فرصتی که برای توسعه که از دست رفت؛ گل به خودی بزرگ خودروسازان داخلی

 

فرصتی که برای توسعه که از دست رفت؛ گل به خودی بزرگ خودروسازان داخلی

 
فاصله بین برقراری تحریم های جدید علیه کشورمان و تحریم های قبلی فرصت مناسبی بود که خودروسازی کشور از انزوا و تنهایی خارج شده و به توسعه و داخلی سازی خودروها بپردازد که متاسفانه با توجه به عدم مدیریت صحیح و کارآمد شاهد این اتفاق نبودیم.
 
به نقل از دنیای اقتصاد، برقراری مجدد تحریم ها، افت شدید تولید و صعود مجدد قیمت خودروها را در کنار کاهش کیفیت و خدمات به همراه داشته است.
 
انتظار می رفت با توجه به اینکه صنعت خودروسازی پیش از این نیز تحریم را تجربه کرده بود خود را برای شرایط فعلی آماده کرده باشد اما متاسفانه نه خودروسازان و نه دولت هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده و حدفاصل بین اواخر سال 92 (توافق هسته‌ای) تا اوایل 97 (خروج آمریکا از برجام) که یک موقعیت استثنایی برای از بین بردن ضعف‌ها و چالش‌های خودروسازی کشور در مسائل مختلف (از داخلی سازی گرفته تا قیمت‌گذاری دستوری) بود، عملا از دست رفت.
 
دهه 90 یک دوره طلایی برای صنعت خودروسازی کشورمان تلقی می شود. تداوم رشد قطعه‌سازی، ارتباطات مناسب بین‌المللی و حضور خودروسازان خارجی در کشور و توجه ویژه دولت‌ها به صنعت خودرو از جمله عواملی که سبب می شود این دهه طلایی در نظر گرفته شود. در آغاز این دهه بود که خودروسازان توانستند به رکورد تولید یک میلیون 640 هزار دستگاه در سال برسند، رکوردی که هنوز شکسته نشده است. عوامل مختلفی در طی این دهه سبب شد که این رکورد شکسته نشود که از جمله مهم ترین آن ها برقراری مجدد تحریم ها علیه کشورمان است.
 
کاهش شدیدی تولید خودرو، عدم دسترسی خودروسازان به قطعات خارجی و نبود قطعات مشابه داخلی با کیفیت برابر تنها مثال های کوچکی هستند که می توان به واسطه آن ها ادعا کرد که اولا خودکفایی مطلق در خودروسازی ایران انجام نشده و داخلی ترین محصولات نیز نیازمند قطعات خارجی هستند و ثانیا تحریم و قطع روابط بین‌المللی نیز در افت شدید تولید، بسیار اثرگذار بوده است.
 
در اواسط دهه 90 میلادی حصول به توافق هسته ای سبب شد که تامین قطعات از خارج روندی عادی و مقبول داشته باشد و تولید قطعات داخلی نیز از شرایط مناسبی برخوردار شود که نتیجه این عوامل رشد مجدد تولید خودرو بود. به نحوی که در سال 95 رکورد تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به نزدیکی رکورد سال 91 یعنی بیش از یک میلیون 640 هزار دستگاه رسید. پیش بینی می شد با ادامه یافتن شرایط مذکور در سال 1404 کشور به رکورد تولید سالانه 3 میلیون دستگاه خودرو برسد که متاسفانه این رویا با خروج امریکا از برجام و تشدید تحریم ها علیه خودروسازی کشورمان برباد رفته به نظر می رسد. بنابر پیش‌بینی‌ها، تولید خودرو در کشور طی سال جاری احتمالا به یک میلیون دستگاه نیز نخواهد رسید، آن هم در شرایطی که قیمت خودرو آزاد شده است.
 
کارهایی که انجام نشد
 
عدم تلاش برای توسعه و افزایش داخلی سازی خودروها از سوی خودروسازان و مدیریت نکردن دوران طلایی صنعت خودروسازی کشور از یک طرف و برطرف نکردن چالش‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری، ضعف فناوری و تکنولوژی، حذف موانع ورود سرمایه‌گذاران خارجی و همچنین دولتی بودن از طرف دیگر همگی از جمله مواردی هستند که به واسطه آن ها می توان ادعا کرد که فرصت میان دو تحریم برای صنعت خودروسازی کشور سوزانده شده است.
 
با توجه به سیاست خارجی کشورمان و سوابقی که در خصوص تحریم ها وجود دارد همواره احتمال قطع و وصل ارتباط با کشورهای مختلف وجود داشته است اگر زنجیره خودروسازی در چهار سال طلایی (93 و 94 و 95 و 96) توجه ویژه‌ای به داخلی سازی قطعات می‌کردند و سرمایه‌گذاری لازم را در این پروژه انجام می‌دادند، احتمالا حالا شرایط بهتری در تولید داشته و با چنین افت تولیدی مواجه نمی شدند. تردیدی وجود ندارد که اگر خودروسازان می‌توانستند تولید را در مقطع فعلی (به واسطه داخلی سازی هرچه بیشتر قطعات) در سطح نسبتا مناسبی نگه دارند، حالا بازار با این انفجار قیمتی روبه‌رو نبود. 
 
ترس شرکت های خارجی برای جرایم معادی و معنوی اعمال شده از سوی آن ها برای ارتباط با خودروسازان ایرانی و نبود نقدینگی لازم در صنعت خودروسازی کشور سبب شده است که تولید و تامین قطعات و مواد اولیه صنعت خودروسازی کشورمان در سطح مورد نیاز صورت نپذیرد و به تبع تولید افت کرده و قیمت ها به صورت نجومی افزایش یابند.
 
هرچند اقدامات فعلی خودروسازان برای داخلی سازی نیز می تواند تا حدی بهبود دنده شرایط فعلی باشد اما قطعا شرایط برای داخلی سازی طی سال‌های 93 تا 96 بسیار مهیاتر و بهتر بود تا مقطع فعلی.
البته تنها خودروسازان و قطعه سازان مقصر فرصت سوزی های رخ داده نبوده و دولت و به خصوص وزارت صمت نیز در این میان کم تقصیر به عهده نداشتند.
 
تداوم سرکوب قیمت و از بین رفتن نقدینگی هنگفت حاصل از آن از دست خودروسازان و کمک به دلالان تنها یکی از مصادیق اشتباهات وزارت صمت در خصوص صنعت خودروسازی کشور در دوران طلایی آن بوده است. اگر دولت در همان ابتدای دوران توافق هسته‌ای، سیاست سرکوب قیمت را کنار می‌گذاشت، حالا خودروسازان حداقل از حیث نقدینگی با این حجم از مشکلات مواجه نبودند. اتفاقا موضوع نقدینگی به‌طور مستقیم با داخلی سازی قطعات نیز در ارتباط است، چه آنکه وقتی پول باشد، ساخت داخل نیز بیشتر در دسترس خواهد بود.
 
هرچه هست، خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، با کاهلی و اصرار بر سیاست‌های شکست خورده، اجازه ندادند صنعت خودرو آمادگی لازم را برای تحریم‌های دوباره به دست بیاورد و نتیجه این ماجرا در آیینه تولید و قیمت و احتمالا کیفیت، انعکاس یافته است.
 
 
 

منبع (source)

donyayeeghtesad

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

شهروند
4

فرصت زندگی کردن هم از دست رفت ، دانشجو بودیم ، در کافه تبریز اول خیابان 30 متری بهترین چلوگوشت را میخوردیم 32 ریال !
10:31  1397/12/07
پاسخ دادن
میلاد
4

خودتون این فرصت رو از خودتونو ما گرفتید
15:21  1397/12/11

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده