واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 

واردات خودروی دست دوم از حرف تا عمل/ سازوکار واردات خودروی دست دوم در کشور فراهم نیست

 
موضوع واردات خودروهای دسته دوم با کیفیت در حالی در چند روز اخیر به موضوعی قابل بحث در رسانه ها تبدیل شده و اظهارنظرات گوناگونی را برانگیخته که به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، این موضوع در شرایط فعلی تنها یک بحث پوپولیستی و انحرافی به شمار می رود.
تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودروهای دسته دوم چینی و احتمال ورود آن ها به خاورمیانه می گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودروها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودروهای دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودروهای مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است».
 
 وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استانداردهای محیط زیست، واردات خودروهای دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند».
 
این اظهارات در حالی مطرح می شود که حدود یک سال است که واردات خودروهای نو به ایران به دلیل صرفه جویی ارزی متوقف شده و خودروهای وارداتی نیز در گمرکات دپو شده اند. در این شرایط این پرسش مطرح می شود که در حالی که برای واردات همه این خودروها باید از کشور ارز خارج شود، چه تفاوتی میان خودروهای دسته دوم و نو وجود دارد ؟ آیا سازوکار قانونی، الزام برای ارایه خدمات پس از فروش، سن خودرو، کشور سازنده و مواردی از این دست در این موضوع دیده شده است؟
 
وی با اشاره به طرح موضوع واردات خودرو دسته دوم در بازه زمانی خاصی می افزاید:« در دوره ای از زمان دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود و به دلیل این نفوذ بر این شرکت ها، واردات خودروی دست دوم را ممنوع اعلام کرد چرا که قیمت این خودروها به میزان کارکرد از 25 تا 70 الی 80 درصد کاهش می یافت و در این شرایط امکان خرید خودروی خارجی با مدل پایین تر به قیمت یک خودروی صفر کیلومتر داخلی وجود داشت که در عمل به دلیل حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع اعلام شد».
 
دادفر با بیان این که واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخابی برای مصرف کنندگان می شود، تصریح می کند:« در آن بازه زمانی امکان اجرایی شدن این طرح وجود داشت که عملیاتی نشد و مطرح کردن چنین بحثی در شرایط فعلی که دولت در جنگ اقتصادی و ارزی قرار دارد تنها یک نکته انحرافی است و حتی فکر کردن به این موضوع نیز اتفاق ناخوشایندی  است زیرا اصل موضوع را از بین می برد».
 
این فعال حوزه تجارت خودرو با تاکید بر این که در حال حاضر بحث که اصل واردات زیرسوال است مطرح کردن واردات خودروهای دست دوم ضرورتی ندارد، اظهار می کند:«در شرایط فعلی این پرسش مطرح می شود؛ در بازه زمانی که واردات و وتولید وجود داشت، چرا واردات خودروهای دست دوم ازاد نشد؟ بنابراین صحبت در این باره تلف کردن وقت و انحراف از اصل موضوع است و نتیجه ای را حاصل نمی کند».
 
وی می افزاید:« ضمن آن که اگر خودروهای صفر کیلومتر امکان واردات از طریق تامین سرمایه خارجی را داشته باشند، خودروی دست دوم این امکان را هم ندارد و باید برای آن ارز از کشور خارج شود بنابراین این اظهارات حرف درستی در شرایط فعلی کشور نبوده و تنها یک کار پوپولیستی است که ذهن ها را از اصل موضوع که خروج خودروهای دپویی از گمرکات است، منحرف می کند،ضمن آن که مشکل ما واردات نیست زیرا دولت در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و ارزی برای واردات خودرو ندارد».
 
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به نبود سازوکار قانونی و همچنین مشخص نبودن حجم واردات و همچنین دریافت خدمات پس از فروش از شرکت سازنده نیز می گوید: « این نظریه وجود دارد که هرایرانی باید قادر باشد در طول عمر خود هر 10 سال یک بار به انتخاب خود یک خودرو وارد کند، به شرط آن که شرکت خدمات دهنده در ایران حضور داشته باشد و نیازی به اجازه گرفتن از شرکت خدمات دهنده نیز نباشد به طوری که ورود کالا به کشور تنها منوط به وجود نماینده آن در کشور باشد نه در ارائه خدمات». 
 
دادفر با اشاره به ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو و داشتن نمایندگی در ایران نیز تصریح می کند:« در این شرایط باید سن مشخصی نیز برای واردات خودرو تعیین شود این در حالیست که هم اکنون خودرویی با حداکثر سن 5 سال پس از تولید و مسافت بالای 100 هزار کیلومتر خودروی مناسبی به شمار می رود که ارزش واردات خواهد داشت. بنابراین تا زمان مشخص نشدن این موارد واردات خودرو دسته دوم توجیهی نخواه داشت».
 
به گفته وی، « بنابراین مطرح کردن واردات خودرو دسته دوم در شرایط فعلی ارزی و جنگ اقتصادی موجود ضرورتی ندارد ضمن آن که زیرساخت ها و قوانین آن نیز در کشور موجود نیست هرچند که در این شرایط، تنها ایجاد  بازار آزاد انتخابی منجر به  افزایش رضایتمندی مصرف کنندگان خواهد شد». 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 8 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Nothing is for ever : سلام مجدد. دوستان گویا من منظورمو خوب نرسوندم. من میگم کسانیکه مثل من آذر پارسال حدود 300 واریز اولیه داشتن و قرار بوده که شهریور و مهر امسال شاهین تحویل بگیرن، سایپا برا ماها فزایش سالیانه رو نصف حساب کرده.. الان دو که تحویل ماشین تاخیر داره. شاید سایپا تا ده ماه دیگه هم دعوت نامه تکمیل وجه نفرستاد! اون وقت این 300 پول ماه هیچ سودی نداره که از مبلغ دعوت نامه کم شه؟؟؟؟ اگه بخواد همون 16 درصد سود رو بده که این وسط سر ماه کلاه گشادی میره.
عسگری : سلام ما ۱۷مهر ۱۴۰۲هستیم هنوز نیومده
محمد : تحویلی اسفند . خبری هست . بهمنی ها فاکتور شدین ؟
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : مبارک باشه تا دو سه روز آینده پلاک و سند و بیمه صادر میشه و میره برای حمل. بستگی به استان دور یا نزدیک هم داره از زمان فاکتور شدن تا تحویل یک هفته طول میکشه
T8 : سلام ثبت نام اردیبهشت 90روز کاری شاسی و فاکتور 26مهرماه بیمه 8آبان الان یک ماهه هنوز پلاک زرد هست و انجام نگرفته.
سمانه احمدی : سلام تکمیل وجه 13اردیبهشت هستم . تغییر رنگ دادم به مشکی . به نظرتون کی فاکتور میشم.
T88 : دوستان کسی از تیر یا مرداد فاکتور شده؟
جی ال : آقای مدبر چرا دوباره اطلاعات غلط میدید به مردم ؟؟؟این مردم به اندازه کافی استرس دارن لطفا شما دیگه بیشترش تکمیل
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : پاسخ تحویل بهمن : گواهی اسقاط ربطی به واریز نداره، شما هر موقع دعوت نامه اومد مبلغ تکمیل وجه رو واریز میکنی، گواهی اسقاط بعد از تکمیل وجه به همراه سایر مدارک تحویل نمایندگی میدی معمولا گواهی اسقاط حداکثر 20 روزه صادر میشه شما منتظر دعوت نامه باش که اومد فورا واریز کنی، برای بهمن احتمالا اویل دیماه دعوت بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عباس : منم مثل شما فاکتور نشده هنوز
دوگانه تحویل تیر : واریز اول 1403/0925 / تکمیل وجه 1404/05/08 الان فاکتور شد
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام باورم نمی کنم فاکتور شدم اس بی ار واسه فاکتور شدن واقعا تاثیر داره من 15 شهریور تکمیل وجه کردم
ساینا اس 85گانه : یکی به من بگه چطور ساینا اس 85گانه رو تبدیل کنم به sbr
پیش فروش بهمن دهه فجر تکمیلی2مهر : وصعیت خودرو بزن مشخصات وارد کن مشخصه چراغ های زرد
پیش فروش بهمن دهه فجر تکمیلی2مهر : اره داداش من توی کانال دیدم زده4شهریورفاکتورشده شماره پذیرشش 12174828 پذیرش15/11/1403خودم دیدم
ساینا تک تکمیل وجه 29تیر : سلام بچه‌ها من27آبان فاکتور شدم ولی چه فایده هنوز پلاک نشدم پرونده هم هیچ نقصی ندارد. بازهم باید چشم انتظار داشته باشیم. خدایا لعنت بر مدیریت سایپا.
اطلس00 : 🟠 امکان ثبت درخواست تحویل حضوری برای محصولات سایپا پس از یک هفته مجددا امکان پذیر می باشد
عقرب : تا الان کل سران شرکت را زیر و رو کردی اینجا دیگه واسه چی میپرسی
ساینا : اسماعیل باور نکن مگه میشه در عرض یکساعت 7روز بره جلو اون یکی نوشته 4شهریور این یکی نوشته 11شهریور فاکتکر شده اینا هردو یک نفر هستند ،،،نه 4شهریور فاکتور شده و نه 11شهریور