کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 

کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 
هرچند دلایل متعددی برای خروج آن ها از بازار ایران وجود دارد اما در همین حال بهانه های زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینی ها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاری های سنگین در ایران اقدام کرده اند.
 
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکت های آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیت ها ادامه می دهند. تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که چینی ها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، می گوید:« در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد اما به طور کلی چینی ها برای همکاری با ایران تمایل دارند». 
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانک های چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان می دهد که تنها خواسته چینی ها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمی رسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند. 
 
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکت های چینی به دو دسته تقسیم می شوند، می گوید:« یک دسته شرکت هایی هستند که چشم انداز آن ها برای سال های آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکت ها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمی توانند این بازارها را از دست بدهند».
 
وی در تشریح دسته دوم شرکت ها می افزاید: « در همین حال شرکت هایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازه ای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
 
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکت ها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمی کنند، تصریح می کند:« این شرکت ها همکاری خود را پایین ترین سطح ممکن می رسانند اما از قطع آن جلوگیری می کنند». 
 
آزادی با بیان این که در همین حال شرکت هایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا می بینند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریم ها کاهش می دهند، اظهار می کند:« اما با این حال نمی توان به طور عمومی اظهار کرد که چینی ها مانند شرکت های اروپایی، بازار ایران را ترک می کنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل می رسد».
 
وی ادامه می دهد:« بدون شک نمی توان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکت ها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکت های چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز می گوید:« در شرایط فعلی پیش بینی می شود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند.در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود می کرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
 
آزادی با تاکید بر این که محدودیت های به وجود آمده همکاری چینی ها با ایران تنها به دلیل تحریم ها بوده است، می افزاید:« نگاه شرکت های چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه می کنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار می کنند به همین دلیل آینده و اتفاق هایی که در این باره رخ می دهد برای آن ها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریم ها نگاه جدی دارند».
 
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکت های چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دسته ای از شرکت های چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند ، به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران به راحتی ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.  
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

روح الله
1

كدوم شركتا جز اولي هستند كدوم دومي؟
لطفا اعلام كنيد
13:42  1398/01/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : اره داداش ولی الان ۱۹ م اینا فاکتور شده یعنی طلسم ۱۸ م شکست بلاخره داره فاکتور میشه نگران نباشید
سلطان : دوست عزیز هربار که پیامک میاد خیلی از دوستان هی میگن این اخرین پیامکه؟نه دوستان عزیز به احتمال قوی تا۱۵مرداد پیامک واریز شاهین جی میاد نگران نباشید
فروش فوری شاهین اتومات پذیرش 21 دی : نسبت به نظر قبلی دقیقاً هفته قبل هم یکی از دوستان همین وعده رو نقل کرد که گویا پذیرش های فروش فوری دو دسته شدن و پذیرش های 18 دی ماه و پذیرش 25 دی ماه دوستان من تماس گرفتم گفتند هیچی معلوم نیست حتی پذیرش 18 دی رو هم نگفت هنوز فاکتور شده بار ها این مسئله که یه سری ها میگن شرکت فروش فوری هارو دو قسمت کرده را بهش گفتم گفت ما همینقدر می‌دونیم و درباره این تقسیم ها هم چیزی خبر نداریم خلاصه این که مشابه صحبت این دوستمون را یا خودش یا یه بنده خدای دیگه هفته قبل مطرح کرده بود که بعد 18 دی را هفته بعد که این هفته باشه میدن الان دقیقاً همون هفته است و دوباره میگن بیست پنجمی هارو به قول خودش هفته بعد شروع میشه میتونید اسکرول کنید پایین صفحه پیدا کنید این وعده وعید های تکراری راه گشا نیست چند بار بحث تامین قطعات قسمت ساندروف را دارن میگن که باور کردنش سخته چرا که من به سبب کارم هر روز کامیون های حمل ماشین های سایپا رو میبینم که دارن شاهین اتومات با سانروف حمل می کنند و سانروف هم دارن مخلص کلام اینکه به هیچ عنوان شفاف سازی صورت نگرفته و همچین خبر هایی را هم نمیشه اعتماد کرد
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سوین : والا من 17 دی ام هنوز فاکتور نشده
رانا 30بهمن 19دی تکمیل وجه : دوستان 28فاکتور شد و 30پلاک الان در حال صدور اسناد هست چند روز دیگه تحویل میشه
رانا 29 اسفند : کجای کاری بهمن تموم نشده
یاسر : نه فروش فوری اردیبهشت309تمن دادن سریع فاکتورمیکنه
رضا : خبری نیست که. آپدیت هم نشده همون 30 اردیبهشت آخرین آپدیته
دوگانه اسفندs : من امروز زنگ زدم سایپا منشی شرکت گفت دعوتنامه اسفند بزودی میاد وهیچ افزایش قیمتی نداره لطفا به شایعات توجه نکنید
محمد ساینا تک : سلام موعد تحویل کی بودین؟
pooria : سلام و ارادت بچه ها منم امروز ماشینو تحویل گرفتم تبدیل توربو تحویلی زمستان تبدیل زدم به EFP ماشین تحویلی 2 خرداد از لحاظ سواری خوبه و نرم و واقعا بی صدا اما یکم متریالش ضعیفه ولی بازم قابل قبوله انشالله قسمت همگیتون بشه
207 اتو ت30دی تکمیل 5 دی مشگی : داداش واقعا فاکتور شدی ؟؟؟؟
علی : سلام به همه‌ی دوستان پیامک تحویل حضوری برام اومده اگه قبول نکنم بنظرتون کی ماشین میرسه دستم ساکن تهران ساینا 85گانه جواب بدید ممنون میشم