بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تکمیل وجه برج 12 : دلیلش اینه که هنوز آذر ماه مونده و توی آذر کلا 4روز تکمیل وجه داشتن و از آخر فروردین دارن آذر رو میدن حالا شما حساب کن اسفند هرروزش تکمیل وجه داشته هر یک روز تکمیل وجه 2هفته طول میکشه تحویل بدن برن روز بعد ببینید چقدر میشه بجز اونم توی این ماه تکمیل وجه اومده من میگم الکی دلتون رو خوش نکنید مقل من بشید هرروز زنگ بزنید سایپا این اپراتورها هیچ اطلاعاتی ندارند
محسن : دوستان پرداخت دعوتنامه من ۱۵ اسفند بوده احراز سکونت ۱۶ اسفند. مثل بقیه دوستان تاریخ ۱۵ و ۱۶ اسفند روز چهارشنبه برای چند ساعت وضعیت کاستومر بنده از حالت آماده تخصیص برگشت به تکمیل وجه شده و وضعیت رو زده بود تعهد شده بعد چند ساعت دوباره به حالت اول برگشت یعنی همون چراغ آماده تخصیص روشن شد. نه اتفاق دیگه ایی افتاد و نه مبلغ ما به التفاوای از من خاسته شد
سعید : اقا اعتصاب کیلو چنده ما هنو شاسی هم نشدم x5
نرگس : سلام آقا سجاد خوبی واسه من تا الان سود تاخیر ۱۳تومن شده دیروز تاریخ دریافت پرونده تو‌کاستومر بروز شده تاریخ دیروز زده یه آقایی گفتن احتمالا فردا فاکتور بشم
سجاد : سایپا تپه‌ی نریده باقی نمونده براش ...
Mostafa : سلام وقت بخیر.من از شهریور ها خبلی هستیم.آقایان اعتصاب نیست تا امروز این فلیم ها مال سال قبل هست به جز شهر زنجان ودو شهر دیگه .همین اطلاع دقیق دارم.دوست ما راست میگه اعتصاب ربطی نداره
مهدی شاهین جب : دوستان ما 14 آذر پذیرش شدیم ولی متاسفانه 26 فروردین سخا رو ثبت کردیم الان زنگ زدیم شرکت بی شرفا میگن سه ماه بعد سخا تحویل میدن ماشینو ، حتی جریمه هم بهتون نمیدیم ، حالا ما چیکار کنیم لطفا کمک کنید
شاهین G زمستان : از چشام افتاده. به محض اینکه به دستم برسه میفروشمش ایرانخودرویی میگیرم. لعنت به سایپا و ماشیناش
ناشناس : سایپا دزد بی همه چیز همه مایکه بابت شاهین اتوماتیک سی وی تی پیش فروش مهر 402 290 میلیون واریز کردیمو از سامانه یکپارچه حذف کرده کد ملی شماره رمز مو وارد میکنم بی سرصدا حذفمون کردن واسه همین است که تا الان دعوتنامه تکمیل وجه واسمون ارسال نکردن
شاهین اتومات ۱۴۰۳ : میشه بگین بر چه اساسی میگین تا خرداد نمیاد؟ نمایندگی و کارشناس های سایپا که به صراحت شما صحبت نمیکنن.خخخ
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تکمیل وجه 29بهمن م : سلام آقا توحید هزینه بارگیری از کی بپرسیم که چقدر هزینه کرایه ماشین میشه آیا بصرفه هست خودم برم حضوری تحویل بگیرم یا بزارم نمایندگی بیاره با تشکر
ALI GXL : پاسخ به تحویلی هفته چهارم اردیبهشت gxl : عزیز من دقیقا با همین شرایط سه شنبه فاکتور شدم .هنوز پلاک نشده .
علی 30 بهمن : به پشتیبانی سایپا زنگ بزن روز واریز شدن به حساب سایپا رو بهت میگه
تهران : فوق العاده واریز 11 بهمن 7 صبح اما 13 بهمن پذیرش سخا 13 بهمن
آریوبرزن شیراز : سلام به همگی فوق العاده واریز 7بهمن شب پذیرش 8 بهمن
اطلس بهمن : فقط مال مهر رو دارن فاکتور میکنن ...بقیه لابد چون قرعه دیر تر افتاده حق اعتراض ندارن....هنه واریزی اردیبهشت 403 هستن یکی آشنا داشته سریعتر ثبت نام کرده تو سلیت یوی نتش تو تهران بوده و یا اینترنتش قویتر بوده وگر نه هنه تو یه هفته واریز و ثبت نام رو انجام دادن .. بقیه رو لابد به جپشون گرفتن گروه سایپا و اونایی که مهر ماهی هستند ....البته اگه مهرر ماهیا ناراحت نشن واسه گفتن حقیقتی که بر ملا کردم....البته اگه فقط فکر خودشون نیستن...باید بریم تبعیض رو پیگیری کنیم بهمن ماهی و اسفند ماهی و دی ماهیی.... ظلم ایرانی
کوییک اس : سلام دیدم آقای توحید ارومیه معلومات دارن گفتم بپرسم اطلاع دارید وضعیت فاکتور کوییک اس چطوریه؟ من موعد مرداد هستم هنوز دعوتنامه نیومده
کوییک اس : دوستان عزیز .. ثبت نامی کوییک اس داریم اینجا ؟؟ اعلام حضور کنن لطفا با تاریخ تکمیل و موعد تحویل ببینیم چند چندیم مرسی ❣️
کوییک اسی : دوستان عزیز .. ثبت نامی کوییک اس داریم اینجا ؟؟ اعلام حضور کنن لطفا با تاریخ تکمیل و موعد تحویل ببینیم چند چندیم مرسی♥️
اطلس بهمن : فقط مال مهر رو دارن فاکتور میکنن ...بقیه لابد به جپشون گرفتن...مهر ماهیا ناراحت نشن البته اگه فقط فکر خودشون نیستن...باید بریم تبعیض رو پیگیری کنیم بهمن ماهی و اسفند ماهی و دی ماهیی.... ظلم ایرانی