بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال تحویل شهریور : دوستان که منتظر شاهین جی هستید و هرچی پیامک تبدیل به جی ال میاد تبدیل نمیزنید توروخدا گارد نگیرید بخاطر خودتون میگم اگه پیام تبدیل به جی ال اومد حتما تبدیل بزنید من خودم دی ماه نصف مبلغ رو برا جی ریخته بودم و موعد تحویلم مرداد بود خرداد که پیامک تبدیل به جی ال اومد قبول کردم و دقیقا روز ۱۸خرداد تکمیل وجه کردم و ۱۳ شهریور تحویل گرفتم درسته تبدیلها هم از ۲۰خرداد تو تاخیرن اما باز روزنه امیدی برای تحویل هست اما جی ها رو بخاطر سانروف حالاحالاها تحویل نمیدن خودشون علناً اعلام میکنن این موضوع رو. این متن رو تو سایت منتشر کردن 👇 مدیر ارتباطات شرکت سایپا می‌گوید «نمی‌توانیم شاهین سانروف‌دار تولید کنیم». مشتریان برای دریافت سریع‌تر خودرو در صورت تمایل می‌توانند ثبت‌نام خود را از شاهین سانروف‌دار به شاهین بدون سانروف تغییر دهند. امیدوارم هرچه زودتر همگی ماشینهاتون رو تحویل بگیرید یاحق
رضاشاهین جی کهنوج : سلام عزیزان من آذرما۳۰۰واریزکردم برای شاهین جی. بقیش قراربودهفته چهارم تیرماه پرداخت کنم .تیرماه پیامک اومدکه تبدیل به جی ال ولی من نادیده گرفتم .بنظرشماالان میتونم برم تبدیل بزنم فعاله یا ن .چون پیامک که اومدنوشته بودتا۴تیرمهلت تبدیل دارم.یکی راهنمایی کنه ممنون میشم😔😔
تارا : یعنی همش تویروز شده
سرباز : سلام خدمت دوستان من فروش فوق‌العاده پذیرش 17ام اذر بودم 1ام مهر ماه تبدیل به جی ال زدم 9ام فاکتور شد 12ام پلاک البته دهم شد ولی چون سخام مشکل داشت12ام شد چهارشنبه16ام هم تماس گرفتن از نمایندگی برا تحویل که من نبودم شنبه انشاالله میرم بگیرم. یاحق
احسان : اصلا چنین چیزی وجود نداره دادش اون هرکی دوست داره میتونه بدونه ساندرف بگیر نمیخا این همه صبر کرده میتونه صبر کنه وقتی قرارداد بسته شده یعنی تموم این فقط بهونه شده که اعتراض کم بشه مرد فشار نیارن چرا میخاین حرف دهن این سایپا کلاه بردار بذارید اصلا این بحث رو ادامه ندید
حسین : سلام من شاهین جی تحویل هفته آخر مردادماه هستم ،یکبار خردادماه پیام جی ال آمد و دیگه هیچ پیامی نیامد ،داخل پنل کاربری که وارد میشم نوشته دعوت نامه ارسال شده ،اما وقتی می‌خواهم واریز کنم میزنه شماره پذیریرش دعوتنامه واریز ندارد ،آیا واسه شما هم اینطوریه؟؟؟
خردیا : باشه شما نگیر اینو بگیر
رها : واقعا ما هم همینطوریم .😔 انشالله خداوند بهترین صلاح و مصلحت رو روزی همه ما ها قرار بده .🤲🤲 اینا که انقد به حق ما ظلم کردن و داریم اذیت میشیم انشاءالله ک خداوند بهترشو جایگزین کنه واسه همگیمون.☺️
شاهین : به نظر تون شاهین پلاس اتومان سانروف تحویل میدن
سهند بیچارمون کرد : سلام هرموقع خواستی پولتا بریزی تو سطل آشغال برو سایپا ثبت نام کن ما رو که بدبخت کرد هیچی هم که بهمون ندادند دیگه خود دانی برو آزاد بخر خیلی برات ب صرفه تر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
والاس (سعید طوسی سابق) : اعتبار ادرسها تاریخ انقضا داره دوباره اقدام کن واسه پلاک شدن به مشکل میخوری
فوق العاده 27 بهمن : اره پلاک شده یکی دوروز دیگه بیمه فعال میشه برات پیامک میاد یکی دو روز بعدشم ماشینو بت تحویل میدن
حسین : دوستان من قبلا در سامانه املا ک و اسکان ثبت نام کرده بودم ولی الان در سخا نوشته وضعیت آدرس نامعتبر.باید چیکار کنم؟؟
نجف : 21خرداد تکمیل وجه مال من دیروز فاکتور شد
محسن : من ثبت نام شهریورم سی یکم پذیرش خورده انشالله از اول آبان به جمع معترضان ملحق میشوم 😂 که چرا نمی دن نیسان فعلا آماده تخصیص زده اینجور که شماها رو میبینم احتمالا نمیدن
28 بهمن : سلام بعد فاکتور شدن یه تحویل خودرو هسش اونم سبز شده امروز یعنی پلاک شده دوسان هر کی می دونه مرسی بگید بهم
والاس (سعید طوسی سابق) : یه عده از دوستان هستن کلا افسره و ناامید هستن میان اینجا سم پاشی میکنن و تو دل ملت رو خالی میکنن یه سوال شما که ثبت نام کردی یعنی نمیدونستی ساپیا بد قوله؟ صبر کردن واسه منم سخته ولی دلیل نمیشه همش غر بزنم
محمد 207 فرسوده شهریور : وقتی خودش از سود تاخیر کم کرده، یعنی لازم نیست پرداخت کنم.
حدیث : من هستم تحویل شهریور بودم هنوز هیچ خبری نیست متاسفانه
علیرضا پانا تحویل دی : ممنون محمد جان من حواله رو از همکارم گرفتم ایا پیامکی چیزی هم میاد روی خطش یا فقط از میز خدمت باید چک کرد