رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 

رنسانس در سایپا/ تغییرات مدیریتی به نفع یا ضرر شرکت ها

 
اپیدمی تغییرات ناگهانی و تصمیمات لحظه ای شرکت ها و سازمان ها به خودرویی ها هم سرایت کرده و این بار گریبان سایپا را گرفته است. البته از حدود یکماه گذشته که زمزمه های تغییر وزیر صمت به گوش می رسید، خبرهایی مبنی بر تغییرات مدیریتی برخی گروه های خودرویی نیز زمزمه می شد تا جایی که دو شب گذشته خبر تغییر سکاندار سایپا به گوش رسید و گویی موج تغییرات در صنعت، از جاده مخصوص آغاز شد.
دو شب گذشته گروه خودروسازی سایپا با هزاران نیروی انسانی بعد از حدود یکسال، دوباره با تغییر مدیریت مواجه شد. حال این پرسش مطرح است که تبعات تغییرات مدیریتی برای تولید کننده خودرو در کشور چه خواهد بود؟ 
 
بعضا پیش آمده است که برخی سازمان ها و شرکت های دولتی یا نیمه دولتی در یکسال با تغییرات مدیریتی مواجه شده باشند که گاه این تغییرات به نفع و گاه به ضرر آن ها تمام شده است.
 
حالا تغییرات مدیریتی این بار به جاده مخصوص رسیده و باعث شده است تا درفاصله آبان ماه 96 تا 97، گروه خودروسازی سایپا بر مسند نشستن دو مدیر عامل را تجربه کند. 
 
28 آبان ماه سال گذشته بود که پس از دو سال و نیم مدیریت مهدی جمالی، حکم مدیریت محسن قاسم جهرودی در این شرکت زده شد. اما دوران مدیریت جهرودی نیز به یکسال نرسید و دو شب گذشته حکم مدیر عامل جدید سایپا زده شد؛ این بار اما مدیر عامل جدید از بدنه شرکت خودرویی دیگری آمد و محمدرضا سروش به جای جهرودی نشست. 
 
حال این پرسش مطرح است که این تغییرات مدیریتی تا چه میزان بر فعالیت اقتصادی و تولیدی شرکت هایی به وسعت سایپا اثر گذار خواهد بود؟ از سویی دیگر موضوع مطرح شده از سوی برخی کارشناسان صنعت خودرو این است که آیا نباید حداقل دوره دو یا سه ساله پیش پای مدیران این شرکت گذاشته شود تا بتواند برنامه های نیمه تمام این شرکت را به سرانجام رساند و یا اینکه حداقل فرصتی برای جبران زمان های از دست رفته در تولیدات و فعالیت های اقتصادی شود؟ 
 
شهرام آزادی- کارشناس صنعت خودرو در همین زمینه به خبرنگار خودروکار می گوید: « به طور کلی تغییرات مدیریتی تاثیرات کوتاه مدتی بر روال تولیدات روزانه شرکت ها ندارند، اما اگر سیستم مدیریت در شرکت ها مسیر فعالیت شرکت را تحت تاثیر قراردهد باید تغیرات بر اساس منطق اعمال شود که البته دراین میان عوامل متعددی صاحب نظر هستند». 
 
او ادامه می دهد: « در حال حاضر و با توجه به تغییرات مدیریتی در برخی شرکت ها، باید گفت که این تغییرات در برنامه روزانه شرکت ها و میزان تولیدات آن ها در کوتاه مدت اثرگذار نیستند، چرا که برنامه های شرکتی از پیش تعیین شده و بلند مدت هستند». 
 
آزادی عنوان می کند: « از این رو تغییرات مدیریتی بر استراتژی های کلی سازمان ها اثر گذار است به گونه ای که ممکن است پروژه ها، قراردادها و تامین قطعات در بلند مدت تحت تاثیر این تغییرات با اندکی تغییر همراه شوند، اما در مجموع در رابطه با فعالیت شرکت سایپا با تغییرات مدیریتی اتفاق خاصی در کوتاه مدت برای این شرکت رخ نمی دهد». 
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تغییرات ناگهانی مدیریتی در شرکت های بزرگ تولید کننده، آن هم در شرایط فعلی که چشم همگان به تولیدات داخلی است، تا چه میزان بر ثبات اقتصادی اثرگذار باشد؛ اظهار می کند: « به طور کلی تغییرات زودهنگام مدیریتی به بنگاه های اقتصادی آسیب می زند، اما این امر به عملکرد مدیریتی مدیر پیشین بستگی دارد، به گونه ای که اگر در کوتاه مدت بر اساس برنامه خاصی پیش نرفته باشند و زیان هایی به شرکت وارد شده باشد، تغییرات الزامی است؛ مگراینکه سیستم مدیریتی کار خود را انجام داده باشد و این تغییرات بر اساس تصمیم گیری های وزارتخانه اتفاق افتاده باشد و منابع قدرتی و سهامداران در تغییر مدیریت نقش داشته باشند». 
 
به گفته او، یکی از مشکلات صنایع و سیستم های مدیریتی در کشور تغییرات سریع در مدیریت شرکتها است که بعضا دوره مدیریت افراد را به سه یا نهایتا چهار سال محدود می کند.
 
آزادی تصریح می کند:« این تغییرات و مجموع عوامل نیز باعث می شود هیچ مدیری برای بلند مدت برنامه ریزی نکند و برنامه های بلند مدت سازمان را در حد سه سال بسنده کند». 
 
او تاکید می کند: « البته این صحبت بدین معنا نیست که اگر جایی خطایی صورت می گیرد، مانع از تغییر مدیریت شویم، بلکه در این شرایط تغییر لازم است». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میثم : سلام خدمت دوستان عزیز، لطفا اگه کسی اطلاع داره راهنماییم کنه، بعد از واریز وجه باید چیکار کنم؟ بیا برم نمایندگی قرارداد بگیرم؟ یا باید صبر کنم تا موعد تحویل که بشه دوباره برام پیامک تکمیل وجه بیاد؟
امید : داداش داخلی ۶ رو باید بگیری واسه ارتباط با کارسناسشون
کسریs5 : چه تاریخی ثبت نام کردید؟
ساینا دوگانه : اینکه به اسفندی ها دوگانه را تحویل خواهند داد قطعی هست ولی کمی تحمل . بعد چهار پنج خرداد دعوتنامه با همون مبلغ قبلی میاد . همونطور که به بهمنی ها پیشهاد ماشین های ۸۵ گاته را دادند و نپذیرفتند ودعوتنامه دوگانه براشون ارسال شد فقط بیست روزی صبور باشید
4j : من جک جی فور نوشتم فروردین اونم تحویل نمیدن ب موقع؟گفتن 60 روزه
تارا v1 پلاس : فکر نکنم تا اعلام قیمت جدید کارخانه ایرانخودرو بصورت انبوه خودرو فاکتور کند چون برای افزایش قیمت کارخانه کمبود خودرودر بازار و به تبع افزایش قیمت بازار زمیه خوبی فراهم میاره. قضیه پارس متفاوت هست که دارند فاکتور میکنند چند ماه تاخیر داره و با افزایش زیاد فاکتور میشه و گرنه فاکتور بقیه خودروها بصورت قطره چکانی است
رضا : در جواب مسعود الان شما این همه هیت دادی ب اطلس فرق ظاهری ۲۰۷ با ۲۰۶ دقیقا چیه؟ 🤣 ۲۰۷ ام ۴۰۰ میلیون بیشتر نمی ارزه با توحه ب قیمتاا کارخونه 🤣 اخه ۹۰۰ میلیون ۸۰۰ میلیون داره معامله میشه بازار آزاد بدنه پلاستیک بیشتر مقاومت داره تا ۲۰۷🤣 ۴۰۵ با پارس سورن سمند رانا تارا خیلیییییییییییی فرق دارن 🤣لابد
جک اس فایو ۲۴ مهر : اونوقت اگه کسی ۲۰۰ تومن نداشته باشه باید چیکار کنه؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ارسین : من پنجم تکمیل وجه کردم دیروز پارس اومده نمایندگی
پرهام : خیلی طول بکشه تا اواسط خرداد میاد
پارس سفارشی : بیمه بدنه جدا باید کنیم یا خودش بیمه بدنه داره
سهیل : هزینه پست نداره چرا الکی حرف میزنی
اریزو 5 نقدی : قرارداد 22 اسفند امروز تخصیص خورد
علی : کدوم قسمت باید بریم برا پرداخت هزینه پست؟
پارس زمستان : فقط کارت طلایی اگربخوای باید جدا پولش بدی اجباری نیست اگرنخوای
ماهان : خدایا ما تابستانیم باید تا کی منتظر باشیم انقد منتظر ماندیم انقد استرس پول و وام داریم استرس پیامک حالا میگن اپشنال گناه ما چیه
دوگانه اسفند : من حاضرم پول بیشترم بدم یا میدادم همون اسفند ماشینمو داده بودن
پارس سفارشی : لطفا یکی راهنمایی کنه پارس با این قیمت دیگه نمیخواد پول بیمه و کارت طلای و این چیزاشو جدا بدیم