پیش شرط های افزایش تیراژ تولید در صنعت قطعه چیست؟

 

پیش شرط های افزایش تیراژ تولید در صنعت قطعه چیست؟

 
در حالی فعالان صنعت قطعه معتقد به توانایی بالای این صنعت در افزایش تیراژ تولید بدون انجام سرمایه گذاری های جدید هستند که تامین نقدینگی به دلیل حذف خرید اعتباری و افزایش قیمت دلار را از ضرورت های این امر عنوان می کنند.
 
در حالی که هنوز وزارت صمت هیچ هدفگذاری برای تیراژ تولید خودرو در سال جاری انجام نداده اما فعالان این حوزه بر این عقیده هستند که با هر میزان تیراژ، توانایی تولید قطعه وجود دارد که تجربه آن به سال های نه چندان دور و تیراژ یک میلیون و 800 هزار دستگاهی خودرو بر می گردد اما در عین حال ضرورت هایی در این میان وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
مهدی مطلب زاده، نایب رییس انجمن صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به آمادگی فنی قطعه سازان برای تولید بیشتر و دستیابی به تیراژ بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه در سال جهش تولید می گوید: تحقق این میزان تولید تنها در گرو تامین نقدینگی است که این موضوع هم اکنون در صنعت قطعه وجود ندارد زیرا بخشی از نقدینگی در اختیار خودروساز است.
 
وی با اشاره به سال های گذشته و توان تولید قطعه برای تیراژ یک میلیون و 800 هزار دستگاهی خودرو می افزاید: در آن بازه زمانی خودروساز نسبت به تسویه 60 روزه مطالبات قطعه سازان اقدام می کرد این در حالیست که هم اکنون این زمان به 120 روز افزایش یافته از سوی دیگر خرید مواد اولیه داخلی و خارجی از سوی قطعه سازان در گذشته بیشتر به صورت یوزانس و خرید اعتباری بود که هم اکنون این امکان وجود ندارد.
 
مطلب زاده ادامه می دهد: هم اکنون برای خرید مواد اولیه باید شش ماه قبل از حمل مبالغ پرداخت شود تا کالا ارسال شود که این امر نیاز به نقدینگی را چندین برابر می کند ضمن آن که افزایش قیمت دلار از سه هزار تومان به 16 هزار تومان نیاز به نقدینگی را به مراتب بیشتر کرده است.
این فعال صنعت قطعه با تاکید بر این که قطعه سازان آمادگی تولید قطعه به میزان تیراژ هدفگذاری شده را دارند به شرط آن که این موارد همواره لحاظ شود، تصریح می کند: قطعه سازان برای رسیدن به تیراژ بالا نیاز به سرمایه گذاری بالا ندارند و تنها با تکیه بر توانمندی های فعلی و با فراهم بودن شرایط قادر به تولید با تیراژ بالا هستند.
 
وی با بیان این که در سال گذشته 4500 میلیارد تومان تسهیلات به ایران خودرو و سایپا پرداخت و این رقم میان قطعه سازان تقسیم شد، اظهار می کند: این میزان تسهیلات رقم چشمگیری نبود و بانک ها نیز همکاری لازم را با فعالان این صنعت نداشتند و 20 درصد از رقم پیش بینی شده نزد بانک ها بلوکه شد که 5 هزار میلیارد تومان را کاهش داد بنابراین برخورد جزیره ای با قطعه سازان و عدم فروش اوراق از سوی خودروسازان با هدف پرداخت این رقم به قطعه سازان منجر به کمبود نقدینگی این صنعت شده است.
 
مطلب زاده می افزاید: از رقم پیش بینی شده همه آن جذب نشد و 20 درصد رقم دریافتی نیز نزد بانک ها بلوکه شد این در حالیست که صنعت خودرو و قطعه صنعت بزرگی است که خدمت بزرگی به اقتصاد و اشتغال می کند ضمن آن که 20 درصد ارزش افزوده صنعت به صنعت خودرو تعلق دارد و 4 درصد تولید ناخالص داخلی نیز متعلق به یکی از خودروسازان است که این موارد ضرورت توجه به این صنعت را افزایش می دهد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت قطعه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : منم مثل شما هستم، برای منم همینو زده ولی معلوم نیس که کی فاکتور میشه، تازه اگه فاکتور بشه ۲ هفته طول میکشه برسه دستم
J7 ثبت نام خرداد : اقا توروخدا بجا کل کل و این مزخرفات بزارید کسایی که مراحلشون پیش رفته بیان صحبت کنن ببینیم در چه وضعیتی هستیم
شاهین : تبدیلی ها تا ۲۰خرداد فاکتور شدن
حمیدرضا : کسی تحویل نگرفته امسال هنوز شاهین جی ندادن منم تکمیل وجه آذر هستم خبری نیست
اردیبهشت : سلام من ۱ ماهه تحویل گرفتم ولی باز هم اینجا سر میزنم شما هنوز منتظر سانروف هستید همه سایت ها زده که اصلا سانروف ندارن من خودم هم بعدار ۵ ماه تاخیر gl گرفتم
حسین سهند اسفند 1403 : داداش مارو نمی‌بینی دیوانه ای مگه 600 تومن بریزی یکسال دیگه بهت ماشین بدن من زیاد از سایپا ماشین گرفتم فقط این سهند دیونم کرد از بس دیر دادن خدا به ایران خودو برکت بده حداکثر با یک ماه تاخیر میده
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : وقتی سانروف ندارن پلاس و غیر پلاس نداره ...امیدوارم اینجوری نباشه ولی تو مصاحبه اش کلا گفت واسه شاهین سانروف نداریم تفاوتی نداشت ....پناه بر خدا
شاهین جی ال : سلام و درود خدمت همه بزرگواران بنده ۲۱ خرداد تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم موعد تحویل هفته چهارم تیرماه بود ولی هنوز فاکتور نشده
مهدی cvt : دوست عزیز من تکمیل وجه 19اسفندم خبری نیست شما میگی 20 فاکتور شده ؟
شاهین جی ال : سلام ۲۱ خرداد خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام دوستان اگه قالپاق رو تبدیل به رینگ کنیم ممکنه زودتر فاکتور بشه ؟
چابهار : مبارک باشه به خوشی ازش استفاده کنید
ممدو : دعوت نامه من بر اساس مخزن بزرگ اومد
بی نیسان : داداش اگه تو مدیر عامل زامیاد عستی منم مدیر مالی سرکت زامیادم ذادگستری تهران دستور داده مسکل مردم حل بسه منم دارم پول ملت رو به حساب نمایندگی که ثبت نام کردن واریر میکنم تا لامستری تماس بگیرن و پولشون بریزن له حساب الان دستت خالیه چطوری میخای طرح جاه طلبانه خودتو اجرا کتی پس تو هم لایق فحلشی هستی نکن ابنکار رو با ما، هرکدام از مشتربا برا خودشون شخصیت دارن داداش گلم
207 تحویل دی پیش فروش : سلام کاستومر چک کنید دعوت نامه های دی ارسال شده است.
نیسان تکسوز : من سه روز نشد فاکتور شدم تو سایتش ولی الان 40 روزه پلاک نمیشه
نیسان تکسوز : منم نقدی شهریور ام ولی تحویل نگرفتم پلاک هم نمیشه
پاناقالپاق فرسوده 13مردادتبدیل هفدهم وتبدیل 7مهر : توقسمت اسناد تاریخ ارسال ودریافت ونصب پلاک چندم براتون زده؟
کوییک اس تحویل اذر : در پاسخ به علی.مگه می خوان افزایش قیمت بدن باز؟
دوگانه 30 آذر : واسه من هم دقیقا همینه، زنگ زدم، گفتن بابت مالیات و افزایش نرخ بیمه نامه هستش