بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی ال : واریزی اولیه ۱۹آذر ۱۴۰۳ . تکمیل وجه ۲۷اردیبهشت ۱۴۰۴ امروز فاکتور شد
شاهین g شهریور : سلام دوستان من اگه بخوام بیخیال تکمیل وجه بشم چیکار باید بکنم؟ نصف مبلغو دی ماه واریز کردم هنوز هیچ پیامی نیومده لطفا راهنمایی کنید
.... : سلام کسی امروز فاکتور نشده
۱ اردیبهشت : بچه ها الکی دلتونو صابون نزنید با چت جی پی تی صحبت کردم گفت بهترین حالت بهار ۱۴۰۵ ماشینمونو میدن تازه بهترین حالت پولمون رفت ماشینمونم رفت
فربد : سلام خدا خدا کنید ماشینتون رو تحویل بدن جریمه تاخیر پیشکش برای تاخیر در تحویل بهانه کمبود قطعه میارن برای جریمه تاخیر که الان 7 ماه هست من خودرو رو تحویل گرفتم چی؟؟ میگن باید منتظر بمونید تا به بانک معرفی بشید
فربد : خیلی دلخوش به جریمه تاخیر نباشید. هر وقت ماشین رو دادن دوباره باید چندسال منتظر بمونی تا جریمه تاخیر رو پرداخت کنن. من اطلس G بهمن ماه تحویل گرفتم هنوز که هنوزه جریمه تاخیرش رو ندادن. تماس میگیریم پشتیبانی سایپا میگه باید منتظر بمونید تا معرفی بشید به بانک. میگم تا کی میگه الله اعلم
اشکان j7 : والا عزیز جان من تا قبل این ماشین پراید دلشتم و هنوز دارم تازه اینم موقعی که ارزون بود تونستم بگیرم همچین خبری نیس اگه ۳۰ سال پیش بود و دکتر بودیم میگفتم اره وضع خوبی میتونیم داشته باشیم
بنیامین : سلام امروز جک ایکس ۵ گرفتم بچه ها امروز میزون میزونوم
مرتضی : سلام دوست عزیزمان مثل شما ۷مهر ۴۰۲مبلغ ۲۹۰ملیون واریز کردم برا شاهین cvt ۲مرداددعوت نامه اومد رفتم نمایندگی ۴۱۰ملیون تکمیل وجه کردم پیگیر باشین شاید دعوت نامه اومده متوجه نشدین
+Sadegh : خودم هم تجربه خصوصی سازی رو دارم ولی اون خصوصی سازی که شما میگید اینجوریه که یک شرکت رو با اموال زیاد به قیمت مفت میفروشند به افراد رانت دار اونهم به صورت قسطی، و اونها هم لزومی نمی بینند بخوان شرکت رو سرپا کنند فقط اموالش رو میفروشند و یک پول خوب به جیب میزنند، ولی الان همون اتفاقی که برای ایران خودرو افتاد داره برای سایپا هم میوفته ولی زیان انباشته سایپا خیلی بیشتره، در هر صورت در کوتاه مدت این اتفاق به سود ماست و زودتر به ماشینمون میرسیم، بقیش دیگه گور باباشون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
الهام : شما الان فاکتور شدی؟؟ منم مثل شما هستم ولی فاکتور نشدم
اپشنال شهریور : داداش میگم بعد از ظهر فاکتور شدی یعنی تو همین یکی دو ساعت گذشته
0019 : 12198086
کوئیک جی ایکس ال تحویل مرداد : آقا چرت ننویس ، دنباله ایجاد استرس بین مردم نکنید
حسن پیش پانا فولاد مرداد : دوستان عزیز خواهشا همدیگع رو درک کنید. هم حرف شما درسته هم حرف اون آقا که از این وضعیت اعصابش خورده. بخدا ایشونم حق داره راست میگه میری شکایت کنی تا اخرش میری یهو میاد بیرون. همدرد هم باشیم تو این وضعیت عجیب و غریب. دوستانی که سوال کردن اقا وضعیت من مثل قبلا درست شده هیچ پولی هم نخواستن تبدیل هم نزدم. ما قیمت جدید پرداخت کردیم اون برا پرداختی ها قدیم بود.
اپشنال شهریور : مبارک باشه الان فاکتور شدی یا قبل ظهر
دنا شهریور : بی زحمت شماره ردیف قراردادتون روهم اعلام میکنید
کوییک آرتیپ اس : کوییک آرتیپ اس،تکمیل وجه13خرداد،دیروزفاکتورشدم.. پذیرش12135576.....نمایندگی رخشنده،کوار.فارس
دنا اپشنال شهریور : امروز فاکتور شدم منتها تیکش سبز نشده مشکلی هست،
دنا اپشنال شهریور : تکمیل وج 5تیر ارسال پرونده10تیر فاکتور شد