چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است؟

 

در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.   اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.  این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»  اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.  به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.

 
در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.
 
 اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
 
این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»
 
اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.
 
به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی اسفند : سلام دوستان وقتی سود تاخیر ثابت میمونه اون چند روز تا فاکتور شدن سود تاخیر رو حساب میکنن ؟
Meysam : سلام آقا مسعود ماشین و گرفتی بی زحمت اینجارو فراموش نکن ببین ماهی چقدر بهت تاخیر میدن بهمون بگو ممنون🙏
سعید : آقای مهندس شهاب ایکس ۵ جواب منه میشه بدین
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
آیدین سالاری : آقا شهاب شما خودتو ناراحت نکن به اعصابت مسلط باش
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
راننده اسکانیا : دوستان خریدار ماشین این چه وضعشه من کامیون دار تعداد مجاز ماشینی که متنم ببرم رو بار ۱۰ تاس بعد اینا بخاطر تاخیر تحویل دارن فشار میارن تعداد مجاز بیشتر بار میزنن الان ۱۳ تا بار زدن دیروز تو جاده لاستیک باربر ترکید کی جواب گو است فقط خدا رحم کرد خودرو ها طوریشون نشد دوست من یک کامیون برد به دلیل تعداد غیر مجاز یک دستگاه x5 نزدیک بود بیفته من و همکاران دیگر بار نمی‌برم شما که دستتان میرسد کاری کنید اگر نگران خودرو هاتان هستید با تشکر.
,شاهین زمستان : احتمالا از هفته آینده پیامک های تبدیل به Gl برای مرداد ماهیا ارسال بشه
الناز : سلام دوستان.من گول خوردم تا حالا هیچ انتخابی نکردم فکر کردم پیشنهادیه....کسی بوده مثل من بوده باشه جدیدا براش پیام شاهین رفته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس24مهر : سلام خدمت دوستان.اقامحمدمنم به نوبه ی خودم ازتون تشکر میکنم خیلی زحمت کشیدید.انشالله به زودی این زحمتتون نتیجه خیر میده.یک دنیا ممنون.زنده باشید.
مریم : 3 ماه ماشین ساینا ازکاشان حضوری تحویل گرفتم اما کرایه رو برام نزدن کجا پیگیری کنم
4 تیر : 4 تیر فاکتور نشدم
افشاگرتوحید : دوستان توجه توجه 🚨🚨 افرادی که به دروغ میگن فاکتور شدن همشون اسم های مستعار توحیددلال هستن 🚨 هروقتم کامنت میزارم ریپورت میکنه تا حذف بشه و بقیه عزیزان نتونن ببین ‼️
خسارت دیده از سایپا : من چند بار ک زنگ زدم کارشناسا گفتن به ترتبب سخا فاکتور میشه.
ایکس 55 پرو : سلام نگفتن مبلغ دیون چند درصد هست؟یعنی کم نکردن؟؟
حسین : دمت گرم داش دوباره هم هماهنگ کنی
محمد 19مهر : هیچی گفتن از فردا یا پس فردا شروع به فاکتور میکنن دوباره خط تولید راه افتاده قطعه هم کم و بیش رسیده داریم ماشین های ناقص و تکمیل میکنیم تا تحویل بدیم این دفعه دیگه حرف از کمبود قطعه نبود
Mohammad-fx : دوستان آیا از مجوز خروج fx اطلاعی دارین؟
محمد 19مهر : مگه میشه اون بنده خدا خانمی که امروز اومده بود رنگ مشکی تکمیل وجه 16مهر بود پس چجوری ایشون فاکتور نشده ولی 26مهر فاکتور شده؟