سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 

سهم 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه های صنعت خودرو/ حفظ اشتغال در اوج بیکاری

 
درصد سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو یکی از عواملی است که این روزها همزمان با افزایش نرخ تورم و قیمت ارز به یکی از هزینه های ناچیز صنعت خودرو تبدیل شده اما با این حال یکی از ایرادات وارده به این صنعت، نیروی انسانی مازاد است، هرچند که صنعت خودرو در دوران کرونا توانست جزو معدود صنایعی باشد که در حفظ این نیروها به طور کامل موفق عمل کند.
 
صنعت خودرو در حالی با در اختیار داشتن حدود یک میلیون نیروی کار مستقیم این روزها با کرونا و اثرات منفی این ویروس دست به گریبان است که با گذشت بیش از 5 ماه از شیوع آن، بر خلاف سایر صنایع در تلاش برای حفظ  اشتغال موجود و نیروی انسانی فعال است به طوری که تا به امروز هیچ گونه تعدیل نیرویی در این صنعت انجام نشده است. هرچند کارشناسان صنعت خودرو سهم نیروی انسانی در هزینه های تولید خودرو را 20 درصد و پایین تر از سایر عوامل عنوان می کنند اما با این حال در شرایطی که نرخ ارز در این مدت به شکل فزاینده ای رو به افزایش است حذف و یا کاهش نیروها نیز می توانست کمکی به بهبود این صنعت کند اما در حال حاضر این اتفاق رخ نداده است.
 
سعید مدنی، مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به آمار مربوط به سهم نیروی کار در هزینه خودرو می گوید: در حال حاضر حدود 5 تا 20 درصد هزینه خودرو به نیروی کار مرتبط است و با توجه به روند افزایش نرخ تورم ، نرخ ارز و افزایش نهاده های تولید درصد نیروی انسانی در هزینه تولید خودرو به مراتب کمتر از سایر هزینه ها در صنعت خودرو است.
 
وی می افزاید: وقتی قیمت دلار سه برابر می شود و به مراتب شاهد افزایش نهاده های تولید هستیم، سهم 5 تا 20 درصدی نیروی انسانی در هزینه خودرو سهم بالایی نخواهد بود که با افزایش بهره وری نیز این هزینه کاهش یابد.
 
مدنی با بیان این که افزایش بهره وری در نیروی انسانی صنعت خودرو همواره مورد تاکید است، تصریح می کند: این موضوع با هدف کاهش قیمت تمام شده در صنعت خودرو یکی از موارد ضروری این صنعت است اما واقعیت این است که مقایسه هزینه پرسنلی با افزایش قیمت نهاده ها و قیمت ارز نشان می دهد که این هزینه بسیار پایین است و افزایش بهره وری به هیچ عنوان نمی تواند از طریق تعدیل نیروی انسانی، افزایش قیمت ها را جبران کند.
 
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در خصوص تعدیل نیروی کار در صنعت خودرو همزمان با شیوع ویروس کرونا اظهار می کند: خودروسازان در حال حاضر به شدت تحت فشار هستند و در حدود 50 تا 100 درصد میزان فروش خودروسازان وارد فضای اجتماعی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند، می شود در حالی که اگر این سرمایه به شرکت های خودروسازی هدایت شود از نظر نیروی انسانی مشکلات کمتری پیش خواهد آمد ضمن آن که برنامه های توسعه ای نیز قابلیت اجرایی پیدا می کنند تا افزایش تولید، توسعه محصول در نهایت منجر به کاهش قیمت تمام شده و کاهش نرخ تورم شود.
 
مدنی در خصوص تعدیل نیرو در صنعت قطعه در زمان کرونا می افزاید: نیروهای به کار گرفته شده در صنعت قطعه به دلیل خصوصی بودن این شرکت ها در شرایط بحرانی تعدیل می شوند اما بخش های دولتی به راحتی اجازه تعدیل نیرو ندارند بنابراین باید نسبت به ایجاد شغل برای نیروهای خود اقدام کنند بنابراین شاهد بودیم که در زمان کرونا نیز صنعت خودرو هیچ تعدیل نیرویی انجام نداد.
 
وی با بیان این که صنعت خودرو با نیروهای فعلی توان تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را دارد، تصریح می کند: آن چه باعث شده تاکنون این امر محقق نشود مشکل نقدینگی است. این مشکل از یک عارضه ساده تحت عنوان قیمت گذاری دستوری آغاز شد و به تدریج به وضعیت حاد رسید بنابراین از آن جا که به هیچ عنوان ظرفیت تولید و نیاز به نقدینگی برای حداکثر ظرفیت تولید با گردش نقدینگی همخوانی و سازگاری ندارد به همین دلیل به صورت مرتب شاهد نوسان تولید هستیم.
 
این کارشناس ارشد صنعت خودرو با تاکید بر این که نباید ادرس اشتباه داد و هزینه های نیروی انسانی در صنعت خودرو را پررنگ نشان داد، اظهار می کند: در صورت مدیریت هزینه هایی غیر از نیروی انسانی، هزینه ها به اندازه ای کاهش خواهد یافت که صنعت خودرو با ظرفیت های موجود که توان تولید یک میلیون و 800 هزار دستگاه را دارد، قادر به حفظ تمام نیروهای موجود است.
 
مدنی می افزاید: صنعت خودرو نیازمند اصلاح ترکیب نیروی انسانی است تا تورم نیرو در بخش ستادی به بخش های تولید و پشتیبانی شیفت شود، اگر نیروی انسانی بدون دستمزد هم کار کند سهم  20 درصد هزینه او قابل کنترل است زیرا با افزایش تولید هزینه های دیگر کاهش خواهد یافت.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , جیپ گلادیاتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه شاهین جی : دوستانی ک رفتیم اعتراض چکار کردین چی شود مها ک دوریم من که روزی یک دو بار زنگ سایپا میزنم داره میشه ۸ماه
حمزه شاهین جی : دوستان هیچ نهادی هیچ مسولی نیست که جواب مارو بده فقط خدا داند انشاالله روی زمین نیست نابود بشن دیگه از آدم بودن خودم بدم میاد چرا این کشور مها ب دنیا آمدیم 40سال زحمت حالا 3سال درگیر شرکت دزد سایپا حالا میگن هیچ نمی دونیم کی فاکتور میشه نمیتونی جمع کنید بیشرفا خسته شدم دیگه 8ماه که امروز فردا میکنید خدا ازشمها نگزرد ..........شما که ماشین نداشتین چرا پول ملتو گرفتین انشاالله دارو رقرص بشه برای زن وبچههاتون
حمزه شاهین جی : دوستان هیچ نهادی هیچ مسولی نیست که جواب مارو بده فقط خدا داند انشاالله روی زمین نیست نابود بشن دیگه از آدم بودن خودم بدم میاد چرا این کشور مها ب دنیا آمدیم 40سال زحمت حالا ۳سال درگیر شرکت دزد سایپا حالا میگن هیچ نمی‌دونیم کی فاکتور میشه نمیتونی جمع کنید بیشرفا خسته شدم دیگه ۸ماه که امروز فردا میکنید خدا ازشمها نگزرد
مهدی : بله من شهریور ۴۰۳ ثبت نام کردم ولی هنوز تحویل نشده
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : کسی هست دعوتنامه تیرماه داشته باشه
شاهین : دوستانی که اردیبهشت تکمیل وجه کردن الان با پشتی بانیه سایپا تماس گرفتم،گفتن براشما تا۴۰روز دیگه فاکتور میشه راسته به نظرتون؟
کرکس سایپا : بخدا کسایی ک از سایپای فرقون ساز دارن خرید میکنند قشر ضعیفند خیال نکنید خیلی هنر کردین با فرقون سازیتون آمار فوتی ها رو چک کنیید می بینید چ بلایی سر این مردم آوردین اینا همون مردمیند ک هشت سال جنگیدن امروز شما شکماتون از مال مردم پر از حرام کردین و جواب سر بالا تحویلشون میدید
عباسی : ماشین من سوم پلاک شد طبق گفته خودشون دهم تحویل پیمانکار شده اما هنوز بارگیری نشده واقعا به نظرتون حرفش منطقیه؟ نهایت ده تا ماشین تو این 8 روز جور نشده که راه بیفته؟
فروتن : دنده هاشو از حالت شیفتینگ در بیارید و به حالت دستی بکنید البته باید وسایلش و بخرید مکانیک نصب کنه ،، شیفتینگ یه تعداد قطعاتی هستند که وقتی شما دنده عوض میکنید همزمان تو گیربکس اون کار تعویض و انجام میده چون اون قطعات پلاستیکی هستن بعد از مدتی دیگه خوب عمل نمیکنه شما وقتی اونا رو حذف میکنی به حالت ساده میشه عین بنز ۱۹۲۴ خودمون
کریم : سلام یکی از دوستان داخل سایپا کار می‌کنه گفت فعلا شاهین دنده ای تولید میکنن و فعلا از اتوماتیک خبری نیست .منم شاهین پلاس تکمیل وجه اسفند هستم که فاکتور نشدم خدا لعنتشون کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا 6 تیر : احتمالا پرداخت اولیه ات پایین هست موقع ثبت نام و اینکه بیمه طلایی نداشتی الان انتخاب کردی
علی : سلام ، 207 سقف فلزی سفید تا چه روزی فاکتور شده، کسی خبر داره؟
سعید حسنی : سلام نه پیام نمیاد حالا حالاهاااآااااااا خبری نیست نگاه نکن
13 تیر : مبارکت باشه .چرخش بچرخه .خداروشکر
طرح مادران : منم دیروز تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم انشالله که زودتر فاکتور بشه
امیر : دوستان زنک بزنین کارشناس فاش بدین تا کارتون انجام بشه مردم رو فیلم کردن انگار نه انگار
کوییک سفید مشکی : سلام به همگی پذیرش دی ماه .واریز و تکمیل وجه 9اردیبهشت وسخا.امروز فاکتور شدم.طرح عادی. پلاک و تحویل هم پیام میدم.به امید اینکه همه فاکتور بشن
hadi molaei : سلام برا منم دیروز زنگ زدن از شرکت بابت تکمیل وجه احتمالا به شما زنگ زدن جواب ندادین یا نتونستن تماس بگیرن برو توی سایت چک کن احتمالا برا شمام واریزی اومده
مریوزاده : سلام.مجید RS اصفهان شماره پذیرشتون چنده؟
فوق العاده بهمن : چ عجب یه فاکتور دیدیم .اما از فوق العاده خبری نیس