کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 

کاهش‌تدریجی‌همکاری چینی ها در صنعت خودرو ایران/ چینی ها با وجود محدودیت های موجود از بازار ایران دست می کشند؟

 
هرچند دلایل متعددی برای خروج آن ها از بازار ایران وجود دارد اما در همین حال بهانه های زیادی نیز برای باقی ماندن در بازار پرطرفداری همچون ایران وجود دارد و چینی ها نیز با آگاهی از این موضوع نسبت به سرمایه گذاری های سنگین در ایران اقدام کرده اند.
 
در حال حاضر جز چند شرکت چینی همکار ایران که به صورت موازی با شرکت های آمریکایی نیز همکاری داشته و نیم نگاهی به بازار آمریکا داشته اند، باقی شرکای چینی فعالیت خود را با ایران حتی با وجود ممنوعیت ها ادامه می دهند. تاجایی که مجیدرضا حریری، نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار خودروکار، با تاکید بر این که چینی ها همچنان بر ادامه همکاری با ایران تمایل دارند، می گوید:« در این مسیر موانعی همچون انتقال قطعات سی کی دی و نقل و انتقال منابع مالی وجود دارد اما به طور کلی چینی ها برای همکاری با ایران تمایل دارند». 
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که عدم نقل و انتقال منابع مالی به عدم همکاری بانک های چینی با ایران بازمی گردد و این روند نشان می دهد که تنها خواسته چینی ها برای همکاری با ایران کافی به نظر نمی رسد و لازم است دولت این کشور نیز شرایط را برای این همکاری مهیا کند. 
 
در همین حال شهرام آزادی، کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هم اکنون شرکت های چینی به دو دسته تقسیم می شوند، می گوید:« یک دسته شرکت هایی هستند که چشم انداز آن ها برای سال های آینده، بازار آمریکا و اروپا است و این شرکت ها منافعی را در این کشورها دارند و قاعدتا نمی توانند این بازارها را از دست بدهند».
 
وی در تشریح دسته دوم شرکت ها می افزاید: « در همین حال شرکت هایی وجود دارند که نگاهی به بازار آمریکا و اروپا ندارند و بازار ایران برای این دسته از شرکت ها از اهمیت بالایی برخوردار است و بر این اساس در تلاش برای رفع موانع موجود در مسیر این همکاری نظیر مشکلات مربوط به نقل و انتقال منابع مالی و همچنین ارسال سی کی دی هستند و تا اندازه ای نیز در این مسیر موفق بوده اند».
 
وی با تاکید بر این که دسته دوم از این شرکت ها در هر شرایطی همکاری خود با ایران را قطع نمی کنند، تصریح می کند:« این شرکت ها همکاری خود را پایین ترین سطح ممکن می رسانند اما از قطع آن جلوگیری می کنند». 
 
آزادی با بیان این که در همین حال شرکت هایی که منافع خود را در بازار آمریکا و یا اروپا می بینند و نگاه این کشورها همواره به این بازارها است، اهمیتی برای ارتباط خود با ایران قائل نیستند و به مرور زمان ارتباط خود را با ایران به واسطه تحریم ها کاهش می دهند، اظهار می کند:« اما با این حال نمی توان به طور عمومی اظهار کرد که چینی ها مانند شرکت های اروپایی، بازار ایران را ترک می کنند و این خروج، بدون شک به صورت ناگهانی اتفاق نخواهد افتاد و تنها سطح این همکاری به حداقل می رسد».
 
وی ادامه می دهد:« بدون شک نمی توان ادعا کرد که بازار ایران برای این دسته از شرکت ها کاملا بی اهمیت است چرا که شروع صادرات بیشتر شرکت های چینی با صادرات به ایران آغاز شده است».
 
این کارشناس صنعت خودرو در خصوص احتمال ورود برندهای جدید چینی به بازار ایران در شرایط فعلی نیز می گوید:« در شرایط فعلی پیش بینی می شود برندهای اصلی چینی از ورود به ایران خودداری کنند.در همین حال باید به این نکته توجه کرد که از این پس دست ایران برای انتخاب شرکای چینی و امضای قرارداد با هدف مشارکت و تولید محصول باز نیست این در حالیست که پیش از این ایران اقدام به انتخاب شریک خود می کرد و در چنین شرایط این احتمال وجود دارد که در صورت ورود برند جدید چینی به ایران، شاهد ورود برندهای رده دو این کشور باشیم».
 
آزادی با تاکید بر این که محدودیت های به وجود آمده همکاری چینی ها با ایران تنها به دلیل تحریم ها بوده است، می افزاید:« نگاه شرکت های چینی همواره رقابت در بازار اروپا و آمریکا و همچنین ایران است و با توجه به چنین شرایطی تنها به بازار خود و یا ایران نگاه می کنند و از آن جا که به شدت بر روی فناوری و کیفیت خودروهای تولیدی خود کار می کنند به همین دلیل آینده و اتفاق هایی که در این باره رخ می دهد برای آن ها حایز اهمیت است بر این اساس به تحریم ها نگاه جدی دارند».
 
نظرات کارشناسان درخصوص همکاری شرکت های چینی با خودروسازان ایرانی در حالی مطرح می شود که در حال حاضر به دلیل خروج برخی شرکای چینی از بازار ایران، تولید این دسته از خودروها یا با چالش مواجه و یا متوقف شده که نیاز به برنامه ریزی گسترده در این زمینه است. اما آن چه مسلم است دسته ای از شرکت های چینی که بازار ایران را جایگزین بازارهای اروپا و آمریکا کرده اند ، به دلیل سرمایه گذاری های انجام شده در ایران به راحتی ایران را ترک نخواهند کرد و حتی در صورت دشوارتر شدن شرایط برای باقی ماندن در ایران، این حضور را به تدریجی کمرنگ خواهند کرد.  
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروی چینی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

روح الله
1

كدوم شركتا جز اولي هستند كدوم دومي؟
لطفا اعلام كنيد
13:42  1398/01/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده