با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 

با افزایش تحریم ها ایران خودرو و سایپا با اختلال تامین قطعه چه می کنند؟

 
با خروج ایالات‌متحده آمریکا از برجام ، خودروسازان خارجی از جمله اروپایی ها ایران را ترک کردند.
این در حالی است که امکان تامین قطعات محصولات خارجی که عموما با تکنولوژی به روز تری تولید می شدند در حال حاضر برای دو خودروساز بزرگ کشور وجود ندارد.
در همین راستا رئیس سازمان استاندارد به تازگی در اظهار نظری از نگرانی خودروسازها برای تامین قطعات خبر داده است.
 
نگرانی اصلی خودروسازها این است که با توجه به تحریم‌ها نتوانند بسیاری از قطعاتشان را تامین کنند به همین جهت باید فکری برای حل این مشکل صورت گیرد.
 
اگر به سال های 91 و 92 که پژو از ایران رفته بود برگردیم و وضع تولید ایران خودرو را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که در آن دوران، تامین قطعات داخلی ترین محصولات نیز به مشکل خورده بود.
دلیل این موضوع، امتناع تامین کنندگان وابسته به پژو از تحویل قطعات به ایران بود و سبب شد ضمن کاهش تیراژ، افت کیفی نیز نصیب محصولات پژویی ایران خودرو شود.
حالا نیز ایران خودرو دست به گریبان همان ماجرا بلکه بدتر و پر دردسرتر قرار گرفته است و باز هم تامین قطعات محصولات موردنظر به مشکل خورده است. در این شرایط پرسش اینجاست که ایران خودرو چگونه از پس این مشکل برخواهد آمد و آیا اصلا توانایی مقابله با آن را دارد؟
 
 ازآنجاکه تحریم های جدید سفت و سخت تر از دوران قبل است، قطعا ایران خودرو کار سختی برای تامین قطعات از سورس های اصلی وابسته به پژو دارد و احتمالا ارتباطش با آنها به طور کامل قطع خواهد شد.
بنابراین آبی های جاده مخصوص دو راه بیشتر ندارند؛ یا اینکه تا حد امکان داخلی سازی را افزایش داده و وابستگی خود را به قطعات خارجی کم کنند و یا به دنبال تامین کنندگان جدید بروند.
 البته هر دو این راهکارها نیز مشکلات و موانع خاص خود را به همراه دارند. به عنوان مثال در راهکار اول، خودروسازان با مشکل فناوری مواجه اند و توانایی فنی ساخت برخی قطعات را ندارند و باید دید آیا می توانند در دوران تحریم ها، راهکاری برای آن بیابند یا نه.
 
 
سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی (وابستگی کم در برخی محصولات و وابستگی زیاد در دیگر خودروها)، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم بر خورده است.
چندی پیش با اعلام گروه خودرو پژوسیتروئن مبنی بر خروج از ایران، مشارکت سایپا و سیتروئن نیز منتفی شد و  روند تامین قطعات تنها محصول خودروساز فرانسوی در ایران (سیتروئن سی 3) نیز مختل گردید.
علاوه بر این، همکاری شرکت های مختلف خودروسازی و قطعه سازی با ایران، به دلیل خروج آمریکا از برجام،  دچار اختلال است و بنابراین سایپا نه تنها در مورد سیتروئن سی 3، بلکه در تامین قطعات سایر محصولات خود مشکلات و موانعی را بر سر راه خود احساس می کند.
 
این موانع از آن جهت است که آمریکایی ها صنعت خودرو ایران را در اولویت تحریم قرار داده اند و اتفاقا بسیار محکم پای این ماجرا ایستاده اند.
 
شرایط به شکلی است که شرکت های تامین کننده قطعه در سراسر دنیا تهدید به اعمال جرائم و محدودیت های بانکی و غیره، در صورت مراوده با ایران شده اند.
از همین رو سایپا نیز به دلیل وابستگی به قطعات خارجی ، به مشکل تامین قطعه در عصر جدید تحریم خورده است.
 
بنابراین، این شرکت نیز مانند سایر خودروسازان داخلی، یا باید به سراغ بومی سازی هرچه بیشتر قطعات برود و یا تامین کنندگانی جدید و به دور از چشم آمریکایی ها، برای خود دست و پا کند.
طبعا در هر دو مسیر، نارنجی های جاده مخصوص با مشکلات و دردسرهایی مواجه هستند، از جمله اینکه دانش فنی ساخت برخی قطعات را ندارند.
 از طرفی، با توجه به تحریم های سخت آمریکا، یافتن تامین کنندگانی که بتوانند قطعات موردنیاز برای تولید محصولات سایپا را فراهم کنند نیز کار راحتی نیست.
مشکلات سایپا در مورد خودروهایی مانند سراتو و ساندرو و حتی تندر-90 که قطعات وارداتی بیشتری دارند، بیش ازخودرو های دیگر  است و هیچ بعید نیست دومین خودروساز بزرگ کشور مجبور شود قید تولید آنها را بزند.
 
 
 
 

منبع (source)

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تحریم خودرو , قطعات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : چک را پاس کنید. ولی دفتر خدمات قضایی شکایت کنید بابت تاخیر حدودا ۱۲۰ میلیون تومان دریافت میکنید
علی مدبر : کسانی که مشهد هستن برین اونجا داد بیداد کنید عتراض کنید به سایپا
علی مدبر : من شاهین جی بود تبدیل شد جی ال 25خرداد تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
شاهین پلاس : جناب حسن آقا،لطف بفرمائید بمحض آنکه وکیل گرفتید و در طرح دعوی موفق شده و خودرو را بهمراه جریمه تاخیر تحویل گرفتید،فورا اطلاع دهید تا ما هم اقدام نماییم.با تشکر.
امیر : امروز کسی فاکتور شده
هوادار حسن : حسن عزیز،به اینها اهمیت نده،بخیل هستند.همینطور به افشاگری ادامه بده،موفق باشی قهرمان.
جواد : من آذر پارسال تکمیل وجه کردم با حواله ۷۰۰دادم انگا مثل چی میمونه بری مغازه تشنه ای آب بخوای کارت بگیرن حساب کنند بعد بگن آب نداریم برو فردا بیا فردا هیچ پس فردا هیچ آخرش بگن میگم آب سردکن دم درب هست برو اونجا آب بخور الان قضیه ما هست باید تبدیل بی gL بزنید پولو گرفتن باید التماس کنیم .
منبع موثق : حسن آقا،ازت دلخورم،قرار نبود اطلاعات سری را منتشر کنی.
سایپای دزد : سلام شاهین جی تاریخ ۱۲ آذر ماه انقد دروغ گفتن تو ۹ ماه که خسته شدم. روز شنبه قبل تبدیل جی ال زدم.فرداش فاکتور شد،پس فرداش پلاک شد.الانم بارگیری شده.به امید خدا فردا میرسه. از قبل عید میگن ۱۲ آذر فاکتور میشه دروغ میگن.دوستان آذر ماهی،اینا اگه قرار به فاکتور بود،انقد نمیزاشتن به تاخیر بوخوره.نمیدن که آخرش مثل من برید تبدیل بزنید.چطور زیر ۷ روز دارین جی ال رو تحویل میدن!!!!من که یک ساله ماشین زیر پامو فروختم و دیگه نمیتونستم بدون ماشین باشم. خدا لعنتشون کنه.انقد سختی کشیدم.
دوست حسن : حسن جون، متن شما رو اصلاح میکنم ۱۵ درصد نبود ۱۴/۵ درصد بود.جهت اطلاع دوستان...
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سایپانین ریاستی آرواد اوشاغین اللرده قالسین
فوق العاده 4 تیر : ماهم 2 ماه با خرداد درگیر بودیم 😂😂فعلا چایی بخور
6دنده رینگ تحویل31مردادد : تکمیل وجه 4تیر کسی خبر نداره فاکتور شده یا نه؟؟؟؟؟
فوق العاده 23 بهمن : مبارک باشه شماره پذیرش چنده ؟
بورسی 17 مشکی : سفید؟؟ چون من مشکیم فاکتور نشدم
منتظر : سلام اسفند هم هست
ساینا فوری : اگر روند فاکتور با همین فرمون پیش بره و اتفاق خاصی رخ نده احتمالا فوق العاده ها قبل از هفته ی آخر شهریور تمام بشن و احتمالا شما از مهر فاکتور نون شروع بشه. ولی خب بازم نمیشه قطعی گفت.
هاشم حمال سایپا : با همت مسئولان محترم سایپا سود این ماهم واریز شد
ساینا فوری : جدیدا سود تاخیر تا تاریخ تحویل خودرو بصورت حضوری یا تایید تحویل نمایندگی محاسبه میشه. دیگه تاریخ فاکتور ملاک نیست.
حمید : ببخشید دریافت پرونده قرارداد چه تاریخی هست