واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 

واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 
موضوع واردات خودروهای دسته دوم با کیفیت در حالی در چند روز اخیر به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود.
تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودروهای دسته دوم چینی و احتمال ورود آن ها به خاورمیانه می گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودروها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است».
 
 وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند».
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که حدود یک سال است که واردات خودروهای نو به ایران به دلیل صرفه جویی ارزی متوقف شده و خودروهای وارداتی نیز در گمرکات دپو شده اند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در حالی که برای واردات همه این خودروها باید از کشور ارز خارج شود، چه تفاوتی میان خودروهای دسته دوم و نو وجود دارد ؟ آیا سازوکار قانونی، الزام برای ارایه خدمات پس از فروش، سن خودرو، کشور سازنده و مواردی از این دست در این موضوع دیده شده است؟
 
وی با اشاره به طرح موضوع واردات خودرو دسته دوم در بازه زمانی خاصی می افزاید:« در دوره ای از زمان دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود و به دلیل این نفوذ بر این شرکت ها، واردات خودروی دست دوم را ممنوع اعلام کرد چرا که قیمت این خودروها به میزان کارکرد از 25 تا 70 الی 80 درصد کاهش می یافت و در این شرایط امکان خرید خودروی خارجی با مدل پایین تر به قیمت یک خودروی صفر کیلومتر داخلی وجود داشت که در عمل به دلیل حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع اعلام شد».
 
دادفر با بیان این که واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخابی برای مصرف کنندگان می شود، تصریح می کند:« در آن بازه زمانی امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت که عملیاتی نشد و مطرح کردن چنین بحثی در شرایط فعلی که دولت در جنگ اقتصادی و ارزی قرار دارد تنها یک نکته انحرافی است و حتی فکر کردن به این موضوع نیز اتفاق ناخوشایندی  است زیرا اصل موضوع را از بین می برد».
 
این فعال حوزه تجارت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر بحث که اصل واردات زیرسوال است مطرح کردن واردات خودروهای دست دوم ضرورتی ندارد، اظهار می کند:«در شرایط فعلی این پرسش مطرح می شود؛ در بازه زمانی که واردات و وتولید وجود داشت، چرا واردات خودروهای دست دوم ازاد نشد؟ بنابراین صحبت در این باره تلف کردن وقت و انحراف از اصل موضوع است و نتیجه ای را حاصل نمی کند».
 
وی می افزاید:« ضمن آن که اگر خودروهای صفر کیلومتر امکان واردات از طریق تامین سرمایه خارجی را داشته باشند، خودروی دست دوم این امکان را هم ندارد و باید برای آن ارز از کشور خارج شود بنابراین این اظهارات حرف درستی در شرایط فعلی کشور نبوده و تنها یک کار پوپولیستی است که ذهن ها را از اصل موضوع که خروج خودروهای دپویی از گمرکات است، منحرف می کند،ضمن آن که مشکل ما واردات نیست زیرا دولت در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و ارزی برای واردات خودرو ندارد».
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود سازوکار قانونی و همچنین مشخص نبودن حجم واردات و همچنین دریافت خدمات پس از فروش از شرکت سازنده نیز می گوید: « این نظریه وجود دارد که هرایرانی باید قادر باشد در طول عمر خود هر 10 سال یک بار به انتخاب خود یک خودرو وارد کند، به شرط آن که شرکت خدمات دهنده در ایران حضور داشته باشد و نیازی به اجازه گرفتن از شرکت خدمات دهنده نیز نباشد به طوری که ورود کالا به کشور تنها منوط به وجود نماینده آن در کشور باشد نه در ارائه خدمات». 
 
دادفر با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو و داشتن نمایندگی در ایران نیز تصریح می کند:« در این شرایط باید سن مشخصی نیز برای واردات خودرو تعیین شود این در حالیست که هم اکنون خودرویی با حداکثر سن 5 سال پس از تولید و مسافت بالای 100 هزار کیلومتر خودروی مناسبی به شمار می رود که ارزش واردات خواهد داشت. بنابراین تا زمان مشخص نشدن این موارد واردات خودرو دسته دوم توجیهی نخواه داشت».
 
به گفته وی، « بنابراین مطرح کردن واردات خودرو دسته دوم در شرایط فعلی ارزی و جنگ اقتصادی موجود ضرورتی ندارد ضمن آن که زیرساخت ها و قوانین آن نیز در کشور موجود نیست هرچند که در این شرایط، تنها ایجاد  بازار آزاد انتخابی منجر به  افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان خواهد شد». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
زاهدی : سلام کسی هست طرح مادرانه تحویل خردادباشه .صدورفاکتورشده یانه
تارادستی‌سفید : درجواب اقابهنام‌،ممنون‌ان‌شاالله فرداهم‌شماخبرفاکتورشدنتون بگیدبهمون.
سید حسن : سلام تارا اتوماتیک v4 تحویل اردیبهشت ۱۸دهم فاکتور شد ۲۴رم پلاک ۳وم خرداد. تحویل مدارک ماشین هنوز خبری نیست به دستم نرسیده تو پارکینگ اتگا. خوابیده
بهنام مشهد : سلام من 31فروردین طراح فرسوده هنوز فاکتور نشدم مرحله دوم 12اسفند واریز کردم انشاالله فردا فاکتور بشه
بهنام مشهد : خداروشکر 🥰🥰🥰🥰🥰 مبارکتون باشه 💯🧿 خداروشکر شد فروردین
حامد : تارا فقط تهران تولید میشه حضوری هم بعضی وقتا تحویل میدن بعضی وقتها نه
مبینا : سلام به همه دوستان مخصوصا اونایی که سنگ تمام گذاشتن تشریف اوردن.... خدا سر شاهده هر کاری از دستمون اومد کردیم ازشون قول گرفتیم تا سره برج بیشتر شاهین های که تو تأخیرن شروع به فاکتور کنن تا سره برج بیشترشون با اطلس هااا فاکتور می..... سود تأخیر که گفتن پیگیری میکنم سریع تر واریز کنن برای افزایش هم که به شدت تکذیب کردن گفتم اصلن افزایشی اعمال نمیکنیم شایع ست.... تا الان با هاشون صحبت میکردم ازشوش قول فاکتوری سریع گرفتم اخرین حرفم به مدیران این بود اگه تا سره برج فاکتوری صورت نگیره زیر تعهدات تون بزنید ....که قول به این جماعت دادید دوباره اجتماع میکنیم ...... انشالله زحمت مون به باد نره و فاکتوری رو شروع کنن🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
رسول : واقعا شرایطی که این شرکت بوجود اورده قابل تحمل نیست دوستان اگه کسی مسیرش رو بلده یه شکایت دسته جمعی انجام بشه تا جلوی زیاده خواهی این قبیل افراد گرفته بشه بنظرم از ظرفیت فضای مجازی بشه زودتر جواب میده
X5 تکمیل وجه 25 شهریور : سلام من کارت خودرو برام ارسال شده، حالا برگ سبز خودرو کی برام ارسال میشه ؟ چطوری استعلام برگ سبز خودرو را باید بگیرم؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : خدا خیرتون بده بچه ها من با اینکه بچه لاهیجانم باز میخواستم بیام امتحانم افتاده بود واسه امروز واسه همین نشد بیام شرمنده تک تک شما که شرکت کردید انشاالله همیشه موفق باشید خیلی خیلی گل هستید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهنامx33دستی : سلام احمدجان خبری ازتون ندارم بسلامتی x33دستی روتحویل گرفتی که کم پیدایی اگه خودرویتان روتحویل گرفتین بی زحمت اطلاع رسانی کنین ممنون از پاسختون.
محمد 207فلز فوری : اشکان جان یه مرحله رفت جلو یعنی فاکتور شده!؟مال منم تحویل 7خرداده
اطلس 23 مهر : اطلس تکمیل وجه و سخا 23 مهر همین الان فاکتور شدم
علی x33کراس اتومات : با عرض سلام و خسته نباشید بالاخره بعد 6ماهامروز ماشین رسید نمایندگی فردا تحویل میگیرم ثبت نام اقساطی ایکس 33کراس اتومات تحویل سیستمی 12/20 مدل 403قیمت قدیم دیون بهم تعلق نگرفت و همون قیمت قطعی بود ولی خدا لعنتشون کنه به اندازه ده سال پیر شدم از بس اذیت کردن ایشالله همه ماشینشون تحویل بگیرن از این بلا تکلیفی در بیان
اکبر : سلام کسی خبر داره در صورت انصراف چند روزه پول و واریز می کنند
207tu3 : سلام کسی هست 207 tu3 فاکتور شده باشه تحویلی 15 خرداد باشه واسه من هنوز میچرخ رویه فاکتور من 17 اسفند تکمیل وجه کردم
کوییک gxl : سلام پذیرش 22ابان تکمیل وجه 22اسفند حضوری تحویل گرفتم جاده مخصوص شماره پذیرش12025213 انشالله قسمت تمامی عزیزان بشه هر چه زودتر خدا نگهدار همگی
علی : اره قطعا فردا هم فاکتور میشه
کوییک جی ال : سلام دوستان واسه من یک ماه تاخیرش 15میلیون جریمه تاخیر بانگ صادرات ریختن امروز گرفتم
محمد 19مهر : خب خدارو هزار مرتبه شکر همگی دارین فاکتور میشین تقریبا یه هفته تا ده روز مهر ماهی ها همشون فاکتور میشن