بررسی ولوو XC60

بررسی ولووی XC60

مدت زیادی است که شرکت ولوو سعی دارد از شهرت خود در رابطه با تولید خودروهای استیشن بزرگ، مستحکم و سدان های عجیب و غریب فاصله بگیرد. این روند از اواخر دهه ی 90 و در زمان " پیتر هاربری" (Peter Horbury) مدیریت قبلی بخش طراحی کمپانی ولوو، و با طراحی C70 آغاز شد. ولی نقطه ی عطف در راستای این هدف، طراحی مدل C60 بود. جزئیات جذاب و انحنای نرم در طراحی سعی داشته تا حد امکان متفاوت از محصولات رایج و صندوق دار قبلی ولوو باشد. این رویکرد در ایده ی اولیه آن بسیار بیش تر به چشم می آید.  کمپانی ولوو در طراحی مدل XC60 به عنوان یک خودروی شاسی بلند جمع و جور، سعی داشته تا محصولی مابین مدل های کوپه، شاسی بلند و استیشن ارائه دهد و در طراحی آن به ویژگی های پرکاربرد در منطقه سردسیر اسکاندیناوی توجه بیشتری از استحکام محض شده است.

بررسی ولووی XC60

در مدل C60، از طراحی خوب و جادار اتاق برای ارائه عملکرد بهتر استفاده شده است و استفاده از انواع مختلف موتور و دیفرانسیل، C60 را به خودرویی مناسب برای همه تبدیل کرده است. مدل C60 کمپانی ولوو سعی داشته است تا با کارگیری سیستم چهار چرخ محرک Heldex که مختص این کمپانی است، عملکرد مناسب این خودرو را در شرایط گوناگون اثبات کند. این در حالی است که در رانندگی، در شرایط سخت، C60 هیچ گاه توانایی رقابت با مدل لندروور Defender را نداشته است. با این وجود کمپانی ولوو با مدل XC60 وارد بازار رقابت در بخش خودورهای شاسی بلند کوچک شد. می توان خودروی Freelander از کمپانی لندروور را به عنوان معیار، در این رقابت در نظر گرفت و در کنار آن از خودروهایی هم چون بی ام و X3، آئودی Q5 و گزینه هایی ارزان تر ولی به همان اندازه شیک، مانند اسپورتیج از شرکت کیا و Kuga از کمپانی فورد نام برد. حال سوال اصلی این است که آیا XC60 با رویکرد کاملاً متفاوت خود، در این رقابت تنگاتنگ موفق خواهد بود یا خیر؟  

 

طراحی خارجی

بررسی ولووی XC60

مدل XC60 اولین خودروی طراحی شده تحت مدیریت "استیو ماتین" (Steve Mattin)، قبل از ترک کمپانی ولوو و آغاز به کار در شرکت روسی لادا ، می باشد. ایده به کار رفته در طراحی XC60 در مدل های S60، V40 و V60 نیز دنبال شده است. علی رغم این که مدل XC60 بسیار متفاوت از محصولات قبلی این کمپانی بوده است، اما هنوز در طراحی جزئیات، وفاداری به سنت های ولوو حفظ شده است. خطوط کمر در مدل XC60 شبیه به مدل قدیمی تر S80 می باشد که حس استحکام و قدرت را به طراحی XC60 بخشیده است. طرفداران ولوو با شیارهای کناری در طراحی جلوی ولوو آشنا هستند. اما این شیارها در شاسی بلند ولوو از دیگر مدل ها بخصوص XC90 با رویکردی محافظه کارانه در طراحی متمایز است.نیمرخ این مدل مانند گربه ای است که برای حمله آماده است که به جذابیت های بصری آن کمک می کند و به همین دلیل در نگاه اول، بسیاری را به خود جذب می کند.

بررسی ولووی XC60

کمپانی سوئدی ولوو همگام با زمان پیش رفته و خصوصیات متمایز این چنینی به ویژگی های رایج و برجسته مختص این کمپانی تبدیل شده است. با وجود این که طراحی محولات کمپانی ولوو برای صاحبان این آن ها کمی تکراری به نظر می رسد، با قرار گرفتن این خودروها در کنار محصولات دیگر تولیدکنندگان، محصولی  بسیار متفاوت در این بخش به نظر می رسند.

بررسی ولووی XC60 بررسی ولووی XC60
بررسی ولووی XC60 بررسی ولووی XC60

هر چند که در این سری از محصولات ولوو از پلت فرم مشابه لندروور Freelander 2 استفاده شده است، XC60 دارای 160 سانتی متر طول بیش تر و 30 میلی متر ارتفاع کم تر بوده و فاصله  بین محوری آن 110 میلی متر بیش تر است. مدل های تیپ R - Design که با رینگ های 18 میلی متری آلومینیومی و کیت  بدنه همراه است، بیش تر شبیه به یک سوپر هاچ بک است تا خودروهای شاسی بلند.

 

طراحی داخلی

بررسی ولووی XC60

در حالی که به تدریج به تغییرات در طراحی بدنه XC60 عادت می کنیم، طراحی داخلی این خودرو همواره یادآور محولات کمپانی ولوو است. حتی اگر تجربه یک بار سواری ولوو را داشته باشید، نشستن در این خودرو همان حس قدیمی ولوو را زنده می کند. سبک قرار گرفتن کلیدها، مجموعه نشانگرها با کمترین تغییرات از مدل های قدیمی تر الهام گرفته شده است. حفظ این سبک از طراحی داخلی، با وجود کنسول شناور و متناسب،  به هیچ وجه به ضرر کمپانی ولوو نبوده است. فضای خالی عقبی کنسول بیش تر از فضای جلوی آن است، هر چند وسیله خاصی را نمی توان در آن جای داد. کنترل سیستم تهویه با نشانگرهای گرافیکی مناسب یکی دیگر از برجستگی های ولوو XC60 در طراحی داخلی است.

بررسی ولووی XC60
بررسی ولووی XC60 بررسی ولووی XC60

هرچند که به علت شباهت زیاد، امکان اشتباه در انتخاب دستگیره های سیستم گرمایشی و تنظیم کننده ی حجم صدای سیستم صوتی وجود دارد. اما سیستم مسیریاب ماهواره ای ناامیدکننده ترین بخش آن است. برخلاف مدل های قدیمی تر، سیستم مسیریاب ماهواره ای در فضایی بسته قرار دارد، اما کنترل آن به همان اندازه مدل های قبلی سخت و دشوار است. قیمت 1,535 پوندی این سیستم به عنوان یکی از امکانات اضافی، باعث می شود تا خرید یک سیستم قابل حمل جداگانه گزینه بهتری به نظر برسد. استانداردها و کیفیت مواد مورد استفاده، هم چون گذشته حفظ شده است.

بررسی ولووی XC60

صندلی ها مانند فرمان راحت هستند و تنظیمات فراوانی را برای راحتی راننده ارائه می دهند. فضای پا و سر در جلو به میزان کافی وجود دارد و به لطف ستون های جلوی نازک، دید خوبی به اطراف خواهید داشت. با کمی دقت به سرعت، استانداردهای ولوو را در طراحی احساس خواهید کرد. صندلی های عقب که جدا از هم و به نسبت 40/20/40 می باشند، قابلیت این را دارند که بر روی کف جم شده و فضای بار مناسبی در اختیار شما قرار دهند.

 

عملکرد

بررسی ولووی XC60

مدل XC60   ولوو با موتورهای مختلفی ارائه شده است. موتور های دیزلی بخش بزرگی از فروش این مدل را در انگلستان به خود اختصاص داده است. در حالی که موتورهای 3 لیتری بنزینی T5 کمپانی ولوو با استقبال روبرو نشد. سه نوع موتور دیزلی برای این مدل ارائه می شود. موتورهای 5 سیلندر 2 لیتری در مدل های دیفرانسیل جلوی DRIVe به عنوان پیشرانه پایه ارائه شده اند. در این مدل به علت عدم استفاده از سیستم سنگین چهار چرخ محرک، موتور با 163 اسب بخار قدرت دارای شتاب صفر تا صد 10.3 ثانیه می باشد. موتور بعدی، پیشرانه 5 سیلندر 2.4 لیتری است که قدرتی مشابه داشته اما حداکثر گشتاور بیش تری دارد. با وجود وزن اضافی سیستم چهار چرخ محرک، و در صورت استفاده از گیربکس دستی در این مدل، شتاب خودرو تنها یک دهم ثانیه کندتر از مدل قبلی می باشد.

بررسی ولووی XC60

در صورت استفاده از گیربکس شش سرعته گیرترونیک (Geartronic) شرکت ولوو شتاب صفر تا صد آن 10.9 ثانیه می باشد. اما اگر یک موتور با عملکرد خوب و کاملاً اقتصادی  به لحاظ هزینه گره گشای مشکل شما است، موتور دیزلی بسیار قوی D5 با شتاب صفر تا صد 8.4 ثانیه و حداکثر سرعت 209 کیلومتر در ساعت برای شما ساخته شده است، هر چند که موتور D5 قوی ترین و بی صداترین موتور در کلاس خود نیست. این مدل در ایران با موتور 240 اسب بخاری بنزینی 6 سیلندر 3.2 لیتری به همراه گیربکس شش سرعته اتوماتیک ارائه شده است. مصرف سوخت آن در شهر 15 لیتر در 100 کیلومتر و در بزرگراه 11 لیتر می باشد. مصرف ترکیبی این مدل از ولوو 13 لیتر در 100 کیلومتر می باشد. در این خودرو از رینگ های 17 اینچی استفاده شده است.  

 

سواری و هندلینگ

بررسی ولووی XC60

وقتی بحث توانایی های دینامیک XC60 در میان باشد، شوکه خواهید شد. در عمل، XC60 بسیار بهتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. به طور حتم سواری با XC60 از انعطاف و راحتی یک سدان برخوردار نیست، اما در مقایسه با بسیاری از رقبای خود، از سواری راحت تر و کنترل بیش تری برخوردار خواهید شد. در صورت انتخاب تیپ R-Design، سواری در سرعت های کم به اندازه سواری در سرعت های استاندارد راحت نیست. البته با استفاده از کمک فنرهای خشک تر و میل تعادل، کنترل خودرو در سرعت های بالا بهبود یافته است.

بررسی ولووی XC60

در پیچ های تند جاده، XC60، چسبندگی و پایداری خوبی از خود نشان می دهد و حس خوبی را در شما ایجاد می کند. با تجهیز این شاسی بلند به سیستم چهار چرخ محرک Haldex چسبندگی آن بیش تر خواهد شد. تنها زمانی متوجه محدودیت های شاسی و دیفرانسیل انتخابی خود می شوید که سعی کنید خودرو را به چالش بکشید.  علی رغم دقیق بودن،  هندلینگ هنوز فوق العاده محسوب نمی شود. لبه های بزرگ و وزن زیاد در ابتدای پیچ ها حس سنگینی خودرو را به شما یادآوری می کند. اگر کیفیت سواری جزء اولویت های شما محسوب می شود، رقبای دیگر مانند BMW X3، شما را راضی تر خواهند کرد.  

 

مصرف سوخت و هزینه های جاری

بررسی ولووی XC60

کمپانی ولوو 5 تیپ مختلف از XC60 را ارائه داده است که شامل تیپ ES به عنوان مدل پایه و تیپ های SE، SE LUX، R-Design و Ocean Race  به ترتیب به عنوان تیپ های بهینه تر و بهتر می باشند. قیمت ها از  28,000 پوند برای تیپ ES دیفرانسیل جلو با گیربکس دستی شروع شده و تا 42,000 پوند برای تیپ  SE-LUX با موتور T6 ادامه دارد. تمامی مدل ها بخوبی تجهیز شده اند. تیپ SE با موتور D5 و گیربکس دستی با قیمت 33,700 پوند تعادل معقولی بین قیمت و تجهیزات  برقرار کرده است. XC60 محصولی از شرکت ولوو است که ایمنی یکی از معیارهای اصلی آن بوده است. بنابراین تمامی تیپ های ارائه شده به همراه کیسه هوای جلو، جانبی و پرده ای و سیستم محافظت از گردن در صندلی ها می باشند. 

بررسی ولووی XC60

تمامی تیپ ها مجهز به سیستم ترمز ABS، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمز، سیستم ترمز اضطراری (در معابر شهری با تشخیص احتمال تصادف وارد عمل می شود)، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری هستند. تیپ  R-Design به همراه رینگ های 18 اینچی آلومینیومی، سینی موتور، آینه های نقره ای مات، جلوپنجره مشبک و صفحه کیلومترشمار آبی ارائه می شوند. مدل هایDRIVe  که به عنوان نسخه های بهینه تر ولوو شناخته می شوند، برای خریدارانی توصیه می شود که به دنبال خرید خودرویی با کارایی و عملکرد مناسب و از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند. این مدل در تمامی تیپ ها به غیر از Ocean Race موجود می باشد. مدل DRIVe   که تنها با دیفرانسیل جلو ارائه می شود، مصرف سوخت ترکیبی معادل 5.6 لیتر در هر 100 کیلومتر دارد. در صورت انتخاب موتور مشابه به همراه گیربکس گیرترونیک شش سرعته، مصرف سوخت به 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر افزایش می یابد. در صورت تمایل شما برای خرید موتور بنزینی، پیشرانه 3 لیتری T5 با مصرف 8.8 لیتر در هر 100 کیلومتر انتخاب مناسب برای شما خواهد بود.

 

نظر نهایی

بررسی ولووی XC60

معمولاً با دیدن خودروهای شاسی بلند احساس می کنید که این خودروها بهترین گزینه برای رانندگی در جاده می باشند، اما تجربه ی رانندگی با آنها نقص اصلی این دسته از خودروها را برای شما آشکار می کند. ارتفاع زیاد باعث می شود تا لذت رانندگی از بین رفته و اغراق در طراحی، معمولاً خودرویی سنگین تر از آنچه که مورد نیاز شماست را ارائه می دهد. اما در رابطه با XC60 تمامی این خصویات به نفع آن می باشد. در رقابت با دیگر رقبا، XC60 اشتیاق فراوان در شما ایجاد نخواهد کرد اما به طور حتم از سواری آن لذت خواهید برد. 

بررسی ولووی XC60

طیف گسترده ای از انواع موتور و دیفرانسیل ارائه می شوند که رضایت خاطر شما را جلب کرده و امنیت رانندگی را افزایش می دهد. به علت ارائه طیف گسترده ای از تجهیزات الکترونیکی ایمنی در مدل های استاندارد و یا امکانات اختیاری، XC60 در سال 2009 پنج ستاره ایمنی را از Euro NCAP (سیستم ارزیابی ایمنی خودرو در اروپا) دریافت کرد. این مدل مانند بسیاری از رقیبان خود، دارای طراحی داخلی شیک و بدنه ای زیباست. هرچند که XC60 مانند بسیاری از مدل های قدیمی تر ولوو جادار نیست، اما به عنوان خودرویی پرکاربرد و عمل گرا روز به روز شناخته شده تر می شود. در واقع دلایل زیادی برای علاقه مند شدن به آن خواهید یافت، زیرا XC60 خودرویی رضایت بخش و جذاب در رده خودروهای شاسی بلند کوچک می باشد.

بررسی ولووی XC60

با کلیک بر تصویر زیر و عضویت در خبرنامه ایمیلی می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

بررسی ولووی XC60


منبع

AutoCar

 

برچسب : XC60 , لندروور freelander , بی‌ام‌و X3 , شاسی‌بلند , ولوو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

نیما
0

نیستم آقا ... نیستم!
17:01  1392/08/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
حامدم : اقا اینجوری نمیشه باید بریم در کارخونه دادو بیداد کنیم من اول شهریور پرداخت کردم هنوز فاکتور نشده
تارا v1 : لطفاً هرکس 14و 15مهر هست فاکتور شد اعلام کنه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : سایپا شورشو دراورده حتی خودروهای وارداتی هم صداشون مثل خودروهای داخلی چرا با اعصاب روان مردم بازی میکنه شرکت سایپا
عباس بوعذار : تکمیل وجه شهریور هستم هنوز فاکتور نشده عزیزم
تارا : سلام تقریبا 45 روز مونده پیامک میاد 75 روز بعد تکمیل وجه تاریخ تحویل خودرو میشه
تارا : به سلامتی مبارک باشه
تارا : سود تاخیر فروش فوری 36 درصد میباشد سود تاخیر پیش فروش 12 درصد میباشد
تارا 403 : سلام.. لطف می کنیدبگید تاریخ تکمیل وجهتون کی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدعلی : سلام فاکتورشده برات
بی نام : این پیام چندان مهم نیست ،بستگی به ماشین داره مثلا من یه دنا 6دنده داشتم دو ماه بعد از پیام و موعد تحویل اومد
ساینا شهریور : من پذیرش 26شهریورم
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : با سلام دوستان اطلاع دارین بعد 25شهریور چه روز هایی تکمیل وجه ساینا فروش فوق العاده داشتیم؟
20اردیبهشت واریز 31خرداد : ما هم تحویل 31 خردادیم واریز 20 اردیبهشت هنوز فاکتور نشدیم
اتو تیر : اقا من حضوری رفته بودم سازمان فروش تو مخصوص دوباره خط تولید خوابیده و خبری از فاکتور شدن نیست باید یه فکری کرد امروز کسایی که تاکسی برقی ثبتنام کرده بودن جلوی وزارت صمت تجمع کرده بودن
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزجان دروغ میگن ما تحویل اول مهر بودن فروش فوری اول برج چهارم کل مبلغ رو واریز کردم ولی هنوز فاکتور هم نشده همش این ماه و ماه دیگه میکنن ...
فرهاد : سلام جناب سید سهیل امروز که چهارم هست هنوز زده انلاین ارسال مدارکم هیچی نزده یکم پلاک انلاین گرفته هنوز همون روال
امیدfxشیراز : چرا باورت نمیشه مجوز نخوردم هر چی هم زن میزنم نمایندگی جای اینکه من طلبکار باشم اون طلبکاره میگه چرا ایقد زنگ میزنید ی ماه از تحویلتون مونده میگم دوستان گرفتن میگه دارین اشتباه میکنین درسته زودتر از موعد داریم تحویل میدیم ولی نه اینقد
Vahid.x33 cvt : سلام، ماشین من هم اومد. جهت اطلاع : قرارداد : 13 / 03 / 1403 تائید لیزینگ : 13 / 04 / 1403 واریز پول - قیمت جدید : 21 / 04 / 1403 واریز وام : 08 / 08 / 1403 مجوز خروج : 03 / 09 / 1403 امروز زنگ زدن فردا گفتن بیا تحویل بگیر. تاریخ تحویل سیستمی 21 شهریور 1403