انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 

انباشت خودروهای تولیدی با اجرای یک قانون/ تحمیل زیانی دوباره به صنعت خودرو با الزام‌ اجرای استاندارد یورو ۵

 
توقف شماره گذاری خودروهای تولیدی با استاندارد یورو ۴ در حالی منجر به انباشت خودروها در پارکینگ خودروسازان شده که با وجود تحریم ها، تولید برخی از این خودروها با وجود مشکلات متعدد به پایان رسیده اما به دلیل عدم همکاری سازمان‌محیط زیست اجازه شماره گذاری به آن ها داده نمی شود.
شماره گذاری محصولات یورو ۵ این روزها دغدغه جدی سه خودروساز بزرگ کشور است. محصولاتی همچون آریو، چانگان و حتی پژو ۴۰۵GLX این روزها به واسطه قانون الزام تولید خودرو با استاندارد یورو ۵ از ابتدای سال جاری اجازه شماره گذاری ندارند در حالی که خودروسازان با وجود کاهش تولید، موفق به انجام تعهدات خود شده اند.
 
توقف شماره گذاری خودروهای با استاندارد یورو ۴ در حالیست که در سال گذشته خودروسازان کمتر از نصف سال ۹۶ تولید داشته اند و به واسطه تحریم ها امکان تولید خودرو با وجود تعهدات ثبت نامی وجود نداشت و حال که خودروسازان توان تولید خود را بازیافته اند،اجازه شماره گذاری به خودروهای تولید شده داده نمی شود.
 
این شرایط در حالیست که فعالان صنعت خودرو معتقدند نه تنها میزان آلایندگی این دو استاندارد با یکدیگر چندان تفاوتی ندارد بلکه فراهم‌نبودن شرایط از جمله تولید بنزین استاندارد یورو ۵ منجر به خرابی خودروهای جدید خواهد شد. ضمن آن که الزام این قانون کاهش تولید و افزایش قیمت را نیز به همراه خواهد داشت.
 
امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در این خصوص می گوید: نخستین اثر تولید خودرو با استاندارد یورو 5 در صنعت خودرو کاهش تولید است زیرا هم اکنون این صنعت در تحریم به سر می برد و در دو سال گذشته ظرفیت تولید به شدت کاهش داشته و هرچند اقداماتی در زمینه داخلی سازی انجام و فناوری وارد این صنعت شده تا مشکل تولید تا اندازه ای برطرف شود و میزان تولید افزایش یابد اما با اجرایی شدن این قانون به طور قطع تا مدتی ظرفیت تولید کاهش خواهد یافت.
 
وی می افزاید: در این مسیر دو موضوع مطرح می شود نخست آن که خودروسازان از نظر فناوری به دانش روز دست یافته اند و هم اکنون خودروی یورو 5 آماده دارند که این خود چالش بزرگی است و اما نکته دوم، ظرفیت تولید است که بدون شک این ظرفیت بدون علت کاهش یا افزایش نمی یابد بنابراین یا باید تحریم ها را دور زد یا باید نسبت به افزایش تولید داخل اقدام کرد که توسعه توان تولید به لحاظ ظرفیت تولید، زمان بر است ضمن آن که چالش استاندارد نیز پیش روی خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که به طور طبیعی اجرای این استاندارد هزینه های تولید خودرو را افزایش می دهد چرا که به کاتالیست قوی تری نیاز است، اظهار می کند: این امر منجر به افزایش قیمت خودرو می شود و این که دولت اجازه افزایش قیمت خودرو را صادر نکند، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه خسارت بیشتری به خودروساز وارد می کند چرا که ارزش کالایی که خودروساز به مردم تحویل می دهد ارزش بیشتری نسبت به قیمت آن دارد.
 
کاکایی ادامه می دهد: این امر به صورت ناخوداگاه منجر به افزایش قیمت خودروها در بازار شده و در عین حال هزینه های مصرف کنندگان را افزایش می دهد و در مجموع این روند، در دسترس بودن کالا را برای مصرف کنندگان پایین می آورد و از یک سو ضمن کاهش تولید، افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت در این شرایط خودروهای فرسوده بیشتر فرسوده خواهند شد.
 
وی می افزاید: برخی معتقدند که دولت باید نسبت به انجام این امر اقدام کند این در حالیست که دولت چنین بودجه ای در اختیار ندارد و با فرض داشتن منابع در شرایط فعلی، هم اکنون اولویت های بسیاری در کشور وجود دارد ضمن آن که موجود نبودن بنزین یورو 5 به میزان کافی از دیگر چالش های این موضوع است چرا که با بنزین نامناسب این خودروها به زودی مستهلک و آلاینده خواهد شد.
 
به گفته کاکایی، شرایط کشور به گونه ای است که اولویت های مهم تری در بخش حمل و نقل وجود دارد ضمن آن که به لحاظ آلایندگی سهم خودروها با استاندارد یورو ۴ چندان بالا نیست بنابراین هم اکنون اولویت صنعت خودرو یورو 5 نیست و فشار بی مورد بر این اجرای این قانون، تنش ها را در جامعه صنعتی و مصرفی افزایش می دهد.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

محمد
2

مسئولان عزیز ظالمان گرامی خداوند آه مردم را از شما می گیرد،این وعده الهی است. خداوند مرگی به شما دهد که عبرت همگان باشد.
14:49  1399/05/08
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

سلام چرا خودرو ساندرو پلاک نمیشود ولی پیکان مدل پایین پلاک میشود .مکتاسفانه دست هایی درکاراست که میخواهند نارضایتی مردم رازیاد کنند .
22:12  1399/05/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آیدین بخشعلی x5 : سلام کی زنگ زده کرمان موتور شماره قرارداد منو ک اینجا گذاشتم گفته بعد پرسیده چرا بارا از من کاراش انجام شده ولی بقیه نه؟
بهمن : یعنی دیونه بشید دیگه از سایپا ماشین بگیرید، ما از بهمن هنوز خدا داند چند ماه دیگه تحویل بدن، چوم حسابی به این مملکت نیس شاید شما 3ماهه هس بدن
مهدی : 8 ماهه همین حرفو میزنن
شاهین جی پذیرش اذر ماه : دقیقا این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
نازنین : دوستان زنگ زدم شرکت میگه تیر ماهی ها درحال حاضر دعوتنامه هاشون ارسال داره میشه .بعدش میشه مرداد .تیر ماهی های شاهین جی .بیاید بگید ببینم راسته دعوتنامه امده براتون؟؟ شاهین تبدیل امده یا چی؟
علی مدنی : این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
شاهین g : اقا خدایی تبدیل نزنید من با معاونت فروش سایپا اقای تاج الدینی صحبت کردم گفته شرایط تولید داره خوب میشه اصلا تبدیل نزنید شاهین g ۱۲ هزار تولید شده توی پارکینگه فقط منتظرن قطعاتی که خرید کردن بیاد وفقط لنگ یه سنسور و سانروفن وقتی تولید کردن با سانروف و جاشو گذاشتن نمیان سقف ماشین هارو عوص کنن که خواهشا عوض نکنید بعدا همین شاهین g هایی که سهم ما هست رو ثبت نام میزنن و به بقیه میرسه گفت تا ماه اینده ابان اکثر g هارو تحویل میدیم
شاهین پلاس : امروز تحویل گرفتم. کیفیت رنگ افتضاح. دور گلگیرها رنگ شره کرده و مثل قندیل نوک تیز آویزونه. درب صندوق یه لکه قلم گرفتگی آبرنگ داره که در برگه تحویل هم نوشتم. درب های ماشین را مثل در نیسان باید بکوبی تا بسته بشه. صدای لرزش یه چیزی شبیه میله ای که آویزون باشه از داخل درب جلو میاد. آینه بغل ها خیلی لرزش داره. گیربکس بسیار تنبل. شتاب نسبت به ساندرو بسیار پایین تره. کولر عالی. روشنایی مانیتور در نور روز خیلی کمه و تاخیر زیادی داره. بلندگوها در حد سیستم صوتی پراید. تعلیق نسبتا خوب، لرزش و تکان دست اندازهای معمولی را منتقل نمیکنه. در حد ماشین ایرانی بد نیست.
x5 : زنگ زدن گفتن شنبه برم تحویل بگیرم
اکبر 2 : لعنت ب جد و آباد سایپا هر چقدر مارو دور بدین هر چقدر حق مارو بخوریم یک چیز فراموش نشه باید برین و خیرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24بهمن : فاکتور کردن و فاکتور نکدنشون یکیه ما الان نزدیک دوهفتش فاکتور شدیم خبری از ماشین نیس
حلبی : لعنت لعنت لعنت
سعید : سلام دوستان از دیروز هر کی فاکتور نشده موتور تیوفایو پلاس میدن دیگه موتور تیوفایو نیست باید پرداخت کنید
کوییک آر اس : منم دقیقا شرایط شما را دارم تحویل شهریور دوگانه اصلا نمیشه گفت تو کی میاد ولی احتمال زیاد اواخر این برج بیاد و گر افزایش قیمت تا اون موقع نخورده باشه که به احتمال زیادم نمی خوره حدودا 250 تومان در مورد مدل ماشین هم اگر بیفته 20 بهمن به بعد برا فاکتور و این چیزا مدل 405 می خوره
ایمان : واسه من یه هفته شده خبری نشده احتمالا با آقا بهمن که تحویل گرفتن منم نوبتم بشه
حافظ : پیش فروش بودین؟
حافظ : موتورش هم تغییر کرده شده پلاس
علی 207 : سلام اینکه نوشته خودرو فاقد صف فاکتور هست کسی اطلاعی داره یعنی چی باید چکار کنیم
حافظ : آره الان رفتم دیدم تغییر کرده چقدر باید بریزیم؟ باید صبر کنیم پیامک بیاد؟
رانا 31 شهریور : سلام رفقا من تحویل 31 شهریور هستم امروز پیام اومده مابه التفاوت موتور tu5pمبلغ 3700 باید پرداخت کنی