قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : مبارک باشه...تو سامانه مرحله تحویل خودرو سبز شد یا نه خودشون تماس گرفتن
محسن : . ..........مبارک باشه . ........ ما که تکمیل وجه ۹ بهمن هستیم . ........ هنوز خیلی مونده تا تحویل بگیریم . ........ دوگانه ما احتمالاً میره برای مرداد ماه
منصف : داداش گاز و گذاشتن که بدی باز تارا خوبه ماشینای دیگه اگه گاز ندی زیر صد هم نمی رسن 🛀
نقض تعهد شرکت سایپا در تحویل فروش فوری دیماه : اوفو بالعقود به پاسخگویی 096550 نمیشه اعتماد کرد چند ده بار مواعد ضد و نقیض اعلام کردند نزدیک دو ماه در تاخیر فروش فوری خیلی زیاده برخورد بسیار زننده و غیر شفاف شرکت اهانت به مشتری می باشد اگر توان تولید وجود نداشت چرا برنامه فروشی فوری اعلان گردید . در زمان ثبت نام نقل قول های رسمی از طریق پاسخگویی شرکت حاکی از تحویل حتمی حتی زود تر از موعد 90 روزه بود خیلی از مشتریان به امید تحول فوری ماشین زیر پای خود را فروخته اند ، وام گرفته اند ، طلا و سرمایه خود را بکار گرفته اند و الان مشکل جدی دارند یک خبر مطمئن از طریق مدیر عامل یا حتی دیگر مدیران شرکت می تواند آسایش روانی برای مشتریان ایجاد کند هر چند که تاخیر فروش فوری به این اندازه نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد با این وضعیت موضوع نیازمند پیگیری های جدی تر از مراجع نظارتی و قضایی می باشد وعده وعید های مع الواسطه از شرکتی که فعالیتش به سبب استفاده از یارانه دولتی و سرمایه ملی بوده قابل پذیرش نیست و خصوصاً می بایست روند ثبت نام تا تحویل خودرو نسبت به هر شرکت دیگری شفاف تر و دقیق تر باشد و خیال مشتری را صد درصد راحت نماید.
xu7p سورن پلاس : سلام برای من دوگانه بود تبدیل زدم به سورن پلاس با موتور جدید XU7P و 17 اسفند 402 تکمیل وجه کردم و تحویل رو 17 خرداد 1403 زده- الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ چه مقدار تحویل تاخیر داره؟ به نظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا v4lx : سلام شما فاکتور شدین؟
محمد مهدی : سلام. دوستان از من تحویل بهمن ۴۰۲ بوده و اولین واریزی تیر ۴۰۱ بوده. فاکتور شده. واقعا خیلی خوشحالم. خدایا شکرت. باورم نمیشه. بعد از دو سال پولم دست ایران خوردو بالاخره فاکتور شد. دستشون درد نکنه. نمیدونم‌چجوری ازشون تشکر کنم. 😅😅😅
آریسان سفید تبریز : خطاب به آریسان دو که نوشتی قرارداد رو نخوندی ، اون نوشته ها چرت و پرتی بیش نیستن . بری نمایندگی کنسل هم میزنن
محمد : عرض ادب و احترام عزیزان زمان اطلاع رسانی فاکتور شدن ، ممنون میشیم اطلاعات دقیق شامل نوع کلاس تارا و تاریخ تحویل را ذکر کنن با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس 100 لیتری : چرا بعضیا زنگ میزنن تبریز میگن تولید داریم بعضیام میگن زنگ زدیم تولید ندارن مگه تبریز شما با اینا فرق داره ؟
امیر : سلام لیدا جان دی ماهی که تحویل گرفتن
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم چیکار کنیم دوستان به نظر شما سورن خوبه
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم
شیرن : پس دیماهی سر 30و35 روز تحویل گرفتن
سام : 190هزار تومان میخرندولی نفروش ماشین را تحویل بگیر دوماه دیگه بفروش خوب بازاری پیدا می کنه اول مرداد ماه بفروش
سورن پلاس 100 لیتری : آقا سلام تکمیل وجه 28 آذر…چرا با قطره چکون ماشین میدن ایشالا همه هرچی زودتر فاکتور بشیم
پاسخ به امیر : اره پریا جان بنزینی هست
امیر : سلام پریاجان بنزینی هستی
تبدیلی رانا به 207 : من که 20دی هستم هنوز فاکتور نشدم، فکر نکنم به این زودی ها هم فاکتور بشم،