چه نهادی متولی قیمت گذاری خودرو است؟

 

در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.   اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.  این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»  اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.  به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.

 
در حالی که مدت زیادی است کارشناسان صنعت خودرو هرکدام به نحوی به رفتن شورای رقابت و پایان قیمت گذاری دستوری  اشاره می کنند، چندی است که خبر از خداحافظی این شورای به گوش می رسد و بار دگر این موضوع تکذیب می شود. مشخص نیست دولتی ها دل از قیمت گذاری خودرو نمی کنند یا این شورای خود دست از سر این بازار آشفته نمی کشد.
 
 اما درست در زمانی که کارشناسان بازار خوردو، شرایط و آینده پیش فروش ها را در انتظار تصمیمات جدید شورای رقابت می دانستند چرا که خودروسازان برای اعلام قیمت نهایی در بلاتکلیفی به سر می برند، یکی از اعضای شورای رقابت خبر داد از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
 
این همان خبری است که نیمه شهریور ماه از سوی وزارت صمت نیز اعلام و عنوان شد براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو مسئول قیمت‌گذاری نیست و می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت‌ها را تعیین و تصویب می‌کند که  داریوش اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار خودروکار بر این موضوع صحه گذاشته و بیان کرد:« در بازه زمانی فعلی شورای رقابت از روند قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شده و سازمان حمایت عهده دار این مسئولیت شده است.»
 
اما زمانی نگذشته بود که  عنوان شد ،شورای رقابت همچنان مرجع قیمت‌گذاری خودرو است و خبرهای منتشره، بیشتر در حد گمانه‌زنی و پیشنهاد بوده نه مصوبه و قانون!  آنجه مشخص نیست این است که آیا سکوت شورای رقابت در زمینه مجوز مجدد افزایش قیمت ها به دلیل آن است که دیگر حق قیمت گذاری ندارد و یا آنکه دولتی ها واقعا نمی دانند بازار خودرو را به چه نهاد و ارگانی باید واگذار کنند.سوالی هم که در این میان پیش می آید این است که چرا  اصلا بازار خودرو را رها نمی کنند تا با آزاد سازی قیمت ها راه خود را پیدا کند.
 
به گزارش خودروکار، کلاف سردرگم بازار خودرو و قیمت گذاری خودرو های زیر 45 میلیون تومان که دیگر در حاشیه بازار هم  با این قیمت معامله نمی شود دیگر کم کم به گره کوری تبدیل شده که راهی برای باز کردن آن وجود ندارد. خودروسازان مشغول پیش فروش محصولات خود هستند اما خودشان هم از قیمت نهایی محصولاتشان با خبر نیستند. در حالی که مشخص نیست  دقیقا متولی قیمت گذاری خودرو های داخلی چه نهادی است، هر دو خودروساز به ‌دلیل  عدم اطمینانی که از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود دارند، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند تا بلکه  دولتی ها تصمیم نهایی خود را برای متولی قیمت گذاری خودرو بگیرند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
0

در واقع هیچ نهادی جرآت درگیر شدن با خودرو ساز و رد کردن خواسته های ظالمانه خودروسازها رو نداره و این نمایش ها فقط برای گول زدن مردم اجرا میشه . تنها مردم هستند که با نخریدن میتونند جلوی نسل کشی اونها رو بگیرند که متاسفانه هنوز به اون بلوغ نرسیدیم . و در اصل داریم با بخطر انداختن خانواده ای که شبانه روز برای رفاهش زحمت میکشیم آگاهانه خودکشی دست جمعی میکنیم
15:09  1397/07/12
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن 🌹 : ..... محمد آقا ، تکمیل وجه شما برای سورن دوگانه کی بود ؟
t8 مشکی : سلام دوست عزیز مبارکتون باشه.ممنون میشم بفرمایین تاریخ ثبت نامتون کی بوده و تحویل تو قرارداد چند روز کاری بوده
حمید : سلام تا امروز که سهند تولید نشده بدن بیرون شاید تا آخر سالم تولید نشه جاش تبدیل بزنن به اطلس وشاهین که خیلی عالی میشه
رامین s3 : شما کی ثبت نام کرده بودین؟
رایان : سلام. ماشین منم سورن موتور جدید xu7p دیروز ۱۹ خرداد فاکتور شد. واریزی ۱۴ دی. تاریخ تحویل ۱۵ فروردین. تقریبا ۳۰ میلیون بابت دیرکرد. شماره قرار داد14536255. انشاالله به زودی قسمت همه
رایان : سلام. ماشین منم سورن موتور جدید xu7p دیروز ۱۹ خرداد فاکتور شد. واریزی ۱۴ دی. تاریخ تحویل ۱۵ فروردین. تقریبا ۳۰ میلیون بابت دیرکرد. شماره قرار داد14536255. انشاالله به زودی قسمت همه
م : پولمون میدن چیه مگه الکیه خاستیم پولمون پس بگیرم ماشین ثبت نام نمیکریدم
تارا تومات : به این شمارم ۰۲۱۸۲۲۷۲۷۲۷که زنگ میزنی قبلا جواب میدادن الان جواب نمیدن،خوب مردمو سرکار گذاشتن
تارا تومات : حالا حالا ها تحویل نمیدن
تارا وی یک پلاس : دوستان کسایی که ۱۷فاکتور شدن تا الان پلاک شدن ؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس22 پرو مشهد : دی ماه تکمیل وجه12اسفندماه واریز وام تمام مدارک دستم تمام گرینه هااز قبل عید سبزشدجز تحویل.اژ قبل از عید میگن توصف بارگیری هنوز که هیچ خبری نیست خدالعنتشون کنه بااین همه وعده و وعید دروغ
حاج علی یزدی : لعنت خدا بر وزیر قبلی ضمن ؛ فاطمی امین که به بهانه کیفیت خودرو ، با خودرو ساز دست به یکی کرده و افزایش قیمت دادند و با رانت و غیره این ... کلک بازی ها رو در آوردن و مردم رو تو مچل انداختند ...
گلسا : سلام پیش فروش 1401 بودین؟
گلسا : سلام من ششم اردیبهشت تکمیل وجه کردم هشتم تحویل سخا به نمایندگی ولی هنوز فاکتورنشدم.در قسمت آماده تخصیص هستش. ساینا دوگانه من تکمیل وجه کردم کوییک اس گرونتر از ساینا دوگانه بود الان چجوری بعضی ها 118 واریز کردند اخه....
تحویل اسفند : سلام دوستان هفتم هشتم کسی فاکتور شد اعلام کنه ممنون
در جواب پارس زمستان : برو نمایندگی بهشون بگو اگهدچیزی باشه برات لغوش کنن
پیش فروش بهمن : سلام.داداش من 10روزه زنگ میزنم میگه تا 2اردیبهشت فاکتور شده.من ششم خود نمایندگی تکمیل وجه کردم.میگه هستم تو حساب ما آمده
صادق fx : منم تایید لیزینگ 14خرداد هنوز وام واریز نشده 2اردیبهشت فاکتور سبز شده
207 ارتقاء یافته دستی : تحویل 31 اردیبهشت، دیشب فاکتور شد.
اردیبهشت فلز : سلام الان که خرداد رو به اتمام هست . اردیبهشت. و با این وجد آخر تیر میدهند