انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 

انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 
توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ در حالی منجر به انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان شده که با وجود تحریم ها، تولید برخی از این خودروها با وجود مشکلات متعدد به پایان رسیده اما به دلیل عدم همکاری سازمان‌محیط زیست اجازه شماره گذاری به آن ها داده نمی شود.
شماره گذاری محصولات یورو ۵ این روزها دغدغه جدی سه خودروساز بزرگ کشور است. محصولاتی همچون آریو، چانگان و حتی پژو ۴۰۵GLX این روزها به واسطه قانون الزام تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جاری اجازه شماره گذاری ندارند در حالی که خودروسازان با وجود کاهش تولید، موفق به انجام تعهدات خود شده اند.
 
توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۴ در حالیست که در سال گذشته خودروسازان کمتر از نصف سال ۹۶ تولید داشته اند و به واسطه تحریم ها امکان تولید خودرو با وجود تعهدات ثبت نامی وجود نداشت و حال که خودروسازان توان تولید خود را بازیافته اند،اجازه شماره گذاری به خودروهای تولید شده داده نمی شود.
 
این شرایط در حالیست که فعالان صنعت خودرو معتقدند نه تنها میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر چندان تفاوتی ندارد بلکه فراهم‌نبودن شرایط از جمله تولید بنزین استاندارد یورو ۵ منجر به خرابی خودروهای جدید خواهد شد. ضمن آن که الزام این قانون کاهش تولید و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: نخستین اثر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو کاهش تولید است زیرا هم اکنون این صنعت در تحریم به سر می برد و در دو سال گذشته ظرفیت تولید به شدت کاهش داشته و هرچند اقداماتی در زمینه داخلی سازی انجام و فناوری وارد این صنعت شده تا مشکل تولید تا اندازه ای برطرف شود و میزان تولید افزایش یابد اما با اجرایی شدن این قانون به طور قطع تا مدتی ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت.
 
وی می افزاید: در این مسیر دو موضوع مطرح می شود نخست آن که خودروسازان از نظر فناوری به دانش روز دست یافته اند و هم اکنون خودروی یورو 5 آماده دارند که این خود چالش بزرگی است و اما نکته دوم، ظرفیت تولید است که بدون شک این ظرفیت بدون علت کاهش یا افزایش نمی یابد بنابراین یا باید تحریم ها را دور زد یا باید نسبت به افزایش تولید داخل اقدام کرد که توسعه توان تولید به لحاظ ظرفیت تولید، زمان بر است ضمن آن که چالش استاندارد نیز پیش روی خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که به طور طبیعی اجرای این استاندارد هزینه های تولید خودرو را افزایش می دهد چرا که به کاتالیست قوی تری نیاز است، اظهار می کند: این امر منجر به افزایش قیمت خودرو می شود و این که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را صادر نکند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خسارت بیشتری به خودروساز وارد می کند چرا که ارزش کالایی که خودروساز به مردم تحویل می دهد ارزش بیشتری نسبت به قیمت آن دارد.
 
کاکایی ادامه می دهد: این امر به صورت ناخوداگاه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده و در عین حال هزینه های مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در مجموع این روند، در دسترس بودن کالا را برای مصرف کنندگان پایین می آورد و از یک سو ضمن کاهش تولید، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت در این شرایط خودروهای فرسوده بیشتر فرسوده خواهند شد.
 
وی می افزاید: برخی معتقدند که دولت باید نسبت به انجام این امر اقدام کند این در حالیست که دولت چنین بودجه ای در اختیار ندارد و با فرض داشتن منابع در شرایط فعلی، هم اکنون اولویت های بسیاری در کشور وجود دارد ضمن آن که موجود نبودن بنزین یورو 5 به میزان کافی از دیگر چالش های این موضوع است چرا که با بنزین نامناسب این خودروها به زودی مستهلک و آلاینده خواهد شد.
 
به گفته کاکایی، شرایط کشور به گونه ای است که اولویت های مهم تری در بخش حمل و نقل وجود دارد ضمن آن که به لحاظ آلایندگی سهم خودروها با استاندارد یورو ۴ چندان بالا نیست بنابراین هم اکنون اولویت صنعت خودرو یورو 5 نیست و فشار بی مورد بر این اجرای این قانون، تنش ها را در جامعه صنعتی و مصرفی افزایش می دهد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
2

مسئولان عزیز ظالمان گرامی خداوند آه مردم را از شما می گیرد،این وعده الهی است. خداوند مرگی به شما دهد که عبرت همگان باشد.
14:49  1399/05/08
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

سلام چرا خودرو ساندرو پلاک نمیشود ولی پیکان مدل پایین پلاک میشود .مکتاسفانه دست هایی درکاراست که میخواهند نارضایتی مردم رازیاد کنند .
22:12  1399/05/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین gl : دروغ میگن من 22 اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
تارا دستی قزوین : انتخاب نمايندگي 1404/05/02 پرداخت كل وجه 1404/05/02 دريافت پرونده 1404/05/06 آماده براي صدور فاكتور 1404/05/25 فاكتور شده در حال انجام....
طرح ۱۰۰ لعنت به پدر مسول سایپا : لعنت به مردگان همه ی مسولین دزد و دروغ گوی سایپا هرکسی موافقه + بزنه
شاهین G : من هفته چهارم مهر ماه نوشته تحویل خودرو کسایی ک اردیبهشت پول کاملشونو ریختن ماشینشون فاکتور شده؟
سیامک : سلام آقا شاهین شما کی فاکتور شدین؟ چون سود تاخیر رو تا روز فاکتور حساب میکنن
افتخاری : من اسفند۴۰۳ ماشینx5نقدی نوشتم ولی خبری نیست راهنمایی کنید😔
ج ج : سایپا میگه ۱۲ فاکتور شده منم ۱۶ اسفندم خدالعنتشون کنه
افتخاری : سلام من آخر اسفند۴۰۳ نقدی ثبت نام کردم فعلا خبری نیست چکارکنم
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : من ۹ دی تکمیل وجه کردم اگر اشتباه نکنم ۲۸ تیر تحویل گرفتم سود تاخیر توی فاکتور کارخونه نوشته ۱۰ میلیون تومان که عدد چرتیه امروز زنگ زدم سایپا گفت سود تاخیر شما ۶۱ میلیون تومانه حالا برای شما دوستان اگر این هفته تحویل بدن تا 75 میلیون سود تاخیر میگیرید البته با 4، 5 ماه تاخیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
س : سلام بر گروه فعال دنا.یه سوال داشتم تحویل 3شهریور تارا دستی فروش فوری هستم امروز قراردادن باز نشد خطا میزنه قبلا باز میشد...هنوز فاکتور نشدم کسی اطلاع داره واسه چیه...ممنون
محمد : از تحویل خرداد هم کسی موتده فاکتور نشده باشه؟؟؟؟+بزنید
فولادی 6دنده 31تیر : سلام تحویلی های خرداد تموم شد یا هنوز مونده؟بخدا مردیم انتظار کشیده انتظار این آشغالا خدا لعنتشون کنه
علی : منم امروزفاکتورشدم تبدیل دوگانه به تک سوز بیست وچهارم ماه پیش،تکمیل وجه کردم...دوستان دارن همه روفاکتورمیکنن خیالتون راحت
مراد بیگ : دوستان بلد نیستید الکی اظهار نظر نکنید سفید خوبه و باید باشه فرق مهم سفید شیری با سفید اینه اگر سفید شیری بعدان وقتی خدایی ناکرده سپر جلو و عقب بخواهد رنگ بشود یا تعویض بشود در تعویضی هیچکدوم از سپر های جدید بهش نمیخوره چون اونها سفیدند نه سفید شیری بعد در بدنه هم همینطوره ساخت رنگش و خوروندن به رنگ اصلی سخته در اصل سفید شیری یک رنگ الکی هستش که ما را بعدا سخت می کنه تجربه خودم در قدیم گفتم بدونید در اصل شاید کسی بگه میشه ببین وقتی سپر جدید از بیرون میخری و به بدنه سفید شیری خودت وصل میکنیم رنگ سپر جدید با بدنه فرق داره انگار مال یه ماشین دیگرو انداختی هیچ کجا هم پیدا نمیشه اون رنگ چون کارخانه همه را با هم رنگ کرده و پخته خلاصه تجربه بود مخلص همه دوستان گرام
رادمهر : سلام،تبدیلی دوگانه به تک،واریزاولیه25آذر1403،تکمیل وجه وسخا16تیر،فاکتور25مرداد,امروز26مردادپلاک آنلاین شد
قاسم 153450080تحویلی 31 تیر : 05133563501 داخلی 6070
دنا تیر : زنگ بزن نمایندگی ببین داستان چیه
دروغ : سلام ان شاا... این بار دروغ سایپا راست باشه چند وقت پیش بود امدن گفتن 80 درصد تعهدات اطلس فاکتور شده الان دوباره میگن 8000 ماشین آماده فاکتور
سحر : امیدوارم اینطور باشه 🌹