واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 

واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 
موضوع واردات خودروهای دسته دوم با کیفیت در حالی در چند روز اخیر به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود.
تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودروهای دسته دوم چینی و احتمال ورود آن ها به خاورمیانه می گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودروها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است».
 
 وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند».
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که حدود یک سال است که واردات خودروهای نو به ایران به دلیل صرفه جویی ارزی متوقف شده و خودروهای وارداتی نیز در گمرکات دپو شده اند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در حالی که برای واردات همه این خودروها باید از کشور ارز خارج شود، چه تفاوتی میان خودروهای دسته دوم و نو وجود دارد ؟ آیا سازوکار قانونی، الزام برای ارایه خدمات پس از فروش، سن خودرو، کشور سازنده و مواردی از این دست در این موضوع دیده شده است؟
 
وی با اشاره به طرح موضوع واردات خودرو دسته دوم در بازه زمانی خاصی می افزاید:« در دوره ای از زمان دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود و به دلیل این نفوذ بر این شرکت ها، واردات خودروی دست دوم را ممنوع اعلام کرد چرا که قیمت این خودروها به میزان کارکرد از 25 تا 70 الی 80 درصد کاهش می یافت و در این شرایط امکان خرید خودروی خارجی با مدل پایین تر به قیمت یک خودروی صفر کیلومتر داخلی وجود داشت که در عمل به دلیل حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع اعلام شد».
 
دادفر با بیان این که واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخابی برای مصرف کنندگان می شود، تصریح می کند:« در آن بازه زمانی امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت که عملیاتی نشد و مطرح کردن چنین بحثی در شرایط فعلی که دولت در جنگ اقتصادی و ارزی قرار دارد تنها یک نکته انحرافی است و حتی فکر کردن به این موضوع نیز اتفاق ناخوشایندی  است زیرا اصل موضوع را از بین می برد».
 
این فعال حوزه تجارت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر بحث که اصل واردات زیرسوال است مطرح کردن واردات خودروهای دست دوم ضرورتی ندارد، اظهار می کند:«در شرایط فعلی این پرسش مطرح می شود؛ در بازه زمانی که واردات و وتولید وجود داشت، چرا واردات خودروهای دست دوم ازاد نشد؟ بنابراین صحبت در این باره تلف کردن وقت و انحراف از اصل موضوع است و نتیجه ای را حاصل نمی کند».
 
وی می افزاید:« ضمن آن که اگر خودروهای صفر کیلومتر امکان واردات از طریق تامین سرمایه خارجی را داشته باشند، خودروی دست دوم این امکان را هم ندارد و باید برای آن ارز از کشور خارج شود بنابراین این اظهارات حرف درستی در شرایط فعلی کشور نبوده و تنها یک کار پوپولیستی است که ذهن ها را از اصل موضوع که خروج خودروهای دپویی از گمرکات است، منحرف می کند،ضمن آن که مشکل ما واردات نیست زیرا دولت در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و ارزی برای واردات خودرو ندارد».
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود سازوکار قانونی و همچنین مشخص نبودن حجم واردات و همچنین دریافت خدمات پس از فروش از شرکت سازنده نیز می گوید: « این نظریه وجود دارد که هرایرانی باید قادر باشد در طول عمر خود هر 10 سال یک بار به انتخاب خود یک خودرو وارد کند، به شرط آن که شرکت خدمات دهنده در ایران حضور داشته باشد و نیازی به اجازه گرفتن از شرکت خدمات دهنده نیز نباشد به طوری که ورود کالا به کشور تنها منوط به وجود نماینده آن در کشور باشد نه در ارائه خدمات». 
 
دادفر با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو و داشتن نمایندگی در ایران نیز تصریح می کند:« در این شرایط باید سن مشخصی نیز برای واردات خودرو تعیین شود این در حالیست که هم اکنون خودرویی با حداکثر سن 5 سال پس از تولید و مسافت بالای 100 هزار کیلومتر خودروی مناسبی به شمار می رود که ارزش واردات خواهد داشت. بنابراین تا زمان مشخص نشدن این موارد واردات خودرو دسته دوم توجیهی نخواه داشت».
 
به گفته وی، « بنابراین مطرح کردن واردات خودرو دسته دوم در شرایط فعلی ارزی و جنگ اقتصادی موجود ضرورتی ندارد ضمن آن که زیرساخت ها و قوانین آن نیز در کشور موجود نیست هرچند که در این شرایط، تنها ایجاد  بازار آزاد انتخابی منجر به  افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان خواهد شد». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام احتمالا شما پیش فروش هستید ک اینجوری بهتپن گفتن برا فروش فوریا هنوز تو آذرماه مونده
سجاد : درودبرهمگی جسارتا میشه بگین اسفندماه تاچندم مهلت واریزداشتن که الان میگین تا۲۲فاکتور شده ؟
Ahmad : کسی نرفته بابا همش حرفه
شاهین اتومات cvt اسفند : بعد از تکمیل وجه و تکمیل پرونده سخا بیش از ۴ ماه طول میکشه تا فاکتور بشه
شاهین اتومات cvt اسفند : بعد از تکمیل وجه و تکمیل پرونده سخا بیش از ۴ ماه طول میکشه تا فاکتور بشه
در جواب آقا بهمن : فکر کنم همینطور شده.
مهدی : سلام از کسانی که رفتن تجمع خبری نیست مشکوک میزنه
مهدی : سلام از کسانی که رفتن تجمع خبری نیست مشکوک میزنه.
شاهین سی وی اسفند : دوستان اگه تهران کسی هست از رسانه ها درخواست کنید برای پیگیری تا مجبور بشن جواب مردم رو بدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : پس چرا جواب نمی دید چقدواریز کردید افزایش قیمت خورده به بهمنی هایانه
پانا 18 خرداد : دوستان بعد از پلاک شدن چند روز طول میکشد تا به تمایندگی شهرستان برسع؟ هر کی اطلاع داره کمکم کنه
پانا 18 خرداد : ما هم 18 خرداد قالپاق بودیم 12 تیر لاکتور شدیم امروزم پلاک شدیم
اطلس سفید 26 مهر : سلام من دیروز تحویل گرفتم در سمت راننده خوردگی داشت گفتن میتونی تحویل نگیری دوباره صبر کنی برات میفرستن من تحویل گرفتم قرار شد خودشون درستش کنن تمام برچسب های داخل و بیرون مال بهمن پارساله پلاکش هم فروردین شده 2تیر فاکتور زدن 16 تیر تحویل دادن وماشین غرق خاک و چرک بود خدا میدونه چند ماه خوابیده بوده آخر سرم یه آب خالی گرفتن روش دادن
حامد : چقدر باید واریز کرد؟؟ بهمن ماه
مصطفی سورن موتور جدید : خطای سیستمی همون روزی تقریبا 611,000 تومان محاسبه میشه فقط 11 روز تا تحویل ب نمایندگی از روز قانونی تحویل تو قرادادت کسر میشه.
سعید : به چی تبدیل زدید مابه التفاوت چقدر واریز داشتی
ثبت نامی مرداد1403 : شرکت افزایش قیمت رو داده پس حتما براتون دعوتنامه میفرسته چون پولو می خوات ازتون بگیره ولی خبری از تحویل ماشین به این زودی ها نیست. شرکت میگه خسارت تاخیر بهتون میدم ولی همون رو هم به این راحتی نمی ده .
تحویل مهر ساینا : شما تحویل کی هستین؟
ثبت نامی مرداد1403 : جالبه ، شرکت فقط دنبال پول گرفتن از مردم هست ،دعوتنامه زودتر از موعد میفرسته یکی مثل من زودتر پولشه پرداخت میکنه به امید زودتر تحویل گرفتن ماشین ولی خبری از تحویل نیست . دوستانی که هر دلیل نتونستن توی موعد مقرر پولشون رو بدن شرکت با علم به اینکه ماشینی برای تحویل نداره بازم براشون دعوتنامه تکمیل وجه میفرسته .نمی زاره کسی از دستش در بره بادهر ترفندی هست پولو می گیره.