رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 

رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 
اپیدمی تغییرات ناگهانی و تصمیمات لحظه ای شرکت ها و سازمان ها به خودرویی ها هم سرایت کرده و این بار گریبان سایپا را گرفته است. البته از حدود یکماه گذشته که زمزمه های تغییر وزیر صمت به گوش می رسید، خبرهایی مبنی بر تغییرات مدیریتی برخی گروه های خودرویی نیز زمزمه می شد تا جایی که دو شب گذشته خبر تغییر سکاندار سایپا به گوش رسید و گویی موج تغییرات در صنعت، از جاده مخصوص آغاز شد.
دو شب گذشته گروه خودروسازی سایپا با هزاران نیروی انسانی بعد از حدود یکسال، دوباره با تغییر مدیریت مواجه شد. حال این پرسش مطرح است که تبعات تغییرات مدیریتی برای تولید کننده خودرو در کشور چه خواهد بود؟ 
 
بعضا پیش آمده است که برخی سازمان ها و شرکت های دولتی یا نیمه دولتی در یکسال با تغییرات مدیریتی مواجه شده باشند که گاه این تغییرات به نفع و گاه به ضرر آن ها تمام شده است.
 
حالا تغییرات مدیریتی این بار به جاده مخصوص رسیده و باعث شده است تا درفاصله آبان ماه 96 تا 97، گروه خودروسازی سایپا بر مسند نشستن دو مدیر عامل را تجربه کند. 
 
28 آبان ماه سال گذشته بود که پس از دو سال و نیم مدیریت مهدی جمالی، حکم مدیریت محسن قاسم جهرودی در این شرکت زده شد. اما دوران مدیریت جهرودی نیز به یکسال نرسید و دو شب گذشته حکم مدیر عامل جدید سایپا زده شد؛ این بار اما مدیر عامل جدید از بدنه شرکت خودرویی دیگری آمد و محمدرضا سروش به جای جهرودی نشست. 
 
حال این پرسش مطرح است که این تغییرات مدیریتی تا چه میزان بر فعالیت اقتصادی و تولیدی شرکت هایی به وسعت سایپا اثر گذار خواهد بود؟ از سویی دیگر موضوع مطرح شده از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو این است که آیا نباید حداقل دوره دو یا سه ساله پیش پای مدیران این شرکت گذاشته شود تا بتواند برنامه های نیمه تمام این شرکت را به سرانجام رساند و یا اینکه حداقل فرصتی برای جبران زمان های از دست رفته در تولیدات و فعالیت های اقتصادی شود؟ 
 
شهرام آزادی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « به طور کلی تغییرات مدیریتی تاثیرات کوتاه مدتی بر روال تولیدات روزانه شرکت ها ندارند، اما اگر سیستم مدیریت در شرکت ها مسیر فعالیت شرکت را تحت تاثیر قراردهد باید تغیرات بر اساس منطق اعمال شود که البته دراین میان عوامل متعددی صاحب نظر هستند». 
 
او ادامه می دهد: « در حال حاضر و با توجه به تغییرات مدیریتی در برخی شرکت ها، باید گفت که این تغییرات در برنامه روزانه شرکت ها و میزان تولیدات آن ها در کوتاه مدت اثرگذار نیستند، چرا که برنامه های شرکتی از پیش تعیین شده و بلند مدت هستند». 
 
آزادی عنوان می کند: « از این رو تغییرات مدیریتی بر استراتژی های کلی سازمان ها اثر گذار است به گونه ای که ممکن است پروژه ها، قراردادها و تامین قطعات در بلند مدت تحت تاثیر این تغییرات با اندکی تغییر همراه شوند، اما در مجموع در رابطه با فعالیت شرکت سایپا با تغییرات مدیریتی اتفاق خاصی در کوتاه مدت برای این شرکت رخ نمی دهد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییرات ناگهانی مدیریتی در شرکت های بزرگ تولید کننده، آن هم در شرایط فعلی که چشم همگان به تولیدات داخلی است، تا چه میزان بر ثبات اقتصادی اثرگذار باشد؛ اظهار می کند: « به طور کلی تغییرات زودهنگام مدیریتی به بنگاه های اقتصادی آسیب می زند، اما این امر به عملکرد مدیریتی مدیر پیشین بستگی دارد، به گونه ای که اگر در کوتاه مدت بر اساس برنامه خاصی پیش نرفته باشند و زیان هایی به شرکت وارد شده باشد، تغییرات الزامی است؛ مگراینکه سیستم مدیریتی کار خود را انجام داده باشد و این تغییرات بر اساس تصمیم گیری های وزارتخانه اتفاق افتاده باشد و منابع قدرتی و سهامداران در تغییر مدیریت نقش داشته باشند». 
 
به گفته او، یکی از مشکلات صنایع و سیستم های مدیریتی در کشور تغییرات سریع در مدیریت شرکتها است که بعضا دوره مدیریت افراد را به سه یا نهایتا چهار سال محدود می کند.
 
آزادی تصریح می کند:« این تغییرات و مجموع عوامل نیز باعث می شود هیچ مدیری برای بلند مدت برنامه ریزی نکند و برنامه های بلند مدت سازمان را در حد سه سال بسنده کند». 
 
او تاکید می کند: « البته این صحبت بدین معنا نیست که اگر جایی خطایی صورت می گیرد، مانع از تغییر مدیریت شویم، بلکه در این شرایط تغییر لازم است». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجید : دوستان کسی اطلاع از جریمه تاخیر سایپا داره من دوم شهریور تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشدم به نظرتون جریمه تاخیر تو این چهار ماه چقدره
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
متین : داداش خوبی .برای من پیام اومد اما هیچی واریز نکردم ظرفیت آذر هم پر شد بنظرت بازم میاد؟
سایپا بد قول : زود نا امید شدی عارف.
J4مشکی گیلان : 📢📢📢📢پیرو کامنت قبلی ا فیروزی ک اوردن برا عذرخواهی و خدمات گردشگری و مالی و سرویس رایگان گذاشته . طرحشونم اینه دوباره رو سر مردم بخورن. مثلا میگن تور دبی ۲۰۰ میلیون ۱۰۰ میلیون تخفیف بن خرید با ۱۰۰ تومن برید دبی. خر خودتونین کثافتا. مثل بلک فرایدی ایرانی. اقا مردم متوجه میشن. یکم به ناموس خودتون ارزش قایل بشید. مثل یا اف گذاری روی کالا ها . گرون میکنن بعد میگن اینقور تخفیف. یا جنس کیفیت پایین ک یه قرون نمیارزه رو میدن به مردم. الانم ارز دولتی رو برداشتن .دوروز دیگ با زبون درازی میگن برا خودرو ساز نمیصرفه. اخه کثفتا موقع پول گرفتن چرا نمیگفتین. بعد ۸ ماه تازه یادتون افتاده. کامنت قبلی اگر تایید بشه خیلی خوبه. پیرو اون کامنت📢📢📢📢📢
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد و تا به امروز شاسی نشده .📢📢📢 از ماه های قبل گفتم اینایی ک شاسی نشدن رو بلاتکلیف گذاشتن تا قیمت دلتر و انتخابات امریکا. ک ماشین جایگزین بدن برای اونایی ک پول بیشتر دادن و کارخونه سود کرده بعد ۷ ماه ماشین پایینتر بده. یا نه. پول نجدد بگیره برای خودروی بالاتر و دوباره چشم انتظاری مردم و سود کارخونه. جالبی اینه اونایی ک پایین ترین ماشین رو اسم نوشتن j4 از خرداد به اینطرف شاسی نشده و دوبار اگهی فروش گذاشتن. و قراره به s3 خودروی مایینتر بدن. پس اونایی ک j4 هستن میگن خودرو نداریم.پول بیشتر بدید و خودروی بالاتر.حالا یسری پول ندارن انصراف میدن و بعد ۷ ماه متضرر میشن. یسری دوباره پول میدن و کارخونه دوباره سود میکنه. قبل طرح جایگزینی گفته بودم برق،رنگ،صبوری،اخر ماه شاسی میشه همش الکیه.شرکتم میگه منتظر بخشنامه هستیم تا امروز بخشنامه این بوده. اخر دزدیه.خدا لعنتتون کنه. نمایندگی هام ک فقط تبلیغ میکنن دختراش. ۲۰۳۰هم بعد فروش و جمع اوری نقدینگی پخش میکنه و یکیو میاره برا عذرخواهی‌همه این نقشه های شومو قبلا گفتم. 📢📢📢مردم نخریییییید📢📢📢📢ما تو جاه افتادیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال سفید فوری تحویل 11ابان : سلام.من چهار روز پیش شکایت ثبت کردم سایت ایران خودرو.حالاتو قسمت پیگیری نوشته درخواست شما انجام شده است.ولی جوابی نیست کدوم قسمت میتونم جوابش را بخونم
مهدی : سلام دوستان کسی ساینا اس با مانیتور 9اینچ گرفته؟ میخوام ببینم دکمه کنترل روی فرمون داره یا دوربین دنده عقب؟ یا فقط یه مانیتور الکی میزارن روش
X33 m : آقای سجاد fx ممنون از پاسخگوتون، برای تعویض پلاک رفتن پس ازتحویل با توجه به اینکه ماشین اقساطیه و در رهنه مشکلی پیش نمیاد؟ هرچند هر دو پلاک الان به کد ملی خودم تخصیص شده
دنا پلاس پیش فروش تحویل 30 آبان : 2 سال پیش افتادم اخرین سری تو این ابان هم مطئمنم اخری میشم 😔
فقط خدا : سلام دوستان عزیز این دوره چون تعداد بالا هستن وهمه هم مال یک روز یا نهایت دو روز باشه فقط پذیرش یکم ودوم آذر دایم چون سایت بستن زود انشاالله تا پایان ماه همه فاکتور خواهید شد
محمد دنا 6 دنده دستی سفید : سلام دوستان جهت اطلاع : 13 مرداد تکمیل وجه 11آبان تحویل بوده ولی 14 آذر فاکتور شد. 20 آذر پلاک الآنم صدور مدارک هست سود تاخیر 18.5 زده توی سایت‌ ایران خودرو گفته توی همین هفته تحویل میده انشاالله برا همه فاکتور بشه تحویل گرفتم اطلاع میدم با مزایا ومعایب خودرو بدرود
حمید : سلام ببخشید موعد تحویل واسه من زده بودن 7مهر ولی هنوز فاکتور نشده؟کسی تو این تاریخ ماشینش فاکتور شده؟
اریزو5 : سلام بنده 18 مهر ماه تایید لیزینگ شدم ولی همچنان بانک تجارت شعبه ارگ بم هنوز وام بنده رو واریز نکرده.در ضمن خودرو فاکتور شده و پیامک 2 تومن واریزی هم از طرف بانک برام اومده.
ساینا : مگه 16 درصد سود نیست؟ میشه 27 میلیون که!
محمدحسین : تو این هفته مجوزت میخوره نگران نباش ماشینت میاد