واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 

واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 
موضوع واردات خودروهای دسته دوم با کیفیت در حالی در چند روز اخیر به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود.
تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودروهای دسته دوم چینی و احتمال ورود آن ها به خاورمیانه می گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودروها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است».
 
 وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند».
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که حدود یک سال است که واردات خودروهای نو به ایران به دلیل صرفه جویی ارزی متوقف شده و خودروهای وارداتی نیز در گمرکات دپو شده اند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در حالی که برای واردات همه این خودروها باید از کشور ارز خارج شود، چه تفاوتی میان خودروهای دسته دوم و نو وجود دارد ؟ آیا سازوکار قانونی، الزام برای ارایه خدمات پس از فروش، سن خودرو، کشور سازنده و مواردی از این دست در این موضوع دیده شده است؟
 
وی با اشاره به طرح موضوع واردات خودرو دسته دوم در بازه زمانی خاصی می افزاید:« در دوره ای از زمان دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود و به دلیل این نفوذ بر این شرکت ها، واردات خودروی دست دوم را ممنوع اعلام کرد چرا که قیمت این خودروها به میزان کارکرد از 25 تا 70 الی 80 درصد کاهش می یافت و در این شرایط امکان خرید خودروی خارجی با مدل پایین تر به قیمت یک خودروی صفر کیلومتر داخلی وجود داشت که در عمل به دلیل حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع اعلام شد».
 
دادفر با بیان این که واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخابی برای مصرف کنندگان می شود، تصریح می کند:« در آن بازه زمانی امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت که عملیاتی نشد و مطرح کردن چنین بحثی در شرایط فعلی که دولت در جنگ اقتصادی و ارزی قرار دارد تنها یک نکته انحرافی است و حتی فکر کردن به این موضوع نیز اتفاق ناخوشایندی  است زیرا اصل موضوع را از بین می برد».
 
این فعال حوزه تجارت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر بحث که اصل واردات زیرسوال است مطرح کردن واردات خودروهای دست دوم ضرورتی ندارد، اظهار می کند:«در شرایط فعلی این پرسش مطرح می شود؛ در بازه زمانی که واردات و وتولید وجود داشت، چرا واردات خودروهای دست دوم ازاد نشد؟ بنابراین صحبت در این باره تلف کردن وقت و انحراف از اصل موضوع است و نتیجه ای را حاصل نمی کند».
 
وی می افزاید:« ضمن آن که اگر خودروهای صفر کیلومتر امکان واردات از طریق تامین سرمایه خارجی را داشته باشند، خودروی دست دوم این امکان را هم ندارد و باید برای آن ارز از کشور خارج شود بنابراین این اظهارات حرف درستی در شرایط فعلی کشور نبوده و تنها یک کار پوپولیستی است که ذهن ها را از اصل موضوع که خروج خودروهای دپویی از گمرکات است، منحرف می کند،ضمن آن که مشکل ما واردات نیست زیرا دولت در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و ارزی برای واردات خودرو ندارد».
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود سازوکار قانونی و همچنین مشخص نبودن حجم واردات و همچنین دریافت خدمات پس از فروش از شرکت سازنده نیز می گوید: « این نظریه وجود دارد که هرایرانی باید قادر باشد در طول عمر خود هر 10 سال یک بار به انتخاب خود یک خودرو وارد کند، به شرط آن که شرکت خدمات دهنده در ایران حضور داشته باشد و نیازی به اجازه گرفتن از شرکت خدمات دهنده نیز نباشد به طوری که ورود کالا به کشور تنها منوط به وجود نماینده آن در کشور باشد نه در ارائه خدمات». 
 
دادفر با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو و داشتن نمایندگی در ایران نیز تصریح می کند:« در این شرایط باید سن مشخصی نیز برای واردات خودرو تعیین شود این در حالیست که هم اکنون خودرویی با حداکثر سن 5 سال پس از تولید و مسافت بالای 100 هزار کیلومتر خودروی مناسبی به شمار می رود که ارزش واردات خواهد داشت. بنابراین تا زمان مشخص نشدن این موارد واردات خودرو دسته دوم توجیهی نخواه داشت».
 
به گفته وی، « بنابراین مطرح کردن واردات خودرو دسته دوم در شرایط فعلی ارزی و جنگ اقتصادی موجود ضرورتی ندارد ضمن آن که زیرساخت ها و قوانین آن نیز در کشور موجود نیست هرچند که در این شرایط، تنها ایجاد  بازار آزاد انتخابی منجر به  افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان خواهد شد». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا : سلام نه ربطی نداره تو خودش خود به خود بروز رسانی میشه چند وقت یکبار برای ما تا الان ۵بار بروز رسانی شده ولی از فاکتور خبری نیست بر پدرشون لعنت باد
مهر ۴۰۵ : طبق روند تحویل مهر ۴۰۵
جک s3 به sr3 : آخه از اول اردیبهشت همینو میگن الان هم تا آخر خرداد می خوان همینو بگن اصلا شاید ماشینی در کار نیست !
حسن : واقعا خدا لعنت بکند کسی که تو این ماجرا حق زن وبچه من را داره چپاول میکنه این پول توجیب هرکسی بره حرام است ویک ریالش را من راضی نیستم .از مسؤل مدیران خودرو گرفته تا به بالا
ali s3 : امروز نمایندگی رفتم. راست یا دروغ میگفتن این ماه شاسی میشید. گفتم ماه قبل هم همین رو میگفتید
تارا اتومات : تاریخ آماده برای صدور فاکتور به روز شده ...
محمد به نرگس : نرگس خانوم ده روز میشه. برای من امروز صبح تاریخ آماده برای فاکتور بروز شده و ما به لاتفاوت بیمه شش میلیون کم شده بنظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا اتومات تیتان 30اسفند سرامیک : دوستان آماده برای صدور فاکتور کن بروز شده میشه بگید ربطی به زمان فاکتور شدن داره؟
حسین شاهین اتومات : سلام تشکر ویژه از دوستانی ک لطف کردن و امروز زحمت کشیدن رفتن جلو شرکت سایپا اعتراض کردن🙏 اینترنشنال اعتراضات برا شاهین رو پخش کرد امیدوارم تلنگری باشه به مسئولین سایپا👍👌
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام پس من چرا زده بود 112تومن بده بابت مالیات؟
اف اکس404 : من امروز تیک ارسال مدارک خورد کسی از مجوز خروج اف اکس خبر داره ؟
صادق 207خرداد : سلام دوستان تحویلی هفده خرداد طرح مادران تبدیلی به رینگ سه روزه فاکتور و پلاک شدم و روی صدور اسناد میچرخه کی بفرستن نمایندگی خدا داند،بخدا خسته شدیم
امین ساینا واریزی 1اسفند : سلام توحید لطفا جواب بده من 1اسفندم روزی چند بار چک میکنم ب حالت قبل اصلا برنمیگرده 1اسفند تکمیل وجه و 1اسفند سخا ثبت کردم.و ب حالت قبل اصلا برنمیگرده پیش فروش بودم اردیبهشت پارسال.چون طرف 2 یا 4اسفنده میگه برگشتم عقب
آریزو 6 پرو : دوستان از اریزو 6 پرو خبری ندارین؟ این مجوز ها شامل این خودرو نمیشه؟
صادق 207خرداد : سلام دوستان تحویل هفده خرداد طرح مادران تبدیل به رینگ فاکتور ث پلاک شدم الان سه روزه رو صدور اسناد میچرخه کی بیاد نمایندگی خدا داند بخدا خسته شدیم
https://www.karzar.net/212874 : مدیر ارتباطات سایپا یک ماه پیش بود اومد این چرندیات و گفت و اصلا ربطی به این دونفری هم که رفتین زحمت کشیدین،ولی دریغ از بنر یا یه صفحه آچار، سیاهی لشکر شاهین بودین نداشته ،این و یک ماه پیش خبر گذاریا در مورد اطلس خبر گذاشتن
GXL.کوئیک : منم 22آبان1403پذیرش ولی تکمیل وجه 27اسفند عوارض و مالیات 3اردیبهشت هنوز فاکتور نشده
مهسا 28بهمن : داداش یعنی بار میزنن پس
مصطفی : تکمیل نکردم بهمن ماهی هستم