چرا محدودیت سرعت و فناوری‌های ایمنی مدرن، جان ما را نجات نخواهند داد؟

 

چرا محدودیت سرعت و فناوری‌های ایمنی مدرن، جان ما را نجات نخواهند داد؟

 
در این مقاله به‌ بررسی ایرادات وارده به سیستم‌های ایمنی کمک‌راننده پیشرفته و چالش‌های پیش روی خودروهای خودران خواهیم پرداخت.
 
 
چندی پیش بود که شرکت ولوو اعلام کرد تا سال ۲۰۲۱ برای تمامی خودروهایش محدودیت سرعت ۱۸۰ کیلومتری را در نظر خواهد گرفت. علاوه‌بر این، تمامی خودروهای ولوو از فناوری تشخیص مصرف الکل یا خواب آلودگی راننده هم بهره خواهند برد؛ اما آیا این سیستم‌ها جان تمامی افراد را نجات خواهد داد؟ ولوو عقیده دارد که از سال ۲۰۲۰ به بعد، هیچ فردی نباید جان خود را در یک خودرو ساخته‌شده توسط این شرکت از دست بدهد؛ اما علاوه‌بر ولوو، مجموعه‌ی خودروسازی و قانون‌گذاران کشورهای مختلف هم مدت مدیدی این هدف را در سر داشته‌اند.
 
 
و‌یژن زیرو، نام یک اتحادیه بین سازمان‌های مختلف صنعتی، دپارتمان‌های دولتی و سایر سازمان‌های محلی است که در سال ۱۹۹۷ در سوئد بنیان‌گذاری شد و از آن زمان تاکنون، به‌عنوان یک سازمان جهانی فعالیت خود را ادامه داده است. هدف این سازمان، ساده و در عین حال ارزشمند است؛ این سازمان برای ازبین‌بردن سوانح جاده‌ای و رساندن آن به صفر بنیان‌گذاری شد. مشکل اینجا بود که سازمان‌های مرتبط به این‌ نتیجه رسیدند که برای دستیابی به این هدف، بعضی موارد باید از ریشه تغییر کنند.
 
 
خودروها روز‌به‌روز امن و امن‌تر می‌شوند و اگر شما داخل یک خودرو مدرن باشید، کشته شدن شما به‌ امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد؛ اما مشکل، عابران، دوچرخه‌سواران و تقریبا هر شخصی است که خارج از خودرو قرار دارد. هدف‌گذاری ولوو هم به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس «در» یک خودرو ولوو کشته نشود و در مورد تصاف افراد خارج از خودرو صبحت نشده است. شاید فکر کنید که به‌کار‌گیری سیستم‌های هوشمند کمک راننده (ADAS) پاسخی برای این مشکل باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد که پروسه توسعه این سیستم‌ها اکنون به تنگنا رسیده است. با مطالعه دفترچه راهنمای خودروهای امروزی، به چگونگی عملکرد سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته پی خواهید برد. به‌گفته ولوو، سیستم ایمنی شهری خودروهای این شرکت قادر به شناسایی دوچرخه‌سواران است؛ اما تنها دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های سایز بزرگ بهره می‌برند.
 
 
همچنین در این سیستم، دوچرخه‌سواران با لباس تیره، با تصویر پیش‌زمینه تیره و با بهره‌گیری از بار و تجهیزات روی دوچرخه، قابل شناسایی نیستند. برای عابرین پیاده هم این مسئله صادق است و نباید با لباس تیره و قد کوتاه‌تر از ۸۰ سانتی‌متر باشند و بار با خود حمل کنند. در آخر سیستم‌های هوشمند کمک‌راننده در صورتی عمل می‌کنند که دوربین‌ها یا حسگر‌ها کثیف نباشند و بتوانند موانع را شناسایی کنند.
 
 
بهره‌گیری از این سیستم تنها به ولوو مختص نمی‌شود بلکه فناوری Eyesight سوبارو هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما فهرست شرایطی که نمی‌تواند در آن عملکرد مناسبی داشته باشد، بلندبالا است. آخرین نمونه از هوندا CR-V هم موفق به‌کسب ۵ ستاره ایمنی در تست‌های سازمان یورو NCAP شد؛ اما محدودیت‌های عملکردی گسترده در سیستم ترمز‌گیری کاهش خسارت، کروز‌ کنترل سازگار و سیستم دنبال‌کننده در سرعت‌های پایین این خودرو شاید به‌ اندازه ولوو یا بیشتر باشد.
 
 
هنگامی که تمامی سیستم‌های خودرو عملکرد مناسبی دارند، قابلیت شناسایی موانع، موضوع اصلی بحث نیست؛ بلکه نحوه شناسایی و تصمیم‌گیری در رابطه با ماهیت موانع و اینکه آیا باید از آن جلوگیری شود یا خیر، موضوع اصلی مورد بحث است. درحالی‌که پیشرفته‌ترین سیستم‌های ADAS هنوز در تشخیص یک عابر پیاده که نردبانی در دست دارد یا دوچرخه سواری که یک کلاه بزرگ بر سر دارد ناکام هستند، تصورش را بکنید که این سیستم‌ها در مواجهه با گروهی از عابرین پیاده یا دوچرخه‌سواران که همگی باری را حمل می‌کنند یا لباس‌های مختلف بر تن دارند، چگونه عمل خواهد کرد.
 
  
 
این فناوری‌ها هنوز به‌اندازه‌ی قدرت عملکرد و تصمیم‌گیری کامل یک انسان توانایی ندارند و این همان نگرانی اصلی در بحث خودروهای خودران نیز هست. چند هفته قبل، تحلیل‌گران سازمان KPMG گزارش اولیه‌ای از میزان آمادگی خودروهای خودران و جدول کلی کشورهایی که آمادگی استفاده از این خودروها را دارند، منتشر کردند. بهترین کشور برای عرضه خودروهای خودران، هلند انتخاب شد؛ اما در این گزارش آمده است که در این کشور دوچرخه‌سواران زیادی در سطح شهرهای مختلف تردد می‌کنند و این مسئله به‌ نگرانی اصلی عرضه خودروهای خودران در این کشور تبدیل شده است.
 
 
تحلیل‌گران به‌این نتیجه رسیدند که راهکار این مشکل، جداسازی وسایل نقلیه معمولی با خودروهای خودران و به‌کار‌گیری آن‌ها در زمینه‌ها و مناطق جداگانه است. با وجود راهکار ارائه‌شده به این طرز تفکر می‌رسیم که اگر ما نمی‌توانیم ایمنی جاده‌ها را حفظ کنیم، باید خودروهای هوشمند را به‌صورت متفاوتی تولید کنیم. شاید تنها و فعلا بهترین راهکار برای جلوگیری از کشته‌شدن عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران در تصادف با خودروهای خودران، دور نگه داشتن و جداسازی آن‌ها از یکدیگر باشد. این راهکار روی کاغذ یک راهکار ایده‌آل و آرمانی به‌نظر می‌رسد؛ اما باتوجه‌به مهندسی مجدد شهر‌ها و جاده‌ها برای کاهش میزان ترافیک، عملی کردن پیشنهاد‌های ارائه‌شده درواقع بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد و هزینه‌های بسیاری را دربرخواهد داشت.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فناوری‌های ایمنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

هر فناوری حتی اگر از کشته شدن یک نفر جلوگیری کند موفقیت بزرگی است . در ضمن تمام تولید کنندگان مبالغ هنگفتی برای ایمنی و پیشرفت محصول خودشون هزینه میکنند بجز خودروسازهای ایران که بعد از انقلاب همیشه در حال بامبول بازی برای کاهش کیفیت و افزایش قیمت هستند . و ما هم متاسفانه میخریم و غر هم میزنیم
13:16  1398/01/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید
سورن دوگانه 30 آبان : سلام سورن دوگانه تحویل 30 آبان کسی پلاک شده؟
رضا ساینا : سایپا دیگه خیالش راحت شد افزایش قیمت داده داره فاکتور میکنه ایران خودرو لیست جدید فرستاد سایپا هم امروز وفردا میفرسته لیست قیمت جدید بعد اون هم هم فاکتور ها شدت میگیره هم دعوتنامه دیماه ارسال میشه
مهیا : اصلا 325 تا حالا نداشتیم
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم