دادستان تهران با اشاره به بازداشت ۲ متهم در پرونده عظیم خودرو و مفتاح رهنورد خودرو، به ۴ هزار محصول پیش فروش شده و ۷۰۰ میلیارد تومان بدهی اشاره کرد.
دادستان تهران با اشاره به بازداشت ۲ متهم در پرونده عظیم خودرو گفت: این شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پیش فروش خودرو داشته، ولی متاسفانه حدود ۴ هزار پیش فروش انجام داده و ۷۰۰ میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ میلیارد تومان اموال متهمان است.
جعفری دولت آبادی، دادستان تهران در جمع خبرنگاران ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) در پاسخ به سئوالی در رابطه با بازداشت مدیرعامل شرکت عظیم خودرو، اتهامات او و تعداد شکات، اظهار کرد:
۱۷ پرونده پیش فروش خودرو در دادستانی تهران مفتوح است و از جمله شرکتهایی که پروندههای آنها مفتوح است شرکت عظیم خودرو بود.
این شرکت صرفا ۱۵۰ فقره مجوز پیش فروش خودرو داشته، ولی متاسفانه حدود ۴ هزار پیش فروش انجام داده و ۷۰۰ میلیارد تومان شکات مطالبه دارند و حسب اعلام ۲۰۰ میلیارد تومان اموال متهمان است.
در بخش شرکتهای لیزینگی و فروش خودرو با مشکل مواجه هستیم؛ چراکه افرادی فراتر از اختیارات خود خودرو پیش فروش میکنند در حالی که محصولی وجود ندارد.
در شرکت مفتاح خودرو ۱۴۰۰ شاکی دارد، متهم مدعی است که به شکات سود پرداخت کرده، ولی بعضا شکات تکذیب میکنند. پرداخت سود توسط شرکتهای پیش فروش خودرو و لیزینگ ممنوع است و مردم باید توجه کنند و بدانند که پول را فقط باید به شرکتهایی که مجوز رسمی دارند بدهند و اگر بخواهند سود بگیرند، مشکلاتی که اکنون رخ داده، پیش میآید.
هر نوع فعالیت پولی در رابطه با شرکتهای پیش فروش خودرو ممنوع است و این شرکتها فقط میتوانند خودرو را اگر مجوز خرید و فروش داشته باشند تعهد کنند، ولی نمیتوانند سود پرداخت کنند؛ چرا که مضاربه کلان است و اخلال تلقی میشود.
با توجه به سابقه فعالیت طولانی مدت، داشتن نمایندگیهای متعدد در سراسر کشور، مالکیت سایتهای اینترنتی و انتشار آگهیهای فروش در رسانههای پربازدید ایران، غیرقانونی بودن شرکتهایی مثل عظیم خودرو و مفتاح رهنورد خودرو، سوالبرانگیز است. از سویی دیگر، با علم به محدودیتهای گمرکی برای واردات خودرو و قطعات مربوطه، موضوع پیشفروش توسط تمامی شرکتهای فعال در ایران، عجیب و بدون پشتوانه به نظر میرسد.
شرایط موجود در قراردادهای پیشخرید خودرو، قویاً به نفع شرکت فروشنده است و در صورت انصراف خریدار، مبلغی کمتر از بهرهی بانکی بهعنوان سود مشارکت، پرداخت خواهد شد؛ اما سؤال اینجا است، که تکلیف خریدار واقعی خودرو، چه خواهد بود؟ آیا شرکت عرضهکننده، توانایی پاسخ به تعهدات و تحویل خودرو به مشتری دارد؟ تنها در مهرماه ۱۳۹۷، بیش از ۱۰۰ هزار خودرو توسط تولیدکنندگان ایرانی (شامل سایپا، ایران خودرو و پارسخودرو)، پیشفروش شده است.