فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 

فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 
امروزه فیبرکربن در بسیاری از محصولات شرکت‌های خودروسازی معتبر دیده می‌شود. یکی از چالش‌های این ماده، رنگ کردن آن است. برای آشنایی با این فرایند با ما همراه باشید.
 
 تخفیفان
جای تعجب ندارد که رنگ‌کردن و جلادادن به کربن تا حد زیادی محبوب شده باشد. این فرایند به قدری محبوب است که شرکت‌های زیادی نظیر استون مارتین، مک‌لارن، سینگر و برابهام از بزرگ‌ترین مشتریان آن هستند. درست مانند بسیاری دیگر از ایده‌های خوب صنعت خودروسازی، این ایده هم کاملا اتفاقی به وجود آمد. این فرایند زاده‌ی ذهن دیو کینگ، رئیس Carbody Ltd (یک تعمیرگاه خودروهای تصادفی) بوده است.
 
 
چند سال قبل، کینگ که تعمیرگاه خود را پس از ترک مدرسه راه‌اندازی کرده بود، به‌دنبال راهی برای گسترش تجارت خود درکنار تعمیر خودروهای تصادفی بود تا اینکه یک درخواست از یک نمایشگاه خودرو همه چیز را تغییر داد. کینگ روشی را ابداع کرده بود که می‌توانست با جمع‌آوری تعداد زیادی از ورقه‌هایی که می‌خواست آن‌ها را رنگ کند، به رنگ‌آمیزی هم‌زمان و سریع‌تر آن‌ها بپردازد. خبر این موضوع منتشر شد و تماسی از یکی از شرکت‌های خودروسازی با کینگ تغییر زیادی در صنعت رنگ‌رزی خودرو ایجاد کرد. این شرکت رنگ قدرتمند و بسیار باکیفیت را روی قطعات فیبرکربن خواستار بود.
 
 
کینگ تحقیق در این زمینه را آغاز کرد و متوجه شد که صنعت ثبت شده‌ای برای این کار وجود ندارد. در این هنگام بود که ایده‌ی راه‌اندازی این تجارت به ذهن او رسید. وی Project 12 را با هدف یافتن راهی برای این کار راه‌اندازی کرد. تا آن زمان، رنگ‌آمیزی و جلادادن فیبرکربن با پولیش زدن سطح آن انجام می‌شد که این کار رنگ عمیق و براق مطلوب را به آن نمی‌داد. فیبرکربن (Carbon Fiber) با اشباع کردن فیبر‌های بافته شده‌ی کربن با رزین و سپس ریختن آن در قالب و حرارت دادن آن تولید می‌شود. یک فرایند که برپایه‌ی سیلیکون انجام می‌شود، این قطعات را از قالب‌هایشان جدا می‌کند. پیدا کردن یک راه‌حل شیمیایی برای تمیزکردن سطح این فیبرها بدون آن که آسیبی به رزین برسد تبدیل به یک مأموریت برای کینگ شد. وی در این زمینه با یک شرکت تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی تماس گرفت تا او در را در این راه یاری دهد. مشکل دوم نگه‌‌داشتن رنگ برروی سطح این قطعات بود.
 
 
سطح فلزی ابتدا با اتیل اسید اسپری می‌شود که باعث می‌شود سطحی صاف‌تر و آماده‌تر برای رنگ‌آمیزی داشته باشیم. این کار برای فیبرکربن مقدور نیست؛ به همین دلیل باید به‌صورت مکانیکی به آن سمباده زد. این کار یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که فیبرکربن را دربرابر ضربات تا حد زیادی تضعیف می‌کند. به‌عنوان راه‌حل جایگزین، مکانیک تیم فرمول یک هوندا، ایده‌ی مات کردن با بخار را مطرح کرد. در این روش یک دستگاه، ترکیبی از آب، هوا و خرده شیشه را به سطح می‌پاشاند. به نظر می‌آمد که این روش جواب می‌دهد و به همین دلیل کینگ شروع به کارکردن و تحقیق در این روش کرد و سرمایه‌گذاری بزرگی در این روش انجام داد.اما هنوز مشکلاتی وجود داشت. هنوز هم قطعات بزرگ‌تر در معرض آسیب بودند. کینگ پی برد که مواد مورد استفاده مفید بودند؛ اما روش استفاده از آن‌ها ایراداتی داشت. راهی که به ذهن کینگ رسید این بود که با استفاده از یک نازل بزرگ، حجم زیادی از این مواد را فراهم کند و با یک نازل کوچک‌تر، کنترل میزان خروج این مواد را داشته باشد.
 
 
برای این کار، کینگ با یک شرکت دیگر همکاری کرد. فرایند رنگ‌آمیزی ابتدا مانند دیگر خودروها، با اسپری کردن رنگ آغاز می‌شود. سپس توسط تیم حرفه‌ای پروژه‌ی ۱۲، عملیات سمباده زنی آغاز می‌شود. به محض آن که رنگ مطلوب ایجاد شد، پولیش دستی انجام می‌شود و توسط تیم کنترل کیفیت، نظارت می‌شود. در این فرایند از رنگ‌های براق استفاده می‌شود. سپس از پرتوی ماورای بنفش برای جلوگیری از زردشدن این رنگ‌ها به مرور زمان بهره می‌برند. کار کینگ هنوز هم تمام نشده است و در حال توسعه‌ی روشی است که بتواند یک لایه‌ی نازک طلا را زیر رنگ قرار دهد و بعد از ۱۵ بار تلاش و صرف صدها هزار دلار، بالاخره به هدف اصلی خود رسید. با این اتفاق، اکنون او به مرجع انجام این کار حیاتی تبدیل شده است.
 
 
نحوه‌ی انجام این کار به‌صورت قدم به قدم:
با استفاده از سیلیکون، قطعه‌ی فیبرکربنی را از قالب خارج می‌کنند و سپس آن را با استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی مخصوص این پروژه، تمیز می‌کنند.
 
سطح این قطعات با استفاده از روش مکانیکی ذکر شده، سمباده زده می‌شود و رنگی مات و مقاوم به قطعات می‌دهد.
 
سمباده و پولیش برروی سطح قطعات اعمال می‌شود. ناهمواری‌هایی که با سمباده نمی‌توان آن‌ها را از بین برد توسط دستگاه بلاست از بین می‌رود تا سطح آما‌ده‌ی رنگ‌آمیزی شود.
 
سطح با رنگ براق رنگ‌آمیزی و جلا داده می‌شود. متناسب با بافت فیبرکربن، می‌توان طرح‌های خاصی را برروی آن رسم کرد.
 
سطح نهایی مجددا پولیش می‌شود. سپس سطح را در مقابل تغییر رنگ مقاوم می‌کنند.
 
سطح را برای رفع ایرادات نهایی بازرسی می‌کنند.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فیبرکربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباس اعتمادی نیا T8 قرمز : با عرض سلام شب بخیر ،من دوازدهم تیر ماه ثبت نام تی ۸ قرمز کردم .موعد تحویل شهریور ماه بود شصت روزه ،قسط اولم برج ۲۵ آبان ماه بود .چند روز قبل از موعد چک اول پیامک اومد قسط اول شما به ۳ ماه دیگر به تعویق افتاد ،نوزدهم پیامک اومد به خودروی شما با قرار داد فلان شماره شاسی تعلق گرفت .مثل سگ پشیمونم که چرا این ماشین ثبت نام کردم .
سامیار : تابستونو کجا دادن من تابستون هستم فقط طرح تبدیل فرستادن خبر مرگشون بیاد ایشالله
اطلس ۲۸ بهمن : چه جوری چراغ پشت کیلومتر رو نور شو کم یا زیاد میکنی من دارم اطلس ولی بلد نیستم آقای حسین
مهدی : فکر کردم دانشجوی ادبیات هستی ممنون که اطلاع دادی
مهدی : شاهینGLتکمیل وجه ۶ام آبان هنوز فاکتور نشده شماره پذیرش ۱۲۰۱۰۶۹۹
J4ثبت نام اردیبهشت : تحریم کرمان موتور با خرید نکردن نخرید نخرید نخرید لعنت بر باعث وبانیش خدا لعنتشون کنه تا میتونید اطلاع رسانی کنید هیچ کس از کرمان موتور خرید نکنه گول نخورید
J4ثبت نام اردیبهشت : نمیشه میزنه تاریخش تموم شده چجور امضا کنیم
J7 : این j7 اردیبهشتیا خوش شانس بودید ، نهایتا یک هفته بعد تاریخ تحویل سیستمی شاسی شدید ، الان بعد گذشت شیش ماه نود درصد تحویل گرفتید اون ده درصدم کل کاراشون انجام شده فقط مونده تحویل ، ما تیر ماه ثبت نام کردیم بیست روزه ازتاریخ تحویل سیستمی میگذره هنو شاسی نشدیم و معلومم نیس کی شاسی میشیم در بهترین شرایط ما بین هفت تا هشت ماه تحویل میگیریم ، دهن ما سرویسه بدشانس ترین ما بودیم که تحویل پونزده روزه هارم انداختن جلو ما
سارا : جهت اطلاع آقایی که گفتن نیوفیس ۱۵۰ میلیون گرونتره ، مدل ۲۰۲۴ این ماشین همون نیوفیسه لطفا تقلب خودروساز رو شما توجیه نفرمایید
X5 اردیبهشت ماه : هنوز هستند کسانی که فاکتور نشدند
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 ارتقا 30 ابان : داداش تروخدا فاکتور شدی؟؟اخه چطور مهر هنوز موندههه واسه شما فاکتور شده منم 30 ابانم خبری نیست
محمد : مشکل اول مربوط به دیسک و صفحه ت هست که ضعیف شده و مشکل بوی بنزین مربوط میشه به کنیستر خوردو که پر شده و باید تعویض بشه، مشکل سومتم بازم مربوط میشه به کنیستر و سنشور اکسیژنت که معیوبه
محمد : ترموستات ماشینت درست عمل نمیکنه و قفله
اریزو 6 پرو : دوستان کسی هست خرید نقدی باشه الان روی نوبت تحویل باشه
رانا ی : از کجا میدونی از اول برج هفته از این دو هفته ها انقدر گفتن و خبری نشده
حامد : آتنا کجایی؟
207اتو آبان : داداش منم30آیان هستم پارسال211واریزکردم تحویل30ابانم وهنوز دعوتنامه برام نیومده شما چجور13شهریور واریزکردن
اریزو‌5 : دوماه بیشتر. سه ماه
207 : بعداز دعوتنامه منظورم افرادی که پیش فروش هستن حداقل حدود 45 تا 50 روز یا حتی دوماه طول میکشه تا خودرو رو تحویل بدهند ،این از تجربه خودم رو به شما گفتم که دوبار قبلا به این شکل بهم تحویل دادن وگاهی وقتها هم چندروز تاخیر هم ازتاریخ که باید تحویل بدن رو دارن ،امیدوارم همه دوستان زودتر به خودروشون برسن
19 : مدیر عامل هم میخواد عوض بشه. مجید گفت که عوض میشه