سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 

سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 
درصد سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو یکی از عواملی است که این روزها همزمان با افزایش نرخ تورم و قیمت ارز به یکی از هزینه های ناچیز صنعت خودرو تبدیل شده اما با این حال یکی از ایرادات وارده به این صنعت، نیروی انسانی مازاد است، هرچند که صنعت خودرو در دوران کرونا توانست جزو معدود صنایعی باشد که در حفظ این نیروها به طور کامل موفق عمل کند.
 
صنعت خودرو در حالی با در اختیار داشتن حدود یک میلیون نیروی کار مستقیم این روزها با کرونا و اثرات منفی این ویروس دست به گریبان است که با گذشت بیش از 5 ماه از شیوع آن، بر خلاف سایر صنایع در تلاش برای حفظ  اشتغال موجود و نیروی انسانی فعال است به طوری که تا به امروز هیچ گونه تعدیل نیرویی در این صنعت انجام نشده است. هرچند کارشناسان صنعت خودرو سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو را 20 درصد و پایین تر از سایر عوامل عنوان می کنند اما با این حال در شرایطی که نرخ ارز در این مدت به شکل فزاینده ای رو به افزایش است حذف و یا کاهش نیروها نیز می توانست کمکی به بهبود این صنعت کند اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به آمار مربوط به سهم نیروی کار در هزینه خودرو می گوید: در حال حاضر حدود 5 تا 20 درصد هزینه خودرو به نیروی کار مرتبط است و با توجه به روند افزایش نرخ تورم ، نرخ ارز و افزایش نهاده های تولید درصد نیروی انسانی در هزینه تولید خودرو به مراتب کمتر از سایر هزینه ها در صنعت خودرو است.
 
وی می افزاید: وقتی قیمت دلار سه برابر می شود و به مراتب شاهد افزایش نهاده های تولید هستیم، سهم 5 تا 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه خودرو سهم بالایی نخواهد بود که با افزایش بهره وری نیز این هزینه کاهش یابد.
 
مدنی با بیان این که افزایش بهره وری در نیروی انسانی صنعت خودرو همواره مورد تاکید است، تصریح می کند: این موضوع با هدف کاهش قیمت تمام شده در صنعت خودرو یکی از موارد ضروری این صنعت است اما واقعیت این است که مقایسه هزینه پرسنلی با افزایش قیمت نهاده ها و قیمت ارز نشان می دهد که این هزینه بسیار پایین است و افزایش بهره وری به هیچ عنوان نمی تواند از طریق تعدیل نیروی انسانی، افزایش قیمت ها را جبران کند.
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص تعدیل نیروی کار در صنعت خودرو همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار می کند: خودروسازان در حال حاضر به شدت تحت فشار هستند و در حدود 50 تا 100 درصد میزان فروش خودروسازان وارد فضای اجتماعی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، می شود در حالی که اگر این سرمایه به شرکت های خودروسازی هدایت شود از نظر نیروی انسانی مشکلات کمتری پیش خواهد آمد ضمن آن که برنامه های توسعه ای نیز قابلیت اجرایی پیدا می کنند تا افزایش تولید، توسعه محصول در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده و کاهش نرخ تورم شود.
 
مدنی در خصوص تعدیل نیرو در صنعت قطعه در زمان کرونا می افزاید: نیروهای به کار گرفته شده در صنعت قطعه به دلیل خصوصی بودن این شرکت ها در شرایط بحرانی تعدیل می شوند اما بخش های دولتی به راحتی اجازه تعدیل نیرو ندارند بنابراین باید نسبت به ایجاد شغل برای نیروهای خود اقدام کنند بنابراین شاهد بودیم که در زمان کرونا نیز صنعت خودرو هیچ تعدیل نیرویی انجام نداد.
 
وی با بیان این که صنعت خودرو با نیروهای فعلی توان تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را دارد، تصریح می کند: آن چه باعث شده تاکنون این امر محقق نشود مشکل نقدینگی است. این مشکل از یک عارضه ساده تحت عنوان قیمت گذاری دستوری آغاز شد و به تدریج به وضعیت حاد رسید بنابراین از آن جا که به هیچ عنوان ظرفیت تولید و نیاز به نقدینگی برای حداکثر ظرفیت تولید با گردش نقدینگی همخوانی و سازگاری ندارد به همین دلیل به صورت مرتب شاهد نوسان تولید هستیم.
 
این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر این که نباید ادرس اشتباه داد و هزینه های نیروی انسانی در صنعت خودرو را پررنگ نشان داد، اظهار می کند: در صورت مدیریت هزینه هایی غیر از نیروی انسانی، هزینه ها به اندازه ای کاهش خواهد یافت که صنعت خودرو با ظرفیت های موجود که توان تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه را دارد، قادر به حفظ تمام نیروهای موجود است.
 
مدنی می افزاید: صنعت خودرو نیازمند اصلاح ترکیب نیروی انسانی است تا تورم نیرو در بخش ستادی به بخش های تولید و پشتیبانی شیفت شود، اگر نیروی انسانی بدون دستمزد هم کار کند سهم  20 درصد هزینه او قابل کنترل است زیرا با افزایش تولید هزینه های دیگر کاهش خواهد یافت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Arash : سلام دیروز رفتم سراغ نامه قرارداد شاهین پلاس تا یک بار دیگه جزئیاتش ببینم دیدم موریانه ها قرارداد خوردن و به جز نام شاهین پلاس چیزی ازش باقی نگذاشتن
حمید : آقابهروزمیشه بگید واریزاولیه چه ماهی هستید چقدرسودکم بهتون خورده
بهروز : در جواب فریبا :بله برای یه تعداد اوایل شهریور پیام تکمیل وجه اومده از جمله خودمن ومبلغ ۳۳۰ ملیون دیگه واریز کردم منم از اول جی ال وموعد تحویل هفته چهارم مهر هستم
X5 : سلام دوست عزیز kmc x5فروردین ، مگر فروردینیها تکمیل وجه نکردن ؟
اوردیبهشت شاهین : بله درست میگن فقط تا1/31ماشین ها رو دادن من هفته پیش'رفتم شرکت سایپا همونجا حضوری تبدیل زدم منم هم تکمیل وجه اردیبهشت ماه بود ولی راحت شدم از این همه انتظار شنبه تبدیل زدم حضوری یکشنبه فاکتور شدم سه شنبه پلاک شده ماشین حدود یک هفته زمان میبره تا بارگیری بشه
فریبا : سلام ، من شاهین glتویل مهر ماه هستم هنوز پیامی برای من نیومده ، بع نظرتون افزایش قیمت شامل منم میشه ؟ برایکسی با شرایط من پیام تکمیل وحه اومده ؟
Kmc x5 فروردین : سلام دوستان من دیروز از کرمان موتور پیگیر شدم و رفتم اونجا با پررویی تمام گفتن فاکتورهای فروش دومرحله ای فروردین با موعد تحویل شهریور را آذرماه می زنن و تحویل هم یکماه تا دوماه بعدش هست سروصدا کردم ولی بی نتیجه هست و کاری نمیکنن چند نفر برای تحویل اومده بودن پرسیدم کی ثبت نام کردین گفتن ثبت نام یکماهه بودن و با 3 ماه تاخیر تحویل دادن چطوره که وقتی ماشین ما رو که 7 ماهه ثبت نام کردیم و پول را کامل دادیم نمیدن و می رن ثبت نام یکماهه میزارن و تحویل میدن در کل اینو بگم این پویش تاخیر مشتریان کرمان موتور هست لطفا برید و حمایت کنید تا رسانه ای بشه و وزارت سمت و دادستانی ورود کنه باید 1000 نفر بشه تا الان 461 نفر حمایت کردن جز این هم راهی نداریم https://farsnews.ir/user175682827536/1757853956658933553
فریبا : سلام من شاهین glتحویل مهرماه هستم هنوز برام پیامکی نیومده به نطرتون کی میدن ؟ افزایش قیمت شامل منم میشه ؟
محمد .شهریور : خردیا چرا اینطوری خودتو معرفی کردی😂😂
وحید بی پلاک : دیشب تو خواب کابوس دیدم،افتادم تو یه مرداب عمیق و تاریک،بعد سانروف ها مثل تمساح دهنشون را باز میکردند،میخواستن منو بخورن!...از خواب پریدم،دیدم نه از شاهین پلاس خبری هست نه از سانروف های درنده.خدا رو شکر کردم،اینبار راحت خوابیدم.قصه ما بسر رسید وحید به پلاس نرسید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : دعوتنامه دی ماه برای کسی صادر شده؟
حسین : رفتم سایت سامانه املاک و اسکان اونجا آدرس ثبت شده و مشکلی نداره ولی تو سخا زده آدرس نامعتبر.چیکار کنم؟
ساینا فروش فوق العاده : سلام،چراغ تحویل روشن شده.یعنی خودرو رو تحویل ماشین حمل خودرو شده یا اینکه نمایندگی تحویل گرفته؟؟؟
بی نیسان : اونجام بی فایده هس تماس مبگیری خیلی خوب برنامه ریزی شده بعد چند روز پیگیری مستندات مبخان میری یابت ارسال کنی دبگه بای بای ، همه دزد شدن
کویک برج 6 : دوستان کسی برج 6 هنوز فاکتور نشده
طرح مادران قالپاق تحویل 30 مهر : دیروز فاکتور شدم
ساینا تک : هروقت تکمیل وجه اسفند تموم بشه
ساینا تک : فقط صبوری کردن
مهدی : بیا منم هستم
دنا شش سرعته قالپاق تحویل 30 مهر طرح مادران : سلام دوستان امروز فاکتور شدم شش دنده قاپاق طرح مادران تاریخ تکنیل وجه 16مراد