رنو از دهه 40 میلادی تاکنون به تولید محصولات متنوع با قیمت مناسب مشغول بوده و همیشه قشر متوسط و ضعیف را صاحب خودرو کرده است. محصولات هاچ بک این خودروساز در دنیا به لطف امکانات خوب و قیمت پایین، مورد توجه مردم می باشد و یکی از این محصولات موفق کلیو (Clio) است. این خودرو مهندسی شده و مجهز می باشد و حتی با موتورهای سه سیلندر 900 سی سی و 1.5 لیتری دیزلی قال سفارش می باشد. موتور پایه، 1.2 لیتری 16 سوپاپ می باشد.
طراحی بدنه
طراحی نمای جلویی کمی زمخت است و لوگوی بزرگ رنو بر روی جلوپنجره خودنمایی می کند. ارتفاع شیشه جلو کوتاه تر از نسل قبلی بوده و 100 کیلوگرم از آن سبک تر است. ظاهر خودرو به لطف طراحی خاص چراغ ها و استفاده از خطوط حجیم، پویاتر شده است. محل قرارگیری دستگیره درب های عقب روی ستون است که باعث می شود در نگاه اول فکر کنید که این خودرو دو درب است.
چراغ های حرکت در روز نیز در داخل جلوپنجره جاسازی شده اند که برای یک خودروی هاچ بک و کوچک، محل مناسبی است. استفاده از رینگ های پنج پره مشکی و نقره ای در ترکیب با قسمت پایینی درب ها با رنگ تیره، بسیار زیبا و چشم نوار می باشند. در کل به طراحی ظاهری نمی توان ایراد چندانی گرفت و باید گفت قابل قبول و مدرن است.
طراحی داخلی
رنو در طراحی فضای داخلی بسیار سخاوت مندانه عمل کرده است و حدوداً 10 درصد از هم کلاسان خود جادارتر می باشد. هم چنین فضای سر سرنشینان عقب مناسب افراد بزرگسال بوده و در مسافت های طولانی آزار دهنده نیست.
کیلومتر شمار دیجیتال از دیگر مواردی است که در این خودرو جلب توجه می کند. اندازه سایر نشان دهنده ها مناسب و در دید کامل راننده هستند. رنگ تودوزی خاکستری و کرم است که ساده و نگهداری آن آسان است. کیفیت قطعات داخل کابین معمولی است ولی در کلاس این خودرو قابل قبول می باشد.
قسمت های مختلف زیادی برای نگهداری لوازم در داخل خودرو تعبیه شده اند که اکثراً کاربردی نیستند. صفحه نمایش لمسی کلیو دارای رزولوشن بالایی در حد گوشی های هوشمند Apple و HTC است. سیستم هوشمند رنو با نام R-Link نیز نیاز به کمی بازنگری دارد تا بتواند با رقبای آلمانی رقابت کند. گرافیک نقشه رهیاب پایین بوده و بیش تر به کنسول های بازی دهه 90 شباهت دارد!
قدرت موتور و کارایی
سه نوع موتور برای کلیو در نظر گرفته شده است. موتور چهار سیلندر 1.2 لیتری 74 اسب بخاری، سه سیلندر TCe مجهز به توربوشارژر و موتور 1.5 لیتری توربودیزل با 89 اسب بخار قدرت. مصرف سوخت در تمام این موتورهای پایین و مقرون به صرفه می باشد. البته این پیشرانه ها بری یک خودروی هاچ بک ضعیف هستند و در مقایسه با رقبا باید گفت که آن ها قوی تر هستند. ولی در عین حال کارکرد موتور نرم، بدون لرزش و بی صداست. توربوشارژر در دورهای بسیار پایین نیز عملکرد خوبی دارد و در دورهای بالاتر بهتر می شود. موتور دیزلی بر خلاف باور عموم، از عملکرد خوبی برخوردار بوده و شتاب و قدرت بالاتری دارد ولی باعث افزایش وزن 62 کیلوگرمی خودرو شده است.
کیفیت سواری و هندلینگ
نباید از کلیو انتظار بالایی داشت چراکه یک هاچ بک ارزان و اقتصادی است. این خودرو از نظر استانداردهای جهانی در سطح بالایی قرار دارد و در حد خود قابل قبول است. پایداری کلیو در سرعت های بالا قابل قبول است. فرمان پذیری خوب و قدرت ترمزگیری مناسب است و می توان گفت که این خودرو رانندگی راحتی را به ارمغان می آورد. سیستم تعلیق نیز ضربات را به خوبی جذب می کند و جایی برای گلایه باقی نمی گذارد. در بحث امکانات نیز می توان به تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، بلوتوث، رینگ های 16 اینچی، مسیریاب، ترمز ضد قفل و کیسه هوا، صفحه نمایش لمسی و سیستم ورود بدون کلید اشاره کرد.
قیمت پایه کلیو از حدود 11,000 دلار شروع شده و به حدود 16,000 دلار می رسد. در نهایت باید بگوییم با پرداخت مبلغی پایین برای رنو کلیو، صاحب خودرویی با امکانات مناسب، مصرف سوخت کم و هزینه نگهداری نسبتاً پایین خواهید شد که از پس نیازهای روزمره شما بر می آید. تنها ایرادی که می توان به این خودرو گرفت، موتور ضعیف آن است که با در نظر گرفتن قیمت پایینش، قابل تحمل می باشد.
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.