با برترین فناوری‌‌های زمان‌بندی سوپاپ آشنا شوید

 

با برترین فناوری‌‌های زمان‌بندی سوپاپ آشنا شوید

 
طی سال‌های اخیر، سیستم‌های مختلفی برای بهبود عملکرد سوپاپ‌ها در پیشرانه‌های احتراق داخلی ارائه شده است که در این مطلب به بررسی شیوه‌ی کار چنین سیستم‌هایی می‌پردازیم.
 
 
مارک تواین پس از انتشار آگهی ترحیم اشتباهی خودش در رسانه‌ها گفت که «گزارش‌ها درباره‌ی درگذشت من بسیار اغراق‌آمیز هستند». چنین مطلبی تقریباً شبیه همان چیزی است که هر پیشرانه‌ی احتراق داخلی در صورت صحبت کردن، بر زبان می‌آورد. در حالی که حساسیت نسبت به سهم خودروها در تولید گازهای گلخانه‌ای به‌شدت افزایش یافته است، مهندسان خودرو در همه جا برای بهبود موتورهای احتراق داخلی (ICE) تلاش می‌کنند تا میزان تولید گازهای سمی و دی‌اکسیدکربن کاهش یابد.
 
فناوری جدید در مدت زمان متغیر سوپاپ (CVVD) متعلق به گروه خودروسازی هیوندای موتور کره جنوبی، آخرین پیشرفت پیشرانه‌های احتراق داخلی برای کاهش آلودگی پیشرانه‌های بنزینی است. این فناوری، نمونه‌ی دیگری از تکنیک‌های جدید مهندسی است تا بار دیگر، اصول کار پیشرانه را به کار گیرند و از موانع فنی غیرقابل عبور در گذشته، بگذرند. فناوری CVVD هیوندای روی پیشرانه‌ی جدید اسمارت‌استریم G1.6 T-GDi استفاده شده است که در خودروهای آینده‌ی هیوندای و کیا استفاده خواهد شد. گفته می‌شود که این فناوری جدید، قدرت را ۴ درصد، راندمان مصرف سوخت را ۵ درصد و کاهش انتشار گازهای آلاینده را ۱۲ درصد بهبود می‌بخشد.
 
سوپاپ‌های ورودی و خروجی در سرسیلندر موتور اجازه می‌دهد تا سوخت و هوا وارد محفظه‌ی احتراق شده و گازهای خروجی از آن خارج شوند. زمان باز و بسته شدن و میزان عقب‌نشینی سوپاپ‌ها به کاری بستگی دارد که پیشرانه برای آن طراحی شده است. سوپاپ‌ها توسط بادامک‌هایی باز می‌شوند که در امتداد میل‌بادامک و با زوایای مختلف قرار گرفته‌اند و هر کدام نیز وظیفه‌ی باز کردن و بستن یکی از دریچه‌های ورودی یا خروجی سیلندر را بر عهده دارند. بنابراین هر پیشرانه‌ی چهار سیلندر با چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر، دارای دو میل‌بادامک خواهد بود؛ به عبارت دیگر یک میل‌بادامک برای سوپاپ‌های ورودی و یکی هم برای سوپاپ‌های خروجی، که روی هر کدام نیز هشت بادامک (هر کدام برای یک سوپاپ) وجود دارد. 
 
شکل بادامک‌ها در سیستم CVVD هیوندای برای کنترل عقب‌نشینی و مدت زمان عملکرد سوپاپ‌ها (مدت زمان باز بودن آن‌ها) طراحی شده است. چگونگی باز و بسته شدن تدریجی و سرعت باز شدن آن‌ها به شکل بادامک طراحی‌شده برای هرکدام بستگی دارد. در تیونینگ خودرو و پیشرانه، میل‌بادامک‌های مختلفی انتخاب می‌شوند تا ویژگی‌های مورد نظر مالک یا سازنده‌ را فراهم کنند. طراحی پیشرانه برای خودروهای استاندارد خانوادگی کاملاً متفاوت از خودروهای مسابقه‌ای (مانند خودروهای فرمول یک، رالی و غیره) است.
 
 
فناوری هوشمندی مانند سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (Vanos) بی‌ام‌و، زمان‌بندی سوپاپ را تغییر می‌دهد؛ به عبارت دیگر، سوپاپ‌ها با توجه به موقعیت پیستون و زمان انجام احتراق، شروع به باز شدن می‌کنند. سیستم دوم، ولو‌ترونیک (Valvetronic) یا خیز متغیر سوپاپ است. استفاده‌ی هم‌زمان این دو سیستم می‌تواند باعث شود که زمان‌بندی و عقب‌نشینی سوپاپ، متغیر باشند. سیستم مبتکرانه‌ی مولتی‌ایر (Multiair) که توسط واحد فناوری‌های سیستم محرکه‌ی فیات با همکاری گروه شفلر (Schaffler) ساخته شده است، می‌تواند زمان‌بندی و خیز سوپاپ را با برخی از ترفندهای الکتروهیدرولیکی تغییر دهد. جگوار لندرور نیز نسخه‌ای از فناوری شفلر را در پیشرانه‌ی بنزینی اینجنیوم (Ingenium) خود استفاده می‌کند.
 
فناوری تعویض بادامک هوندا معروف به VTEC نیز در مقایسه با سیستم‌های امروزی، بسیار هوشمندانه و دارای طراحی ساده است. سیستم VTEC از دو بادامک برای هر سوپاپ استفاده می‌کند که به‌صورت جفت روی میل‌بادامک قرار گرفته‌اند. پیشرانه می‌تواند از پروفیل نرم‌تر (شکل بادامک دارای شیب کمتر) برای سرعت‌های پایین استفاده کند و در هنگام سرعت‌های بالاتر، به پروفیل دارای شیب بیشتر تغییر کند؛ در نتیجه سوخت بیشتری داخل محفظه‌ی احتراق می‌شود و قدرت خروجی نیز بیشتر خواهد شد. 
 
سیستم CVVD هیوندای روی سوپاپ‌های ورودی کار می‌کند (اما می‌تواند در سوپاپ‌های خروجی نیز اعمال شود)؛ طرز کار به این صورت است که با اندکی حرکت دادن خط مرکزی میل‌بادامک از سمتی به سمت دیگر، وضعیت پروفیل بادامک روی سوپاپ تغییر می‌کند. اگرچه تاکنون سیستم‌های زیادی برای بهبود تنفس پیشرانه در صنعت خودرو ارائه شده‌اند، اما فناوری CVVD هیوندای قدمی روبه‌جلو در تاریخ موتورهای احتراق داخلی به شمار می‌رود. بنابراین تعجب نکنید اگر مهندسان خودرو طی چند سال آینده بتوانند روش‌های جدیدتر و بهتری برای بهبود بازدهی پیشرانه پیدا کنند.
 
فناوری مولتی‌ایر فیات می‌تواند خیز و تا حد کمی زمان‌بندی سوپاپ را کنترل کند، اما نمی‌تواند تأثیری روی مدت زمان باز بودن سوپاپ داشته باشد. بادامک‌ها در این سیستم به‌جای عمل کردن مستقیم در بالای سوپاپ‌ها، پمپ‌های روغن کوچکی را در سرسیلندر به کار می‌اندازند که فشار هیدرولیکی برای باز کردن سوپاپ‌ها ایجاد می‌کنند. کنترل الکترونیکی سوپاپ‌ها می‌تواند فشار (ایجادشده) را آزاد کند تا میزان باز شدن سوپاپ‌ها را تغییر دهد؛ در نتیجه باعث می‌شود تا آن‌ها زودتر باز شده و دیرتر بسته شوند. 
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سوپاپ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا اتومات. ثبت نام قطعی بهمن 403 : با سلام تارا اتومات سفید فروش قطعی بهمن 1403 تحویل هفته دوم اردیبهشت 1404 دیروز فاکتور شد، امروز پلاک اومده، منتظر تحویل هستم
امیر‌شاهین : سلام من تحویلی‌هفته‌آهر‌مرداد1404 کسی‌نمیدونه‌دعوت‌نامه‌واریزی‌دوم‌کی‌میاد.ومبلغش‌چقره؟ ممنونم‌.
یاس : دوستان جریان گمرک چیه منم شنیدم میگن گمرک نمیزاره ماشینای ک پلاک شده بیاد بیرون
میلاد : نمیدونم چرا ولی برای من هم در کارت ماشین و برگ سبز و حتی بیمه نامه نوشته نقره ای متالیک در سند ایرانخودرو نوشته نقره ای تیتایوم خب چرا اینجوریه
تارا دستی سفید : در جواب تارا تیتانیوم v4 خیر پیامک نمیاد باید به قسمت customer سایت نگاه کنیم
میلاد : داداش اینا تبصره هایی ایجاد کردن که قشنک‌میزنن زیر سود مشارکت. الان یه جا نوشته "در فرض عدم افزایش قیمت، سود مشارکت به خریدار تعلق می گیرد" از این جمله چی نتیجه میگیری؟
J4مشکی گیلان : سلام من ثبت نامی ۳۱ خرداد بودم ۲۲ مهر موعود تحویلم بود ولی ۱ دی ماشینو تحویل گرفتم ۸ ماه طول کشید ولی سود تاخیر از ۲۲ مهر لحاظ شد یعتی ۲ ماهو خورده ای. نقدی خریده بودم ۷۹۱ تومن. این دوماه سود تاخیرش چقدر میشه؟؟؟؟ من تماس گرفتم گفتن ۳۶ درصد سالیانه هست. هرجور حساب میکنم ۴. ۵ تومن بیشتر نمیشه. ایا همین مبلغه یا اشتباه میکنم. دوستان نحوه محاسبشو لطفا بگن. واینکه شکایت نگردم تماس گرفتم گفتن ک از اردیبهشت دارن سود تاخیر میدن تا خرداد طدل میکشه ایا راست میگن یا الکیه؟؟ و باید شکایت کرد. اونایی ک تجربشو دارن لطقا به اشتراگ بذارن ممنون میشم. در مورد ماشین هم بگم ماشین بدی نیست. فقط به محض خرید اولین کار نانو سرامیک کنین بخاطر کیفیت رنگ. مشکل دیگ نداره.
وحید تی ۸ : ادم این مسعود پزشکیان که انقدر شرینه ادم ۳بار دارش بزنه دوباره زندش کنه دوباره دارش بزنه که انقدر نمکش زیاده کم کنه بامردم انقدر شوخی نکنه
تارادستی فروردین : ن‌بایدبریدسایت نگاکنید
تارا تیتانیومv4 : کلاه سرت رفته بنده خدا اون پول رو اگه پارسال میدادی لبو، الان ۴میلیارد کاسب بودی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوروش درچه : منم دوگانه ی تیرم.هنوز هیچی نیومده
اف ایکس 404 : شما ثبت نامی چه تاریخی بودید
شعیب سلطانی : سلام منم پیش فروش تحویل 31خردادم یک ماهه اماده برای فاکتورتیک خورده بود فاکتورشده میچرخید ازدیروز که تبدیل به رینگ زدم همون اماده برای فاکتور هم تیکش برداشتن داره میچرخه ازشماهم همینجوری بود خداکنه ماهم تا3روز دیگه فاکتورشیم
محسن : خدا کنه امروز همه فاکتور بشیم دیگه خسته. شدیدم
محسن : مبارک باشه. تاریخ چندم تکمیل وجه کی بود
علیرضا : این دلال ها این زیره جلز و ولزی میکنن :) تا دیروز که میگفتین تولید رانا متوقف شده چیشد پس ؟؟😂😂 الان میگن با موتور پژو داره ساخته میشه😁😁 ببین اگه جای رانا ایران خودرو خر هم بده سوارشیم حواله اش نمیفروشم به آدمایی مث تو، حالا سوت بزن عمو ببینه😂
مریم : شماره تماس کاشان تحویل حضوری رو کسی داره
رضا : الان فرق کسی که 4 ماه پیش ثبتنام کرده با کسی که الان ثبتنام کنه چی؟ کلاهبرداری واقعا. تو کاستومر هم چی پرید برکشت به مرحله ثبت نام. قبلا تکمیل وجه شده و اماده تخصیص بود. تاریخ تحویل هم حذف شد.
تیگو : برین پرداخت کنین ، این کارا فایده نداره ، حداقل ماشینتون رو تحویل میگیرین ، راحت میشین
سقف فلز 31 فروردین : دوستان کسی طرح فرسوده فروردین فاکتور شده ؟