نیاز فوری خودروسازان به تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی

 

نیاز فوری خودروسازان به تزریق ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی

 
 «امیرحسن کاکایی» امروز  در خصوص اینکه با وجود رسیدن رقم بدهی خودروسازان به قطعه سازان به رقم ۲۲ هزار میلیارد تومان، اما خودروسازان خبر از راه اندازی خطوط جدید تولید می‌دهند، افزود: هفته گذشته مدیرعامل ایران خودرو خبر از راه اندازی خط تولید پژو ۳۰۱ در آینده نزدیک داد، موضوعی که قرار بود زودتر رخ دهد، اما خروج یکباره پژو از ایران متأثر از تحریم‌ها آن را به تعویق انداخت.
 
وی اظهار داشت: پیش از این شرکت فرانسوی خط تولید پژو ۳۰۱ را وارد و حتی یک سری قالب‌ها را هم وارد کرده بود و اینکه امروز می‌گوئیم پژو سرمایه اش در ایران را رها کرده مربوط به همین خطوط تولید و قالب هاست.
 
کاکایی ادامه داد: مشکل آنجا بود که باید قالب‌ها به کار گرفته و ورق‌های مربوطه خریداری می‌شدند تا تولید آغاز می‌شد، همچنین بخش عمده قطعات این خودرو را باید قطعه سازان داخلی می‌ساختند.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز ایران خودرو همه این امکانات و مجموعه را بسیج کرده و در حال تبدیل سرمایه گذاری‌های خود به پول مولد است، بخشی از بدهی زیاد خودروسازان به قطعه سازان نیز مربوط به همین پروژه است.
 
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: با وجود اینکه اوضاع مناسبی را در ایران خودرو شاهد نیستیم، اما این شرکت در تلاش است که به تولید ادامه دهد و حتی در این مسیر ریسک بزرگ تولید پژو ۳۰۱ را به جان خریده است.
 
وی سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری ایران خودرو در این پروژه همپای شرکت پژو در سال‌های گذشته را یادآور شد و گفت: اگر ایران خودرو این پروژه را اجرایی نمی‌کرد، سرمایه گذاری اش به هدر می‌رفت؛ بنابراین چاره‌ای جز حرکت در این مسیر نبود و سایپا هم باید پروژه تولید سیتروئن سی .۳ را آغاز کند.
 
با اجرایی شدن برجام تولید سیتروئن سی. ۳ به عنوان نخستین محصول مشترک پسابرجامی سایپا و سیتروئن در شرکت سایپا کاشان آغاز شد، اما در ادامه با اعمال تحریم‌های جدید علیه کشورمان، سیتروئن از ایران خارج شد.
 
کاکایی ابراز امیدواری کرد ایران خودرو در این حرکت جدید خود موفق شود، زیرا در غیر این صورت دود آن به چشم همه خواهد رفت. وقتی قطعه ساز نتواند قطعه بدهد، خودروساز هم نمی‌تواند خودرو تولید کند و نتیجه آن افزایش قیمت هاست.
 
وی یادآور شد: دو خودروساز بزرگ کشور در عمل از دولت دستور می‌گیرند و تبعیت می‌کنند، یکی از این دستورها نیز مربوط به سال گذشته بود که دولت برای اینکه بازار به هم نریزد، فرمان افزایش تولید و پیش فروش داد و شاهد بودیم بعد از عید تولیدشان دو برابر پارسال رشد کرد.
 
عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در این راه، حتی به قطعه سازان برای تولید بیشتر فشار آوردند و قطعه سازان نیز با امید به آینده همراهی کردند و برخی از آنها از سرمایه‌های شخصی خود را وارد کار کردند که نتیجه آن بدهی ۲۲ هزار میلیارد تومانی کنونی خودروسازان به قطعه سازان است.
 
وی بیان داشت: یک سری اتفاقات سبب شده تا مشکلات حل نشود که یکی از آنها تخصیص نیافتن ۸۴۴ میلیون یورو ارز وعده داده شده بود.
 
به گزارش ایرنا، چهاردهم بهمن پارسال «فرشاد مقیمی»، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست تخصصی کمیته خودرو از تخصیص چهار هزار میلیارد تومان به ایران خودرو و سایپا خبر داد.
 
در این زمینه، قرار شد برای تخصیص نقدینگی به خودروسازان با محوریت بانک مرکزی، ۱۱ هزار میلیارد تومان در دو بخش ریالی و ارزی پرداخت شود که شامل چهار هزار میلیارد تومان و ۸۴۴ میلیون یورو بود که تاکنون بخش عمده مبلغ چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی پرداخت شده است، اما خبری از پرداخت‌های ارزی نیست.
 
کاکایی، مشکل دیگری را یادآور شد و گفت: مدتی است اعلام می‌شود قیمت گذاری خودروها آزاد شده، اما در عمل تبعات قیمت‌گذاری غلط پارسال وجود دارد و هنوز خودروها با قیمت‌هایی که پیش از این شورای رقابت تعیین کرده و همراه با زیان است، به فروش می رسند.
 
وی ادامه داد: نتیجه این نوع قیمت‌گذاری، زیان خودروساز و نداشتن پول برای پرداخت بدهی‌هایش است؛ از طرف دیگر هزینه‌های قطعه سازان ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه در یک سال گذشته دستکم دو برابر شده که تعیین تکلیف نشده است و علاوه بر آن افزایش قیمت‌های امسال هم اضافه شده است.
 
این استاد دانشگاه یادآوری کرد: پارسال قیمت مؤثر ارز هشت هزار و ۸۰۰ تومان بود که امسال به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان افزایش یافته است که به معنای رشد ۵۰ درصدی قیمت ارز است.
 
وی گفت: نتیجه این مساله، تداوم زیان خودروسازان و افزایش بدهی‌ها به قطعه سازان است و شاید در آینده نزدیک حتی با کمبود قطعاتی مثل تایر و باتری مواجه شویم.
 
کاکایی خاطرنشان کرد: عمق مشکلات از آنجایی هر روز در حال افزایش است که مشکلات واقعی تولید رفع نشده است، بطور مثال هفته گذشته با اینکه قیمت ارز تغییری نداشت اما قیمت پراید در بازار مجدداً تا ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت که ناشی از همین مشکلات و کمبود قطعات و تولید است.
 
وی تاکید کرد: باید در وهله نخست و بطور خاص مشکل تأمین نقدینگی این صنایع حل و همراه با آن تکلیف قیمت‌گذاری هم مشخص و در حقیقت آزادسازی شود.
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: اکنون بین پنج تا ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نقد برای رفع موقتی مشکلات خودروسازان و قطعه سازان مورد نیاز است.
 
وی، به شایعه بازگشت مجدد قیمت‌گذاری ها به شورای رقابت اشاره کرد و گفت: این موضوع یعنی اینکه تولید خودروساز نمی‌تواند با سود همراه باشد، در نتیجه امکان سفارش قطعه بیشتر برای تولید را نخواهد یافت.
 
کاکایی هشدار داد: اگر امکان تأمین نقدینگی و تعیین تکلیف قیمت‌گذاری خودرو مشخص نشود، بدهی‌ها از مبلغ ۲۲ هزار میلیارد تومان افزون خواهد شد و چرخه تولید از حرکت خواهد ایستاد؛ به طوری که دستکم بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های زنجیره تأمین خودروسازان به سایر بخش‌های اقتصادی بروز خواهد کرد.
 
سه شنبه (۱۸ تیرماه) «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: لازمه عمل خودروسازان به تعهداتشان افزایش تولید است که با تأمین نقدینگی میسر می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

حمید
2

10 هزار میلیارد که چیزی نیست. مردم عزیز همت کنید هزینه ناقابل یه اختلاس کوچولوی یه مدیر خودروساز تامین بشه، ثواب داره.
12:23  1398/04/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : سلام دوستان بدترین شرکت در تحویل هست.تا ۹.۱۴۰۲ شاسی شده.بقیه در حال وصل کردن دونه دونه قطعات
جواد : سلام وقت همگی بخیر و عرض تبریک به افرادی که اسفند تکمیل وجه کردن و نزدیک تحویل هستن . میخواستم بپرسم کسی میدونه ثبت نامی های بهمن که ۴ ماهه رفتن به ارسال به خودرو ساز تکلیف شون چی میشه ؟
X5 : سلام دوستان لطفاً خودرو x5 هر کس فاکتور شده تاریخ قرارداد و رنگ و فروش سازمانی یا شخصی رو اینجا اعلام کنه آمار داشته باشیم. باتشکر
وحید : به تارا وی یک پلاس تیر ماه بله، باید بری کیلومتر 14 جاده قدیم، سازمان فروش ایرانخودرو، اونجا قسمت حقوقی دارن، ی کپی از وکالت‌نامه و کارت ملی خودت می گیره، روش می زنم که تحویل خودرو. به فلانی بلامانع است
تارارا : V4 lx هستم فروش فوری تحویل ۱۴۰۳/۲/۱ هنوز فاکتور نشدم اونایی که جلوتر از من هستند لطفا اعلام کنند ببینیم چند نفر موندیم
حمزه : اره دقبقا منم فکر‌کردم مثله اطلسه ولی اشتباه کردیم. چرا ایقد قیمتش پس‌بالاس
فرزاد : جعبه کالسکه ای رو عوض کن
S : سلام دوست عزیز تارلخ قراردادتون چندمه و چه رنگی؟
ف : این را که آقای علیرضا چانگان هم گفت اما میگن مدل نیوفیس را تحویل گرفتن، به هر حال مدل ۲۰۲۴ الان همان نیوفیس هست
حمید : سلام منم تحویل اسفد هفته چهارمه ۲هفته پیش برای کوییک اس آمد تکمیل وجه نکردم ما برای ساینا اس دوگانه ثبت نام کردیم نه هر ماشینی که اونا بگن ،مگه دیگه کی میخوان پیامک ساینا اس دوگانه بفرستن خدا ازشون نگذره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
Amir 207 Auto : سلام وعرض ادب: کسی هست درسامانه یکپارچه تحویل 207 اتومات تابستان 1403 باشه وپیامک براش اومده باشه ،من پیامکی واسم نیومده نه پیش فروش ،نه فروش فوری-درسامانه فقط زده ارسال به خودروساز
دنا اتومات تابستان 403 : حسین جان ببین. هر دفعه تماس میگیرم با کارشناسان یه حرفی میزنه یکی میگه امتیازت سوخته و جزو بلک لیست رفتید و تمام یکی میگه نگران نباشید تمدید کنید استعلام مجدد میگرن و پیام فراخوان برامون میاد فقط شما از طریق صمت شکایت ثبت کنید
اتومات30دی : اصلن سقف فلز دیگه نمیدن مگر برای جانبازان یا دی ماه ،فقط ارتقا یافته کد 60612 میدن. بقیه تولیدات مثل رانا ،سورن یا دنا ،تارا همه ارتقا یافته میدن
Aliarizo6 : سلام دوستان جهت اطلاع من دوتا آریزو 6 نوشتم یکیش 23 برج ده و اون یکی 30 برج 10 اون که 23 نوشتم قبل از عید وامشو ریختن و بیمه شدو پلاک ولی هنوز ندادن اون یکیش تازه چند روز پیش تخصیص خورد تاریخ تحویل سیتمی هم تو تیر ماه شده هر دو حالا چندتا بحث عزیزانی که اقساطی خرید میکنن مهم تاریخ تایید نهایی لیزینگ هست که شروع 90 روز هستش و اینکه وامو بریزن و بیمه بشه زودتر به ضرر شماست الان من از برج 12 واسه ماشینی که نگرفتم دارم ماهی 17 تومن قسط میدم و بیمه ام هم داره میگزره مدارکم به دستم رسیده تاریخش واسه برج 12 هست اینا همه اش ضرر هست و انشالله تو تاریخ تحویل سیستمی تحویل میدن زودتر هم امیدی نیست نهایتا 10 روز الی 20 روز از تاریخ تحویل سیستمی زودتر بدن امیدوارم همه به ماشینها برسیم و با دل خوش سوار شیم و بدهی هاش رو راحت بدیم در پناه خدا
حسین : به دنا اتومات تابسان 403 16 خرداد فراخان اومده واسه شما نیومده فک کنم حذف شدین با کارشناس تماس گرفتین چی گفتن؟؟
فردین : فدای مهربونیات
Akbar : مبارکتون باشه. فیزیک پلاک رو کجا میشه دید چون من سفید و تحویل 31 خردادم. ولی تووی صدور سند هستش.
حسین : سلام به کارشناس ایران خودرو من اعتبار گواهینامم تموم شده تمدید کردم احتمال داره دوباره واسه من پیام بیاد ممنون میشم کمک کنین
الف : لعنت بر اونایی که شما رو بدنیا آورد که ماشینهای ملتو ندید
الف : لعنت بر اونایی که شما رو بدنیا آورد که ماشینهای ملتو ندید