فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 

فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 
امروزه فیبرکربن در بسیاری از محصولات شرکت‌های خودروسازی معتبر دیده می‌شود. یکی از چالش‌های این ماده، رنگ کردن آن است. برای آشنایی با این فرایند با ما همراه باشید.
 
 تخفیفان
جای تعجب ندارد که رنگ‌کردن و جلادادن به کربن تا حد زیادی محبوب شده باشد. این فرایند به قدری محبوب است که شرکت‌های زیادی نظیر استون مارتین، مک‌لارن، سینگر و برابهام از بزرگ‌ترین مشتریان آن هستند. درست مانند بسیاری دیگر از ایده‌های خوب صنعت خودروسازی، این ایده هم کاملا اتفاقی به وجود آمد. این فرایند زاده‌ی ذهن دیو کینگ، رئیس Carbody Ltd (یک تعمیرگاه خودروهای تصادفی) بوده است.
 
 
چند سال قبل، کینگ که تعمیرگاه خود را پس از ترک مدرسه راه‌اندازی کرده بود، به‌دنبال راهی برای گسترش تجارت خود درکنار تعمیر خودروهای تصادفی بود تا اینکه یک درخواست از یک نمایشگاه خودرو همه چیز را تغییر داد. کینگ روشی را ابداع کرده بود که می‌توانست با جمع‌آوری تعداد زیادی از ورقه‌هایی که می‌خواست آن‌ها را رنگ کند، به رنگ‌آمیزی هم‌زمان و سریع‌تر آن‌ها بپردازد. خبر این موضوع منتشر شد و تماسی از یکی از شرکت‌های خودروسازی با کینگ تغییر زیادی در صنعت رنگ‌رزی خودرو ایجاد کرد. این شرکت رنگ قدرتمند و بسیار باکیفیت را روی قطعات فیبرکربن خواستار بود.
 
 
کینگ تحقیق در این زمینه را آغاز کرد و متوجه شد که صنعت ثبت شده‌ای برای این کار وجود ندارد. در این هنگام بود که ایده‌ی راه‌اندازی این تجارت به ذهن او رسید. وی Project 12 را با هدف یافتن راهی برای این کار راه‌اندازی کرد. تا آن زمان، رنگ‌آمیزی و جلادادن فیبرکربن با پولیش زدن سطح آن انجام می‌شد که این کار رنگ عمیق و براق مطلوب را به آن نمی‌داد. فیبرکربن (Carbon Fiber) با اشباع کردن فیبر‌های بافته شده‌ی کربن با رزین و سپس ریختن آن در قالب و حرارت دادن آن تولید می‌شود. یک فرایند که برپایه‌ی سیلیکون انجام می‌شود، این قطعات را از قالب‌هایشان جدا می‌کند. پیدا کردن یک راه‌حل شیمیایی برای تمیزکردن سطح این فیبرها بدون آن که آسیبی به رزین برسد تبدیل به یک مأموریت برای کینگ شد. وی در این زمینه با یک شرکت تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی تماس گرفت تا او در را در این راه یاری دهد. مشکل دوم نگه‌‌داشتن رنگ برروی سطح این قطعات بود.
 
 
سطح فلزی ابتدا با اتیل اسید اسپری می‌شود که باعث می‌شود سطحی صاف‌تر و آماده‌تر برای رنگ‌آمیزی داشته باشیم. این کار برای فیبرکربن مقدور نیست؛ به همین دلیل باید به‌صورت مکانیکی به آن سمباده زد. این کار یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که فیبرکربن را دربرابر ضربات تا حد زیادی تضعیف می‌کند. به‌عنوان راه‌حل جایگزین، مکانیک تیم فرمول یک هوندا، ایده‌ی مات کردن با بخار را مطرح کرد. در این روش یک دستگاه، ترکیبی از آب، هوا و خرده شیشه را به سطح می‌پاشاند. به نظر می‌آمد که این روش جواب می‌دهد و به همین دلیل کینگ شروع به کارکردن و تحقیق در این روش کرد و سرمایه‌گذاری بزرگی در این روش انجام داد.اما هنوز مشکلاتی وجود داشت. هنوز هم قطعات بزرگ‌تر در معرض آسیب بودند. کینگ پی برد که مواد مورد استفاده مفید بودند؛ اما روش استفاده از آن‌ها ایراداتی داشت. راهی که به ذهن کینگ رسید این بود که با استفاده از یک نازل بزرگ، حجم زیادی از این مواد را فراهم کند و با یک نازل کوچک‌تر، کنترل میزان خروج این مواد را داشته باشد.
 
 
برای این کار، کینگ با یک شرکت دیگر همکاری کرد. فرایند رنگ‌آمیزی ابتدا مانند دیگر خودروها، با اسپری کردن رنگ آغاز می‌شود. سپس توسط تیم حرفه‌ای پروژه‌ی ۱۲، عملیات سمباده زنی آغاز می‌شود. به محض آن که رنگ مطلوب ایجاد شد، پولیش دستی انجام می‌شود و توسط تیم کنترل کیفیت، نظارت می‌شود. در این فرایند از رنگ‌های براق استفاده می‌شود. سپس از پرتوی ماورای بنفش برای جلوگیری از زردشدن این رنگ‌ها به مرور زمان بهره می‌برند. کار کینگ هنوز هم تمام نشده است و در حال توسعه‌ی روشی است که بتواند یک لایه‌ی نازک طلا را زیر رنگ قرار دهد و بعد از ۱۵ بار تلاش و صرف صدها هزار دلار، بالاخره به هدف اصلی خود رسید. با این اتفاق، اکنون او به مرجع انجام این کار حیاتی تبدیل شده است.
 
 
نحوه‌ی انجام این کار به‌صورت قدم به قدم:
با استفاده از سیلیکون، قطعه‌ی فیبرکربنی را از قالب خارج می‌کنند و سپس آن را با استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی مخصوص این پروژه، تمیز می‌کنند.
 
سطح این قطعات با استفاده از روش مکانیکی ذکر شده، سمباده زده می‌شود و رنگی مات و مقاوم به قطعات می‌دهد.
 
سمباده و پولیش برروی سطح قطعات اعمال می‌شود. ناهمواری‌هایی که با سمباده نمی‌توان آن‌ها را از بین برد توسط دستگاه بلاست از بین می‌رود تا سطح آما‌ده‌ی رنگ‌آمیزی شود.
 
سطح با رنگ براق رنگ‌آمیزی و جلا داده می‌شود. متناسب با بافت فیبرکربن، می‌توان طرح‌های خاصی را برروی آن رسم کرد.
 
سطح نهایی مجددا پولیش می‌شود. سپس سطح را در مقابل تغییر رنگ مقاوم می‌کنند.
 
سطح را برای رفع ایرادات نهایی بازرسی می‌کنند.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فیبرکربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
روح ا۰۰۰ : سلام ثبت نام جی۷ کردم اردیبهشت سند و کارت ۱ماه امده هرروزم زنگ میزنم میگه تو بارگیری هست خدا بگم هرجا میرید اتفاق بدبراتون بیفته که زندگی شخصی بااین وضعیت بهم میریزید
سامان x5 : دروغ خودت میگی و هفت جد آبادت من هنوز فاکتور نشدم
پوران : پارسال ما شاهین دنده ای برامون لحاظ شد ارسال به کارخانه ،چرا پیامک واریز نمیاد و اینکه میشه بجاش شاهین پلاس ور داریم
GL : اعلام کنید تاریخ و شماره پذیرشتون رو ببینیم چه خاکی به سرمون شده
سجادعظیمی : با سلام اردیبهشت ثبت نام کردن j7امروز تحویل گرفتم
اطلس دی ماه 403 : کلیپ هاشو دیدم هم تو آپارات هم یوتیوب ولی تجربه ی اونایی که دارن و سوارش شدن نزدیک تر به واقعیت... البته تفاوت اطلس و شاهین اینه که مردم اون اوایل از شاهین استقبال نکردن و تو ثبت نام سایپا همش ظرفیت خالی داشت ولی تو اطلس برعکسس شده مردم میخوان ثبت نام کنن طرح فروش ندارن اونایی هم که مثل ما ثبت نام کردن ترس و لرز اینو دارن که تحویل میدن یا نه...
نوروزی : منم ناچارا واریز کردم اما خیلی بی انصافن بهترین کار اینه که شکایت کنیم ٢٣ میلیون دیگه رو بدیم بجاش دنا ۶ دنده با رینگ آلومینیومی و موتور جدید ef7p و ترمز عقب دیسکی و سنسور های جدید و...بدن بهمون چجوری حساب کتاب کردن که اینهمه آپشن فقط ٢٣ تومن می ارزه؟ دنای بورسی که مدتها تو انبارشون خاک خورده رو چرا باید زوری بدن بهمون؟ اونم فقط سفید و بدون انتخاب رنگ؟
X5 اردیبهشت ماه : کاملا درسته این دزد ها ماشین که اماده نیست رو فقط شاسب اختصاص میدهند تا دهن مشتری بسته به و سود ندهند ولی ماشینی در کار نیست اگه نه زودتر تحویل میدادند
اطلس هفته چهارم آذر : سلام بعید میدونم تا ۳۰ام بیاد چون دعوتنامه فعال کوئیک هست بعد ۳۰ انشالا
مجید : سلام دوستان من زنگ زدم 162 گفتن پیگیری میکنن لطفا شما هم زنگ بزنید بزنید تو رسانه مطرح بشه دیگه سایپا نمیتونه بپیچونه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : آتنا کجایی؟
207 : بعداز دعوتنامه منظورم افرادی که پیش فروش هستن حداقل حدود 45 تا 50 روز یا حتی دوماه طول میکشه تا خودرو رو تحویل بدهند ،این از تجربه خودم رو به شما گفتم که دوبار قبلا به این شکل بهم تحویل دادن وگاهی وقتها هم چندروز تاخیر هم ازتاریخ که باید تحویل بدن رو دارن ،امیدوارم همه دوستان زودتر به خودروشون برسن
حامی : سلام شما تاریخ تحویلتون کی بوده که الان مجوز حمل خورده؟
حامی : سلام بنظر شما چند روز بعد فاکتور ماشین رو تحویل میدن؟
مهدیار : سلام دوستان اگر کارت طلایی وبیمه بدنه نداشته باشیم ماشین بار نمیشه
بی نام : بعید میدونم 10روزه بیاد ،پس بقیه این همه از چی مینالن
رستا : 10 روز فک کنم
بی نام : دعوتنامه که بیاد ،پولو پرداخت کنی چند روزه میاد ،207سقف فلز ؟؟!؟؟
مصفا شیراز : آریزو 5اف.ال تحویل سیستمی28شهریور همه مدارک ارسال شده ولی هنور نیامده خبری از ماشین هم فعلا نیست نمایندگی میگه همین روزا میاد
هایما اس 7. : سلام تبدیل به چه ماشینی و چند روزه؟