بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

بازخوانی قراردادهای فراموش شده/ ماندگاری قرارداد قطعه سازان در زمان تعلیق فعالیت فرانسوی‌ها

 

افزایش توان فنی و تکنولوژی قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات خودروهای پسابرجامی، از جمله برنامه های بعد از اجرای برجام وزارت صمت بود؛ برنامه هایی که به نظر می رسید با اجرای آن ها، علاوه بر صنعت قطعه سازی، صنعت خودروسازی نیز به واسطه شرکای خارجی روی ریل افتد، اما درست از ابتدای امسال مشکلات یکی پس از دیگری سر راه این دو صنعت سبز و دست اندازها یکی پس از دیگری نمایان شد.

درابتدا افزایش نرخ ارز باعث شد تا توان واردات قطعات و مواد اولیه از قطعه سازان گرفته شود، از سویی دیگر نیز محدودیت های بین المللی موجب دلزدگی و دلسردی شرکای خارجی در این صنعت شود.

همچنین با اعلام خروج امریکا از برجام و نهایی شدن تصمیم ترامپ، شرکای فرانسوی ایرانی که علاوه بر خودروسازی بلکه در صنعت قطعه سازی نیز قراردادها و تفاهم نامه هایی با ایران داشتند، در ابتدا سکوت کردند و پس از آن ساز خروجشان را کوک کردند.

حالا با گذشت دو ماه از اجرای دور اول تحریم های آمریکایی با تاکید بر فشار بر صنعت خودروسازی، در ابتدا فرانسوی ها صنعت خودروسازی را تنها گذاشتند  و حالا هم خبری از قراردادشان با قطعه سازان نیست. این در حالی است که از نیمه های آذرماه سال گذشته ماجرای الزام استفاده از تولیدات قطعه سازان داخلی درتولیدات جونت ونچری مطرح شد، اما هنوز سهم قطعه سازان در تولید خودروهای مشترک بیش تر از 20 درصد هم نشده است.

البته از ابتدای امسال و از مردادماه امسال و با شروع دور اول تحریم های امریکایی، تولیدات مشترک با خودروسازان خارجی به تاخیر افتاده است. از سویی دیگر با رفتن شرکای خارجی از ایران، تکلیف تولید برخی خودروهای جوینت ونچری مشخص نیست. چرا که یکی از شروط امضای قراردادهای خودروسازان داخلی با خارجی‌ها الزام ۴۰ درصد ساخت داخل در نظر گرفته شده بود تا صنعت قطعه سازی ایران بعد از سال‌های سخت تحریم بتواند تولید محصولات خود را براساس استانداردهای جهانی از سر گیرد و از سویی دیگر از این طریق قطعه‌سازان نقش جدی در تولید خودروهای پسابرجامی ایفا کنند.

گرچه این قراردادها با چالش هایی همراه شد، اما با امضای قرارداد ایران خودرو و پژو و همچنین قرارداد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو دو سبک همکاری متفاوت میان قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی اجرا شد. دراین میان، دو شرکت فرانسوی پژو و رنو برای پایبندی به الزام ۴۰ درصد داخلی‌سازی مسیرهای متفاوتی را برای به‌کارگیری قطعه‌سازان کشورمان به کار گرفتند؛ به گونه ای که مقرر شد شرکت رنو با آموزش مهندسان ایرانی و همچنین انتقال مستقیم تکنولوژی خود را پایبند الزام یاد شده کرد، اما شرکت پژو تاکید بر جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و فرانسوی برای تامین قطعات محصولات تولیدی داشت.

از طرفی دیگر نیز، براساس قرارداد ایکاپ جوینت شدن قطعه‌سازان ایرانی و پژو اساس کار قرار گرفته شد تا از این طریق بحث انتقال دانش فنی به‌منظور اجرای الزام ساخت داخل ۴۰ درصد انجام شود و در قرارداد ایدرو و رنو نیز قرار بر این شد تا رنو یک مرکز فنی و مهندسی در ایران تاسیس کند که دور جدید تحریم ها این فرصت را از دو طرف گرفت.

همچنین مقرر شده بود تا  موضوع آموزش قطعه‌سازان ایرانی به‌منظور تولید قطعات این شرکت در برنامه پیش‌بینی شود.

حال پرسش اینجا است، پس از خروج رنو و پژو از ایران، همکاری و قراردادهای قطعه سازی این دو شرکت با ایران به کجا می رسد و قرار است ادامه تولید خودروهایی همچون 2008 چه شود؟

محمدرضا نجفی منش- رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور- که خود به صورت مستقیم در این قرارداد حضور یافته است، به خبرنگار می‌گوید:« قرارداد همکاری میان دو انجمن قطعه سازی است و همچنان برقرار است؛ به گونه ای که هفته گذشته نماینده فرانسوی در انجمن حاضر شد و حدود دوماه گذشته نیز من به عنوان نماینده انجمن در انجمن قطعه سازان فرانسه حضور یافتم».

او ادامه می دهد:«رابطه دو انجمن برقرار است. همچنین رنو و پژو نیز هنوز از ایران نرفته اند و به دلیل فشارهای آمریکایی تنها فعالیت آن ها تعلیق شده است و به محض برداشته شدن فشارها، قطعا فعالیت آن ها از سر گرفته خواهد شد».

نجفی منش با اشاره به الزام 40 درصد ساخت داخل توسط قطعه سازان داخلی تاکید می کند:« در حال حاضر کل روند فعالیت با خارجی ها به تعلیق درآمده و حتی فعالیت روزانه قطعه سازان نیز به حالت تعلیق درامده است و این امر به دلیل فشار آمریکا است ک به محض برگشتن به حالت عادی همه موارد نیز به حالت قبل بز می‌گردد».

 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Arash : سلام دیروز رفتم سراغ نامه قرارداد شاهین پلاس تا یک بار دیگه جزئیاتش ببینم دیدم موریانه ها قرارداد خوردن و به جز نام شاهین پلاس چیزی ازش باقی نگذاشتن
حمید : آقابهروزمیشه بگید واریزاولیه چه ماهی هستید چقدرسودکم بهتون خورده
بهروز : در جواب فریبا :بله برای یه تعداد اوایل شهریور پیام تکمیل وجه اومده از جمله خودمن ومبلغ ۳۳۰ ملیون دیگه واریز کردم منم از اول جی ال وموعد تحویل هفته چهارم مهر هستم
X5 : سلام دوست عزیز kmc x5فروردین ، مگر فروردینیها تکمیل وجه نکردن ؟
اوردیبهشت شاهین : بله درست میگن فقط تا1/31ماشین ها رو دادن من هفته پیش'رفتم شرکت سایپا همونجا حضوری تبدیل زدم منم هم تکمیل وجه اردیبهشت ماه بود ولی راحت شدم از این همه انتظار شنبه تبدیل زدم حضوری یکشنبه فاکتور شدم سه شنبه پلاک شده ماشین حدود یک هفته زمان میبره تا بارگیری بشه
فریبا : سلام ، من شاهین glتویل مهر ماه هستم هنوز پیامی برای من نیومده ، بع نظرتون افزایش قیمت شامل منم میشه ؟ برایکسی با شرایط من پیام تکمیل وحه اومده ؟
Kmc x5 فروردین : سلام دوستان من دیروز از کرمان موتور پیگیر شدم و رفتم اونجا با پررویی تمام گفتن فاکتورهای فروش دومرحله ای فروردین با موعد تحویل شهریور را آذرماه می زنن و تحویل هم یکماه تا دوماه بعدش هست سروصدا کردم ولی بی نتیجه هست و کاری نمیکنن چند نفر برای تحویل اومده بودن پرسیدم کی ثبت نام کردین گفتن ثبت نام یکماهه بودن و با 3 ماه تاخیر تحویل دادن چطوره که وقتی ماشین ما رو که 7 ماهه ثبت نام کردیم و پول را کامل دادیم نمیدن و می رن ثبت نام یکماهه میزارن و تحویل میدن در کل اینو بگم این پویش تاخیر مشتریان کرمان موتور هست لطفا برید و حمایت کنید تا رسانه ای بشه و وزارت سمت و دادستانی ورود کنه باید 1000 نفر بشه تا الان 461 نفر حمایت کردن جز این هم راهی نداریم https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
فریبا : سلام من شاهین glتحویل مهرماه هستم هنوز برام پیامکی نیومده به نطرتون کی میدن ؟ افزایش قیمت شامل منم میشه ؟
محمد .شهریور : خردیا چرا اینطوری خودتو معرفی کردی😂😂
وحید بی پلاک : دیشب تو خواب کابوس دیدم،افتادم تو یه مرداب عمیق و تاریک،بعد سانروف ها مثل تمساح دهنشون را باز میکردند،میخواستن منو بخورن!...از خواب پریدم،دیدم نه از شاهین پلاس خبری هست نه از سانروف های درنده.خدا رو شکر کردم،اینبار راحت خوابیدم.قصه ما بسر رسید وحید به پلاس نرسید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا فروش فوق العاده : سلام،چراغ تحویل روشن شده.یعنی خودرو رو تحویل ماشین حمل خودرو شده یا اینکه نمایندگی تحویل گرفته؟؟؟
بی نیسان : اونجام بی فایده هس تماس مبگیری خیلی خوب برنامه ریزی شده بعد چند روز پیگیری مستندات مبخان میری یابت ارسال کنی دبگه بای بای ، همه دزد شدن
کویک برج 6 : دوستان کسی برج 6 هنوز فاکتور نشده
طرح مادران قالپاق تحویل 30 مهر : دیروز فاکتور شدم
ساینا تک : هروقت تکمیل وجه اسفند تموم بشه
ساینا تک : فقط صبوری کردن
مهدی : بیا منم هستم
دنا شش سرعته قالپاق تحویل 30 مهر طرح مادران : سلام دوستان امروز فاکتور شدم شش دنده قاپاق طرح مادران تاریخ تکنیل وجه 16مراد
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : بنظرتون جمعه ها بارگیری میکنن؟
ساینا اس شهریور : اونهایی که تحویل گرفتن در خصوص صدای موتور به کابین و شتابش نظراتشون رو بگن