نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 

نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 
اگر از آن دسته افرادی هستید که انتظار دارید موتور خودروی شما تا 300 هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر کار کند، بهتر است سراغ موتورهای کم حجمِ توربو نروید، چرا که طبق نظر متخصصین حوزه خودرو ممکن است این نوع موتورها در کارکردهای بالا دچار مشکل شوند.
 
هنگامی که هوندا آکورد با یک موتورِ کم حجمِ توربو توانست در ماه ژانویه امسال جایزه "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" را دریافت کند، این موضوع به تیتر اصلی بسیاری از نشریات خودرو تبدیل شد. با این وجود، هنوز هم متخصصین در حوزه خودرو نظرات متفاوتی درباره دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای بالا دارند.
 
در آمریکا به طور متوسط یک خودرو برای مدت 11.6 سال مورد استفاده قرار می گیرد. با رشد روز افزون موتورهای کم حجمِ توربو، بسیاری از خریداران خودرو در بازار آمریکا انتظار دارند این موتورها بیش از مدت متوسط ذکر شده کار کنند. اما برخی متخصصین معتقد هستند هنوز ارزیابی دوامِ این نوع موتورها در کارکردهای بالا ممکن نیست، چرا که هنوز اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.
 
"بسیاری از خریداران خودرو برای مدت 12 سال و حتی بیشتر از یک اتومبیل استفاده می کنند. اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای 250 هزار الی 300 هزار کیلومتر چگونه خواهد بود."
 
 
نشریه کانسیومِر ریپورتز در شماره ماه آوریل به موضوع جالبی پرداخت: تویوتا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین برندهای خودروسازی دنیا، برای خودروهای تولید انبوه خود از موتورهای توربو استفاده نمی کند. همین موضوع سبب شد مسئله دوامِ موتورهای کم حجمِ توربو بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فیشِر می گوید تویوتا برای عدم استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو در خودروهای تولید انبوهش دلیل موجهی داشته است. او در این خصوص می گوید:
 
"وقتی شما یک سیستم را پیچیده تر می کنید، واضح است که احتمال بروز عیب و ایراد نیز بالاتر می رود و یک موتورِ مجهز به توربوشارژر از یک موتورِ تنفس طبیعی پیچیدگی بیشتری دارد. در واقع موتورهای توربو بخش ها و مکانیزم های بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارند که همین موضوع می تواند سبب عمر کمتر موتورهای مذکور شود."
 
در موتورهای توربو، هوای ورودی به موتور فشرده می شود و به همین دلیل است که میگوییم این نوع موتورها به طور طبیعی تنفس نمی کنند یا اصطلاحاً "تنفس طبیعی" نیستند. همین مکانیزم به خودروسازان این امکان را می دهد تا از موتورهایی با حجم کمتر استفاده کنند.
 
همانطور که میدانید، تویوتا همیشه در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید محتاط بوده است. به طور مثال، تویوتا چندان تمایلی به استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو نداشته است. همچنین در استفاده از گیربکس های 9 دنده و 10 دنده و سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی "اپل کار پلِی" نیز با احتیاط عمل کرده است. این خودروساز ژاپنی برای مدل 2018 از تویوتا کمری هنوز هم از یک موتور چهار سیلندرِ خطی از نوع تنفس طبیعی با 2.5 لیتر حجم استفاده می کند.
 
 
تویوتا کمری 2018، خودرویی که کماکان از یک موتورِ چهار سیلندرِ تنفس طبیعی معمولی بهره می برد
 
اما نکته جالب اینجاست که رقیب مستقیم این سدان ژاپنی یعنی هوندا آکورد مدل 2018، از یک موتورِ چهار سیلندرِ توربو با 1.5 لیتر حجم بهره مند است. آکورد مدل 2018 به دلیل بهره مندی از تکنولوژی روز، بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. در همین راستا، این سدان ژاپنی مدرن توانسته جوایز متعددی دریافت کند که "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" فقط یکی از آنهاست.
 
البته قطعاً آکورد اولین خودرویی نیست که از موتور توربو با حجمِ پایین بهره می برد. خودروسازان دیگر سالهاست از این نوع موتورها استفاده می کنند که به طور مثال می توان به فورد، فولکس واگن، جنرال موتورز و هیوندای اشاره کرد. به علاوه، هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که اثبات کند موتورهای کم حجمِ توربو دوام کمی دارند.
 
"ما چندین سال است که شاهد رشد روز افزونِ موتورهای توربو با حجم کمتر هستیم، اما تاکنون مشکل خاصی در زمینه عمر یا دوام این نوع موتورها مشاهده نکرده ایم."
 
 
 
بی ام و 730Li که با موتور چهار سیلندرِ 2 لیتری توربو وارد بازار کشورمان شده است، می تواند با 1.8 تُن وزن فقط در عرض 6.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند (رقم اعلامی)
 
اما متخصصین معتقد هستند که خودروسازان باید اطلاعات و داده های بیشتری بر اساس واقعیت گردآوری کنند تا بتوان در مورد عملکرد موتورهای توربو در کارکردهای بالا به یک نتیجه گیری کلی رسید. دِیوید کُل (David Cole)، رئیس سابق سازمانی به نام "مرکز تحقیق در زمینه اتومبیل" (Center for Automotive Research)، در این خصوص می گوید:
 
"همه این موتورها را توسط دستگاه داینو مورد بررسی قرار می دهند و به نتایج بدست آمده از این روش استناد می کنند. شما می توانید شبیه سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اما زمانی که خودروی مورد نظر در واقعیت مورد استفاده قرار گرفته و کارکرد آن به 300 هزار و حتی 400 هزار کیلومتر می رسد، ممکن است وضعیت آن چندان شبیه به نتایج بدست آمده توسط شبیه سازی های انجام شده نباشد."
 
همچنین دِیوید کُل اشاره کرد که تا به حال مورد خاصی در زمینه مشکل دوام در موتورهای کم حجمِ توربو مشاهده نکرده است، اما با این حال او معتقد است که انتخاب موتورهای تنفس طبیعی توسط تویوتا برای دوام بیشتر انتخابی هوشمندانه به حساب می آید. کُل در این زمینه می گوید:
 
"در سرعت های بالا، یک موتورِ کم حجمِ توربو نسبت به یک موتورِ حجیم تر از نوع تنفس طبیعی، بیشتر مورد فشار قرار می گیرد."
 
اما جِیک فیشِر موضوع دیگری را مطرح می کند. او معتقد است تکنولوژی های مختلف به مرور زمان و با افزایش عمر خودرو، از نظر نوع فرسودگی با هم تفاوت داشته و هر کدام در بخش های متفاوتی دچار مشکل خواهند شد. فیشِر در این خصوص می گوید:
 
"شاید مشکل واقعی فقط میزان کارکرد یک خودرو نباشد. زمانی که 10 یا 15 سال است که از یک خودرو استفاده می کنید، باید نگران موارد دیگری باشید. به طور مثال، کدام قسمت از درزهای خودرو باز شده است؟ قرار گرفتن خودرو در معرض سرما و گرما در طی این سالها، چه تاثیراتی روی آن داشته است؟ چه قسمت هایی دچار فرسودگی شده اند؟"
 
 
 
در حال حاضر سوالات ذکر شده اهمیت بیشتری پیدا می کنند، چرا که امروزه آمریکایی ها نسبت به گذشته از یک خودرو برای مدت بیشتری استفاده می کنند. "آی اِچ اِس مارکیت" (IHS Markit)، یک کمپانی انگلیسی که در زمینه تامین اطلاعات در سطح جهانی فعالیت می کند، سال 2016 در این خصوص مطالعه ای را انجام داده است. طبق نتایج این مطالعه، عمر متوسط یک وسیله نقلیه سبک در آمریکا 11.6 سال است.
 
طبق نتایج بررسی های به عمل آمده توسط نشریه کانسیومِر ریپورتز که بر پایه نظراتِ بیش از نیم میلیون نفر مالکین خودروهای مختلف بدست آمده است، اکثر افراد یک خودروی بادوام را به یک خودروی قدرتمند با هندلینگ خوب و ظاهری جذاب ترجیح می دهند.
 
"اگر شما یک خبرنگار در حوزه خودرو نیستید و در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت نمی کنید، احتمالاً حسی که فرمان یک خودرو به راننده انتقال می دهد نسبت به دوام آن اهمیت بسیار کمتری برای شما خواهد داشت."
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتور خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
عماد : به امیدش نشین برج 6هنوز فاکتور هم نکرده
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : بله 👍
تارا اتوماتیک v4 تحویل ۳۰ اسفند : منم شرایط شما رو دارم پیگیری کردم میگن این هفته فاکتور میشه
علی : سلام اتفاقا خیلی ربط داره،فروش فوق العاده تاخیر نداره اصلا؟انقدر آدم اینجا دارن در مورد تاخیر حرف میزنن همگی پیش فروش هستن،پیدا کن یکیرو که فروش فوری باشه تاخیر داشته باشه
رضا : سلام دوستان تارا دستی مشکی ابنوس معمولا تاخیر داره یا نه.چون تحویلی اسفند تکمیل وجه 10دی هنوز هیچ خبری نیست
محمد j4 : فارتو پراید که تولیدش متوقفه
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
سهند دی ماه : سلام 27 فروردین تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده میگن نهایتأ هفته اول خرداد تحویلت میدن
شاهین g : پذیرش چهار رقم اخر 6360 دیروز فاکتور شده سایپا حروم زاده هفته ایی میگن 150تا شاهین G فاکتور میکنه با این حساب تا اخر این هفته تا شماره پذیرش6510 فاکتور میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : داداشم آمده اونجاست
اطلس 18مهر : مگت مریضم خبر الکی بنویسم ؟؟ من خودم 18مهرم هتوز فاکتور نشدم ولی غکش از صحفه فاکتور شدنش فرستاده بود و دیدم 26مهر تکمیل وجه کرده و فاکتور شد
اطلس : شیخ زاده روبگیربکشیدخدایاخیرنبینه
17بهمن : سلام دوستان تکمیل وجه 17بهمن 21اردبهشت فاکتور25پلاک شدم
اطلس 17مهر : دوستان من تو راهم دارم میام
معین : تحویل من 28 فروردین بوده تماس گرفتم میگند توی این 400 تا نیستی
رضا 23 مهر : آقا محمد خبرهارو هر چی میگن میشه بگین ممنون مارو هم بی خبر نذارین خدا خیرتون بده خدا لعنت کنه سایپا رو
اطلس : دمت گرم الان ازطرف ماهم گفتن میان
نازنین : انشالله شما و دوستان که هستن موفق باشن
حامد 18 بهمن ساینا : سلام بالاخره صبحی فاکتور شدم پیش فروش ساینا تکمیل وجه 18 بهمن