تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 

تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی، راه نجات صنعت خودرو از کرونا/ تامین قطعات از کشورهای جایگزین به شرط تامین نقدینگی

 
در حالی خبرها حاکی از پیش بینی کمبود قطعه به واسطه گسترش ویروس کرونا و ممنوعیت واردات قطعه از چین است که فعالان این حوزه بر این عقیده هستند که با اختصاص هرچه سریع تر تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو، امکان تامین قطعه به غیر از چین وجود خواهد داشت.
 
پس از شیوع این ویروس نه تنها خودروسازان فعال در چین نسبت به تعطیلی خطوط تولید خود اقدام کردند بلکه تاکید کردند که به دلیل مشکلات موجود در مسیر واردات قطعات از چین، با چالش جدی تولید مواجه شده اند. نمونه این شرکت ها فیات کرایسلر، جنرال موتورز و سایر برندهای شناخته شده صنعت خودرو بودند نه تنها فعالیت خود در چین را متوقف کردند بلکه سایر کارخانه های آن ها در سایر کشورها نیز برای تامین قطعات دچار مشکل شدند و حال که ویروس کرونا به ایران رسیده، اثرات این ویروس نیز به صنعت خودرو ایران رخنه کرده و فعالان این صنعت از جمله قطعه را با نگرانی بزرگی مواجه کرده است.
 
در این شرایط مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان اعلام کرده که پس از انتشار ویروس کرونا، ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل برخورده چرا که تا پیش از این برخی قطعات از چین وارد شده بود که اکنون توان واردات آن وجود ندارد.
 
اکنون نه تنها راه هوایی بلکه راه‌های زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست و فعالان صنعت قطعه معتقدند که در صورت ادامه این روند، مشکلات جدی در مسیر تامین قطعات به وجود خواهد آمد.
 
این در حالیست که پس از اعمال تحریم های دوباره، خودروسازان برای تامین قطعات خودروهای نیمه کاره به تامین قطعات از چین پرداختند و حال با این شرایط برای تکمیل خودروهای ناقص ناگزیر به تامین قطعات از موجودی ها هستند که با وجود مشکلات اخیر در مسیر واردات قطعات، این موجودی نیز به زودی به اتمام رسیده و این احتمال وجود دارد که بعد از عید صنعت خودرو با مشکلات جدی مواجه شود.
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که پایت لاین نیاز به تامین دارد و از آن جا که تامین به چین وابسته است، تعطیلی در چین مشکل ساز شده است، می گوید: امکان تامین قطعات از سایر کشورها در صورت عملکرد سریع وجود دارد و بخش خصوصی صنعت قطعه توان انجام این امر را دارد به شرط آن که مصوبه پول و اعتبار مبنی بر پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی اجرایی شود چرا که این مصوبه در نطفه خفه شده است.
 
وی با اشاره به پرداخت سهم اندکی از این رقم که شاید تنها ۱۵ درصد این مصوبه را شامل شده است، می افزاید: بانک مرکزی این‌ مصوبه را همانند توپ پینگ پنگ میان خود ردوبدل می کنند و آن چه نصیب قطعه ساز شده تنها صدای این توپ است و هرچند تعداد محدودی از قطعه سازان موفق به دریافت این مصوبه شده اند، اما پرداخت هرچه سریع تر این رقم، امکان تامین قطعات از راه های دیگر را فراهم می سازد.
 
محبی نژاد با بیان این که هم اکنون دیرکرد در پرداخت تسهیلات، خسارات غیرقابل جبرانی را به صورت تصاعدی به صنعت خودرو و قطعه وارد می کند، ادامه می دهد: بدعهدی نظام بانکی در انجام تعهدات و تاخیر در پرداخت تسهیلات در روزهای پایانی سال در شرایطی که کرونا در چین و ایران به شدت گسترش یافته و بحران آن دامنگیر صنعت خودرو شده، نشان از از سوء مدیریت داخلی است.
 
وی می افزاید: باید هرچه سریع تر این تسهیلات که از ۱۰ هزار میلیارد تومان در تابستان به ۵ هزار میلیارد تومان تقلیل یافته پرداخت شود اما بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ، خط اعتباری داده شده از سوی بانک مرکزی به برخی از بانک ها مورد تایید و رضایت بانک ها نبوده و بنابراین اشتیاقی از سوی بانک ها برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد این در حالیست که قدرت مرکزی حاکمیتی قوی پشت این قضیه وجود ندارد تا نسبت به اجرای آن اقدام شود.
 
دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با بیان این که در صورت عدم پرداخت این تسهیلات خسارات عمیق و غیرقابل جبرانی به صنعت خودرو وارد خواهد آمد، تصریح می کند: در صورت پرداخت تسهیلات فعالان صنعت قطعه شاهد فرایند طولانی برای خرید قطعات ، تامین و یافتن راه های جایگزین ،مسیرهای موازی و شیوه های دور زدن تحریم و کرونا خواهند بود و تنها شتاب دهنده مقابله با کرونا و بحران های فعلی، نقدینگی است اما تامین، خالی بوده و فرصت ها در حال از دست رفتن است. 
 
محبی نژاد اظهار می کند: نظام بانکی حمایت گر نیست و تنها درگیر تبصره و بند است و اتفاق عملیاتی چشمگیری در زمینه پرداخت این تسهیلات انجام نشده و نگرانی قطعه سازان در این شرایط نزدیک شدن به روزهای پایانی سال است چرا که تکمیل پایت لاین زنجیره تامین ،سفارش گذاری و یافتن راه های جایگزین، فرایندی زمانبر است این در حالیست که در قطعه سازی توان مقابله با این بحران وجود دارد به شرط آن که حداقل های این موضوع کخ تبدیل به قانون شده و مسیر خود را طی کرده، هرچه سریع تر عملیاتی و اجرایی شود.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اردی پلاس : وای دلم آب شد.مبارکت باشه. انقدر ذوق داری ،که ساعت ۲ نیمه شب هم بیداری! درکت میکنم.
محسن : با سلام خدمت دوستان عزیز و بالاخص شاهین سواران محترم لطفا تجربه رانندگی با خودروی مذکور ومعایب و مزایا ونقاط ضعف ماشین رو بفرمایید و اگر برای حل مشکل پیش آمده راه حل دارید عنوان نمایید .دوم اینکه آیا آمپر آب ماشین بالا میاد توضیح مختصر و راه حل باچگونگی رفع مشکل با تشکر
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
ali s3 : سلام انصراف بهترین گزینه هست، پارسال تیر s3 نوشتیم که تحویل ابان بود، دی ماه بهمون گفتن توقف تولید شده، طرح جایگزین بردارید یا sr3 تبدیل کنید تمامی طرح های جایگزین باید پول بیشتری میدادیم و تحویل تا همین اردیبهشت طول میکشید تبدیل به sr3 کردیم. تازه توی این یک هفته پلاک و بیمه شده هنوز بعد از یکسال دستمون نرسیده ماشین یادمه با خبر توقف تولید s3 میگفتن یک قطعه از x5 هم نیست و اونم چندین ماه عقب افتاد اگه میتونید از بازار بخرید، ثبت نام توی این وضعیت لشتباهه
Shahin G : کلا اونایی ک نزدیکندهمراه خودتون چنتا دیگم بیارید کی میدونه اونا حواله دارن یا نه والابلا اینا اگ نریم تجمع ماشین نمیدن البته تجمع درست حسابی ن مثل قبلی
علی : معراج عزیز ببخشید A5 شما چه رنگی و ثبت نام کی هستید؟
تارا دستی سفید فروش فوری : رنگ سفید تحویل ۶ تیر نهم فاکتور ۱۲ ام تخصیص پلاک انشاله هرچه زودتر فاکتور باشین واقعا بی ماشینی سخته
میرزاده مشفقی : دوستان جان سلامی دیگر تجربه رانندگی شاهین پلاس بعد از ده هزار کیلومتر... چندروز پیش بردم سرویس دوم بعد از 9000 کیلومتر رانندگی روغن هیوندای 5 دابلیو 30 میریزن و روغن خوبیه کیفیتش قبل تعویض خوب بود خود شرکت برای پلاس میگه هر ده هزار کیلومتر بیار عوض کن ولی توصیه میکنم هر پنج هزار کیلومتر خودتون بیرون یا اگه وقت اضافه دارید داخل نمایندگی عوض کنید ، ماشین تا الان خداراشکر ایرادی نداشته و سواری و کیفیت رانندگی خوبی داره ، اگر لاستیک پهن بندازید یکم نرمی خودرو کم میشه من کمهو 205 انداختم نسبت به 185 بارز کوبش بیشتر شده ولی کنترل و فرمان پذیری و طبیعتا ریسک سرعت و مخاطرات جاده پایین میاد ... امیدوارم همه چشم انتظاران بزودی خودروشون رو تحویل بگیرن و لذت ببرن موید باشید
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
حسن اقا : برو انصراف بده 10 ماهه ماشین مارو ندادن هزار تا استرس داری بعدش جنگ بشه تشه راننده اعتصاب بکنه مدل ماشین 404بزنن 405 بزنن نمی خوای
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اهواز تحویل 6 تیر فوری : دوستان سلام. سوال داشتم : مگه جریمه تاخیر با جریمه تحویل با هم فرق دارند؟ فروش فوری روزی 600 تومن جریمه تاخیر داره، اگر فاکتور بشه تا زمان تحویل میگن جریمه تحویل داره، راسته این قضیه؟ جریمه تحویل روزی چند تومنه؟ کسی اطلاع داره؟
5دنده فوری تحویل مرداد : سلام آقای اکبری.شما ماشینتون 6دنده هست احتمالا.چقد پرداختی داشتین؟چون من دنا 5دنده هست تحویل 14مرداد نوشته فاقد صف فاکتور.یه بررسی بکن واطلاع بده
آنا : سلام دوست عزیز ... برای منم 31 خرداد قرار بود تحویل بدن هنوز خبری نیست ،پانا رینگ فولادی طرح مادران بی زحمت هر وقت خبری شد تاریخ دقیق منم در جریان بذار ارادتمندم
مجید : منکه تحویل مرداد 1404 دعوتنامه دیروز آمد و تا 25 تیر مهلت پرداخت دادن 207 پانا قالپاق طرح فرسوده . . .
مجید : دعوتنامه تکمیل وجه واسم امده 207 پانا قالپاق طرح خوردو فرسوده تحویل مرداد 1404 و تا 25 تیر مهلت پرداخت داده بهم . . .
خطاب به کوییک اس تحویل تیر : دروغ نمیگم برادر من چه دلیلی داره دروغ بگم تو این ماه عزیز من تبدیلی از اطلس به کوییک اس هستم و تاریخی که گفتم یعنی 24 ام مبلغ رو تکمیل کردم و دیشب دیدم فاکتور شدم
دوگانه تیر : سلام وقتتون بخیر.... آقا من طرح مادران ساینا دوگانه تیرماه بودم پیش فروش ، تبدیل اومد به ساینا تک، همون لحظه واریز کردم یعنی 13 خرداد... واقعا خداوکیلی ، اطلاع دارید که ما داریم فاکتور میشیم؟یا درحد شایعه و حرفه؟؟؟ و اینکه اگه صحت داره ، کی فاکتور میشم؟؟
پانا 18 مشکی : دوستان 18 خرداد هنوز فاکتور نشدم سود تاخیر 17 ملیون
علی 1 تیر : سلام دوستان موتور جدید تحویل 1 تیر بودم پیش فروش بودم ک امروز صبح نگاه کردم خبری نبود .لی آخر شب دیدم فاکتور شده پلاکم شده
ساینا اس بهمن : گوه زیاد میخوری دلال