رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 

رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 
اپیدمی تغییرات ناگهانی و تصمیمات لحظه ای شرکت ها و سازمان ها به خودرویی ها هم سرایت کرده و این بار گریبان سایپا را گرفته است. البته از حدود یکماه گذشته که زمزمه های تغییر وزیر صمت به گوش می رسید، خبرهایی مبنی بر تغییرات مدیریتی برخی گروه های خودرویی نیز زمزمه می شد تا جایی که دو شب گذشته خبر تغییر سکاندار سایپا به گوش رسید و گویی موج تغییرات در صنعت، از جاده مخصوص آغاز شد.
دو شب گذشته گروه خودروسازی سایپا با هزاران نیروی انسانی بعد از حدود یکسال، دوباره با تغییر مدیریت مواجه شد. حال این پرسش مطرح است که تبعات تغییرات مدیریتی برای تولید کننده خودرو در کشور چه خواهد بود؟ 
 
بعضا پیش آمده است که برخی سازمان ها و شرکت های دولتی یا نیمه دولتی در یکسال با تغییرات مدیریتی مواجه شده باشند که گاه این تغییرات به نفع و گاه به ضرر آن ها تمام شده است.
 
حالا تغییرات مدیریتی این بار به جاده مخصوص رسیده و باعث شده است تا درفاصله آبان ماه 96 تا 97، گروه خودروسازی سایپا بر مسند نشستن دو مدیر عامل را تجربه کند. 
 
28 آبان ماه سال گذشته بود که پس از دو سال و نیم مدیریت مهدی جمالی، حکم مدیریت محسن قاسم جهرودی در این شرکت زده شد. اما دوران مدیریت جهرودی نیز به یکسال نرسید و دو شب گذشته حکم مدیر عامل جدید سایپا زده شد؛ این بار اما مدیر عامل جدید از بدنه شرکت خودرویی دیگری آمد و محمدرضا سروش به جای جهرودی نشست. 
 
حال این پرسش مطرح است که این تغییرات مدیریتی تا چه میزان بر فعالیت اقتصادی و تولیدی شرکت هایی به وسعت سایپا اثر گذار خواهد بود؟ از سویی دیگر موضوع مطرح شده از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو این است که آیا نباید حداقل دوره دو یا سه ساله پیش پای مدیران این شرکت گذاشته شود تا بتواند برنامه های نیمه تمام این شرکت را به سرانجام رساند و یا اینکه حداقل فرصتی برای جبران زمان های از دست رفته در تولیدات و فعالیت های اقتصادی شود؟ 
 
شهرام آزادی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « به طور کلی تغییرات مدیریتی تاثیرات کوتاه مدتی بر روال تولیدات روزانه شرکت ها ندارند، اما اگر سیستم مدیریت در شرکت ها مسیر فعالیت شرکت را تحت تاثیر قراردهد باید تغیرات بر اساس منطق اعمال شود که البته دراین میان عوامل متعددی صاحب نظر هستند». 
 
او ادامه می دهد: « در حال حاضر و با توجه به تغییرات مدیریتی در برخی شرکت ها، باید گفت که این تغییرات در برنامه روزانه شرکت ها و میزان تولیدات آن ها در کوتاه مدت اثرگذار نیستند، چرا که برنامه های شرکتی از پیش تعیین شده و بلند مدت هستند». 
 
آزادی عنوان می کند: « از این رو تغییرات مدیریتی بر استراتژی های کلی سازمان ها اثر گذار است به گونه ای که ممکن است پروژه ها، قراردادها و تامین قطعات در بلند مدت تحت تاثیر این تغییرات با اندکی تغییر همراه شوند، اما در مجموع در رابطه با فعالیت شرکت سایپا با تغییرات مدیریتی اتفاق خاصی در کوتاه مدت برای این شرکت رخ نمی دهد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییرات ناگهانی مدیریتی در شرکت های بزرگ تولید کننده، آن هم در شرایط فعلی که چشم همگان به تولیدات داخلی است، تا چه میزان بر ثبات اقتصادی اثرگذار باشد؛ اظهار می کند: « به طور کلی تغییرات زودهنگام مدیریتی به بنگاه های اقتصادی آسیب می زند، اما این امر به عملکرد مدیریتی مدیر پیشین بستگی دارد، به گونه ای که اگر در کوتاه مدت بر اساس برنامه خاصی پیش نرفته باشند و زیان هایی به شرکت وارد شده باشد، تغییرات الزامی است؛ مگراینکه سیستم مدیریتی کار خود را انجام داده باشد و این تغییرات بر اساس تصمیم گیری های وزارتخانه اتفاق افتاده باشد و منابع قدرتی و سهامداران در تغییر مدیریت نقش داشته باشند». 
 
به گفته او، یکی از مشکلات صنایع و سیستم های مدیریتی در کشور تغییرات سریع در مدیریت شرکتها است که بعضا دوره مدیریت افراد را به سه یا نهایتا چهار سال محدود می کند.
 
آزادی تصریح می کند:« این تغییرات و مجموع عوامل نیز باعث می شود هیچ مدیری برای بلند مدت برنامه ریزی نکند و برنامه های بلند مدت سازمان را در حد سه سال بسنده کند». 
 
او تاکید می کند: « البته این صحبت بدین معنا نیست که اگر جایی خطایی صورت می گیرد، مانع از تغییر مدیریت شویم، بلکه در این شرایط تغییر لازم است». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
7دی ساینا S : دوستان من ۷ دی برا ساینا ثبت نام کردم منتخب شدم و زد ارسال به خودروساز اما چرا برا من طرح تبدیل نیومد؟کسی خبر داره لطفا راهنمایی کنه..ممنون
محمد جی : متاسفانه هیچ کی نیومد .فقط شعار .رفتم درب وزارتخانه با یکی از مسولین جز صمت حرف زدم گفت که وزیر قبلی گفته سایت یکپارچه سلیقه وزیر قبلی بوده . .وزیر فعلی هیچ اعتقادی به سایت یکپارچه نداره وگفته مسولیت سایت راقبول نداده وبایداز طریق سایت خودرو ساز ثبت نام انجام شود .واین یعنی کشک .بازم از پشتیبانی وگزدهمایی هزاران نفری شما تشکر میکنم .حیف .دیگه تو این سایت نظر وحرفی ندارم
اسفندی : سلام واسه کسی بهمن ماه دوگانه دعوتنامه اومده؟
علی : سلام دوستا ما بالتفاوت‌ بیمه واریز کنیم دیگه کی پلاک میشه کسی اطلاع ندارن تی 8
ثبت نام ۷ دی : پیامک های بخش دوم کی میفرستن؟؟؟؟
مصطفا : سلام دوستان این سود دیرکرد برای شاهین اتومات روزی وند حساب میشه؟ و ملاک پایان روزهاش، تخصیصه یا پلاکه یا تحویل نمایندگی؟ سوال بعد اینکه این پول را سایپا کی پرداخت میکنه؟ایا کسی تجربه‌ش رو داره؟
شاهین اتومات : با سلام قبت نام ۷ دی سامانه یکپارچه زدم‌.برا من پیامک نیونده.واسه شاهین اتومات پیامک نیومده فقط واسه ساینا تبدیل به سهند پیامک اومده
ماه : چرا فاکتور نمیشه خدایش الان خودرو وی ۴ من تحویل اسفند بوده هنوز فاکتور نشده
ابوذر تیموری زاده اصل : ابوذر تیموری زاده اصل 4231980705
عباس : سلام ... جناب ماشین من سمند ای اف سون هستش وقتی که تو حرکت باهاش میری تو هر دنده ای اگه یکدفعه پامو از رو گاز بر میدارم صدای عجیبی میده مشکلش چیه ....؟ ممنون میشم راهنماییم کنید🙏
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : سلام منم 2 اذر واریز اولیه241م داشتم تحویل تیر بودهنوز هیچ خبری نشده
ممد : تا جای که من میدونم تحویل بهار فقط ارتقاء یافته میدن، سقف فلزی خط تولیدش تعطیل کردن
فروش فوری 90 روزه : سلام چرا سایپا فاکتور نمیکنه. همین کارهارو میکنن که مردم از ازشون متنفرن.
محسن : سلام روزانه 350 تا انواع سورن تولید میشه
ساینا دوگانه : سلام دوستان. ساینا دوگانه اسفندی ها تا آخر این ماه دعوتنامه هاش ارسال میشه. هیچ استرس و ناراحتی نداشته باشی. با قیمت 142 میلیون
اریزو6 : منم قراردادم 21 فاکتور نشدم نمیدونید چند روز طول می کشه
سورن دوگانه تحویل دیماه : سلام و عرض ادب خدمت آقا پیمان شما ک میگی تا 21 آذر فاکتور شده منم 21 آذر تکمیل وجه کردم یعنی منم فاکتور شدم
آپشن ها : دوستانی که آذر و دی ساینا دوگانه سوز بودند آیا فقط آپشن ردیاب داشت و سایر آپشن ها نتوانستید انتخاب کنین؟؟
سورن دوگانه تحویل دیماه : سلام دوست عزیز من 21 آذر تکمیل وجه کردم یعنی فاکتور شدم
وحید : به اتومات یکپارچه بهار 1403 اگه تیک رو بزنی رد بشی، تا هر وقت که گفتن وقت داری، بعدا برگردی مراحل رو تکمیل کنی، فقط دیگه برنمی گرده عقب، ماشین رو عوض کنی سوال منم جواب بدی ممنونت می شم شما چه ماشینی انتخاب کرده بودی و الان که می تونی تغییر بدی، به چه ماشین‌هایی می تونی تغییر بدی و کدومش پیش فروشه و کدومش فروش فوری؟ ممنون میشم کامل جواب بدی، سوالی هم باز داشتی بپرس من در خدمتم