فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 

فرآیند رنگ‌آمیزی قطعه‌های فیبرکربن خودرو چگونه انجام شود؟

 
امروزه فیبرکربن در بسیاری از محصولات شرکت‌های خودروسازی معتبر دیده می‌شود. یکی از چالش‌های این ماده، رنگ کردن آن است. برای آشنایی با این فرایند با ما همراه باشید.
 
 تخفیفان
جای تعجب ندارد که رنگ‌کردن و جلادادن به کربن تا حد زیادی محبوب شده باشد. این فرایند به قدری محبوب است که شرکت‌های زیادی نظیر استون مارتین، مک‌لارن، سینگر و برابهام از بزرگ‌ترین مشتریان آن هستند. درست مانند بسیاری دیگر از ایده‌های خوب صنعت خودروسازی، این ایده هم کاملا اتفاقی به وجود آمد. این فرایند زاده‌ی ذهن دیو کینگ، رئیس Carbody Ltd (یک تعمیرگاه خودروهای تصادفی) بوده است.
 
 
چند سال قبل، کینگ که تعمیرگاه خود را پس از ترک مدرسه راه‌اندازی کرده بود، به‌دنبال راهی برای گسترش تجارت خود درکنار تعمیر خودروهای تصادفی بود تا اینکه یک درخواست از یک نمایشگاه خودرو همه چیز را تغییر داد. کینگ روشی را ابداع کرده بود که می‌توانست با جمع‌آوری تعداد زیادی از ورقه‌هایی که می‌خواست آن‌ها را رنگ کند، به رنگ‌آمیزی هم‌زمان و سریع‌تر آن‌ها بپردازد. خبر این موضوع منتشر شد و تماسی از یکی از شرکت‌های خودروسازی با کینگ تغییر زیادی در صنعت رنگ‌رزی خودرو ایجاد کرد. این شرکت رنگ قدرتمند و بسیار باکیفیت را روی قطعات فیبرکربن خواستار بود.
 
 
کینگ تحقیق در این زمینه را آغاز کرد و متوجه شد که صنعت ثبت شده‌ای برای این کار وجود ندارد. در این هنگام بود که ایده‌ی راه‌اندازی این تجارت به ذهن او رسید. وی Project 12 را با هدف یافتن راهی برای این کار راه‌اندازی کرد. تا آن زمان، رنگ‌آمیزی و جلادادن فیبرکربن با پولیش زدن سطح آن انجام می‌شد که این کار رنگ عمیق و براق مطلوب را به آن نمی‌داد. فیبرکربن (Carbon Fiber) با اشباع کردن فیبر‌های بافته شده‌ی کربن با رزین و سپس ریختن آن در قالب و حرارت دادن آن تولید می‌شود. یک فرایند که برپایه‌ی سیلیکون انجام می‌شود، این قطعات را از قالب‌هایشان جدا می‌کند. پیدا کردن یک راه‌حل شیمیایی برای تمیزکردن سطح این فیبرها بدون آن که آسیبی به رزین برسد تبدیل به یک مأموریت برای کینگ شد. وی در این زمینه با یک شرکت تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی تماس گرفت تا او در را در این راه یاری دهد. مشکل دوم نگه‌‌داشتن رنگ برروی سطح این قطعات بود.
 
 
سطح فلزی ابتدا با اتیل اسید اسپری می‌شود که باعث می‌شود سطحی صاف‌تر و آماده‌تر برای رنگ‌آمیزی داشته باشیم. این کار برای فیبرکربن مقدور نیست؛ به همین دلیل باید به‌صورت مکانیکی به آن سمباده زد. این کار یک ایراد اساسی دارد و آن هم این است که فیبرکربن را دربرابر ضربات تا حد زیادی تضعیف می‌کند. به‌عنوان راه‌حل جایگزین، مکانیک تیم فرمول یک هوندا، ایده‌ی مات کردن با بخار را مطرح کرد. در این روش یک دستگاه، ترکیبی از آب، هوا و خرده شیشه را به سطح می‌پاشاند. به نظر می‌آمد که این روش جواب می‌دهد و به همین دلیل کینگ شروع به کارکردن و تحقیق در این روش کرد و سرمایه‌گذاری بزرگی در این روش انجام داد.اما هنوز مشکلاتی وجود داشت. هنوز هم قطعات بزرگ‌تر در معرض آسیب بودند. کینگ پی برد که مواد مورد استفاده مفید بودند؛ اما روش استفاده از آن‌ها ایراداتی داشت. راهی که به ذهن کینگ رسید این بود که با استفاده از یک نازل بزرگ، حجم زیادی از این مواد را فراهم کند و با یک نازل کوچک‌تر، کنترل میزان خروج این مواد را داشته باشد.
 
 
برای این کار، کینگ با یک شرکت دیگر همکاری کرد. فرایند رنگ‌آمیزی ابتدا مانند دیگر خودروها، با اسپری کردن رنگ آغاز می‌شود. سپس توسط تیم حرفه‌ای پروژه‌ی ۱۲، عملیات سمباده زنی آغاز می‌شود. به محض آن که رنگ مطلوب ایجاد شد، پولیش دستی انجام می‌شود و توسط تیم کنترل کیفیت، نظارت می‌شود. در این فرایند از رنگ‌های براق استفاده می‌شود. سپس از پرتوی ماورای بنفش برای جلوگیری از زردشدن این رنگ‌ها به مرور زمان بهره می‌برند. کار کینگ هنوز هم تمام نشده است و در حال توسعه‌ی روشی است که بتواند یک لایه‌ی نازک طلا را زیر رنگ قرار دهد و بعد از ۱۵ بار تلاش و صرف صدها هزار دلار، بالاخره به هدف اصلی خود رسید. با این اتفاق، اکنون او به مرجع انجام این کار حیاتی تبدیل شده است.
 
 
نحوه‌ی انجام این کار به‌صورت قدم به قدم:
با استفاده از سیلیکون، قطعه‌ی فیبرکربنی را از قالب خارج می‌کنند و سپس آن را با استفاده از پاک‌کننده‌های شیمیایی مخصوص این پروژه، تمیز می‌کنند.
 
سطح این قطعات با استفاده از روش مکانیکی ذکر شده، سمباده زده می‌شود و رنگی مات و مقاوم به قطعات می‌دهد.
 
سمباده و پولیش برروی سطح قطعات اعمال می‌شود. ناهمواری‌هایی که با سمباده نمی‌توان آن‌ها را از بین برد توسط دستگاه بلاست از بین می‌رود تا سطح آما‌ده‌ی رنگ‌آمیزی شود.
 
سطح با رنگ براق رنگ‌آمیزی و جلا داده می‌شود. متناسب با بافت فیبرکربن، می‌توان طرح‌های خاصی را برروی آن رسم کرد.
 
سطح نهایی مجددا پولیش می‌شود. سپس سطح را در مقابل تغییر رنگ مقاوم می‌کنند.
 
سطح را برای رفع ایرادات نهایی بازرسی می‌کنند.
 

source

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فیبرکربن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
mamali : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا با تمام وجود می آییم برای گرفتن حقمان از شرکت دزد سایپا
تاخیر در تحویل : هیچی مثه مشتریای فردا موتور جَنَم داشته باشیم پاشیم بریم نمایندگی مرکزی وقتی دسته بندیش کردید من ایکس پنجم تو جی سونی همین میشه دیگه یکم انحاد ندارید فقط نشستید رو ... هی میایم اینجا مینویسیم اونایی که تایم تحویلشون تا اخر اردیبهشت بوده از هر شهری هستید قرار بذارید جلو نمایندگی خراب شده کرجشون
شاهین 403 : بعد از تکمیل مدارک یعنی سخا و تکمیل وجه شرکت 1 ماه وقت داره فاکتور کنه بعد از یک ماه سود تاخیر شروع میشه و تنها تا زمان فاکتور محاسبه میشه نه زمان تحویل و 28 درصد هستش
خانواده شاهین : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا
خانواده شاهین : تجمع حواله‌داران خودروی شاهین در اعتراض به بلاتکلیفی، تأخیر و ظلم های پی‌درپی سایپا زمان : شنبه سوم خرداد ساعت ۹ صبح مکان : کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص، مقابل بازاریابی و فروش سایپا
J7 رضا : سلام دوستانی که منتظر ماشین های پلاک شده هستن تحویل بگیرن مثل من . یه مشکلی پیش اومده فکر نکنم به این زودی تحویل بدن . زنگ زدم کرمان موتور اصلا براشون مهم نبود . دوستان مشکل خیلی بزرگه باید یه فکری کرد ببینیم راه چاره چیه
ساسان : سلام بزرگوار..آره تاجایی که تواین مملکت یاد گرفتیم خیلی چیزها می‌توان نوشت..وجالب اینکه ناراحت هم نمیشن چونکه به بی‌شعور بودن وبی لیاقت وبی کفایت وخیلی بی ها دیگه کاملأ باخبرن‌‌‌..تواین چندماه که مشکل پیش اومد یکی از این احمقها به خودش اجازه نداد که صحبت کنه ویه دلگرمی به مردم بده...واقعا لیاقت گاوچرونی هم ندارن......این نیز بگذرد.
تارا تیتانیوم : تکمیل وجه کی بودید؟
مسعود خزایی : سلام شما چه برجی ثبت نام کردین قرار بود چه برجی خودروتون رو تحویل بدن چند روز قبل از تحویل دعوت نامتون اومده خودروتون چیه ممنون
مسعود خزایی : کی ثبت نام کردین تحویلی چه برجی قرار بود بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام برگه سبز ماشین چند روز بعد از تحویل میاد پست میاره در خونهیا میره نمایندگی
مجی : مهم نی همون سفیده
علی : سلام وقت همگی بخیر.از دوستان کسی هست از مجوزها خبر داشته باشه
اریزو 6 پرو : خیر بهمن شاسی خورده مدل 1403
سورن طرح مادران 90روزه : منم تحویلی 16خرداد ولی فاکتور نشدم هنوز
مصطفی سورن موتور جدید : تحویل 24 خرداد 90 روزه فاکتور نشدم.طرح عادی.
اپشنال : سلام چه طرحی بودید واریزتون کی بوده
7پرومکس : به خاطر پراخت دیونه
حسن : تحویل 16 خرداد هنوز فاکتور نشدم
خسارت دیده از سایپا : لعنت خدا و عالم و آدم از ازل تا ابد بر سایپاوعوامل دزدش