کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 

کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 
هرچند دلایل متعددی برای خروج آن ها از بازار ایران وجود دارد اما در همین حال بهانه های زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینی ها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاری های سنگین در ایران اقدام کرده اند.
 
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکت های آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیت ها ادامه می دهند. تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که چینی ها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، می گوید:« در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد اما به طور کلی چینی ها برای همکاری با ایران تمایل دارند». 
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانک های چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان می دهد که تنها خواسته چینی ها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمی رسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند. 
 
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکت های چینی به دو دسته تقسیم می شوند، می گوید:« یک دسته شرکت هایی هستند که چشم انداز آن ها برای سال های آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکت ها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمی توانند این بازارها را از دست بدهند».
 
وی در تشریح دسته دوم شرکت ها می افزاید: « در همین حال شرکت هایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازه ای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
 
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکت ها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمی کنند، تصریح می کند:« این شرکت ها همکاری خود را پایین ترین سطح ممکن می رسانند اما از قطع آن جلوگیری می کنند». 
 
آزادی با بیان این که در همین حال شرکت هایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا می بینند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریم ها کاهش می دهند، اظهار می کند:« اما با این حال نمی توان به طور عمومی اظهار کرد که چینی ها مانند شرکت های اروپایی، بازار ایران را ترک می کنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل می رسد».
 
وی ادامه می دهد:« بدون شک نمی توان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکت ها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکت های چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز می گوید:« در شرایط فعلی پیش بینی می شود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند.در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود می کرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
 
آزادی با تاکید بر این که محدودیت های به وجود آمده همکاری چینی ها با ایران تنها به دلیل تحریم ها بوده است، می افزاید:« نگاه شرکت های چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه می کنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار می کنند به همین دلیل آینده و اتفاق هایی که در این باره رخ می دهد برای آن ها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریم ها نگاه جدی دارند».
 
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکت های چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دسته ای از شرکت های چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند ، به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران به راحتی ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.  
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

روح الله
1

كدوم شركتا جز اولي هستند كدوم دومي؟
لطفا اعلام كنيد
13:42  1398/01/31
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GLخرداد : ماکه تبدیل زدیم خبری نیست
شاهین GLخرداد : داداش منم خردادم تبدیل glولی نه فاکتور شدم نه تحویل
بهمن : مچکرم، کاش همه مثل شما بودن اطلاع میدادن چکردن تحویل گرفتن نگرفتن تا چ تاریخی، من ک هر روز همینجا نگاه میکنم ببینم چخبره از ماشین تا چ تاریخ ایی فاکتور شدن دیگه هیچ منبعی نیس، فقط اینکه سود تاخیر اگر گرفتید خبر بدید مراحلش به ما یگید
موسی کاظم T9 : آقا باید یه تشکری هم کنم از کرمان موتور که ریده به پول ما و با افرایش قیمت های متعدد و مکرر تا به امروز ماشین های خوشگل و پر زرق و برق چینی رو طلا گرفته و جیب مارو هم تار عنکبوت و شیپیش
مرتضی : سلام دوست شیرازی من. منم دقیقا ۳۰ آبان پیش فروش وی فور هستم. خبری شد همین جا به هم اطلاع بدیم. رنگ تیتانیوم بودم سیاست تغییر رنگ زدم مشکی آبنوس
سید : سلام ما که تحویل سهند S دی ماه 403بود تا امروز که 18 مهر 1404 هست ماشین تحویل ما ندادن !!!!! قرار بوده یک ماه بعد از تکمیل وجه به ما ماشین تحویل بدن !!! من مرداد تکمیل وجه کرده بودم جدیدا هم که تلفن را پاسخگو نیستند همش میگن درخواست اینترنتی ثبت گنید همکاران با شما تماس میگیرند
شاهین اتوماتیک : سلام برو نمایندگی که ثبت نام کردی احتمالا روسایتش باشه امضا هم باید بزنی
GL : تجمع فردا ساعت 10 روبروی معاونت فروش سگپا کیلومتر 11
GL : فردا ساعت 10 تجمع روبروی سگپا کیلومتر 11
cvt : واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه اسفند 1403 آخه 7 ماه انتظار و بلاتکلیفی برای یک سدان معمولی شاهین. واقعن فاجعه هستش. مگه یه شاهین چی داره که 7ماه منتظرش بمونیم. اینهمه خودروساز توی کشور هست. حقیقتا سایپا ورشکسته و زمین خورده و به ظاهر سرپاست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده تحویل 31شهریور : تاریخ تحویل خودروتون کی هست
دنا : سلام یه سوال داشتم چرا سود تاخیر من کم شده قبلا 4 تومن بود الان شده 1600
علی : متاسفانه هیچ خبری از فاکتور شهریورماه نیست
اطلس آذر کشور بی قانون : مدیر ارتباطات سایپا رسما اعلام کرده سانروف وارداتی ما نداریم مشتریها اگه زودتر خودرو خودشناسی رو میخوام بدون سانروف بگیرن فعلانم زمان تامین قطعه مشخص نیست سانروف شاهین با اطلس فرق داره یا همونه؟
مجتبی : شما کدوم استانی
Gxrl هفته چهارم شهریور : آخر تیر تکمیل وجه شده اما هنوز فاکتور نشده.داره مبشه یکسال که منتظر یه ماشینیم که با زحماتمون خریدیم.افسرده شدیم دیگه هممون بخدا
کوییک GXL تحویل مرداد ماه : امروز دقیقا 60 روز از تکمیل وجه ما گذشته و خردادی ها هنوز تموم نشدن میره برای 90 روز به بالا. ظلمی که خودروسازها به مردم ایران میکنن در تاریخ بی سابقه است. از نظر کیفیت و قیمت تا فاکتور و تحویل و خدمات پس از فروش. مردمی که به اندازه ملت نپال تخم ندارن همین حقشونه
11بهمن : سلام من بیست شهریور پلاک انلاین شدم سند وکارت ماشین رسید دستم اما هنوز چراغ تحویل رووشن نشد خواهشا راهنمایی کنی
پاششی : امروز هم یه تعداد فاکتور شدن کاستومر رو چک کنید و شماره پذیرشتونو بگید اگر فاکتور شدید
سبحان : این فوق العاده ها نمیخوان تموم شن دیگه مگه تا چندم باید فاکتور شن سه ماهه یه کله فقط فوق العاده