از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 

از تداوم غفلت از ظرفیت های تولید اتوبوس تا خطر واردات اتوبوس های دست دوم

 
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید 42 هزار و 623 دستگاه انواع خودرو در ماه نخست سال 98 است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال47.2 درصد کاهش نشان می دهد. در این میان اتوبوس نیز با تولید پنج دستگاهی در فرودین ماه امسال ۹۱.۲ درصد کاهش تولید داشته است؛ چراکه میزان تولید این خودرو در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ دستگاه بوده است. با این وجود می توان گفت که تقریبا تولید اتوبوس به صفر نزدیک شده است. 
 
دی ماه سال گذشته بود که امیرحسین قناتی مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: تولید اتوبوس معطل تامین نقدینگی خودروسازان است.او بزرگترین مشکل شرکت های خودروساز برای ساخت اتوبوس تامین نقدینگی می داند و می گوید که باید از سوی شرکت های حمل و نقلی و سازمان شهرداری ها انجام شود.
 
به گفته این مسئول، توان ساخت داخل اتوبوس در کشور وجود دارد و در صورت تامین منابع مالی، شرکت های خودروساز آماده ساخت، تامین و تحویل آنها می شوند.
 
قناتی همچنین به این موضوع نیز اشاره کرد که  دولت در طرح نوسازی ناوگان فرسوده تجاری تا 50 درصد قیمت خودرو را تقبل کرده است و اگر بتوان در تامین باقی مانده قیمت با تامین تسهیلات یا آورده نقدی متقاضیان اقدام هایی انجام داد، بطور حتم شرکت های خودروساز داخلی قادر به ساخت اتوبوس هستند.
 
اما با به صفر نزدیک شدن تولید اتوبوس در کشور و نیازی که وجود دارد از سوی شهرداری واردات اتوبوس های دست دوم نیز بر سر زبان ها افتاد. که مجید کیانپور عضو کمیسیون عمران مجلس نیز همان زمان در این رابطه هشدار داد که  قطعا نمی توان به بهانه کمبود اتوبوس در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، اتوبوس هایی را وارد کرد که سال ها در دیگر کشورها کار کرده و امروز که فرسوده شده اند، با قیمت های کلان به کشور ما فروخته شود و پس از آن شاهد حوادثی همچون اتفاق دانشگاه علوم تحقیقات باشیم.
 
او با تاکید بر این که یکی دیگر از تبعات واردات گسترده خودروهای فرسوده، ورشکستگی کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است  و  با این اقدامات تولید اتوبوس دیگر توجیه اقتصادی ندارد عنوان می کند به نظر من بهترین راه کار برای رفع کمبود اتوبوس در داخل کشور، حمایت دولت و شهرداری ها از کارخانه های تولید اتوبوس در داخل کشور است، با این اقدام ضمن افزایش اشتغال در کشور، می توانیم اتوبوس های نو با استانداردهای قابل قبول را تولید کنیم.
 
در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودروکار می گوید: «برای آنکه تولید اتوبوس را به انبوه سازی اتوبوس و روزهای اوج خود برسانیم لازم است که سرمایه گذاری درست و هدفمندی در حوزه تولید اتوبوس و طراحی بدنه آن صورت بگیرد. این سرمایه گذاری به رغم آنکه در بحث جایگزینی خودرو های فرسوده بودجه آن دیده شد اما متاسفانه این بودجه و اعتبار تخصیص پیدا نکرد.»
 
کریمی سنجری می افزاید:« اینکه سرمایه گذاری در مورد تولید اتوبوس را مدام به تاخیر می اندازیم، توسعه این بخش که اتفاقا در حوزه داخلی سازی ماژول های اصلی این محصول شرکت هایی را در داخل کشور داریم تحت شعاع قرار می دهد. ما از توانایی تولیدانبوه سازی موتور و گیربکس که در داخل وجود دارد غافل می شویم و کار به جایی می رسد که ضرورت نیاز ایجاب می کند که محصولات را از خارج وارد کشور کنیم. تعبیر من این است که این موضوع غفلت از ظرفیتی است که در کشور وجود دارد.»
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , اتوبوس






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عارف : قابل توجه عزیزانی که غیرت داشتن و میخواستن برا گرفتن حق بحفشون تو تجمع دوشنبه شرکت کنن. بعلت سمپاشی مخالفین تجمع و مرد میدان نبودن طبل های توخالی، تجمع دوشنبه، متأسفانه کنسل شده است. توجه داشته باشید تجمع شاهین زمستان کنسل شده است. ما موندیم و سایپا، تا ببینیم چی قراره پیش بیاد
پوریا : والا من ۲۳ اردیبهشت نوشتم هنوز تحویل ندادن چطوری شما زودتر گرفتی
اطلس مرداد تکمیل : والا من ۳ تا ماشین دارم تو پارکینگم از خدامه ماشینو دیر بدن پول تاخیر بگیرم حالشو ببرم
J7مرداد مشکی : سلام j7 ثبت نام مرداد ماه امروز پیامک اومد واسم که شاسی شده ولی داخل سایت فقط قسمت فاکتور زرد شده
خدا : تکمیل وجه ۱۴ شهریور کسی هست اینجا فاکتور شده براش واقعاً ؟؟؟ آخه توی گروه ایتا اخبار خودرو زده فاکتور شده این تاریخ رنگ نقره ای مش
اطلس : اصلا اشتباه نکن من هر دو رو سوار شدم الان هم اطلس دارم اصلا قابل قیاس نیستند هم قدرت و هم آپشن اگه بیشتر داشتی بزار روش tu5 بگیر که اون از اطلس سر تره البته توی قدرت و بازدهی نه آپشن
اشکان : کادیلاک بهترین برند در دنیا هست و بهترین برند هم خواهد موند این ماشین نظیری نداره به خصوص با شاهکار جدید این کمپانی مرسدس بنز انگشت به دهن مونده ماشین کادیلاک اسکلید 2024 بهترین شاسی بلند دنیا
سایپا بی پدر : انشالا خدا همه شونو به خاک سیاه بشونه
J4مشکی گیلان : جهت اطلاع به عموم مردم خیای از کامنتای من تایید نشده ولی خلاصه بگم بنده ثب نامی ۳۱ خرداد هستم. اصلا شاسیییییی نشده حالا چه برسه به تحویل . دیگ خود دانید دوره فروش تموم شد کاربرای فیک . نمایندگی ها . شرکتا میان برای عذرخواهی و زبون درازی . تمام. شاسی نشده مردم. تمام 📢📢📢📢📢📢📢
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین فوری اذر : پذیرش 12034730 فاکتور شد
حمید : امروزم گذشت خبری از پلاک گذاری نشد واقعا این مملکت خدایی می‌چرخه نه تولیدش معلومه نه آب برق گاز ...کسی پلاک شد حتما خبر بده
راناپلاس مهر : خداوندا لعنتی که به ابیلهب فرستادی رو به تمامی پرسنل ایران‌خودرو بفرست، خود وخانواده آنان را به تو واگذاشتیم خداا لعنت کنه همه شون و خدایا حق مظلوم را از ظالم خودت بگیر کافر همین‌ها هستند مشرک همینها هستن ای خدایا عالم به داد ما برس
تکمیل 29 خرداد : دوستان تیرماهی که فاکتور میشن لطف کنن تاریخ تکمیل وجه و رنگ خودرو رو بگن. ممنون. ضمنا آقا مهران ، این خط تولید اگه دوباره تسریع شد خبر بدید لطفا. دم شما گرم
Sajad fx : بعد از تحویل برو تعویض پلاک
علی : کی گفته مال کوییک رفته من تو سایت نگاه کردم اونا هم مثل ما منتظرن
فردین : موعد تحویل من هفته چهارم شهریور امروز 24 آذر هنوز خبری نیست چرا خودرو اطلس
ثبت نام شهریور 403 سورن پلاس : به نظر مشکلاتی بین ایرانخودرو و شرکت تولید کننده پلاک خودرو هست
محمد صادق : چند روز روی اسناد خودرو میچرخه و خبری نیست، کسی میدونه دلیلش چیه؟
پیش فروش 1ام ابان : با سلام دعوتنامه پیش فروش یکم ابان برا کسی اومده ،کسی خبر داره کی میاد