قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سبیل : ماشن هاقبلی نداده دوباره داره ثبت نام میکنه..
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
عاطفه : مبارک باشه به دل خوش استفاده کنید ، سخا چه تاریخی بودید ؟
میرزایی : سلام زنگ بزنید دفتر مرکزی پیگیر شوید بهتر است
میرزایی : سلام زنگ بزنید دفتر مرکزی پیگیر شوید بهتر است
Fatemeh x5. اردبیل : سلام من در ۵ دی تو نمایندگی اردبیل x۵ ثبت نام کردم هنوز تکمیل وجه نشده به نظرتون چی کار کنم. برای بعضیا ماشین ثبت نامی دی ماه فاکتور شده ولی برای من نه
رضا : مبارکتون باشه و به دل خوش استفاده کنید
اسفندیار کورد : این شاهی چه مشکل داره سوزنش گیر کرده خدا شفا بده
Nt : سلام پلاک ۹تیر صادر شده و ۱۰ تیر اعلام ارسال مدارک
شهریور A5 مشکی : 7 تیر ماه تحویل گرفتم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سایپا همه رو بیچاره کرده : دوستان حتما 3شنبه ساعت 10صبح با پارچه نویسی تشریف بیارید زنگ بزنید شبکه خبر استان تهران بگید 3شنبه 17تیر ساعت 10صبح تجمع اعتراضی به سایپا هست بیان برای گزارش گیری ما چندنفری هستیم زنگ زدیم گفتن احتمال خیلی زیاد یه گروه فیلم برداری شبکه خبر بفرستن بازم شما هم زنگ بزنید و 3شنبه 10صبح خواهشنا تشریف بیارید ..حتما حتما به نتیجه می‌رسیم چون ماشین ها رو انبار کردن قیمت آزاد میفروشن اینجوری مجبور میشن بعداز 10ماه تاخیر همه رو فاکتور کن
فوق العاده بهمن 6بهمن : سایپا غفوریان مهسا کاش روبه روم بودید و این حرف ها جلوم می گفتید اگز شما زنده می رفتید که هیج نامرد تر نامرد طلای زنم فروختم ماشینم فروختم الان 6 ماهه پیاده هستم ای کاش مجازی نبودید ای کاش
پانا207 : گوه تر از ایران خودرو و دزد تر از ایران خودرو انصافا تا الان ندیدم
اطلس دی : خواهشمند هرکی فاکتور میشه اطلاع بده کسی از آذر فاکتورها شده ار مهری ها چقدر مونده هر روز صبح بلند میشم کی این روزا تموم میشه
مهناز بجنورد : تو اگه واقعا سرگرد بودی توی ادارت درحال خدمت مردم نشسته بودی نه اینکه بیای اینجا بهشون خیانت کنی مردم رو به تجمع غیر قانونی دعوت کنی مردم رو چی فرض کردی واقعا؟؟؟؟
مهرداد کرج. فوق العاده : زنده باد ,
ساینا فروش فوق العاده بهمن : از وقتی اسم تجمع اومده تمام نماینده های شرکت ک تا الان لال مونی گرفته بودن از ترس تجمع به صدا اومدن و دارن مردم رو از حق قانونی خودشون منصرف میکنن
کوییک اس : کوییک اس پذیرش 12 اسفند تکمیل وجه و سخا 24 اردیبهشت امروز فاکتور شدم :)
حرف حق : اولا ما صبر به اندازه آنچه تو قرارداد نوشته داریم دوما سود تاخیر نمیخوایم ماشین میخوایم
تیگو 8 اسفند : سلام...مبارکت باشه از روال بقیه خبری نداری ؟ واسه مه که فعلا خبری نیست