قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 

قیمت غیررقابتی چالشی جدی در مسیر خودکفایی قطعات/ قطعه سازان با نقدینگی مناسب از فراخوان ها استقبال می کنند

 
همزمان با افزایش تعداد خودروهای غیرتجاری، تلاش برای خودکفایی در تولید قطعات مورد نیاز که عمده آن را قطعات های تک و با فناوری بالا تشکیل می دهد، وارد فاز جدی شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که با توجه به کمبود نقدینگی تحت اختیار خودروسازان و از دست رفتن شغل های زیادی در این صنعت، آیا قطعه سازان از فراخوان های مطرح شده از سوی خودروسازان مبنی بر خودکفایی در تولید قطعات استقبال خواهند کرد؟
 
 
امید رضایی، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این که آیا قطعه سازان از فراخوان های انجام شده مبنی بر داخلی سازی در شرایط فعلی استقبال می کنند، می گوید:« از آن جا که هیچ قطعه سازی به دنبال کوچک کردن بازار خود نیست بدون شک از فراخوان های اعلامی استقبال می شود هرچند که تلاش برای ساخت قطعات پیشرفته در شرایطی است که نفس قطعه ساز به شماره افتاده و قادر به گذر از شرایط روزمره خود نیست.»
 
وی با تاکید بر این که در شرایط فعلی دعوت از قطعه سازان با هدف سرمایه گذاری در تجارت جدید و ورود آن ها به این حوزه چندان راحت به نظر نمی رسد، می افزاید: «قطعه سازانی که توان مالی آن ها پاسخگو باشد و انرژی و ذخایر مالی مناسبی کنار گذاشته باشند به طور قطع از این دعوت ها استقبال خواهند کرد اما وضعیت فعلی قطعه سازان نشان می دهد بخش قابل توجهی از آن ها با مشکلات عدیده ای حتی در تامین روزانه خود مواجه هستند و در پرداخت هزینه های انرژی، حقوق و دستمزد و معوقات، وام های تخصیص یافته و بدهی های مالیاتی مشکل دارند و تا زمانی که از صنعتگر دغدغه این هزینه ها گرفته نشود، نمی توان توقع داشت که نسبت به تولید محصول جدید اقدام کند.»
 
رضایی با اشاره به زمان بر بودن اجرایی شدن این فراخوان ها تصریح کرد: «در صورت حرکت حرفه ای برای آغاز تولید یک قطعه پیشرفته و یا حتی نیمه پیشرفته ، با پیش بینی دانش فنی و مالی، نیاز به یک بازه زمانی 9 ماه تا یک ساله است چرا که میانگین تولید این قطعات که در ردیف قطعات های تک و پیشرفته قرار دارد، یکسال است اما با این حال و با وجود زمان بر بودن باید این اقدام اجرایی شود و در عین حال نیز به نیازمندی های این امر نیز توجه داشت. »
 
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که در برخی مواقع توان برای تولید وجود دارد و تنها موضوع صرفه اقتصادی مطرح می شود، تصریح کرد: «باید در فراخوان طبقه بندی لازم انجام تا مشخص شود کدام یک از قطعات صرفه و صلاح اقتصادی برای تولید دارد در غیر این صورت، برای داخلی سازی ناگزیر به ارایه یارانه به خودروساز هستیم در غیر این صورت شاهد فروش خودرو همراه با ضرر هستیم بنابراین همراه با ارایه این فراخوان ها باید به به مردم گفته شود که داخلی سازی این دسته از قطعات منجر به تاثیر منفی در قیمت ها تا زمان رسیدن به تیراژ اسمی می شود.»
 
این فعال صنعت خودرو ادامه می دهد: «از آن جا که تیراژ تولید خودرو در ایران در نهایت یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال خواهد بود، تولید این دسته از قطعات با این میزان تیراژ همراه با قیمت رقابتی نخواهد بود و این امر باعث می شود تا تولید صرفه و صلاح اقتصادی نداشته باشد به همین دلیل قیمت، یکی از اصلی ترین دلایلی بوده که تاکنون به سمت تولید این قطعات نرفته ایم.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که هرچند به اجبار به سمت خودکفایی حرکت کرده ایم، اظهار می کند:« این اقدام می توانست به اختیار باشد اما با این حال اجرایی شدن آن در هر زمانی به کمک صنعت خودرو خواهد آمد اما در این میان باید به تبعات و اثرات آن نیز پرداخت و مراقب بود که این جهاد در زمان و شرایط عادی منجر به تعدد سورس نشود، هرچند که معتقدم هم اکنون زمانی برای پرداختن به معایب این تصمیم نیست.»
 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , قطعات‌ خودروها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی شاهین اتومات : سلام دوستان من دیروز تحویل گرفتم پذیرش ۲۳ دی سخا ۲۷ دی فاکتور ۲۷ م پلاک ۳۰ م دیروز هم تحویل گرفتم سود تاخیر هم موقع تحویل فاکتور بهتون میگن دو ماه تقریبا میشه ۳۹ خورده ای ماشین خوبی صدا که میگفتن میاد ولی نه ازار دهنده باشه شتابش از خانواده پژو خیلی بهتره گیربکس هم مشکل تقه نداره تعویض دنده ها به جا هست و هماهنگ ماشین نرم و اوکی هستش به نظر من
محبوبه : سلام کسی هس از دوستان اسفند ۱۴۰۲ واریز قطعی چانگان ۵۵داشته الان دعوتنامه اومده که پول واریز کنن
C35 : 10 ملیون بابت آبشن و۵۴ملیون ماوتفاوت قیمت
م : سلام از ما چهار ماهه پول گرفتن قطعی سور پولمون حساب کن تا الان با دیر کرد به نظرم باید شکایت کنیم از سایپا شما چه تاریخی تکمیل وجه کردین
حامد : قیمت قطعی بوده،پول زور میخوان بگیرن! لطفا هماهنگ باشید فعلا پرداخت نکنید
اطلس یکپارچه : برای منم پیام تحویل حضوری اومده.من هم نمیرم " مشتري گرامي /باسلام، امكان تحويل حضوري خودرو ثبت نامي به شماره پذيرش11565666 در پاركينگ هاي شركت سايپا واقع در تهران فراهم مي باشد . لطفا جهت اطلاع از شرايط تحويل حضوري و ثبت درخواست از طريق لينك https\\saipa.iranecar.com اقدام نمائيد . بديهي است پس از ثبت درخواست ، تخصيص پلاك و آماده سازي خودرو ، جهت تحويل از طريق پيامك اطلاع رساني خواهد شد . لغو 11
اصغر : الان پیام اومد بای تقریبا ۶۵ ملیون برای c35پرداخت کنم
تارا : سلام تا الان تا چه تاریخی فاکتور شده کسی اطلاع داره؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مازنی ریکا : گلسا از کدوم شهری؟؟ چراغ تحویل من روشن نشد
مازنی ریکا : سلام گلسا. بله پست میاره
فرزام : دوستان برگ سبز خودرو چند روز بعد از تحویل ماشین میاد ؟
خبر جدید : ارزو طلا افزایش یافت دلار رفت به بالای 61هزار تومان
نازیلا : افزایش شدید و زیاد قیمت خودرو در راه است
یاسمین : قیمت کراخانه ای خودروها افزایش خواهد داشت تولید خودرو کاهش یافته است و تولید 5مدل خودرو متوقف شده است کارخانه های تولید خودرو متاسفانه زیان ده شده اند
X55 : سلام تاریخ قرارداد 9 دی تایید لیزینگ 14 بهمن نمایندگی ستوده ستارخان گفتن امروز ساعت 8 صبح تحویل پیمانکار شده تا یکی دو روز آینده بارگیری میشه
Xu7p : دوستان موعدذتحویل 19فروردین امروز فاکتور شدم انشاالله قسمت همه
اقتصاد دان : پیش بینی ها از افزایش شدید قیمت خودروها در هفته ها و ماههای اتی حکایت دارد
پارس TU5 1402 : افزایش شدید قیمت خودرو در راه است قیمت ارزو طلا هم افزایش یافت