خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 

خودروسازها پیش از واگذاری تجدید ارزیابی شوند

 
واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور که با موافقت شورای هماهنگی سران اقتصادی سه قوه با جدیت از سوی مقامات صنعتی پیگیری می‌شود، این روزها با چالش اهلیت خریدار روبه‌رو است.
 
در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که تنها قطعه‌سازان آمادگی خرید این سهام را دارند؛ این در شرایطی است که اختلافات پیدا و پنهانی نیز بین قطعه‌سازان برای تصاحب سهام دولتی خودروسازان شکل گرفته است. در همین راستا از هفته گذشته برخی از قطعه‌سازان در قالب تشکل‌های صنفی یا بخش خصوصی با برگزاری نشست‌های خبری به اظهارنظر در مورد اهلیت خریدار سهام خودروسازان پرداخته‌اند. دیروز نیز انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با برگزاری نشستی به بررسی دیدگاه‌های این انجمن در مورد خصوصی‌سازی دو شرکت تولید‌کننده خودرو پرداخت. در این زمینه مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در ابتدای اظهارات خود با تاکید بر اینکه ارزش واقعی ایران خودرو بین ۵ تا ۶ برابر ارزش‌گذاری در بورس است تاکید کرد سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی و روز خود واگذار شوند، به همین دلیل پیش از هر چیز باید دارایی شرکت‌های خودروساز تجدید ارزیابی شود.» وی که به‌نظر می‌رسد موافق خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروساز در شرایط کنونی نیست اظهار کرد که بررسی سابقه خصوصی‌سازی در کشور درخشان نیست و در عمل شرکت‌های خصوصی شده، دچار بحران مالی یا بحران کارگری شدند. بیگلو همچنین قطعه‌سازان را بهترین خریداران سهام خودروسازان خواند و تاکید کرد که سهام خودروسازان باید به ارزش واقعی واگذار شود. دبیر انجمن قطعه‌سازان در بخش دیگری از اظهارات خود میزان مطالبات قطعه‌سازان از دو خودروساز را ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد: از این مبلغ رقمی بالغ‌بر ۷ هزار میلیارد تومان سررسید شده که این رقم معادل همان رقمی است که قرار شد بانک مرکزی به قطعه‌سازان پرداخت کند تا از این وضعیت خلاص شویم.
 
این عضو انجمن قطعه‌سازان با اشاره به موضوع ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: اگر قرار است شورای رقابت به قیمت‌گذاری بازگردد باید این بازگشت با فرمول جدید باشد؛ چرا که این شورا از سال ۹۰ با ورود به قیمت‌گذاری خودرو و انتخاب فرمول اشتباه، قیمت‌ها را سرکوب کرد که منجر به زیان انباشته زیادی برای خودروسازان شد. بیگلو همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهاراتی مبنی‌بر ارزان شدن ارز و ارزان نشدن قطعات و خودرو افزود: قطعه‌سازان مجاز به استفاده از ارز دولتی نیستند و ارز مورد نیاز آنها از طریق ارز نیمایی تامین می‌شود که در حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت مواد اولیه نیز افزایش یافته است؛ بنابراین نه‌تنها ارز برای قطعه‌سازان ارزان نشده بلکه گران نیز شده است. بیگلو همچنین با اشاره به نمایشگاه ساخت داخل و رونق تولید ملی اظهار کرد: نمایشگاه ساخت داخل نمایشی از وفاق ملی بود، اما در عین حال از شرکت‌هایی که بیشترین مصرف ارزی را دارند و در این نمایشگاه شرکت نکردند نیز دلخور هستیم زیرا نفاق بین قطعه‌سازان در خصوص سهم بازار و خودکفایی پیش آمده که به نفع هیچ‌کس نیست. در ادامه این نشست فرهاد به‌نیا سخنگوی انجمن نیز به تسهیلات زمین مانده از سوی بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد که با توجه به اینکه اعتبار مصوبه پرداخت این تسهیلات در خردادماه به اتمام رسیده، قرار بود مصوبه پرداخت تسهیلات ارزی به قطعه‌سازان تمدید شود که تاکنون خبری در این باره اعلام نشده است؛ حتی آخرین صحبت بانک مرکزی این بوده است که خودروسازان نیاز مالی خود برای پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را از جای دیگری تامین کنند.
 
 
 

source

dande6

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 60 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
bacx3 Azar17 : سلام . ثبت نام چهارده آذر . بیست و سوم اردیبهشت شاسی زدن .
اکبر 2 : تنها چیزی ک ترامپ نمیدونست نحوه تحویل ماشین بود که کاش اینم میدونست و به روشون میآورد
bacx3 Azar17 : سلام . ثبت نام چهارده آذر . بیست و سوم اردیبهشت شاسی زدن .
اشکان شوریده x5 : مشهدی هستین شما ؟‌
رامین : هرکی دوست داره وقت بزاریم بریم جلوی تلاش خودرو ایرانیان اعتراض کنیم هرکس پایه هست + بزن هماهنگ بشیم من از تبریز هستم
سروش : طی تماس امروز با 096550 اعلام کرد که تا 15 اسفند فاکتور شده است. انشالله که تا اول خرداد ماشین ها فاکتور بشه
رضا : سلام تماس گرفتم ایران خودرو به خاطر تارا دستی کارشناسشون گفت تا آخر اردیبهشت اکثر تحویلی های اسفند فاکتور میشن
کرمان موتور بفرست : منم همین جوره آخه این چه دردیه ماشینی که الان ۱۵ روزه پلاک روش نصب شده را واسه چی نگه داشتند خوب بفرستین دیگه
رامین : سلام دوستان امروز قیمت کارخانه لاماری افزایش یافت بالای 2 میلیارد قیمت کارخانه اش شد
ناجی : کاربر محمد سلام خدمت شما مرحله اول چند پرداخت کردید؟ و الان برای تبدیل به جی ال چند پرداخت کردید؟کلا با سود ۱۶درصد مشارکت؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نامی : حالا به تو چی میرسه که شبانه روز در حال فرستادن پیام تو این قسمت هستی خدا خیرت نده
جواب بهنام : ☝نتیجه رزرو
بهنام : معلوم نیست کی اعلام کنن؟
سحر : کسایی که از مدیران خودرو ماشین ثبت نام کردن تاخیر داره فردا میخوان جلو مجلس تجمع کنن
هیچ : از سال 1404 به بعد هیچ رانایی تولید نخواد شد خط تولیدش متوقف و جمع اوری شد و فقط دارن بازیتون میدن و تبدیل اجباری میشه به زودی به سمند موتور پژویی
پیام : این ادم یعنی رانا تیر 1404 ادم خود ایرانخودرو هستش حرفشو گوش ندید جاسوس دو جانبه هستش و فقط به نفع خودش حرف میزنه
سورن پلاس : در سایتی که ثبت نام انجام شده نتایج رزرو رو نمینویسه،وبرای همیشه گزینه رزرو باقی میمونه،تووسایت اصلی خودرو نتیجه رو مینویسه که برنده شدید یا نه. اگر برنده شده باشید پیامک میاد،اگر هم بلاتکلیف هستید،باید وارد‌سایت اصلی ایران خودرو بشید،بعد از وارد شدن به پروفایل،قسمت نتیجه قرعه کشی رو بزنید،اونجا نتیجه رو مینویسه،اگر نتایج رزرو اومده باشه،مینویسه برنده ومهلت تاریخ تکمیل وجه براتون میاد،اگر نه مینویسه برنده نشدید،اگر هم نتایج نیومده باشه،قسمت نتایج هیچی نمینویسه وباید همچنان منتظر باشید.
سید - ساینا 7 اسفند : عزیز لطفاً اطلاعات غلط ندین. من پیش فروش هستم و 7 اسفند وجه دوم واریز کردم، 5 ماه قبل (آذر ماه) هم سخا رو جلوتر انجام دادم و پروندم هیچ مشکلی نداره. اگه به سخا باشه که من تا الان معطل نمیشدم...!!!!
سقف فلز : سلام سقف فلز تحویل تیر هم داریم ؟
اطلس سایپا : سلام دوستان از کدوم قسمت سایت سایپا متوجه میشید که فاکتور شدید یا نه