قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : در واقع همون ۸۰۰ تومن که واریز کردیم می‌ارزه نه ۱۵۰۰ بازار
T9 مهدی : سلام دوستان اسفند پارسال ثبت نام کردم الان بیمه نامه سبز شده و الان تو مرحله صدور پلاکه،چقدر زمان میبره خودرو تحول بدن؟
شاهین پلاس : تکمیل وجه ۲۶ اسفند تحویل ۶ مهر
cvt : فکر کنم فعلا cvt تا دو ماه آینده تولید نداشته باشه من 18 اسفند هستم
cvt : الان دنده ای بگیرین 500 سود داره براتون
سجاد۲اردیبهشت : سلام ازمن ۱۱۹۴۰۱۱۵هست ..من یک اردیبهشت واریزکردم ولی میگن دوم نشسته
نازنین : خبری از تیری ها نیست حتما امده دعوتنامه
x5 : یه عقده ای بدبخت که از سر سوزش زر زیاده زده
Shahin : الان دیگ فوق العاده ها دارن تبدیل میزنن اولویت با اوناس من خودم ۱۴آذر بودم دو مهر تبدیل زدم ی هفته بعد فاکتور شدم قبلنا دوسه ساعته فاکتور میشدن فروش فوریا الان دیگ تبدلیا زیاد شده هرچی فوق العاده تبدیل بزنن از اونور به شما دیرتر ماشین میرسه
مسعود T9 : ببین فقط ۵ فروردین بود که اونم تو قرارداد ۲۸ اسفند ثبت شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرااپشنال پیش فروش30 ابان : ایا دنا اپشنال تحویل مهر ماه کسی این جا هست که فاکتور نشده باشه ؟اگه هستید رنگ ماشینتون رو اعلام کنید
زهرااپشنال پیش فروش30 ابان : دوستان دنا اپشنال پرداخت دوم 3 شهریور رنگ سفید تحویل 30 ابان دیروز فاکتور شده
منصور : باید بری نمایندگی تغییر وضعیت بده برات تا تخصیص بخوری فاکتور بشه ، منم بعد از سه روز متوجه این موضوع شدم اما رفتم دو ساعت بعد فاکتور شد
مهدی : سلام دوستان الان برای من تو توضیحات شماره گزاری زده آدرس مالک فاقد اعتبار می باشد میگه سخا یکسالش تموم شده من که 27 ماه بهمن پارسال تاییدیه سخا گرفتم یکسالش که هنوز تموم نشده جریان چیه لطفا کسی خبر داره توضیح بده باز چه خبر شد
محمدرضا تحویل 31 مرداد : سلام دوستان،بلاخره بعد از 8 ماه انتظار دیروز عصر فاکتور شد،پیش فروش طرح فرسوده،واریز اول 29 بهمن،واریز دوم23 مرداد،زمان تحویل اول 14 مرداد که با تاخیر واریز دوم انجام دادم شد 31 مرداد،کد کلاس با سنسور 58404،سایت خراسان،دریچه گاز هنوز مشخص نیست!!!کل مبلغ واریزی با احتساب وجه ماشین فرسوده 674/600میلیون،شماره پرونده 15309009
مالباخته ساینا : به نظر من هر کس از طریق نماینده مجلس شهر خودش پیگیری کنه شاید جواب بده مخصوصا شهرهای کوچکتر که ارتباط با شخص نماینده راحت تره
ساینا : واسه منم همینو زده
سورن پلاس موتور جدید : برای من تحویل مهر ماه واریز اول 12اسفند واریزی دوم 26 تیر ماه هنوز تبدیل نیامده
زینلی ایکس33 : بعد از 14 روز کاری پولتونو عودت میدن همین اونم تو ام وام کارت که فقط میتونین خرید کنین باهاش پولتونم که بی ارزش شده سودکه نداره اصلا فقط خدا لعنت کنه هم اینارو هم کسایی که باید نظارت داشته باشن براین شرکتها وندارن
علی : کسی میدونه جلو موعد تحویل نوشته کلاس خودرو فاقد صف فروش می باشد یعنی چی