دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 

دپوی مواد اولیه از ترس گرانی ارز

 
تامین مواد اولیه صنعت این خودرو این روزها به طوری با هزینه های سرسام آوری روبرو شده که فعالان صنعت خودرو واردات ورق به عنوان اصلی ترین ماده اولیه صنعت خودرو را به صرفه تر از خرید داخلی می دانند اما تولیدکنندگان فولاد، دلیل این افزایش را صادرات بی رویه مواد اولیه ورق در سال گذشته عنوان می کنند.
 
برنامه ریزی برای تامین مواد اولیه ارزان صنعت خودرو در سال گذشته از سوی فولادسازان مطرح شد و این امید را در دل خودروسازان روشن کرد که با افزایش ظرفیت تولید فولادسازان داخلی، مشکل افزایش قیمت مواد اولیه حل خواهد شد. اما در سال جاری و با گذشت ۵ ماه از سال نه تنها این هدف محقق نشده بلکه خودروسازان بر این عقیده هستند که واردات ورق این روزها به صرفه تر خواهد بود. این در حالیست که نوسانات ارزی نیز به این افزایش قیمت ها دامن زده و تولید خودرو را با چالش های جدی روبرو کرده است.
 
سیدرضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت و گو با خبرنگار خودروکار صادرات اسلب در سال گذشته را دلیل اصلی افزایش قیمت ورق در سال گذشته عنوان می کند.  
وی با بیان این که قیمت همواره در بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود، می گوید: مشکل اساسی که در سال گذشته وجود داشت صادرات دو میلیون تن اسلب بود در حالی که این میزان در صورت عدم صادرات می توانست به عنوان ماده اولیه نورد گرم مورد استفاده قرار گیرد و ورق به تولید برسد و یا در تولید نورد سرد و ورق های روغنی مصرف شود که بیشتر در صنایع خودروسازی مورد استفاده قرار گیرد اما در عمل این اتفاق رخ نداد.
 
شهرستانی با تاکید بر این که از ابتدای امسال صادرات اسلب به شدت کاهش داشته است، تصریح می کند: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات اسلب از ابتدای امسال 90 درصد کاهش داشته است و با برنامه ریزی های انجام شده همکاری مناسبی میان کارخانه های نوردی که با مشکلات متعددی در زمینه نقدینگی دست به گریبان بودند با تولیدکنندگان اسلب ایجاد شد، اما در کل مشکل اساسی قیمت ارز است.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به نوسانات نرخ ارز و افزایش چشمگیر قیمت آن اظهار می کند: این روند باعث شده تا برنامه ریزی درستی برای آینده وجود نداشته باشد و تولیدکنندگان نسبت به دپوی مواد اولیه اقدام کنند که این امر کمبود مواد اولیه را رقم زده و افزایش قیمت را به دنبال داشته است.
 
وی دلیل اصلی این روند را تصمیمات وزارت صمت می داند و می گوید: قیمت گذاری دستوری منجر به بهم ریختگی بازار شده و با قیمت های واقعی موجود در بازار تفاوت چشمگیری وجود دارد به ویژه در ورق، اختلاف قیمت 50 تا 100 درصدی وجود دارد بنابراین اگر اجازه داده می شد که عرضه و تقاضا خود را پیدا کنند اختلاف قیمتی که رانت ایجاد کرده می توانست بین تولیدکننده و مصرف کننده تقسیم شود، بنابراین در صورت حذف این رانت سود آن نصیب دو طرف خواهد شد.
 
شهرستانی ادامه می دهد: این موضوع از وزارت صمت خواسته شده اما در عمل این اتفاق رخ نمی داد در همین حال بسیاری از شرکت های صوری که مصرف ندارند از بهین یاب استفاده و کالا را با اختلاف 50 تا 100 درصد به مصرف کننده ارسال می کنند. نظر ما برای حل این مشکل آزادسازی عرضه و تقاضا است این در حالیست که با آزادسازی کارخانه نورد 2 فولاد مبارکه افزایش ظرفیت سه میلیون تنی خواهیم داشت که این التهاب ها در درازمدت کاهش خواهد یافت.
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد یادآور می شود: شرکت های خصوصی زیادی در بخش نورد ورق گرم و سرد فعال هستند که به دلیل تحریم ها و قیمت بالای ارز و شرایطی از جمله کرونا، اهداف چشم انداز 1404 که تولید 55 میلیون تنی فولاد است را کند خواهد کرد که برای حل این مشکل نیاز به سرمایه گذاری بالایی داریم.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مواد اولیه خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محیا : دوستان من دوماهه پلاک شدم از مدارک هم فقط کارت خودرو دستم رسیده سند ها هنوز تو مبدان و ماشین هم مرحله ی حمل هست این طبیعیه؟بی خواب شدم خدالعنتشون کنه
وحید : به محسن خدارو شکر که جور شد، اون موقع ها آنقدر نگران بودی، منم هی دعا می کردم مال تو زودتر فاکتور بشه
وحید : ایشالا به موقع می دن، چون خیلی تولید و انبار کردن، فعلا بیرون ندادن که یهو چند هزار تا با هم بیرون بدن که قیمت بازار رو مدیریت کنن، چون اگه یکی دو تا می دادن بیرون، هر کی هر قیمت می خواست می فروخت
وحید : شما عادی بودی یا فرسوده؟فوری یا پیش فروش؟ من پیش فروش، جایگزینی فرسوده هستم، برای فروش فوری ها انجام شده، برای ما پیش فروش ها فعلا پیامک هم نفرستادن
J4مشکی گیلان : پس اینایی ک ثبت نامی اردیبهشت رنگ سفید و طوسی بودن چرا میگن شاسی شده و مرحله صدور پلاکه؟؟؟ اونام اردیبهشتی بودن دیگ. من ک ۳۱ خرداد هستم هنوز شاسی نشده. ولی بچه های اردیبهشت میگن شاسی شدیم چطور برای شما نشده؟؟
J4مشکی گیلان : من ۳۱ خرداد تو مرحله تکمیل وجه مونده و حتی شاسی هم نشده
نسرین قاسمیان : سلام میشه زحمت بکشید زمان دقیق تحویل خودرو ، رو به بفرمایید ممنون.
T8 : فک کنم این بنده خدا سنش بالاست بلد نیست با گوشی کارکنه ، هرچی پیام داده به اینو اون کپی کرده اینجا 😂😂 ، حالا شانس اوردیم عکس نمیشه فرستاد وگرنه گالری گوهربار حاج اقا رو مشاهده مینمودیم 😂
امیر حسین : سلام دوست عزیز منم ایکس ۵ مشکی صمصامی ثبت نام کردم ولی هنوز رو تکمیل وجه هست چند روز تهران زنگ زدم کسی جواب نداد آخر رفتم نمایندگی گفت داریم ماشینای اردیبهشت ماه رو تحویل میدیم نمیدونم دیگه کی می خوان بهمون بدن
X5 : 🟢افزایش قیمت ۹۰ میلیونی کرمان موتور فقط در یک روز! کی‌ام‌سی X5 ۱,۷۱۵,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۴۷۵,۰۰۰,۰۰۰ (‎۴.۲۶%‌)‎۷۰,۰۰۰,۰۰۰‌ قیمت کارخانه x5 افزایش خورد بالاخره الان ثبت نامی جدید با افزایش کارخانه لحاظ میشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا پلاس پنج 5 دنده : بله عزیز من 15 آبان‌ماه تکمیل وجه برای دنا پلاس پنج دنده با پرداخت تمام وجه را داشتم تحویلی نود روزه هنوز روی فاکتور میچره انشاالله برای همه دوستان عزیز فاکتور بشه🚖🚖🚖🚖🚖🚖🚖🥀
کوییکGxl : 30روزه فروش فوری
سورن طرح مادران : سلام دیگه نمیشه تغییر ش داد ولی خوبیش اینه که خیلی زود فاکتور میشه. وقتی سیاست تغییر رنگ میاد و تو تغییر میدی رنگ ماشینت و خیلی زودتر از بقیه ماشین ها فاکتور میشه. شاید دو سه روز دیگه فاکتور بشه. مال منم اومده ولی من همون رنگ سفید و میخوام متطقه ی جنوب رنگ دیگه ای غیر سفید جواب نمیده
مهسا fx : والا منم نمیدونم مثل اینکه طبق الویت مجوز هاست.مثلا ایکس 33 از اف ایکس تحویلش عقب تر هست شاید.احتمالا برای شمارو تا هفته دیگه میریزن
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
تبدیل پارس به سورن : انشالله خدا برسونه پولتون جور بشه ما هم شرایط شمارو داریم حتی بدتر از شما بخاطر ندیدن دوتا پیامک که قیمت تمام شده بود و بار سوم شرایط فروش رو عوض کردن و دوقسطی کردن 150 میلیون افتاد گردنموت باید بپردازیم فقط داریم خودخوری میکنیم
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
کریم استیشن : من فقط میگم خدا لعنت کنه اول تا آخر مسئولین ایرانخودرو خدا ازشون نگذزه اینشالله
وحید : آقا یعقوب، این اعتراض ها بعد گرونی الان چند ساله که هست، هیچکدومم به نتیجه نرسیده، متاسفانه تنها صدایی که تو این کشور شنیده نمیشه صدای مردمه
کوییک اتوماتیک مشهد : جواب به علی آقا سلام پذیرش سایپا ؛30خرداد1402- تکمیل وجه 24 خرداد 1403 موعد تحویل سایپا؛بهمن 1402-فاکتور 28مهر-پلاک یکم یا دوم آبان- اما بعد از 9،8 ماه انتظار بلاخره امروز صبح نمایندگی برای تحویل دادن تماس گرفت الحمدلله.. ولی جالب بدونید تاریخ تولید را شهریور1403 نوشته بود در صورتیکه بهمن پارسال باید تحویل مدادن.. البته بعد چندین تماسی که با سایپا داشتم و اعتراضی که برای تاخیر تحویل کرده بودم و پیگیریهای مکرر..ولی بلاخره مجبور به تولید شدند البته بعد 6بار فرستادن پیامک، تحویل حضوری بلاخره امروز آماده تحویل شد خدا رو هزار مرتبه شکر