دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 

دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 
تامین مواد اولیه صنعت این خودرو این روزها به طوری با هزینه های سرسام آوری روبرو شده که فعالان صنعت خودرو واردات ورق به عنوان اصلی ترین ماده اولیه صنعت خودرو را به صرفه تر از خرید داخلی می دانند اما تولیدکنندگان فولاد، دلیل این افزایش را صادرات بی رویه مواد اولیه ورق در سال گذشته عنوان می کنند.
 
برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه ارزان صنعت خودرو در سال گذشته از سوی فولادسازان مطرح شد و این امید را در دل خودروسازان روشن کرد که با افزایش ظرفیت تولید فولادسازان داخلی، مشکل افزایش قیمت مواد اولیه حل خواهد شد. اما در سال جاری و با گذشت ۵ ماه از سال نه تنها این هدف محقق نشده بلکه خودروسازان بر این عقیده هستند که واردات ورق این روزها به صرفه تر خواهد بود. این در حالیست که نوسانات ارزی نیز به این افزایش قیمت ها دامن زده و تولید خودرو را با چالش های جدی روبرو کرده است.
 
سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار خودروکار صادرات اسلب در سال گذشته را دلیل اصلی افزایش قیمت ورق در سال گذشته عنوان می کند.  
وی با بیان این که قیمت همواره در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، می گوید: مشکل اساسی که در سال گذشته وجود داشت صادرات دو میلیون تن اسلب بود در حالی که این میزان در صورت عدم صادرات می توانست به عنوان ماده اولیه نورد گرم مورد استفاده قرار گیرد و ورق به تولید برسد و یا در تولید نورد سرد و ورق های روغنی مصرف شود که بیشتر در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد اما در عمل این اتفاق رخ نداد.
 
شهرستانی با تاکید بر این که از ابتدای امسال صادرات اسلب به شدت کاهش داشته است، تصریح می کند: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات اسلب از ابتدای امسال 90 درصد کاهش داشته است و با برنامه ریزی های انجام شده همکاری مناسبی میان کارخانه های نوردی که با مشکلات متعددی در زمینه نقدینگی دست به گریبان بودند با تولیدکنندگان اسلب ایجاد شد، اما در کل مشکل اساسی قیمت ارز است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نوسانات نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت آن اظهار می کند: این روند باعث شده تا برنامه ریزی درستی برای آینده وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان نسبت به دپوی مواد اولیه اقدام کنند که این امر کمبود مواد اولیه را رقم زده و افزایش قیمت را به دنبال داشته است.
 
وی دلیل اصلی این روند را تصمیمات وزارت صمت می داند و می گوید: قیمت گذاری دستوری منجر به بهم ریختگی بازار شده و با قیمت های واقعی موجود در بازار تفاوت چشمگیری وجود دارد به ویژه در ورق، اختلاف قیمت 50 تا 100 درصدی وجود دارد بنابراین اگر اجازه داده می شد که عرضه و تقاضا خود را پیدا کنند اختلاف قیمتی که رانت ایجاد کرده می توانست بین تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم شود، بنابراین در صورت حذف این رانت سود آن نصیب دو طرف خواهد شد.
 
شهرستانی ادامه می دهد: این موضوع از وزارت صمت خواسته شده اما در عمل این اتفاق رخ نمی داد در همین حال بسیاری از شرکت های صوری که مصرف ندارند از بهین یاب استفاده و کالا را با اختلاف 50 تا 100 درصد به مصرف کننده ارسال می کنند. نظر ما برای حل این مشکل آزادسازی عرضه و تقاضا است این در حالیست که با آزادسازی کارخانه نورد 2 فولاد مبارکه افزایش ظرفیت سه میلیون تنی خواهیم داشت که این التهاب ها در درازمدت کاهش خواهد یافت.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآور می شود: شرکت های خصوصی زیادی در بخش نورد ورق گرم و سرد فعال هستند که به دلیل تحریم ها و قیمت بالای ارز و شرایطی از جمله کرونا، اهداف چشم انداز 1404 که تولید 55 میلیون تنی فولاد است را کند خواهد کرد که برای حل این مشکل نیاز به سرمایه گذاری بالایی داریم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مواد اولیه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
وحید : دوست عزیز سانروف برای بیرون اومدن بچه نیست این کار خطرناکه
حمید : تبدیل و تکمیل ۲۰ خرداد
مرتضی : تکمی وجه ۱۸ اسفند cvt g هیچ خبری نیست
hadi : سلام خدمت منتظران شاهین پلاس من واریزی اولم بهمن بوده واریزی دوم قرار بود شهریور باشه ولی هنوز پیام نیومده با این اوصاف باید روی 1405 حساب کنیم خدا نگذره ازشون با اون پول اولیه هرجا سرمایه گذاری کرده بودم الان دوتا ماشین میتونستم بخرم کسی خبر داره کی پیام میاد برای شهریوری ها؟ وچقدر باید بپردازیم؟از کجا میتونیم آمار بگیریم
امین لرستان : سلام ببخشید تکمیل وجه کی هستید آخه من تیر تکمیل کردم این اجازه رو ندارم
مهدی : 19 اسفندم در انتظار بدون سانروف تبدیل نزدم منتظر cvt g
اقتدار بختیاری : درود من یک خودرو پادرا لازم دادم بازنشسته نیرو دریایی و کشاورز هستم لطفا همکاری بفرمایید چک صیاد دارم
اردیبهشت ۲۱ : کسی میدونه چند تا اردیبهشتی هست
مجید : دوستان کسی هست خودروی تارا تحویل 1 مهر به بعد که ماشینش فاکتور شده باشه ؟ میخوام ببینم این که نوشته قرارداد های ماه جاری در حال فاکتور هستن اصلا کسی فاکتور شده ؟
وحید بی پلاک : مبارکه عزیز،کمی هول شدی بجای اسفند نوشتی شهريور، اشکال نداره،شیرینی ما فراموش نشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عادل : دوستان تو شهریور ماه که فروش گزاشته بودن کسی بعد پذیرش فاکتور شده من نیسان تک ثبت کردم 31 پذیرش شدم ولی فاکتور نشدم اگه کسی فاکتور شده بگه تک بوده یا دو گانه ممنون
207 تیو تری تحویل 90 روزه : سلام دوستان روال فاکتور 207 تیوتری چطوری پیش میره ممنون کسی تازه فاکتور شده اعلام کنه 207 تیوتری ممنون🙏
رسول : سایپا می دونسته این مدل زامیاد پلاک نمیشه، اما نمی خواسته ضرر کنه ، پس می فروشه به ما بیچاره ها ، حالا پلاک شد که خوبه براشون، نشه هم مهم نیست ، چون پولش رو از ما بدبخت بیچاره ها گرفتن ،قانونی هم وجود نداره برای اینکه حمایت کنه از ما .
دنا اتومات اپشنال تیتانیومی : منم تحویل ابانم احتمالا رنگ سفید ها رو زو دتر فاکتور کردن
Maryam : سلام مک یک اسفندم فوق العاده
مهدی : هفت اسفند
اسقاطی اردیبهشت : پلاک آنلاین شدی یا فیزیکش اومد؟
اسقاطی اردیبهشت : فاکتور آنلاین یا فیزیکی
والاس : من 23 سوم تکمیل کردم هنوز منتظرم ار اس طرح عادی
اس شهریوررر : منم واریزی 29تیرم.کوییک اس.همچنان منتظرررر