عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟

 

عمر باتری خودروهای الکتریکی چقدر است؟

 
از مهم‌ترین موضوعات درباره‌ی خودروهای الکتریکی این است که باتری خودرو الکتریکی چقدر عمر می‌کند. برای رسیدن به پاسخ این پرسش با زومیت همراه باشید.
 
 
خودروهای الکتریکی از بسیاری جهات خیلی ساده‌تر از خودروهای بنزین‌سوز هستند. تعداد قطعات متحرک در موتور برقی خیلی کمتر از پیشرانه‌ی احتراق‌داخلی است. همچنین، خودروهای برقی از جعبه‌دنده‌های تک‌سرعته استفاده می‌کنند و این باعث کاهش چشمگیر تعداد قطعات و احتمال خرابی خودرو می‌شود. 
 
با وجود این مسائل، همچنان عامل بسیار مهمی وجود دارد که باعث می‌شود افراد درباره‌ی خرید خودرو الکتریکی عجله نکنند و آن باتری است. در مطالعه‌‌ی اخیرا Cox Automobile، تقریبا ۴۶ درصد از کسانی که به فکر خرید خودرو الکتریکی هستند، نگران این مسئله‌اند که باتری خودرو آن‌ها بیشتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر عمر نکند. تعویض باتری در خودروهای الکتریکی هزینه‌ی زیادی دارد. برای مثال، در شورولت بولت هزینه‌ی انجام این کار بدون احتساب دستمزد ۱۵ هزار دلار است.
 
امروزه گزارش‌هایی وجود دارند که نشان می‌دهند برخی خودروهای برقی به‌دلیل از‌بین‌رفتن و ضعیف‌شدن باتری ناچار به تعویض باتری شده‌اند. نیسان نیز گزارش کرده است با وجود فروش درخورتوجه خودرو الکتریکی لیف در هشت سال گذشته، تعداد نسبتا زیادی از این خودروها به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند. 
 
باتری‌های لیتیوم‌یون موجود در خودروهای برقی با انواع باتری‌های موجود در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه مشابه هستند و تنها تفاوت آن‌ها اندازه‌ی بزرگ‌تر است. باتری‌های لیتیوم‌یون از باتری‌های اسیدی کاملا متفاوت هستند که در خودروهای عادی استفاده می‌شوند و در مقایسه با باتری‌های نیکل متال هیدرید، ظرفیت ذخیره‌ی انرژی بسیار بیشتری نیز دارند. همچنین، باتری‌های لیتیوم‌یونی اگر مدت زمان زیادی بدون استفاده بمانند، مقدار کمتری از شارژ خود را از دست می‌دهند. باتری خودروهای برقی از تعداد زیادی سلول به‌هم متصل‌شده‌ تشکیل می‌شوند و معمولا به‌جای اینکه یک باتری بزرگ در خودرو نصب کنند، از صدها سلول کوچک درکنار یکدیگر استفاده می‌کنند. 
 
ظرفیت باتری  خودرو الکتریکی را با واحد کیلووات‌بر‌ساعت نشان می‌دهند که با علامت kwh دیده می‌شود. خرید خودرو الکتریکی‌ای که باتری آن kwh بیشتری داشته باشد، مانند خرید خودرویی بنزین با باک بزرگ‌تر است. همان‌طورکه اگر باک خودروتان بزرگ‌تر باشد، می‌توانید با هربار سوخت‌گیری مسافت بیشتری طی کنید، اگر باتری خودرو برقی نیز kwh بیشتری داشته باشد، با هربار شارژ می‌توانید مسافت بیشتری رانندگی کنید. افزون‌براین، خودروهای الکتریکی به نرم‌افزار مدیریت شارژ مجهز هستند که برای افزایش عمر باتری از کاملا خالی یا شارژ شدن آن جلوگیری می‌کند. 
 
آژانس حفاظت از محیط‌زیست آمریکا (EPA) معمولا شعاع حرکتی حدودی برای خودروهای الکتریکی اعلام می‌کند؛ اما اگر راننده‌ای نتواند به شعاع حرکتی اعلام‌شده‌ی EPA یا سازنده‌ی خودرو دست پیدا کند و باتری خودروش زودتر تمام شود، لزوما به‌معنای وجود ایراد در باتری نیست. شعاع حرکتی در خودروهای الکتریکی عدد ثابتی نیست و متغیر است. برای مثال، اگر با سرعت سریع رانندگی کنید، باتری خودرو زودتر از زمانی‌ تمام می‌شود که در ترافیک حرکت می‌کنید. این دقیقا برخلاف خودروهای بنزینی است که در جاده مصرف کمتری دارند و در شهر مصرف بیشتر. همچنین، شعاع حرکتی خودروهای برقی اگر خودرو کاملا پر از مسافر و بار باشد، متفاوت از حالتی است که فقط راننده در خودرو باشد. شرایط محیطی مثل گرما یا سرمای زیاد نیز بر عملکرد باتری تأثیر می‌گذارند و می‌توانند باعث افت عملکرد شوند. عامل دیگر نیز استفاده از بخاری یا کولر در خودرو است که مصرف باتری را افزایش می‌دهند. 
 
برخی خریداران خودروهای الکتریکی برای اینکه خیالشان از بابت باتری راحت باشد، ضمانت‌های طولانی‌مدت برای خودرو تهیه می‌کنند؛ اما لزوما به انجام چنین کاری نیاز نیست. باتری تمامی خودروهای الکتریکی‌ای که در بازار ایالات متحده فروخته می‌شوند، حداقل هشت سال یا ۱۶۰ هزار کیلومتر ضمانت دارند. برای مثال، کیا باتری خودروهای برقی‌اش را ۱۰ سال و ۱۶۰ هزار کیلومتر ضمانت می‌کند و هیوندای حتی پا را فراتر گذاشته و ضمانت مادام‌العمر برای باتری ارائه می‌دهد. 
 
نکته‌ای که خریداران خودروهای الکتریکی درباره‌ی ضمانت باید به آن توجه کنند، این است که برخی سازندگان ضمانت را تنها در‌صورتی به باتری ارائه می‌دهند که باتری کاملا از کار افتاده باشد. خودروسازان دیگری مانند بی‌ام‌و، شورولت، نیسان، تسلا و فولکس‌واگن نیز در‌صورتی‌که باتری تا درصد مشخصی افت ظرفیت کند، آن را تعویض خواهند کرد که این درصد مشخص معمولا بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است. 
 
 
در پاسخ به این پرسش که «باتری خودرو الکتریکی چقدر عمر می‌کند؟»، باید گفت عملکرد باتری به‌مرور زمان و با هر نوبت شارژ و خالی شدن کمی افت می‌کند؛ اما این فرایند بسیار آهسته است و زمان زیادی می‌برد. برای مثال، باتری خودرو تسلا مدل اس پس از طی حدود ۸۰ هزار کیلومتر، تنها ۵ درصد افت می‌کند. همچنین، براساس اطلاعاتی که تسلا اخیرا منتشر کرده، خریداران مدل اس بعد از پنج سال استفاده، تنها درصد بسیار کمی افت عملکرد باتری را تجربه کرده‌اند. 
 
شایان ذکر است خودروهایی که در مناطق گرم‌سیر نگه‌داری شده‌اند، افت عملکرد بیشتری در باتری خود تجربه کرده‌اند؛ چون همان‌طورکه می‌دانید، گرما قاتل باتری‌های لیتیوم‌یون است؛ به همین دلیل، اکثر خودروسازان از سیستم‌های خنک‌کننده با مایع برای خنک‌کردن باتری‌ خودروهای استفاده می‌کنند. افزون‌براین، گذشت زمان و عمر خودرو بر سرعت افت باتری تأثیر می‌گذارد و خودروهای بسیار قدیمی با افت سریع‌تری در باتری مواجه می‌شوند. 
 
شارژرهای سریع سطح سه DC می‌توانند ۸۰ درصد باتری خودروها را تقریبا در ۳۰ دقیقه شارژ کنند. استفاده از این شارژرها نیز می‌تواند روی عملکرد باتری در طولانی‌مدت تأثیر منفی بگذارد؛ چون هرچه باتری سریع‌تر شارژ شود، دمای آن بیشتر افزایش پیدا می‌کند و این موضوع خوبی نیست. البته کتابخانه‌ی ملی ایداهو (INL) چندی پیش آزمایشی انجام داد که نشان می‌دهد نباید چندان درباره‌ی شارژرهای سریع سطح سه DC نگران بود. INL برای این آزمایش دو دستگاه نیسان لیف مدل ۲۰۱۲ را انتخاب کرد که در ۸۰ هزار کیلومتر آزمایش، یکی از آن‌ها همواره با شارژر خانگی ۲۴۰ ولت از نوع سطح دو شارژ شد و دیگری با شارژر سریع سطح سه. پس از پایان آزمایش، خودرویی که در خانه شارژ شده بود، تنها ۴ درصد وضعیت بهتری از خودرویی داشت که از شارژر سریع سطح دو استفاده می‌کرد.
 
درمجموع، می‌‌توان این‌گونه نتیجه‌گیری کرد که اگر از خودرو الکتریکی به‌درستی استفاده شود، عمر مفید باتری می‌تواند حداکثر ۱۶۰ هزار کیلومتر باشد. کانسیومر ریپورتس (Consumer Reports) حتی در گزارشی عنوان کرده بود عمر مفید باتری خودروهای الکتریکی اگر سالانه فقط ۲۰ هزار کیلومتر رانده شوند، در‌حدود ۳۲۰ هزار کیلومتر و ۱۷ سال است. در آینده‌ی نزدیک نیز، تسلا می‌خواهد باتری‌هایی با عمر بیش از ۱.۶ میلیون کیلومتر به بازار عرضه کند که این نگرانی را کاملا از بین خواهد برد و خریداران باید نگران عمر خود خودرو باشند و نه باتری آن.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , عمر باتری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

بله بستگی داره
21:31  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

بستکی به استفاده هر شخص داره
21:28  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

خیلی جالب بود 🌷
13:39  1398/07/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
اطلس - آذر ۱۴۰۳ : مسئله اینه که همین دو سه شب پیش به خاطر افزایش قیمت این نقص پرونده زده شد. قبلش که کوئیک دعوتنامه بجای اطلس زده بوده، نقص پرونده نبود؟؟!!
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بنده خدا : منم میام آدرس بگین
امیر ساینا85گانه 90 روزه : بچه ها فاکتور شروع شد
خودرو : واقعا خودتون به خودتون کمک کنید تاکی حق خودمونو نگیریم هر چی بشینید به ضرر خودتونه اگر برید منم هستم میام شنبه تلفنی هیچ چیزی حل بشو نیست
زاگرب : بسلامتی چی بوده ماشین
اتو207 : سلام، دوستان محترم سود تاخیر خودرو رو چند روز بعد از تحویل گرفتن خودرو میشه دریافت کرد!
لگن : سلام اگر واقعا بیاید مثل دفعه قبل نکنید من و دونفر دیگه از دوستان که اوناام هستن شنبه میام اگر میاین اعلام کنید 11 بریم
رسول : مبارک داداش شماره پذیرش روبگو
رانا لگن : سلام منم چند بار پیام گزاشتم بره تجمع دفعه قبلم رفتم کسی نیومده بود اگر مایل باشید اعلام کنید شنبه 11 صبح درب 16 همه تجمع کنیم من هستم
Mk : چون غلط املایی داری ی چیزی هم کم میکنن باید پرداخت کنی
امیر دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام عزیزان دنا اتومات واریزی برج 4 هر کس فاکتور شد خبربده ممنون شماره قرارداد 1485 بوده برای ما