چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است؟

 

در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.   اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.  این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»  اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.  به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.

 
در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.
 
 اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
 
این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»
 
اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.
 
به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : احتمالا باید 50% افزایش قیمت بدین. مثلا اگر 100تومان افزایش داده باشن باید 50 تومان بیشتر پول بدین. اینکه کی تحویل میدن اصلا مشخص نیست . چون من خودم 17 آذر فروش فوق العاده بودم تمام پولم یکجا دادم ولی الان 7 ماه گذشته و ماشین ندادن یعنی 4 ماه تاخیر
سهند دی ماه : سلام دیگه وایسادی الان انصراف نده چون قشنگ ۳ماه درگیر پولت میشی پول به این زودیا نمیدن انءشاالله خدا خیرشون نده مردم رو اسیر خودشون کردن
رضا : من هفته چهارم بهمن هستم هنوز دعوتنامه سهند نیومد خواستم بگم انصراف بزنم پولمو سریع عودت میدن یه خیلی طول میکشه
شاهین پلاس : کرمانشاه هستم از نمایندگی همین جا تحویل گرفتم ماشین هم زود رسید تقریبا 8ام رسید ولی دیر تماس گرفتن و خودم تماس گرفتم با سایپا که گفتن رسیده و میتونم برم تحویل بگیرم
شاهین : سلام پس اگه تا ۵ اسفند فاکتور شده احتمالا پرونده شاهین بسته میشه چون ثبت نامیوها تا اخر اسفند بوده و تحویل برای ۴۰۴ نداشتن
t9 : سلام ما هم 21 بخمن ثبت نام کردم فعلا تو مرحله تکمیل وجه
وحید x5 : سلام کسی هست که x5 بهمن یا اسفند شاسی شده باشه؟
Sr3 : والله خسته شدیم یکسال اسیرمون کردن چک سومش هم هفته دیگه باید بدیم اصلا انصاف ندارن دگ زودتر تا شرایط ارومه تحویل بدن
علی : سلام دقیقا همینطوره
زهرا : اقا من اذر ماه یا دی ماه بود یادم نیس دقیقا نصف پول ماشینو واریز کردم برای تحویل ابان 1404 میخوام بدونم این افزایش قیمتی که خورده چجوریاست ینی چقدر دیگه باید بدیم با این وضعیتی که شما میگید ینی ابان ماشینمو تحویل نمیدن ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
222222222 : احتما زیاد هفته بعد میاد
تیگو 7 : پیامک حمل ارسال شد برا شما؟
کوییک آر اس : این خودرو چون برای پارس خودرو هست هنوز اعلان نکردن قیمت جدیدش را ولی حدودا 250 الی 260 باید پرداخت کنید
محمد rs : پذیرش 24 بهمن بودم اشتباهی پذیرش 24 اسفند نوشتم
امیرحسین : سلام تا چندم فاکتور شد نمی دونم چرا روند فاکتور متوقف شده لطفا هرکس فاکتور شد اطلاع بده
بهنامx33دستی : سلام خدمت دوستان عزیز وبزرگوار بالاخره بعداز 7 ماه ماشین درنمایندگی تشریف دارند تحویلی 30 اردیبهشت بعداز 42 روز تاخیر دارن تحویل میدن انشاالله تمام دوستان بزودی به ماشینشون برسند خداحافظ .موفق باشین.
علیرضا : سلام. من همین حالا با شماره ای که دوستان از قسمت شکایت سایپا گذاشته بودن تماس گرفتم و یه آقای خیلی محترم بر خلاف اپراتور های که زنگ میزنم جواب داد و گفت اینکه میگن قطعات نداریم الکی هست . ما از طرف سازمان استاندارد مشکل داریم و احتمالا تا یکی دو هفته آینده حل میشه . تازه گفتن ما تمام پیش فروش ها را که تولید کردیم 2500تا حدودا اضافه نیز تولید شده . این هم شماره شکایات خواستین شما هم تماس بگیرید 02144528533
مهران 207 پانا : سلام دوستان کسی امروز فاکتور شد اطلاع بدین ممنون
حسن پیش مرداد پانا فولادی : مبارکت باشه به سلامتی استفاده کنی. اینا دیگه علنا دارن دزدی رو به رخ ما میکشن. رینگ الومینیومی رو حتی جلو جلو دارن میدن فولادی بیست روز تاخیر. شرم بر اینا
ایکس33 کراسmt : حمل بشه پیامک میاد ، ولی اگه777 باشین پدر ادم رو درمیارن چون شلوغه و پیگیر نیستن