پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

پیش‌ فروش‌ ؛ تنها راه خودروسازان برای تامین مالی

 

تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌ باره توان خریدشان به‌یک‌ دوم یا یک‌ سوم کاهش یافته است، نمی‌کند

 

درشرایطی که شرکت‌های خودروساز باکمبود نقدینگی شدید مواجه شده و نتوانسته‌اند ازپس بدهی‌های خود به‌قطعه‌سازان بربیایند،‌ دوباره پیش‌فروش‌ها آغاز شده است. هرچند این اقدام ازچندی‌پیش توسط برخی کارشناسان این حوزه نقد شده است، واقعیت این است که از یک‌سو خودروسازان برای تامین نقدینگی خود راهی جز پیش‌فروش ندارند و از سوی دیگر، برخی مشتریان که امکان استفاده ازشرایط فروش فوری را ندارند، ازپیش‌فروش مدت‌دار استقبال کرده‌اند تا درفاصله زمانی پرداخت و تکمیل وجوه، هزینه خودرو را به‌تدریج فراهم کنند.

 

درواقع همان‌طور که تسهیلات ۸۴۴میلیون‌یورویی مصوب دولت به‌دست خودروسازان نرسیده و قیمت‌گذاری نیز تاحدودی دستوری باقی‌مانده است، تسهیلات ۱۰درصدی یک‌ساله برای فروش خودرو نیز کمک چندانی به‌قدرت خرید مشتریانی که باجهش قیمت‌ها به‌یک‌باره توان خریدشان به‌یک‌دوم یا یک‌سوم کاهش یافته است، نمی‌کند. از این رو، برخی مشتریان برای حفظ ارزش پول و امید خود به‌خرید خودرو ازطرح پیش‌فروش استقبال کرده‌اند.

 

ضرورت پرداخت بدهی قطعه‌سازان

 

عضو کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس درهمین‌زمینه بااشاره به‌اینکه صنعت‌خودرو امروز بامشکلات متعددی ازجمله کمبود نقدینگی شدید مواجه است به «دنیای‌ خودرو» می‌گوید: «یکی‌از راه‌های تامین مالی پیش‌فروش خودرو است؛ اما اینکه به‌دلیل شرایط نامساعد خودروسازان، نقدینگی حاصل از این پیش‌فروش‌ها به‌نوعی پیش‌خور شود جای تردید و نگرانی دارد. چراکه خودروسازان ما درحال‌حاضر حتی برای پرداخت حقوق کارکنان خود نیز مشکل دارند و ممکن است بخواهند بااین منابع مالی جدید هزینه‌های جاری را تامین کنند. دراین‌صورت، دولت باید از خودروسازان حمایت‌های لازم را به‌عمل آورد تا برای تولید خودرو درآینده بامشکل روبه‌رو نشوند.»

 

محمد عزیزی بااشاره به‌اینکه زمان تحویل خودروهای پیش‌فروش‌شده نیز شهریور سال۹۹ است، اضافه می‌کند: «به‌هرحال امیدوارم باحمایت دولت ازخودروساز، پیش‌فروش‌ها، پیش‌خور نشوند و خودروسازان بتوانند باآن بخشی‌از مطالبات قطعه‌سازان را بپردازند. چراکه اگر این پرداخت‌ها انجام نشود، قطعه‌سازان به‌علت کمبود نقدینگی شدیدی که باآن مواجه هستند، قادر نخواهند بود قطعات مورد نیاز خط‌تولید را تامین کنند و همین موضع منجر به‌افزایش مشکلات دراین حوزه خواهد شد.»

 

بانک مرکزی رویکردش را تغییر دهد

 

عزیزی ادامه می‌دهد: «درحال‌حاضر فکر نمی‌کنم حتی اگر خودروسازان تمام دارایی‌هایشان را به‌فروش برسانند، بتوانند ازپس بدهی خود به‌مردم و قطعه‌سازان بربیایند. درچنین‌شرایطی متولیان دولتی این صنعت باید پاسخگو باشند که چگونه می‌توان شرایط خوبی را برای این صنعت رقم زد.»

 

این نماینده مجلس بابیان اینکه بخش عمده مشکلات امروز صنعت‌خودرو به‌سیاست‌گذاری‌های نادرست گذشته برمی‌گردد، تاکید می‌کند: «درشرایط تحریم، دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه اقتصاد را به‌صورت دستوری کنترل کند؛ اما کنترل دستوری اقتصاد هم نتیجه‌ای جز متضرر شدن صاحبان صنایع مختلف ازجمله خودروسازان ندارد. اتفاقی که اکنون درصنایع دیگری همچون پتروشیمی شاهد آن هستیم.»

 

عزیزی اضافه می‌کند: «بنابراین برای جبران خسارت ناشی از اقتصاد دستوری، دولت موظف است مابه‌التفاوت قیمت‌ خودرو را به‌خودروسازان بپردازد تا آن‌ها هم باچنین مشکلاتی مواجه نشوند.»

 

وی ادامه می‌دهد: «دراین خصوص هم دولت و هم خودروساز درست می‌گویند؛ چون دولت قصد اداره تورم و تحریم‌ها را دارد و خودروساز هم می‌گوید همین خودروهای پرتیراژ هم بالای ۱۵۰۰یورو درهر دستگاه ارزبری دارد. بنابراین نمی‌داند چطور باید دست‌به‌تولید بزند تا نه‌تنها متضرر نشود، بلکه این اقدامش صرفه اقتصادی هم داشته باشد.»

 

دلایل استقبال مشتریان از آغاز پیش‌فرو‌ش‌ها

 

بااین‌تفاصیل، آن‌چه روشن است اینکه ‌دولت باید برحسب اقتصاد دستوری که درپیش گرفته است به‌کمک خودروسازان بیاید و بخشی از زیان آن‌ها را جبران کند. درخصوص پیش‌فروش خودرو هم هرچند خودروسازان برخلاف نظر برخی کارشناسان اقدام کرده‌اند، اما چاره دیگری نداشتند. ازسوی دیگر، این موضوع که‌تنها درساعت نخست اولین نوبت پیش‌فروش ایران‌خودرو نزدیک پنج‌هزار دستگاه خودرو پیش‌خرید شده است، نشان می‌دهد شمار قابل توجهی ازمشتریان بازار توان خرید خودرو درقالب طرح فروش فوری را ندارند و همچنان ازطرح‌های پیش‌فروش استقبال می‌کنند تا درفواصل زمانی موجود تا موعد تکمیل وجه، مبلغ مورد نظر را به‌تدریج تامین کنند. بنابراین برخلاف تمام انتقاداتی که به‌این شیوه ازفعالیت خودروسازان می‌شود، این پیش‌فروش‌ها ازنظر طرف تقاضا نیز برای تامین بخشی از نیاز بازار و مشتریان لازم است.

 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروسازان , قطعه‌سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: EmoVergil
0

خداکنه زودتر تحویل بدن خسته شدیم ما
21:38  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: ۱:خدا ۲:پرچم ساینا☝️
0

خخححححح
21:07  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: دوست خدا
0

ممنون از سایت خوبتون
12:59  1398/08/13
پاسخ دادن
کاربر: EmoVergil
0

سلام
معلومه دیگه اگه پیش فروش ها نباشن بازار کارشون میخوابه نمیتونن ماشین های فروش فوری رو حتی بدن بعد خودم پیش فروش یک ساینا هستم که تا امروز ۱ سال و ۱ ماه و ۱۵ روز شده هنوز حتی فاکتور نشده در کل در حق کسانی که پیش فروش هستند ظلم شده ۱ سال واقعا کم نیست.
انشاالله همه چی درست بشه
10:48  1398/07/24
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : درسته،اگر دقت کنید توی سایت میبینید که آدرس نمایندگی رو تهران زده و باید از همون نمایندگی تحویل گرفت
شاهین خرداد : عزیز تقریبا ۲۵ تومن از جی ارزونتره و تو بازار ۶۰ تومن ارزونتر.اختلافش میشه ۳۵ تومن نه هشتاد تومن.ریسک گرون شدن زو قبول میکنی منتظر بمون در غیر این صورت واریز کن که هیچ تفاوتی نداره.دو روزه هم فاکتور میشه نهایتا
افشین : داداش این دوتا خودرو ساز فقط برای دلال ها خودرو تولید میکنند.‌دلال ها رابط دارن تا تکمیل وجه میدکنن یک هفته تا یک ماه سری با پارتی بازی سری تحویل شون میدن...ولی آدمها معمولی باید قید ماشطنو تا یک سال بزنند..فقط برای دلال ها خوبه آدم آدی بیا اسم بنویسه پیچارش میکنند حالا تو بگو طرح ویژه مادرانه کمیته امداده بهزیستی....
آمنه : دقیقا خوب میگید باید بریم..خسته شدیم بخدا
J7 : سلام دوستان حقیقت داره j7هایی که روز آخر سال فاکتور و شاسی شدن و‌دو‌ماهه رو صدور بیمه گیر کرده بودن و چهارشنبه ۰۲/۲۶ همه رو‌بیمه کردن و رفته برا پلاک?????
J7 : سلام خیر مراکز استان‌ها تحویل میدن
پذیرش 19 اسفند اطلس سفید مشکی : عجیبه که بهمن ماهی هاهم هنوز فاکتور نشدن. ما اسفندی ها فکر کنم فاکتور شدنمون رفت تیر ماه . بهمن ماهی ها اگه فاکتور شدید توی همین سایت اعلام کنید?!!!!!!
شاهین اتومات : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
----- : حق بامشتری هست ک پیگیر خودرو خریدداری خودش باشه طبق قرارداد ک دارم باید سرهمون یکسال باید خودرو تحویل بدن ن کمتر ن بیشتر
سهند : والا نا انصافیه اختلاف قیمت60میلیونی برای دو خودروی اطلس و سهند با اینکه اطلس نمونه فول آبشنه سهند sنداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
29 اسفند : سلام دوستان من می خوام کد 21 تازه تحویل گرفتم بفروشم دوستان کسی هست تو این چند روز فروخته باشه ؟ قیمتش چنده برا فروش لطفا راهنمای بفرماید
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : امیر 3روزم تمدید شد 24دی آخرین روز بود گرفتی
پرهام : سلام بردوستان عزیزم،دعوتنامه طبق برنامه فروش سوم خرداد عصر میاد.
پارس سفارشی : صاحب چک باید باشه
محمد : منظورت با چه کسی بود
سحر : 11634570 پذیرش 12بهمن همچنان فاکتور نشدم
سحر : خداکنه فردا فاکتور بشم فروش فوری بهمن12
اسفند : خطاب ب یاحق بفرمایید اخبار موثق و از کجا اوردین؟
امیرحسین : خب این هفته میشه هفته اول خرداد یعنی تو این هفته میاد؟
سورن دوگانه تحویل 30 دی ماه : خدا لعنت کنه ایرانخودرو و مسولینش را که مردم را بازیچه خودشون کردند من صبح می خوام برم دادگاه شکایت تنظیم کنم و نماینده ی حقوقی ایرانخودرو را می کشم دادگاه و جوابگوشون می کنم راه حلش را هم خوب بلدم.