سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 

سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 
درصد سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو یکی از عواملی است که این روزها همزمان با افزایش نرخ تورم و قیمت ارز به یکی از هزینه های ناچیز صنعت خودرو تبدیل شده اما با این حال یکی از ایرادات وارده به این صنعت، نیروی انسانی مازاد است، هرچند که صنعت خودرو در دوران کرونا توانست جزو معدود صنایعی باشد که در حفظ این نیروها به طور کامل موفق عمل کند.
 
صنعت خودرو در حالی با در اختیار داشتن حدود یک میلیون نیروی کار مستقیم این روزها با کرونا و اثرات منفی این ویروس دست به گریبان است که با گذشت بیش از 5 ماه از شیوع آن، بر خلاف سایر صنایع در تلاش برای حفظ  اشتغال موجود و نیروی انسانی فعال است به طوری که تا به امروز هیچ گونه تعدیل نیرویی در این صنعت انجام نشده است. هرچند کارشناسان صنعت خودرو سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو را 20 درصد و پایین تر از سایر عوامل عنوان می کنند اما با این حال در شرایطی که نرخ ارز در این مدت به شکل فزاینده ای رو به افزایش است حذف و یا کاهش نیروها نیز می توانست کمکی به بهبود این صنعت کند اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به آمار مربوط به سهم نیروی کار در هزینه خودرو می گوید: در حال حاضر حدود 5 تا 20 درصد هزینه خودرو به نیروی کار مرتبط است و با توجه به روند افزایش نرخ تورم ، نرخ ارز و افزایش نهاده های تولید درصد نیروی انسانی در هزینه تولید خودرو به مراتب کمتر از سایر هزینه ها در صنعت خودرو است.
 
وی می افزاید: وقتی قیمت دلار سه برابر می شود و به مراتب شاهد افزایش نهاده های تولید هستیم، سهم 5 تا 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه خودرو سهم بالایی نخواهد بود که با افزایش بهره وری نیز این هزینه کاهش یابد.
 
مدنی با بیان این که افزایش بهره وری در نیروی انسانی صنعت خودرو همواره مورد تاکید است، تصریح می کند: این موضوع با هدف کاهش قیمت تمام شده در صنعت خودرو یکی از موارد ضروری این صنعت است اما واقعیت این است که مقایسه هزینه پرسنلی با افزایش قیمت نهاده ها و قیمت ارز نشان می دهد که این هزینه بسیار پایین است و افزایش بهره وری به هیچ عنوان نمی تواند از طریق تعدیل نیروی انسانی، افزایش قیمت ها را جبران کند.
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص تعدیل نیروی کار در صنعت خودرو همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار می کند: خودروسازان در حال حاضر به شدت تحت فشار هستند و در حدود 50 تا 100 درصد میزان فروش خودروسازان وارد فضای اجتماعی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، می شود در حالی که اگر این سرمایه به شرکت های خودروسازی هدایت شود از نظر نیروی انسانی مشکلات کمتری پیش خواهد آمد ضمن آن که برنامه های توسعه ای نیز قابلیت اجرایی پیدا می کنند تا افزایش تولید، توسعه محصول در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده و کاهش نرخ تورم شود.
 
مدنی در خصوص تعدیل نیرو در صنعت قطعه در زمان کرونا می افزاید: نیروهای به کار گرفته شده در صنعت قطعه به دلیل خصوصی بودن این شرکت ها در شرایط بحرانی تعدیل می شوند اما بخش های دولتی به راحتی اجازه تعدیل نیرو ندارند بنابراین باید نسبت به ایجاد شغل برای نیروهای خود اقدام کنند بنابراین شاهد بودیم که در زمان کرونا نیز صنعت خودرو هیچ تعدیل نیرویی انجام نداد.
 
وی با بیان این که صنعت خودرو با نیروهای فعلی توان تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را دارد، تصریح می کند: آن چه باعث شده تاکنون این امر محقق نشود مشکل نقدینگی است. این مشکل از یک عارضه ساده تحت عنوان قیمت گذاری دستوری آغاز شد و به تدریج به وضعیت حاد رسید بنابراین از آن جا که به هیچ عنوان ظرفیت تولید و نیاز به نقدینگی برای حداکثر ظرفیت تولید با گردش نقدینگی همخوانی و سازگاری ندارد به همین دلیل به صورت مرتب شاهد نوسان تولید هستیم.
 
این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر این که نباید ادرس اشتباه داد و هزینه های نیروی انسانی در صنعت خودرو را پررنگ نشان داد، اظهار می کند: در صورت مدیریت هزینه هایی غیر از نیروی انسانی، هزینه ها به اندازه ای کاهش خواهد یافت که صنعت خودرو با ظرفیت های موجود که توان تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه را دارد، قادر به حفظ تمام نیروهای موجود است.
 
مدنی می افزاید: صنعت خودرو نیازمند اصلاح ترکیب نیروی انسانی است تا تورم نیرو در بخش ستادی به بخش های تولید و پشتیبانی شیفت شود، اگر نیروی انسانی بدون دستمزد هم کار کند سهم  20 درصد هزینه او قابل کنترل است زیرا با افزایش تولید هزینه های دیگر کاهش خواهد یافت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خداروشکر : انشاءالله بسلامتی
Sr3 : تولید شدن حداقل هزارتا توی انبار بم هستن
شاهین gl : مبینا خانم انگار ماشین تو فاکتور شده صدات در نمیاد
مبینا : اگه شانس داشتی از ایرانخودرو ماشین میگرفتی به طور مثال دیروز فراخوان تکمیل وجه دنا شیش سرعته بود و پرداخت میکردی همون دیروز امروز فاکتور میشود
پریسا شاهین پلاس اسفند : 👍👍👍
سجاد : درود بر شما منم مثل مامیخواستم انصراف بدم ولی دیدم 4ماه دیگه پولمومیدن برای فرو حواله اگرخوب ممیخرن ازت بفروش چون رفتم امروز نمایندگی صحبتی که شد وعکس هایی که نشونم داد ماشبنها هستن ولی سانروف ندارن روشون نصب کنن میگه وارداتی هستن باید بیاد تانصب کنیم ویه قطعه برقی داخل موتور ماشین ..حالا چقدردیگه باید صبرکنیم خداداند ..منم 2اردیبهشت تکمیل وجه کردم
شاهین پلاس اتومات اسفند تکمیل وجه 3اردیبهشت : آره به خدا تنها راهش همینه شنبه 21تیر ساعت 9صبح
شاهین پلاس اتومات اسفند : اینجوری فایده نداره منتظر بمونیم بیایید شنبه جمع شیم جلوی شرکت
علی : سلام دوستان از این شرکت کلاه بردار خرید نکنین زود تر از 8ماه یا 9 ماه به ماشین نمیرسی
میرزایی sr3 : سلام دوستان . دیروز آخر وقت دوباره زنگ زدم طوری میگند تا 21 تیر حل میشه انگار نمیدونند که 21 ام هم رسیده . یعنی واقعا وقتی ماشین شاسی میخوره هنوز تولید نشده تازه میخواد شروع به تولید بشه . اینطوری باشه باید حالا حالا ها صبر کنیم . دیروز هر چی از دهنم در اومد توی تلفن نثار شون کردم حداقل خودمون رو خالی کنیم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
28 خرداد دنا اپشنال : سلام دوستان برای صدور بیمه باید ثبت اقامتگا در سامانه املاک لازمه؟؟؟ چون تازه پیام فرستادن ممنون راهنمایی کنید
کوییک جی ایکس : مثل اینکه کوییک جی ایکس ال ب مشکل برخوردن و 4ماهه کسی فاکتور نشده..نمیدونم چرا تبدیل نمیکنن .. ای کاش ثبت نام نمیکردیم
ساینا : از سایت وضعیت خودروی مشتری سایپا نگاه کن تو گوگل سرچ کن میاره
سورن موتور جدید 11 تیر : چرا آخه؟
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : فقط باید خودمون بریم تجمع کنیم ، تو را خدا یک ساعت فقط بزبزاریم تجمع کنیم بخدا همه را وقت می زارن فاکتور می شه
امیر : اونا غلط زیادی کردن 19 خرداد تحویلی بوده منو از همه چیز انداختند تو شهر غریب با دو بچه کوچیک خدا لعنتشون کنه حرومیا چطور راحت پول میگیرن و هیچ جوابگو نیستند
کوییک آس تحویل آذر : شما کی پذیرش شدید ؟ واریزی اولتون چقدر بود؟
احد : 17خرداد
207 فوری مادران : 60023
اطلس جی آذر : خدا خیرتون نده .سرمایه بند نکردیم که الان در به در اسنپ و تاکسی بشیم خدا ازتون نگذره یه کم به فکر ملت بینوا باشین .خسته شدیم.اولین واریزی 17 اردیبهشت 1403 بودیم یعنی طلا اون موقع مفت بود تا الان پول اون طلا یه ماشین خوب میشد