نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 

نتیجه یک پژوهش؛ دوام بلند مدت موتورهای کم حجمِ توربو کافیست؟

 
اگر از آن دسته افرادی هستید که انتظار دارید موتور خودروی شما تا 300 هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر کار کند، بهتر است سراغ موتورهای کم حجمِ توربو نروید، چرا که طبق نظر متخصصین حوزه خودرو ممکن است این نوع موتورها در کارکردهای بالا دچار مشکل شوند.
 
هنگامی که هوندا آکورد با یک موتورِ کم حجمِ توربو توانست در ماه ژانویه امسال جایزه "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" را دریافت کند، این موضوع به تیتر اصلی بسیاری از نشریات خودرو تبدیل شد. با این وجود، هنوز هم متخصصین در حوزه خودرو نظرات متفاوتی درباره دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای بالا دارند.
 
در آمریکا به طور متوسط یک خودرو برای مدت 11.6 سال مورد استفاده قرار می گیرد. با رشد روز افزون موتورهای کم حجمِ توربو، بسیاری از خریداران خودرو در بازار آمریکا انتظار دارند این موتورها بیش از مدت متوسط ذکر شده کار کنند. اما برخی متخصصین معتقد هستند هنوز ارزیابی دوامِ این نوع موتورها در کارکردهای بالا ممکن نیست، چرا که هنوز اطلاعات کافی در این زمینه وجود ندارد.
 
"بسیاری از خریداران خودرو برای مدت 12 سال و حتی بیشتر از یک اتومبیل استفاده می کنند. اما هنوز دقیقاً مشخص نیست که دوام موتورهای کم حجمِ توربو در کارکردهای 250 هزار الی 300 هزار کیلومتر چگونه خواهد بود."
 
 
نشریه کانسیومِر ریپورتز در شماره ماه آوریل به موضوع جالبی پرداخت: تویوتا به عنوان یکی از قابل اعتمادترین برندهای خودروسازی دنیا، برای خودروهای تولید انبوه خود از موتورهای توربو استفاده نمی کند. همین موضوع سبب شد مسئله دوامِ موتورهای کم حجمِ توربو بیشتر مورد توجه قرار گیرد. فیشِر می گوید تویوتا برای عدم استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو در خودروهای تولید انبوهش دلیل موجهی داشته است. او در این خصوص می گوید:
 
"وقتی شما یک سیستم را پیچیده تر می کنید، واضح است که احتمال بروز عیب و ایراد نیز بالاتر می رود و یک موتورِ مجهز به توربوشارژر از یک موتورِ تنفس طبیعی پیچیدگی بیشتری دارد. در واقع موتورهای توربو بخش ها و مکانیزم های بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی دارند که همین موضوع می تواند سبب عمر کمتر موتورهای مذکور شود."
 
در موتورهای توربو، هوای ورودی به موتور فشرده می شود و به همین دلیل است که میگوییم این نوع موتورها به طور طبیعی تنفس نمی کنند یا اصطلاحاً "تنفس طبیعی" نیستند. همین مکانیزم به خودروسازان این امکان را می دهد تا از موتورهایی با حجم کمتر استفاده کنند.
 
همانطور که میدانید، تویوتا همیشه در زمینه استفاده از تکنولوژی های جدید محتاط بوده است. به طور مثال، تویوتا چندان تمایلی به استفاده از موتورهای کم حجمِ توربو نداشته است. همچنین در استفاده از گیربکس های 9 دنده و 10 دنده و سیستم های اطلاع رسانی و سرگرمی "اپل کار پلِی" نیز با احتیاط عمل کرده است. این خودروساز ژاپنی برای مدل 2018 از تویوتا کمری هنوز هم از یک موتور چهار سیلندرِ خطی از نوع تنفس طبیعی با 2.5 لیتر حجم استفاده می کند.
 
 
تویوتا کمری 2018، خودرویی که کماکان از یک موتورِ چهار سیلندرِ تنفس طبیعی معمولی بهره می برد
 
اما نکته جالب اینجاست که رقیب مستقیم این سدان ژاپنی یعنی هوندا آکورد مدل 2018، از یک موتورِ چهار سیلندرِ توربو با 1.5 لیتر حجم بهره مند است. آکورد مدل 2018 به دلیل بهره مندی از تکنولوژی روز، بسیار مورد تحسین قرار گرفته است. در همین راستا، این سدان ژاپنی مدرن توانسته جوایز متعددی دریافت کند که "خودروی سالِ آمریکای شمالی 2018" فقط یکی از آنهاست.
 
البته قطعاً آکورد اولین خودرویی نیست که از موتور توربو با حجمِ پایین بهره می برد. خودروسازان دیگر سالهاست از این نوع موتورها استفاده می کنند که به طور مثال می توان به فورد، فولکس واگن، جنرال موتورز و هیوندای اشاره کرد. به علاوه، هنوز هیچ دلیل و مدرکی وجود ندارد که اثبات کند موتورهای کم حجمِ توربو دوام کمی دارند.
 
"ما چندین سال است که شاهد رشد روز افزونِ موتورهای توربو با حجم کمتر هستیم، اما تاکنون مشکل خاصی در زمینه عمر یا دوام این نوع موتورها مشاهده نکرده ایم."
 
 
 
بی ام و 730Li که با موتور چهار سیلندرِ 2 لیتری توربو وارد بازار کشورمان شده است، می تواند با 1.8 تُن وزن فقط در عرض 6.3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند (رقم اعلامی)
 
اما متخصصین معتقد هستند که خودروسازان باید اطلاعات و داده های بیشتری بر اساس واقعیت گردآوری کنند تا بتوان در مورد عملکرد موتورهای توربو در کارکردهای بالا به یک نتیجه گیری کلی رسید. دِیوید کُل (David Cole)، رئیس سابق سازمانی به نام "مرکز تحقیق در زمینه اتومبیل" (Center for Automotive Research)، در این خصوص می گوید:
 
"همه این موتورها را توسط دستگاه داینو مورد بررسی قرار می دهند و به نتایج بدست آمده از این روش استناد می کنند. شما می توانید شبیه سازی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، اما زمانی که خودروی مورد نظر در واقعیت مورد استفاده قرار گرفته و کارکرد آن به 300 هزار و حتی 400 هزار کیلومتر می رسد، ممکن است وضعیت آن چندان شبیه به نتایج بدست آمده توسط شبیه سازی های انجام شده نباشد."
 
همچنین دِیوید کُل اشاره کرد که تا به حال مورد خاصی در زمینه مشکل دوام در موتورهای کم حجمِ توربو مشاهده نکرده است، اما با این حال او معتقد است که انتخاب موتورهای تنفس طبیعی توسط تویوتا برای دوام بیشتر انتخابی هوشمندانه به حساب می آید. کُل در این زمینه می گوید:
 
"در سرعت های بالا، یک موتورِ کم حجمِ توربو نسبت به یک موتورِ حجیم تر از نوع تنفس طبیعی، بیشتر مورد فشار قرار می گیرد."
 
اما جِیک فیشِر موضوع دیگری را مطرح می کند. او معتقد است تکنولوژی های مختلف به مرور زمان و با افزایش عمر خودرو، از نظر نوع فرسودگی با هم تفاوت داشته و هر کدام در بخش های متفاوتی دچار مشکل خواهند شد. فیشِر در این خصوص می گوید:
 
"شاید مشکل واقعی فقط میزان کارکرد یک خودرو نباشد. زمانی که 10 یا 15 سال است که از یک خودرو استفاده می کنید، باید نگران موارد دیگری باشید. به طور مثال، کدام قسمت از درزهای خودرو باز شده است؟ قرار گرفتن خودرو در معرض سرما و گرما در طی این سالها، چه تاثیراتی روی آن داشته است؟ چه قسمت هایی دچار فرسودگی شده اند؟"
 
 
 
در حال حاضر سوالات ذکر شده اهمیت بیشتری پیدا می کنند، چرا که امروزه آمریکایی ها نسبت به گذشته از یک خودرو برای مدت بیشتری استفاده می کنند. "آی اِچ اِس مارکیت" (IHS Markit)، یک کمپانی انگلیسی که در زمینه تامین اطلاعات در سطح جهانی فعالیت می کند، سال 2016 در این خصوص مطالعه ای را انجام داده است. طبق نتایج این مطالعه، عمر متوسط یک وسیله نقلیه سبک در آمریکا 11.6 سال است.
 
طبق نتایج بررسی های به عمل آمده توسط نشریه کانسیومِر ریپورتز که بر پایه نظراتِ بیش از نیم میلیون نفر مالکین خودروهای مختلف بدست آمده است، اکثر افراد یک خودروی بادوام را به یک خودروی قدرتمند با هندلینگ خوب و ظاهری جذاب ترجیح می دهند.
 
"اگر شما یک خبرنگار در حوزه خودرو نیستید و در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت نمی کنید، احتمالاً حسی که فرمان یک خودرو به راننده انتقال می دهد نسبت به دوام آن اهمیت بسیار کمتری برای شما خواهد داشت."
 
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , موتور خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : دوستان موقع تحویل تی 8چه لوازمی رو میدن چک کنم
J4مشکی گیلان : اونایی ک میخوان اسم بنویسن مردم جدید بگوش. و هوشیار باشین ثبت نام ۳۱ خرداد j4 مشکی. در مرحله تکمیل وجه مونده. خبری از شاسی تا به امروز نشده. جهت اطلاع رسانی برای اونایی ک میخوان اسم بنویسن.
J7 اردیبهشت : سلام دوستان. ثبت نام 24 اردیبهشت هستم 120 روزه تحویل سیستمی 22 مهر. 14 آبان پیامک فاکتور اومد و آخر آبان به فاصله یک هفته بیمه و پلاک شد. البته یه بار هم به خاطر تمدید سخا بهم زنگ زدن. فردا هم گفتن بیا تحویل بگیر. تو قرارداد نوشته سود تاخیر تا زمان فاکتوره ولی بعضی ها میگن شکایت کنی سود رو تا زمان تحویل برات حساب میکنن. اگه کسی اطلاع داره وضعیت به چه صورت هست منون میشم توضیح بده انشالله قسمت همه بشه ولی ثبت نام نکنید کرمان موتور اصلا متعهد نیست
J7 کردی : سلام j7 لری برا ما شده
تی۸ : تحویل ۷آذر هنوز هیچی
بابک : مطمئن هستم تا ۲۰دی برای ما هم پیامک شاهین میاد.
تحویل : تو ثبت‌نام نمایندگی هم خیلی مهم هست ،نمایندگی امین محتشم کرمان آدرس بلوار جمهوری جنب پمپ بنزین کد 4114 از همه نمایندگی ها عقبتر فاکتور میشه چون رسیدگی درستی نداره . اطلاع رسانی کنید که همه بدانند و آنجا ماشین ثبت‌نام نکنند.
مهدی : با عرض سلام دوستان شورای رقابت امروز در خصوص قیمت خارج از مصوبه شورای رقابت برای خودرو لاماری رای داده و شرکت رو ملزم به عودت وجه اضافه دریافتی کرده است امیدوارم این اتفاق هر چه سریعتر برای خریداران دنا پلاس کلاس ۷۰۳۲۴ اتفاق بیفتد
j4 اردیبهشت : آخه پلاک نباشه چطور بیمه شه فک کنم اول باید پلاک شه بعد بیمه شه
شاهین : سلام برای منم فرسوده تحویل مهر بود هنوز دعوتنامه صادر نشده ۳۲۵ واریزی خرداد ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام دیروز من زنگ زدم ایران‌خودرو ثبت شکایت کردم امروز پیام برام اومده خودرو شما با شماره شاسی فلان فاکتور شده‌ اما داخل میزخدمت مشتریان ایران‌خودرو میزنم هنوز روی فاکتور میچرخه
امیر : سلام دوستان برا من دنا پلاس 6 دنده دستی بوده گیش فروش بعد دوسال بلاخره بعد تکمیل وجه گفتن آخر آبان میدن اما تو مرحله فاکتور نوشته درحال انجام کسی میدونه کی قرار تحویلمون بدن؟ چقدر دیگه باید منتظر بمونم چند وقت از موعد تحویل میگذره تا واقعا تحویل داده بشه؟
محسن : شما که ماشینت گرفتی اومدی اینجا چیکار!!این خودش میخاره!دیگه تموم شد یه بار بیشتر نمیدن برو
این دیگه کیه!!! : 20روز وقت هست اگه قرار باشه روز آخر فاکتور بشه چندهفته هم واسه پلاک بمونیم و چند هفته هم واسه تحویل از 120روز هم رد میشه،شما برا خودت ماشینت 1ماه جلوتر گرفتی حرف مفت میزنی،خودش از اوناس که هر روز اومده اینجا پیام داده تا فاکتور شده،بعد واسه بقیه نسخه میپیچه
جواب : شما بمون سر 90 روز بیا اینجا پیگیر فاکتور باش
محمد : سلام چند روز بعد از اینکه چراغ تحویل روشن بشه ماشین را تحویل می‌دهند و اینکه پیامک بیمه هم برامون اومده سایناsبوده ماشین
سعید : اینجا کسی نگفته ماشین به قیمت جدید میدن دوستان میگن که اگررانااینطورپیش بره مجوزنگیره ممکن هست تبدیل بزنن واین تبدیل شایداضافه قیمت به مابخوره وگرنه خودراناهرکس چه پیش فروش چه فوق العاده پول روتمام داده باشه462میلیون دیگه پول اضافه ای نخواهدداد
اسد : سلام سمند سورن پلاس موتور XU7P طرح مادران با تکمیل وجه _ تاریخ تحویل 16 دی ماه 1403 هست .ممکنه زودتر تحویل بشه.تشکر آقا امید
اسد : سلام سورن پلاس XU7P تاریخ تحویل 16 دی 1403 هست _ ممکنه زودتر از تاریخ تحویل بشه تشکر
حسن : سلام برادرا قابل توجه عزیزانی که الکی نظر میدن که ماشین به قیمت جدید میخوان بهمون بدن الکی شایعه نکنید من خودم سخصارفتم نمایندگی شهرخودمون پرسیدم اونم گفته به هیچ عنوان به سما چیزیی به عنوان اضافه وقیمت جدید نمیخوره شما قرادادتون روبستین اینا حرف مردم که اطلاعات ندارن شما قراداد دارین تمام