چرا محدودیت سرعت و فناوری‌های ایمنی مدرن، جان ما را نجات نخواهند داد؟

 

چرا محدودیت سرعت و فناوری‌های ایمنی مدرن، جان ما را نجات نخواهند داد؟

 
در این مقاله به‌ بررسی ایرادات وارده به سیستم‌های ایمنی کمک‌راننده پیشرفته و چالش‌های پیش روی خودروهای خودران خواهیم پرداخت.
 
 
چندی پیش بود که شرکت ولوو اعلام کرد تا سال ۲۰۲۱ برای تمامی خودروهایش محدودیت سرعت ۱۸۰ کیلومتری را در نظر خواهد گرفت. علاوه‌بر این، تمامی خودروهای ولوو از فناوری تشخیص مصرف الکل یا خواب آلودگی راننده هم بهره خواهند برد؛ اما آیا این سیستم‌ها جان تمامی افراد را نجات خواهد داد؟ ولوو عقیده دارد که از سال ۲۰۲۰ به بعد، هیچ فردی نباید جان خود را در یک خودرو ساخته‌شده توسط این شرکت از دست بدهد؛ اما علاوه‌بر ولوو، مجموعه‌ی خودروسازی و قانون‌گذاران کشورهای مختلف هم مدت مدیدی این هدف را در سر داشته‌اند.
 
 
و‌یژن زیرو، نام یک اتحادیه بین سازمان‌های مختلف صنعتی، دپارتمان‌های دولتی و سایر سازمان‌های محلی است که در سال ۱۹۹۷ در سوئد بنیان‌گذاری شد و از آن زمان تاکنون، به‌عنوان یک سازمان جهانی فعالیت خود را ادامه داده است. هدف این سازمان، ساده و در عین حال ارزشمند است؛ این سازمان برای ازبین‌بردن سوانح جاده‌ای و رساندن آن به صفر بنیان‌گذاری شد. مشکل اینجا بود که سازمان‌های مرتبط به این‌ نتیجه رسیدند که برای دستیابی به این هدف، بعضی موارد باید از ریشه تغییر کنند.
 
 
خودروها روز‌به‌روز امن و امن‌تر می‌شوند و اگر شما داخل یک خودرو مدرن باشید، کشته شدن شما به‌ امری بسیار دشوار تبدیل خواهد شد؛ اما مشکل، عابران، دوچرخه‌سواران و تقریبا هر شخصی است که خارج از خودرو قرار دارد. هدف‌گذاری ولوو هم به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس «در» یک خودرو ولوو کشته نشود و در مورد تصاف افراد خارج از خودرو صبحت نشده است. شاید فکر کنید که به‌کار‌گیری سیستم‌های هوشمند کمک راننده (ADAS) پاسخی برای این مشکل باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد که پروسه توسعه این سیستم‌ها اکنون به تنگنا رسیده است. با مطالعه دفترچه راهنمای خودروهای امروزی، به چگونگی عملکرد سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته پی خواهید برد. به‌گفته ولوو، سیستم ایمنی شهری خودروهای این شرکت قادر به شناسایی دوچرخه‌سواران است؛ اما تنها دوچرخه‌سوارانی که از دوچرخه‌های سایز بزرگ بهره می‌برند.
 
 
همچنین در این سیستم، دوچرخه‌سواران با لباس تیره، با تصویر پیش‌زمینه تیره و با بهره‌گیری از بار و تجهیزات روی دوچرخه، قابل شناسایی نیستند. برای عابرین پیاده هم این مسئله صادق است و نباید با لباس تیره و قد کوتاه‌تر از ۸۰ سانتی‌متر باشند و بار با خود حمل کنند. در آخر سیستم‌های هوشمند کمک‌راننده در صورتی عمل می‌کنند که دوربین‌ها یا حسگر‌ها کثیف نباشند و بتوانند موانع را شناسایی کنند.
 
 
بهره‌گیری از این سیستم تنها به ولوو مختص نمی‌شود بلکه فناوری Eyesight سوبارو هم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما فهرست شرایطی که نمی‌تواند در آن عملکرد مناسبی داشته باشد، بلندبالا است. آخرین نمونه از هوندا CR-V هم موفق به‌کسب ۵ ستاره ایمنی در تست‌های سازمان یورو NCAP شد؛ اما محدودیت‌های عملکردی گسترده در سیستم ترمز‌گیری کاهش خسارت، کروز‌ کنترل سازگار و سیستم دنبال‌کننده در سرعت‌های پایین این خودرو شاید به‌ اندازه ولوو یا بیشتر باشد.
 
 
هنگامی که تمامی سیستم‌های خودرو عملکرد مناسبی دارند، قابلیت شناسایی موانع، موضوع اصلی بحث نیست؛ بلکه نحوه شناسایی و تصمیم‌گیری در رابطه با ماهیت موانع و اینکه آیا باید از آن جلوگیری شود یا خیر، موضوع اصلی مورد بحث است. درحالی‌که پیشرفته‌ترین سیستم‌های ADAS هنوز در تشخیص یک عابر پیاده که نردبانی در دست دارد یا دوچرخه سواری که یک کلاه بزرگ بر سر دارد ناکام هستند، تصورش را بکنید که این سیستم‌ها در مواجهه با گروهی از عابرین پیاده یا دوچرخه‌سواران که همگی باری را حمل می‌کنند یا لباس‌های مختلف بر تن دارند، چگونه عمل خواهد کرد.
 
  
 
این فناوری‌ها هنوز به‌اندازه‌ی قدرت عملکرد و تصمیم‌گیری کامل یک انسان توانایی ندارند و این همان نگرانی اصلی در بحث خودروهای خودران نیز هست. چند هفته قبل، تحلیل‌گران سازمان KPMG گزارش اولیه‌ای از میزان آمادگی خودروهای خودران و جدول کلی کشورهایی که آمادگی استفاده از این خودروها را دارند، منتشر کردند. بهترین کشور برای عرضه خودروهای خودران، هلند انتخاب شد؛ اما در این گزارش آمده است که در این کشور دوچرخه‌سواران زیادی در سطح شهرهای مختلف تردد می‌کنند و این مسئله به‌ نگرانی اصلی عرضه خودروهای خودران در این کشور تبدیل شده است.
 
 
تحلیل‌گران به‌این نتیجه رسیدند که راهکار این مشکل، جداسازی وسایل نقلیه معمولی با خودروهای خودران و به‌کار‌گیری آن‌ها در زمینه‌ها و مناطق جداگانه است. با وجود راهکار ارائه‌شده به این طرز تفکر می‌رسیم که اگر ما نمی‌توانیم ایمنی جاده‌ها را حفظ کنیم، باید خودروهای هوشمند را به‌صورت متفاوتی تولید کنیم. شاید تنها و فعلا بهترین راهکار برای جلوگیری از کشته‌شدن عابرین پیاده و دوچرخه‌سواران در تصادف با خودروهای خودران، دور نگه داشتن و جداسازی آن‌ها از یکدیگر باشد. این راهکار روی کاغذ یک راهکار ایده‌آل و آرمانی به‌نظر می‌رسد؛ اما باتوجه‌به مهندسی مجدد شهر‌ها و جاده‌ها برای کاهش میزان ترافیک، عملی کردن پیشنهاد‌های ارائه‌شده درواقع بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد و هزینه‌های بسیاری را دربرخواهد داشت.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , فناوری‌های ایمنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

هر فناوری حتی اگر از کشته شدن یک نفر جلوگیری کند موفقیت بزرگی است . در ضمن تمام تولید کنندگان مبالغ هنگفتی برای ایمنی و پیشرفت محصول خودشون هزینه میکنند بجز خودروسازهای ایران که بعد از انقلاب همیشه در حال بامبول بازی برای کاهش کیفیت و افزایش قیمت هستند . و ما هم متاسفانه میخریم و غر هم میزنیم
13:16  1398/01/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Hsi : منم مثل شما. شرایطم همینجوره
Hsi : من شهریور ۴۰۲ ثبت نام اس ۵ انجام دادم. هنوز شاسی به نامم نخورده. هفته پیش رفتم جلوی دفترشون گفتن امکان تبدیل ندارن و همون اس ۵ و میدن.
ساینا را بلاخره میگیرم : برای من پیامک سهند اومد واریز نکردم الان هم پیامک هم ساینا و هم اطلس g اومده ولی متاسفانه همشون پیش فروش هستن فامیل ما باید بهمن(طرح پیش فروش) گذشته باید سایپا ماشین ساینا را تحویل میداد که الان میگن آخر خرداد ۱۴۰۳ تحویل میدن به هر حال من شکایت کردم که طرح سه ماهه برنده شدم و باید طرح سه ماهه باید بدن ولی حواستان باشه که سایپا تو طرح پیش فروش در تحویل خودرو خیلی بد عهد هستن مبارک کسایی که واریز کردن
آریسان2 : دوستان بنده ثبتنام فروردین هستم رنک خاکستری میتونم رنگ به نقره ی تغییر بدم؟
امیر j7 تهران : حرف مفته. تا اونجایی که یادمه اینا همیشه مشکل گمرک داشتن. بهونه س قضیه چیز دیگه ایه
تارا v2 : سلام آقا سعید منم ۲۶ دی ماه تاریخ تحویلم بود فاکتور شده و تخصیص پلاک هم صورت گرفته ماشینتون فروش فوری بود یا فوق العاده؟؟
Kmc j7 : زنگ زدم میگم چرا ماشین من ۴۰ روزه که توی مرحله صدور بیمه نامه گیر کرده،طرف میگه گزارش زدیم حالا اگه جواب بدن بهتون اطلاع میدیم:// نمیفهمم یه بار میگن گمرک یه بار میگن مشکل از بیمه است انقدر گردن گیرتون خرابه بیاین بگین تقصیر منه!اره دیگه تقصیر منه که از اون خراب شده ماشین خریدم لعنت بهشون که من الان ۶ ماهه منتظر ماشینمم
وحید : سلام دوستان تماس گرفتم باشماره ۰۹۶۵۵۰ کارشناسشون با اعتماد بنفس کامل پاسخ دادن که بما مربوط نمیشه ما خودرو ساز هستیم و باید با ۱۲۴ تماس بگیرید.(@سامانه یکپارچه) که تماس گرفتم ایشون هم گفتن مربوط به شرکت سایپا هست هردو دارن سرباز میزنن از تعهدشون. راهکاری هم که ارائه دادند اگر تحویل نگیرید شکایت شرکت سایپا کنید.
ایمان (شاهین اتومات) : با سلام و احترام به استحضار مي رساند درخواست شما در اين شركت ثبت شده و پس از بررسي، مطابق ضوابط اقدام و نتيجه اطلاع رساني خواهد شد سلام دوستان من از سایپا شکایت کردم از طرق سامانه 136.irسازمان بازرسی کل کشور واین پیامک هم از طرف سایپا اومد حتما شکایت کنید ازعدم تحویل به موقع خودرو
سعید : سلام. میشه لطفا شماره ردیف قراردادتون رو اعلام کنید؟ من تحویل 24 دی بودم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام ماشین منم کد 60607 بوده الان 60602 خورده؟
محمد : سلام و روز
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام بین 10 الی 20 روز
اف ایکس : دوستان امروز 3 تا تریلی دیدم از شخر دامغان رد شدن همشون اف ایکس بود گفتم اطلاع بدم با اینکه خودم هنوز ماشینم شاسی نخورده 25 روزه ولی گفتم بگم ی کم ارامش بگیریم
تحویل 29فروردین ارتقا : سلام دوستان 207کد23ارتقا تحویل فروردین اونایی که فاکتور شدن یا نشدن تاریخ تحویلتون رو بنویسید که ببینیم تا کجا پیش رفته؟
محمد : سلام.ما 28م فاکتور شده 30م پلاک شده امروز 19م هنوز ماشین نیومده.تا 4تا5روزه دیگه هم مطمئنا نمیاد
207دستی : دوستان پلاک زدن چند روز طول میکشه برا تحویل
مهران : نخیر داداش.نبخدا.دیدی نیستی اشتباه گفتی.من اصلا پژو ثبت نام نکردم خدا شاهده من دیگنیتی ثبت نام کردم😅 دیدی مجازی هستی. از روزی که من این پیام‌ها رو میخونم آقا رضا کارگر ایرانخودرو یه حرفشم درست در نیومده. دوستان چرا رو حرف این مجازی ها دارید تصمیم میگیرید. هر کاری عقل خودتون قبول می‌کنه مطمئن باشید اون درسته
نیار رانابهمن 30 : 13دیماه
علی : چقدر سود تاخیر واست در نظر گرفتن؟؟؟