دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 

دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 
تامین مواد اولیه صنعت این خودرو این روزها به طوری با هزینه های سرسام آوری روبرو شده که فعالان صنعت خودرو واردات ورق به عنوان اصلی ترین ماده اولیه صنعت خودرو را به صرفه تر از خرید داخلی می دانند اما تولیدکنندگان فولاد، دلیل این افزایش را صادرات بی رویه مواد اولیه ورق در سال گذشته عنوان می کنند.
 
برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه ارزان صنعت خودرو در سال گذشته از سوی فولادسازان مطرح شد و این امید را در دل خودروسازان روشن کرد که با افزایش ظرفیت تولید فولادسازان داخلی، مشکل افزایش قیمت مواد اولیه حل خواهد شد. اما در سال جاری و با گذشت ۵ ماه از سال نه تنها این هدف محقق نشده بلکه خودروسازان بر این عقیده هستند که واردات ورق این روزها به صرفه تر خواهد بود. این در حالیست که نوسانات ارزی نیز به این افزایش قیمت ها دامن زده و تولید خودرو را با چالش های جدی روبرو کرده است.
 
سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار خودروکار صادرات اسلب در سال گذشته را دلیل اصلی افزایش قیمت ورق در سال گذشته عنوان می کند.  
وی با بیان این که قیمت همواره در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، می گوید: مشکل اساسی که در سال گذشته وجود داشت صادرات دو میلیون تن اسلب بود در حالی که این میزان در صورت عدم صادرات می توانست به عنوان ماده اولیه نورد گرم مورد استفاده قرار گیرد و ورق به تولید برسد و یا در تولید نورد سرد و ورق های روغنی مصرف شود که بیشتر در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد اما در عمل این اتفاق رخ نداد.
 
شهرستانی با تاکید بر این که از ابتدای امسال صادرات اسلب به شدت کاهش داشته است، تصریح می کند: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات اسلب از ابتدای امسال 90 درصد کاهش داشته است و با برنامه ریزی های انجام شده همکاری مناسبی میان کارخانه های نوردی که با مشکلات متعددی در زمینه نقدینگی دست به گریبان بودند با تولیدکنندگان اسلب ایجاد شد، اما در کل مشکل اساسی قیمت ارز است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نوسانات نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت آن اظهار می کند: این روند باعث شده تا برنامه ریزی درستی برای آینده وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان نسبت به دپوی مواد اولیه اقدام کنند که این امر کمبود مواد اولیه را رقم زده و افزایش قیمت را به دنبال داشته است.
 
وی دلیل اصلی این روند را تصمیمات وزارت صمت می داند و می گوید: قیمت گذاری دستوری منجر به بهم ریختگی بازار شده و با قیمت های واقعی موجود در بازار تفاوت چشمگیری وجود دارد به ویژه در ورق، اختلاف قیمت 50 تا 100 درصدی وجود دارد بنابراین اگر اجازه داده می شد که عرضه و تقاضا خود را پیدا کنند اختلاف قیمتی که رانت ایجاد کرده می توانست بین تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم شود، بنابراین در صورت حذف این رانت سود آن نصیب دو طرف خواهد شد.
 
شهرستانی ادامه می دهد: این موضوع از وزارت صمت خواسته شده اما در عمل این اتفاق رخ نمی داد در همین حال بسیاری از شرکت های صوری که مصرف ندارند از بهین یاب استفاده و کالا را با اختلاف 50 تا 100 درصد به مصرف کننده ارسال می کنند. نظر ما برای حل این مشکل آزادسازی عرضه و تقاضا است این در حالیست که با آزادسازی کارخانه نورد 2 فولاد مبارکه افزایش ظرفیت سه میلیون تنی خواهیم داشت که این التهاب ها در درازمدت کاهش خواهد یافت.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآور می شود: شرکت های خصوصی زیادی در بخش نورد ورق گرم و سرد فعال هستند که به دلیل تحریم ها و قیمت بالای ارز و شرایطی از جمله کرونا، اهداف چشم انداز 1404 که تولید 55 میلیون تنی فولاد است را کند خواهد کرد که برای حل این مشکل نیاز به سرمایه گذاری بالایی داریم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مواد اولیه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات دی ماه : عاطفه سلام مبارک باشه میتونین بگین چقد سود تأخیر برات در نظر گرفتن
سایپای دزد : چه تاریخی سخا ؟
رضا مرادی : دوستان بلااخره یه مدل شاهین G فاکتور شد،آذر 403
T9 : کسی تی۹ که مال ثبت نام ۵اسفند باشه،تحویل گرفته؟در چه مرحله ای هستین،ممنون میشم یکی خبر بده
عاطفه : خوب ماشین منم فاکتور شد ، تکمیل ۵ اسفند سخا ۶ اسفند
رضا مرادی : روز جمعه هم ایران خودرو فاکتور میکنه امروز فاکتور چهار پنج مدل ماشینو فاکتور کرده ،بعد سایپا هیچی خدا لعنت کنه سایپا رو تو کافه کانال تلگرام نگاه کنید
میثم : فقط میتونم بگم خدا لعنتشون کنه خون مردم رو کردید تو شیشه هیچ فریاد رسی هم نیست چهار ماهه از موعد تحویل شاهین پلاس میگذره و خبری از تحویل خودرو نیست
میثم : خدا لعنتت کنه سایپا و تمام رییس روئسا ،کاش یکی از موشکهای اسراییل حرومتون میشد که خون مردم رو کردید تو شیشه چقدر ظلم میکنید در حق مردم ماشین منو چهار ماه از موعد تحویلش میگذره زنگ میزنیم شرکت میگن سود تأخیر بهتون میخوره بنابر این شما اطلاع داشتین که ممکنه تأخیر در تحویل داشته باشه آخه سود تأخیر چه بدرد من میخوره تأخیر یک هفته یا دو هفته نه چهار ماه ، مملکت بی صاحبه وگر نه همشون باید دادگاهی بشن یکی نیست به داد مردم برسه
درسا : مبارک باشه ، چه خبر خوبی
شاهین : امشب شب تاسوعاست حواله ی سایپارو میدم به حضرت عباس که بزنه به کمرش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهہرآد : سلآم مبلغ آفزآیش چهہ مبلغی شآمآ شدهہ ممنون
مهہرآد : سلآم آفزآیش قیمت چقدر شآمآ شدهہ ممنون
سعد : دوست عزیز برای این اتفاقات واقعا متاسفم ، قضاوت نمیکنم چون اونجا نبودم ولی اگر حق با شما بود اونجا حتما دوربین مدار بسته هست پس میتونید ااز حق خودتون دفاع بکنید و بخاطر خانوادتون از حقتون نگذرید
. : کم نوشته، از 26 خرداد تا الان باید بیشتر بهت داده باشن
کوییک آر اس : هر چقدر که قیمت ماشین زمانی که دعوتنامه براتون می فرستند باشه نصف قیمت ماشین را باید پرداخت کنید
کوییک آر اس : خوب قرار نیست که همه تو یه روز یا دو روز فاکتور بشن دیگه شانسیه بعضیا زودتر فاکتور می شن و کارشون انجام میشه و بعضیا دیرتر
فلک : سلام دنا پیش فروش 6دنده رینگ آلومینیومی تکمیل وجه 25خرداد 25خرداد رفته مرحله فاکتور شده .تحویل هم 31مرداد.بنظرتون کی فاکتور ی میشه؟
22222 : چه مدلی ،جی ایکس ال یا عادی
Irfan : Need to sale new cars ]]
علی 1 تیر : پیش فروش بودم موتور جدید سفید رنگ من نصف پول ملشین رو دوستان پارسال ریختم ک دعوتنامه اومد پول نداشتم بریزم بعد 5 ماه بعد از دوباره پیام اومد ک برج 2 امسال تکمیل وجه کردم