از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام ،کسی اطلاعی از کیفیت j7 داره؟ و اینکه آیا ارزش خرید داره ؟
Sadegh : شکاره درخواست 19144381 شماره پذیرش 11945784 تاریخ تکمیل وجه 22 اردیبهشت
شاهین جی هفته چهارم شهریور : دوستان کسی شاهین برای تیر ماه هست اینجا؟؟
محمدرضا تهرانی : بچه ها اینجور که من آمار گرفتم از نمایندگی مرکزی ،تنها فقط خودروی j7 از همه زودتر بدون تاخیر تحویل میدن ،
شاهین 9 اردیبهشت : شماره درخواست تکمیل وجه رو بفرستید، اونی که در تاریخ اردیبهشت پرداخت کردید، برا من 19721250 وجه اول 6 شهریور تکمیل وجه 9 اردیبهشت
x5 : تحویلش قانونن کی بوده که الان میخوان تحویل بدن ؟
X5 : من ۴ اسفند ثبت نام کردم اول مهر تکمیل وجه کردم ۶ مهر تخصیص شاسی خورده
Cvt : اتفاقا من هم یک آشنا دارم میگه فعلا خط تولید cvt تعطیله
Cvt : خیر خبری از سانروف و تولید cvt نیست حتی یک عدد
تاراv4 پیش فروش تحویل 30آبان : تنها راه نخریدنه هیچ راه دیگه ای نیس.ای کاش میشد صدای امثال شما بگوش بقیه مردم برسه تااین شرکتارو تحریم کنن وخودرو صفر نخرن.ماهم که بدون اطلاع ازوضع موجود خرید کردیم هم مقصریم باید قبلش تحقیق میکردیم.ندونستنمون خیانتمونو پوشش نمیده واقها من بار اول واخرم شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پذیرش 8 اسفند : در انتظار فاکتو هرکی فاکتور شد لطفا اعلام کنه
اسقاطی اردیبهشت : 03155811080سایپا کاشان
اسقاطی اردیبهشت : الان با کاشان صحبت کردم گفت یه مقدار پلاک امروز اومده برای تهران فردا بار گیری میکنن
207 سقف فلز : سلام دوستان بنظرتون سقف فلزدنده هیدرولیک با این پلاس شدنش قیمتش چند میشه؟؟؟
میثم : تهران که نیومدید، حداقل به شماره 136 زنگ بزنید شکایت ثبت کنید، کلا 3 دقیقه وقت می گیره
H : سلام . کوئیک اس تحویل شهریور تاریخ تکمیل وجه بیست و چهارم تیرماه. طرح عادی هنوز فاکتور نشده
ساینا 24 بهمن : نه همه انلاینه فیزیکی نیس
ار اس : من 21 تیر تکمیل وجه کردم 5 مهر فاکتور 6 مهر شماره گذاری انلاین ولی هم چنان مونده همونجا
اسقاطی اردیبهشت : پلاک فیزیکی براتون اومده؟
گروه ضربتی ضد دروغ : دروغ میگن اینا از بچه های سایپا هستن از وقتی فراخوان تجمع دادیم اینا پیداشون شد سوپاپ سایپا هستن مواظب باشید