابان ها می بینیم، به این نتیجه رسیدیم که برخی از این فناوری ها شانس بالاتری برای استفاده شدن در خودروهای نسل بعدی را دارند. بعضی از این فناوری ها به ما امنیت بیشتری می دهند، برخی دیگر اطلاعات را به شیوه ای جدید برایمان به تصویر می کشند و برخی هم به ما اجازه می دهند که دست هایمان را پشت سر گذاشته و تنها از سواری لذت ببریم! در ادامه باما باشید تا از شماره پنج به شماره یک برسیم.

 

5. خودروهایی که در مسیر با هم در ارتباط هستند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

خودروسازان برای تحقیق و توسعه فناوری ارتباط خودرو ها با هم و ارتباط خودرو با اجسام اطرافش سخت در تلاش هستند. تصور کنید که به چهار راهی نزدیک می شوید و خودرویی هم چراغ قرمز را رد می کند. شما در ابتدا متوجه خودروی متخلف نمی شوید اما این سیستم با استفاده از سیگنال های دریافتی متوجه خطر برخورد می شود و به شما هشدار می دهد و شاید هم برای جلوگیری از برخورد به صورت خودکار ترمز کند. پیش تر در معرفی برترین فن آوری  های به  کار رفته در خودروها به معرفی این فناوری پرداخته بودیم.

فناوری جدیدی با نام "خودرو به خودرو" یا “V2V” به منظور تلاش برای کاهش تصادفات جاده ای توسط خودروسازانی همچون شرکت فورد در حال آزمایش است. سیستم “V2V” یک خودرو از وایرلس برای ارسال و دریافت اطلاعات از خودروهای اطراف خود استفاده می کند، اطلاعاتی مانند سرعت و جهت حرکتشان. در مرحله بعدی این اطلاعات بین خودروهای اطراف فرستاده می شود تا سیستم ها بتوانند فاصله مطمئن از هم دیگر را رعایت کنند. محققان دانشگاه MIT درحال کار بر روی الگوریتم سیستم “V2V” برای تحلیل اطلاعات دریافتی هستند تا در مواردی که خطر برخورد وجود دارد، سیستم بتواند اقدامات اجتنابی را انتخاب کند. در بررسی که سازمان کنترل ترافیک آمریکا در سال 2010 انجام داده بود، آمده است که سیستم "خودرو به خودرو" پتانسیل کاهش دادن 79 درصدی تصادفات جاده ای را دارد.

اما این تنها سیستمی نیست که محققین بر روی آن کار می کنند، بلکه سیستم "خودرو به علائم" و یا “V2I” هم در حال تست شدن است. سیستم “V2I” قادر به ارتباط برقرار کردن با علائم ترافیکی و چراغ های ترافیکی است. به علاوه این سیستم توانایی برقراری ارتباط با سیستم ترافیکی را دارد که به آن اجازه می دهد بهترین مسیر حرکتی را انتخاب کند. سازمان کنترل ترافیک آمریکا بر این باور است که همکاری سیستم های “V2V” و “V2I” در کنار هم، تمامی تصادفات جاده ای را به میزان 91 درصد کاهش خواهند داد. ارتباط شرکت های خودروسازی و دولتمردان برای توسعه و پیشرفت این فناوری ها امیدوار کننده است. تمامی این سیستم های ارتباطی، ما را به سمت فناوری بعدی در این لیست سوق می دهند.

 

4. خودروهای تمام اتوماتیک

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

ایده ساخت خودروهایی تمام اتوماتیک چندان هم جدید نیست. بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی این ایده را به نمایش گذاشتند، در حال حاضر هم خودروهایی هستند که قابلیت پارک خودکار دارند. خودروی تمام اتوماتیک واقعی، ماشینی است که می تواند به طور اتوماتیک حرکت کند، بدنیست بدانید ساخت و تولید این دست خودروها از آنچه فکرش را می کنید نزدیک تر است.

 در حال حاضر مهندسین گوگل در کالیفرنیا و نوادا ماشین هایی تمام اتوماتیک را در جاده ها و بزرگراه های عمومی به مسافت 320 هزارکیلومتر آزمایش کرده اند. خودروهای گوگل فقط عکس برداری نمی کنند، بلکه نقشه برداری و کامپیوتری کردن علائم هم از وظایف آن ها می باشد.  آن ها همچنین در هنگام نیاز قادر به مسیریابی و خواندن چراغ های راهنمایی هستند، آن هم قبل از این که چراغ های راهنمایی برای من و شما به نمایش درآیند. این خودروها با استفاده از لیزر، رادارها و دوربین ها می توانند اطلاعات اطرافشان را سریعتر از انسان تحلیل کنند.

اگر خودروهای تمام اتوماتیک به تولید انبوه برسند، دیگر فرصتی برای رانندگی نداریم. طبق آمار هر آمریکایی هرساله 100 ساعت از عمر خود را پشت فرمان در ترافیک خیابان می گذراند(این آمار کمی در تهران متفاوت است). احتمالا در آینده ماشین هایی که توانایی حرکت اتوماتیک دارند، به سمت "یک شدن" تمایل دارند. این حالت زمانی است که چند ماشین در ارتباط با یکدیگر و نزدیک به هم به صورت یک واحد به حرکت خود ادامه می دهند. بسیاری بر این باورند که به دلیل ارتباط لحظه به لحظه خودروها در این سامانه تصادفات جاده ای کاهش خواهد داشت.

در برخی از آزمایشات گوگل، خودرو با چند بار طی کردن یک مسیر جزئیات جاده را فرا گرفت و زمانی که در حالت حرکتی تمام اتوماتیک بود قادر به شناسایی خطوط عابر پیاده شده بود و برای گذر عابرین توقف می کرد. با استفاده از این خودروها در آینده می توانیم سفرهای مطمئن تری داشته باشیم. این سیستم باعث کاهش 95 درصدی علت اصلی تصادفات می شود، یعنی دیگر خبری از خطای انسانی نخواهد بود. شاید به نظر ساخت این خودروها در آینده ای نزدیک عملی نباشد، اما هم اکنون شرکت GM در حال آزمایشاتی است و بسیاری معتقد هستند که در دهه آینده شاهد حضور این خودروها در نمایشگاه های خودرو خواهیم بود.

 

3. داشبوردهای تقویت شده

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

جی پی اس و دیگر نمایشگرهای داخل خودروهای امروزی بسیار کارآمد هستند، برخی شرکت های خودروسازی هم نمایش گرهایی در شیشه جلو تعبیه کردند. اما خودروهایی که در آینده ای نزدیک شاهدشان خواهیم بود، قابلیت شناسایی اجسام خارجی قرار گرفته در مسیر پیش روی خود را خواهند داشت و این اطلاعات را بر روی شیشه جلویی نمایش خواهند داد.

ترمیناتور یا دیگر فیلم های علمی تخیلی را تجسم کنید، در این فیلم ها ربوت ها با نگاهی به اشخاص و اجسام اطلاعاتی در موردشان به دست می آوردند. داشبوردهای تقویت شده و یا “AR” همانند این ربوت ها عمل خواهند کرد. شرکت بی ام و شیشه هایی تولید کرده که در آن ها نمایشگر تعبیه شده است و از آن ها در برخی از مدل هایش استفاده کرده است. این شیشه ها قابلیت نمایش اطلاعات مختصری را دارند. اما این شرکت همچنین در حال توسعه داشبوردهای تقویت شده ای است که توانایی شناسایی اجسام جلوی خودرو و نمایش فاصله آن ها تا خودرو را داراست. سیستم “AR” اطلاعات را بالای اجسام و در همان مسیر دید راننده نشان می دهد.

برای مثال، اگر به سرعت در حال نزدیک شدن به وسیله ای بودید، کادری قرمز رنگ بر روی ماشینی که به آن نزدیک می شوید باز می شود و چند فلش راهنما برای کمک به شما برای انتخاب مسیر مطمئن به منظور جلوگیری از برخورد نمایش داده می شود. یک سیستم داشبور تقویت شده دارای جی پی اس برایتان مسیرحرکتی را مشخص می کند و زمانی که نیاز به انتخاب مسیر انحرافی و یا دور زدن داشتید، آن را به شما نشان می دهد، بدون اینکه نیازی به چشم برداشتن از جاده داشته باشید.

شرکت بی ام و همچنین در حال کار بر روی داشبورد تقویت شده ای برای تکنسین های خودرو است. شرکت بی ام و ویدئویی پخش کرده که در آن تکنسینی را نشان می دهد که برای بررسی یک موتور و تشخیص قسمت هایی که نیاز به تعویض دارند از عینک های دارای داشبورد تقویت شده استفاده می کند و بعد از اینکه عینک قسمت های تعویضی را مشخص کرد، دستورالعمل چگونگی مراحل تعویض را مرحله به مرحله نمایش می دهد.

داشبوردهای تقویت شده برای سرنشینان هم در حال بررسی است. شرکت تویاتا هم خودروهای ابتکاری خود را مجهز به سامانه ای کرده است که به سرنشینان از طریق یک صفحه لمسی اجازه انتخاب و بزرگنمایی تصویر اجسام خارج از خودرو را می دهد. شاید هنوز زمان لازم برای تولید و بکارگیری این امکانات نرسیده باشد، اما اگر سازندگان خودرو به همین شکل به کار خود ادامه دهند، ممکن است ما هم در خودروهای نسل آینده تجربه استفاده از این ابزارها را داشته باشیم.

 

2. کیسه های هوایی که به متوقف شدن خودرو کمک می کنند

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

از زمانی که کیسه های هوا ساخته شدند، همچنان به خودروهای ما راه پیدا می کنند. در حال حاضر کیسه های هوای پرده ای، جانبی، زانویی، کمربندی و حتی کیسه های هوایی که زیرمان باز می شوند ساخته شده است. ممکن است همه این ها را در ماشین عزیزمان نداشته باشیم، اما واقعیت این است که از آن ها در برخی مدل ها استفاده می شود. شرکت مرسدس در حال توسعه سیستمی است که کیسه های هوا را از ابزاری بعد از برخورد به ابزاری فعال و پیشگیرانه تبدیل می کند.

آن ها تکنیکی را آزمایش می کنند که یک کیسه هوا را در زیر خودرو برای جلوگیری از برخورد باز می کند! این کیسه های هوا هم جزئی از سیستم امنیتی خودرو هستند و تنها زمانی که سنسورها تشخیص دهند برخورد اجتناب ناپذیر است، باز می شوند. این کیسه ها دارای پوششی با اصطکاک زیاد هستند که قدرت متوقف کنندگی خودرو را دو برابر می کند. این کیسه ها ارتفاع خودرو را 8 سانتی متر بلندتر می کنند که هنگام برخورد، پایین آمدن خودرو را در ترمزهای شدید جبران می کند و باعث برخورد سپر به سپر خودروها می شود و از سر خوردن سرنشینان به زیر کمربندهای ایمنی جلوگیری می کند.

اگرچه شرکت مرسدس چند سالی می شود که بر روی این سیستم کارمی کند، اما در هیچ مدلی از آن استفاده نشده است و شاید تا چند سال آینده هم خبری از آن نباشد. با تکامل سیستم کیسه های هوا و استفاده بسیار زیاد از آن ها، دور از انتظار نخواهد بود، اگر تصور کنیم که در آینده از آن ها برای متوقف کردن خودروها استفاده شود.

 

1. بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی

پنج فناوری خودروهای نسل آینده

شرکت اگزون موبیل (Exxon Mobil) پیش بینی می کند که تا سال 2040 نیمی از اتومبیل های تولیدی هیبریدی خواهند بود. مثلما این خبر خوبی برای محیط زیست است! اما مشکل هیبریدی ها این است که باتری ها فضای زیادی اشغال می کنند و وزن بالایی دارند. همین باعث به وجود آمدن ایده ساختن بدنه های پنلی ذخیره کننده انرژی شده است.

در اروپا یک گروه تشکیل شده از 9 شرکت خودروسازی در حال تحقیق و آزمایش بدنه های پنلی هستند که توانایی ذخیره انرژی را دارند و سریعتر از باتری های امروزی شارژ می شوند. بدنه های پنلی مورد آزمایش از رشته های پلیمری و کربن رزین ساخته می شوند که برای استفاده در خودروها به اندازه کافی محکم هستند و برای شکل گیری به مانند پنل، به اندازه کافی انعطاف پذیر هستند. استفاده از این پنل ها 15 درصد وزن خودروها را کاهش خواهدداد. این پنل ها انرژی را از تکنولوژی هایی همانند احیای انرژی ترمز و یا از شارژ برقی شبانه خودرو می گیرند و زمانی که خودرو به آن نیاز داشت، انرژی ذخیره شده را به آن می دهند. این فناوری نه تنها به کوچکتر شدن باتری های هیبرید کمک می کند، بلکه وزن کم شده خودرو هم از هدر رفتن انرژی اضافی جلوگیری می کند.

شرکت تویوتا حتی قدم را فراتر گذاشته و در حال تحقیق بر روی ساخت بدنه های پنلی سبک تری است که انرژی خورشید را دریافت و در این بدنه های سبک ذخیره می کنند. حقیقت این است که چه این بدنه ها انرژی را دریافت و یا فقط ذخیره کنند، صنعت اتومبیل سازی به دنبال ایجاد راهکارهای عملی برای ساخت خودروهایی با مصرف انرژی کمتر و سبک تر است.


منابع

howstuffworks

  

برچسب : خودرو , فن آوری , آینده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

22 نظر

علی 1
1

با سلام از قسمتهای داشبور صندلیها و شیشهای جلو عقب و جانبی برای دریافت و ذخیره انرزی می توان مورد استفاده قرار گیرد.
19:45  1394/12/26
گزارش
پاسخ دادن
AMIR
0

عالیه
15:27  1394/12/11
گزارش
پاسخ دادن
عادل
0

گزینه 2 خیلی جالب بود .
17:12  1394/10/30
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

عالی بود
16:48  1394/10/13
گزارش
پاسخ دادن
فرجی
8

سلام،با تشکر از زحمات شما
12:27  1393/09/06
گزارش
پاسخ دادن
سامان
1

بیشتر تلاش کنید
01:28  1393/02/05
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

عالی بود.
15:03  1393/01/19
گزارش
پاسخ دادن
حسین
2

سلام اگه میشه لینک مقاله های مربوط به نشانگرهای جلوی راننده(abs،شارژ باطری و...) رو رو سایتتون بذارین.
تشکر.
00:42  1392/07/14
گزارش
پاسخ دادن
حیدر
6

همشون به جز اون راننذگی اتوماتیک خوب بود اگه قرار باشه ماشین خودش رانندگی کنه دیگه برای شما چه فرقی میکنه توی فراری یا تو پراید بشینی چون لذت نشستن تو این ماشینا به رانندگی با اوناس.با سپاس از 1car
00:26  1392/02/30
گزارش
پاسخ دادن
حمید
1

خوب بود.....چشمامی
18:05  1392/02/03
گزارش
پاسخ دادن
علی
2

لطفاً در مورد طراحی هم مقاله بذارید.
11:51  1392/01/27
گزارش
پاسخ دادن
مریم
2

با تشکر از مقالات بسیار ارزشمند شما.
12:56  1391/11/30
گزارش
پاسخ دادن
داوود
1

دمت گرم
13:07  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
هومن
1

معرکه بود با تشکر از همه دست اندر کاران
00:04  1391/11/27
گزارش
پاسخ دادن
h
2

بیست
20:16  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

به من هم 18
18:24  1392/09/07

گزارش
سپیده
3

موفق باشید
14:27  1391/11/24
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
11

مقاله جالبی بود، موفق باشید.
12:11  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
احمد
12

با تشکر
11:07  1391/11/22
گزارش
پاسخ دادن
shiva
20

این مقالاتی که میذارید فقط باعث نا امیدی در ما میشه . دلمون رو میسوزونه . راسته که میگن در نادانی نعمتی هست .! با آگاهی از وجود چنین ماشینهایی دیگه چطوری با پراید زندگی کنیم ؟!
22:21  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
امیرعلی
31

مقالات شما بسیار عالی است.
21:09  1391/11/21
گزارش
پاسخ دادن
امیر حسین
1

یعنی چه
18:20  1392/09/07

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 فروردین : 25 فروردین ثبت نام دو مرحله ای، تکمیل وجه 11 شهریور
فرشادX5 : سلام چندم فروردین ثبتنام کردید و اینکه نقد بود یا خیر؟؟
شاهین پلاس : این شماره ها که می‌زنید مختص فقط پلاس هستش یا همه ماشینهای شاهین بار من ۱۱۹۴۳۷۳۷ هستش
X5 فروردین : ممنونم از جوابتون. برای من هنوز تو تکمیل وجه زرد مونده و فاکتور نشده، نمایندگی گفت فاکتور شده، نمیدونم کدومش درسته؟
سجاد ایلام : نه داداش نیست eنمیدونم چی نوشته
مهران : توضیحات داده شده عزیز واریزی های بعد از ظهر هر روز برای روز بعد حساب میشه و اونایی که مشکل بانکی میخوره تراکنش ها روز بعد محاسبه میشه تو سیستم 27 و 28 اسفند داریم. بنده مثل یه عده که مریضن و مشکل دارن اطلاعات دروغ نمیدم حقیقت اگر تلخ هم باشه بدونی و اگاه باشی بهتره
تحویلی مرداد : صمت و دستگاه های دولتی خیر بنظر من دادسرا شکایت کن
جلال اول اردیبهشت : ۱۱۹۴۳۸۵۱
x5 فرودین کرج : به روز نشون میده چون ماشین‌من پلاک شد نیم ساعت بعدش نشون داد توی سایت.بعدش اگه پلاک شده باشه نهایت دیگه تا اخر مهر تحویل میدن ان شاء الله
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یوسف : پیش فروش 15 بهمن . دعوت نامه و تکمیل وجه اریبهشت هنوز فاکتور نشدم
207 هیدرولیک فلز قالپاق تحویل 26 آبان سفید : ساعت چند دقیقا واریز کردین؟ من 13:35 واریز کردم ولی فاکتور نشدم
دی : برا این که اینجا ده مدل حرف میزنند
207 فرسوده تحویل آذر ماه : سلام خودرو فرسوده چه تاریخ تحویل اسقاط دادین طرح پیش فروش بودی برای من تحویل آذر. ماه 16 شهریور ماه واریز کردم هنوز پیامک اسقاط نیامده برای شما چند ماه طول کشید پیامک اسقاط بیاد
اطلس معیوب : سلام بله من دقیقا یک ماه پیش پلاک شد و مدارکش رسید،ولی هفته پیش از نمایندگی تماس گرفتن،رفتم برگ سبز و کارت تحویل دادم که باطل بشه،هنوز هیچ خبری نشد
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : دوستان مردادی کسی پلاک نشد؟
دوگانه : به خدا منم با دوتا بچه بیکارم 3 ماه واریزی زدم ماه بعد قسط دارم منم گرفتارم 80 میلیون از کجا ردیف کنیم انشالله شنبه ساعت 9 جلو در زامیاد بریم درست میشه
علی : سلام دوستان جلو موعد تحویل نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور...یعنی چی ؟
اخر تیر : سلام من پیش فروشم طرح عادی پذیرش 121697هنوز فاکتور نشدم پذیرشم هم 24 بود خدالعنت کنه سایپا رو
الهه : 207فروش فوق العاده واریزی27مردادماه تحویل25آبان رنگ سفید،امروز17400بابت پلاس واریز کردم ساعت12فاکتورشد