قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهراد : سلام کسی می دونه واسه ما شاهین پلاس بوده ۳۷۰ پرداخت کردیم تحویل هفته چهارم اسفند هست کی باید مابقیشون واریز کنیم افزایش قیمت چقدش شامل ما میشه سود۱۶ درصد بوده ممنون میشم اگه کسی میدونه راهنمایی کنه
j4سفید2تیرماه گرگان : برای من ارسال مدارک نارنجی شده تاریخ ارسال هم 17آذر بود
صفر ایسپره : سلام تارا اتوماتیک v4 سفید رنگ فروش فوری ۹۰روزه. تحویل ۱۲آذر هنوز فاکتور نشده روزی چقدر جریمه دیر کرد بهش تعلق می‌گیرد؟ ؟؟؟
اطلس G آذرماه : دوستان هنوز دعوتنامه اطلس جی آذرماه نیومده ؟ تا کی می آید ؟ بنظرتون امکان پیشنهاد اطلس اتوماتیک یا کوییک اتوماتیک با سهند اتوماتیک یا شاهین چقدر هنگام ارسال دعوتنامه ؟
J7 اردیبهشت : اولا گوشیت یا باید آیفون باشه یا شیائومی یا پرچمدار های سامسونگ، دوما توی تنظیمات خودرو باید فعالش کنی
X5اردیبهشت : شرکت دزد کرمان موتور فردا ثبتنام x5داره ۸ماهه ثبتنام کردم هنوز شاسی هم نشده امروز پیام داده تا ۲ماه اینده تحویل میده اهای ملت نخرید کرمان موتور دزد و بد قوله پول مفت دارید برید ثبتنام کنیدومثل من ناراحتی اعصاب بگیرید
مهدی : سلام گروه بعدی فردا شب پیام میاد. 22 آذر
مریم : سلام دوستان .سود خود و های ایران خودرو چقدره؟می صرفه اادم شرکت کنه؟
امیر‌شاهین : خدا‌لعنت‌کنه‌سایپارو.
عشق شاهین : یعنی میشه امشب بیاد 🥹🥹🥹🥹🥹🥹🥹 30روزه تحویل ...‌‌‌‌‌‌‌.... خدایا اگ اینطوری شد دیگه همه نمازامو میخونم🥺🥹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ونوس : 17 مهر امروز پلاک شدم چقدر تا تحویل طول می کشه؟
علی : کی از صدور اسناد در اومد
پژوپارس زمستان 1‌402 تبدیل 207 دیماه زمستان 1403😵‍💫 : به 🥚مم
رانا 27 شهریور : سلام دوستان برامن پلاک شده وحمل به نمایندگی چند روز میکشه ماشینو بدن کسی میدونه
ساینا 23 مهر : 11986232
جواد 2 : سلام دوستان کسی از تحویل دی پیش فروش فاکتور نشده امروز کسی خبر نمیذاره ؟
ساینا 23 مهر : حدس می زنید یا اطلاع دارید؟ ش پذیرش من 1986232 هست پذیرش 23 مهر یعنی حدود 27 هزار تای دیگه نوبت من میشه
حمید اسفندباری : با سلام.امروز ایران خودرو دیزل بودم.گفتن که تا آخر سال ماشینای پلاک سفید تبدیل به نارنجی نخواهند شد با سازمان استاندارد مشکل دارن
حمید اسفندباری : با سلام بنده امروز ایران خودرو دیزل بودم.ماشینای پلاک سفید تا اخر سال بهشون پلاک نارنجی نمیدم
رضا دنا اپشنال 30 مهر : رنگ سفید 83699