بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 

بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا

 
انتظار می رفت که با توافق هسته ای در بدنه صنعت خودروسازی کشور که دهه ها تحریم و آزمون خطاهای متفاوت را پشت سر گذاشته خون تازه ای به جریان افتاد و سرانجام دست ایرانیان نیز به خودروهای با کیفیت و ایمن تولید داخل کشور برسد.
 
در آن زمان خبر از سرمایه گذاری شرکت های بزرگ و مختلف جهانی به گوش می رسید تا دست خودروساز ایرانی برای تولید محصولات بروز باز شود. یکی از این شرکت ها پانچ بلژیک (تولید کننده گیربکس های CVT، دو کلاچه و هیبریدی) بود که قصد همکاری مشترک با هر دو خودروساز بزرگ وطنی را داشت.
 
 
 
در اواخر سال 95 ماحصل اولین همکاری با رونمایی از سایپا کوییک به وقوع پیوست و اولین محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک از نوع CVT بر روی یک خودروی تولید داخل قرار گرفت. گرچه با بازگشت مجدد تحریم های اقتصادی تولید کوییک اتوماتیک متوقف شد اما فرصتی دست داد تا به بررسی کوییک اتوماتیک بپردازیم در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.
 
 
کوییک اتوماتیک ؛ اولین خودروی تولید داخل مجهز به گیربکس CVT
 
پیش از رونمایی کوییک خبرهای زیادی مبنی بر تولید پراید با گیربکس AMT (اتوماتیک با تعویض دستی) منتشر شده بود که با کنار رفتن این دست از گیربکس ها و روی کار آمدن گیربکس های CVT و فراگیر شدن آنها سایپا تصمیم گرفت تا محصول جدیدی با نام کوییک را به عنوان اولین خودروی داخلی مجهز به گیربکس اتوماتیک روانه بازار کند.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
کوییک در واقع فیس لیفتی بر روی تیبا هاچ بک است و از این جهت خودروی کاملا جدیدی به حساب نمی آید. با این وجود سایپا این هاچ بک را در رسته کراس ها قرار داده است که دلیل اصلی آن ارتفاع 40 میلی متری بیشتر و اضافه شدن زه پلاستیکی دورتا دور خودرو، باربند پایه کوتاه و چرخ های بزرگ تر آن است.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
 
طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین دو محور به ترتیب برابر است با 4005، 1678، 1492 و 2415 میلی متر و وزن آن برابر با 1105 کیلوگرم است. همچنین چرخ ها از نوع 14 اینچی به سایز 185/65 هستند.
 
معجون عجیب سایپا در بخش قوای محرکه
 
در بخش قوای محرکه نیز به جز گیربکس CVT ساخت شرکت پانچ و فرمان برقی (در مدل اتوماتیک) تغییر محسوسی به چشم نمی آید. این خودرو موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری با کد M15 یورو 4 را داراست که توانایی تولید حداکثر قدرت 87 اسب بخار در دور 5300 rpm و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در دور 4000 rpm را دارد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
شتاب صفر تا صد کوییک اتوماتیک طبق ادعای سایپا معادل 13.6 ثانیه است و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز معادل 7.2 لیتر اعلام شده است. ترمزهای جلو نیز از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسه ای هستند.
 
طبق اعلام سایت سایپا، کوییک دارای 3 تیپ متفاوت پایه، فول و پلاس است که تیپ فول و پلاس مربوط به مدل اتوماتیک آن می شود.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
از تجهیزات و امکانات کوییک اتوماتیک می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، پایش فشار باد TPMS، سیستم کمک ترمز ABS ،EBD و BAS، صندلی عقب با قابلیت خواباندن، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک، باز کردن درب صندوق تنها با ریموت کنترل، شیشه بالا بر برقی جلو و عقب، آینه جانبی برقی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، USB، بلوتوث، دوربین دید عقب، رهیاب ماهواره ای و...اشاره کرد.
 
بررسی کوییک اتوماتیک؛ لوکس ترین محصول مهندسی سایپا
 
اسپرت ترین محصول سایپا
 
در بخش طراحی ظاهری طراحان شرکت سایپا سعی کرده اند تا جای ممکن از طرح اسپرت تری  به نسبت تیبا هاچبک استفاده کنند که نتیجه کار نیز طراحی بهتر نمای جلو و عقب را در پی داشته است با این وجود نتیجه نهایی در برخی از زوایا ناهماهنگ به نظر برسد چرا که فرم کلی سقف، ستون ها و گلگیرهای کوییک از تیبا هاچ بک به ارث رسیده است.
 
 
فرم کلی چراغ های جلو، جلو پنجره و مه شکن ها وضعیت مناسبی دارد اما چراغ روشنایی روز کوچک در بخش پایینی سپر هماهنگی کلی این بخش را بهم زده است. فاصله درز کاپوت با جلو پنجره نیز بیش از حد به نظر می رسد و در نگاه اول به نظر می رسد که درب کاپوت به طور کامل بسته نشده است.
 
در نمای عقب نیز الهام گسترده ای از کوچک ترین SUV شرکت بی ام و یعنی X1 گرفته شده است و قرار گرفتن چراغ های دو تکه عقب در کنار حجم پردازی سپر ترکیب مناسبی را نمایش می دهد. اما مهم ترین نکته کیفیت پایین قطعات و مونتاژ نهایی است که در نتیجه آن با انبوهی از اشکالات مونتاژی روبرو هستیم.
 
 
در داخل اتاق نیز وضعیت وخیم تر می شود و کیفیت کلی قطعات بشدت در ذوق بیننده خواهد زد. در واقع تقریبا در هیچ بخشی از پلاستیک نرم استفاده نشده است و تمامی اجزا از پلاستیک خشک و کیفیت پایین پوشانده است.
 
حتی اضافه کردن رنگ دوم به تریم خودرو نیز چندان کمکی به آن نکرده و شاید تنها نکته جذاب داخل اتاق، فرمان با طراحی کف تخت (D-Cut) آن باشد.
 
با قرار گیری در پشت فرمان کوییک اتوماتیک اولین نکته ای که توجه شما را به خود جلب می کند فرمان نرم و سبک آن است که از مزیت های فرمان برقی به شمار می رود. با فشردن پدال گاز و افزایش دور موتور رفته رفته حجم صدای ورودی موتور و جعبه دنده به اتاق بیشتر می شود. با توجه به ماهیت گیربکس CVT که عموما در دور موتور بالا قرار دارد حجم صدا بیشتر نیز خواهد شد. در فصل تابستان و در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع وضعیت بغرنج تر نیز می شود که مشکلی رایج در محصولات شرکت سایپا است.
 
 
گیربکس CVT شرکت پانج عملکرد به نسبت خوبی را از خود نشان می دهد اما قوای محرکه قدیمی کوییک اتوماتیک که تقریبا از هیچ یک از فن آوری های روز پشتیبانی نمی کند و بازده کم آن باعث شده تا کوییک به خصوص در سرعت های بالاتر از 100 کیلومتر بر ساعت و سربالایی ها که در شهری همچون تهران به وفور دیده می شود به دردسر بیفتد.
 
از آنجا که کوییک به کنترل کشش الکترونیکی مجهز نیست تنها به قدرت ترمز خودرو باید کفایت کرد که با توجه به فرمان تیز تر آن دقت عمل بیشتری را می طلبد.
 
در دیگر بخش ها کوییک اتوماتیک وضعیت مشابه با مدل های پیش از خود دارد و حتی می توان بازی بدنه را بیشتر از مدل های پیشین توصیف کرد.
 
در پایان کوییک تقریبا چیزی جز ظاهر کمی متفاوت، جعبه دنده CVT و فرمان برقی ندارد و اکثر امکانات آن قابلیت نصب شخصی را دارند. خودروساز ایرانی علاوه بر فرصت سوزی مجدد و صرف وقت و هزینه در خلق یک محصول اتوماتیک ارزان قیمت ناموفق بوده است و حتی در زمینه مونتاژ و کیفیت نهایی کار را به جایی رسانده است که جای هیچ دفاعی را از کوییک باقی نمی گذارد. خودروهایی همچون رنو کویید و داتسون Go در صورت تولید با توجه به کنترل کیفی سازندگان آن می توانست انتخاب بسیار بهتری به نسبت کوییک باشد.
 
 
در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (شهریور 98)  کوییک در تیپ فول پلاس قیمتی در حدود 95 میلیون تومان دارد و تنها انتخاب اتوماتیک زیر 100 میلیون تومان در بازار خودروی ایران به شمار می رود.
 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , کوییک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: EmoVergil
0

هیچی نداره این ماشین و دارن هر روز ازش کم میکنن قطعات
21:46  1398/08/13
پاسخ دادن
Dany
0

تو رو خدا خجالت نمیکشید با این طراحیتون !!!!!!!!!
این چیه دیگه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
13:59  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
سیدسهیل 18 نظر
Azimmm 15 نظر
سعید x55 pro 14 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباس اعتمادی نیا T8 قرمز : سلام .تی ۸ قرمز سیرجان ،ثبت نام ۶ تیرماه ،شاسی ۱۹ آبان،فاکتور ۲ آذر ،بیمه۶ آذر ،همچنان در وضعیت شماره گزاری نارنجی مونده گیر کرده .دیروز از نمایندگی زنگم زدن گفتن فرم سخا برای شماره گزاری مشکل داره باید تصحیح بشه .بردم اداره پست آدرس جدید گرفتم فرستادم واسه نمایندگی ،از دیروز که دیگه خبری نشده .کی پلاک بشه تحویل بشه خدا داند .خدا لعنت شون کنه ۶ ماه شد ،کشتن مون از چشم انتظاری.
شاهین داداش : 🔺🔻مدیرعامل جدید سایپا منصوب شد 🔹علی شیخ زاده به عنوان مدیرعامل جدید سایپا به جای جواد توسلی مهر منصوب شد. 🔹تسنیم
محمد j4 سفید : ثبت نام برج ۲ هستم ۸/۷ فاکتور شد الان یک ماه هست هر روز میگن صف بارگیری هست.امروز ۲بار پشت هم زنگ زدم به شرکت خراب شدشون و فقط یه جواب تکراری نا مفهوم میشنوم ازشون خلاصه شنبه دارم میرم اونجا برای اولین بار تا حسابی از خجالت همشون در بیام مطمئنم یا دست خالی نمیام یا کلا نمیام ....😂😂
j4 کرج : مبارک باشه حالت اسپرت گیربکس هست یا حذف شده؟
شاهین اتومات تکمیل وجه شهریور : سلام دوستان امروز 1403/09/14 ماشین من فاکتور شد بالاخره... ولی یه خطای شماره گذاری اومده که «اين شماره شاسي از وزارت صمت دريافت نشده است» کسی میدونه یعنی چی؟
شاهین : به نظرمن تا آخرین ماه برا همه پیام میادبهترهست پول آماده کنیداگربخواهیدهمون روز ماشینوبفروشیدقطعا خیلی پایینترازقیمت میخرن
اکبر حواله : سلام من حواله شاهین خریدم اما هیچ خبری از پیامک نیست از شخصی که خریدم پیامک نیومده باید وارد سایتی بشم که بفهمم یا نه اگه کسی میدونه خواهشاً راهنمایی کنه ممنون که راهنمایی میکنید
قطعات سایپا : دوستان گرامی و عزیز، باتوجه به بدهی ۱۵همتی سایپا به قطعه سازان و تحریم و کمبود قطعه و بدهی ارزی و… بازم خط تولید شاهین راه اندازی قطره چکانی خواهد داشت، مدیر عامل سایپا نه دنبال گرون کردن هستن نه دنبال دیرتر دادن، قطعه وجود نداره که تولید کنن اگرم وجود داره قطعه سازان ترجیح میدن به بازار آزاد قطعات بدن چون پرداختی نقد خیلی بهتر از غیرنقدی دولتی هست، پس فعلا منتظر شاهین نباشین تا افزایش قیمت سایپا مقداری از کسری بودجه سایپارو پوشش بده تا دوباره بتونن قطعات بخرن و تولید کنن.
سهند آبان ماه : سلام من دوباره تماس گرفتم گفت که 2 آبان داره فاکتور میشه، من3 آبان هستم برا من موند هفته بعد
درگاه پاییز : بزرگواران کسی اطلاع داره درگاه شاهین پاییز هنوز بازه یا بسته شده؟؟؟ از این جهت میگم که چون خودم زمستان هستم ببینم که حداقل چند روز باز میزارن که بتونیم پول جور کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مصطفی : حالا مثلا مگه همدیگه رو می‌شناسید که به هم فحش میدین؟ ماهیت ما الان 4 تا جمله ست.
X22 : زنگ زدم نمایندگی میگه چون زیاد مجوز خورده x22 فعلا اریزو میدیم
سعید : ما اخرش نفهمیدم دوستان به تکمیل وجه اذر افزایش قیمت میخوره یا نه
منتظران ساینا : سلام ایا پذیرش 29 شهریور فاکتورشون تموم نشد؟؟؟
FX : مجوز تیگو و x33 به روز شده
شاکی : 207پانا رنگ سفید واریز 21 شهریور تحویل 30 آبان تا این لحظه فاکتور نشده
207 پانا ارتقا اذر : چرا دروغ میگی مشکی واریزی 21 شهریور فاکتور شده
X22 : X22 ها تحویلش به روز شده اما آذر هنوز مجوز نخورده
حامد 207tu3 : سلام دوستان کسی 207tu3پیش فروش هست فاکتور شده باشه
رانا مهر : سلام دوستان مال من یه مرحله عوض اینکه بره جلو دوباره یه مرحله برگشته عقب تر رو مرحله آماده صدور فاکتورم خدا لعنت کنه هرچی حرص جوش بود داریم میخوریم لطفا نگاه کنید ببینید از شما تو چه مرحله ایه