راه دشوار کاهش ارزبری در صنعت خودرو

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
کاهش قیمت تمام شده خودرو که از آن به عنوان یکی از رئوس فعالیت های خودروسازان یاد می شود، در حالی به داخلی سازی و به دنبال آن کاهش ارزبری گره خورده که فعالان صنعت خودرو و همچنین قطعه معتقدند با وجود داخلی سازی هیچ کاهش قیمتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد چرا که هزینه های سربار تولید این صنعت به عوامل متعدد دیگری وابسته است.
 
در حالی نهضت داخلی سازی با هدف کاهش ارزبری در صنعت خودرو وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر به گفته معاون وزیر صمت، نیاز ارزی سالانه صنعت خودرو 3.5 میلیارد دلار بوده که با اجرای پروژه های داخلی سازی این میزان ارزبری به 1.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. 
 
یکی از دستاوردهای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی است چرا که تولیدات مشابه داخلی جایگزینی برای وارداتی ها شده و می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد. موضوعی که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به آن اشاره و تاکید کرده که در حال حاضر تولید هر خودرو دو هزار دلار ارزبری دارد که برنامه این گروه خودروسازی کاهش ارزبری با تکیه بر انعقاد قرارداد همکاری با صنایع دفاع است. 
 
اما در عین حال اظهاراتی مبنی بر عدم اثرگذاری داخلی سازی بر قیمت تمام شده مطرح می شود که در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود، می گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با محدودیت ارزی دست به گریبان است و این محدودیت وابستگی و خرید از یک کشور مشخص تنها در صنعت خودرو ایران دیده می شود بنابراین این صنعت با دو محدودیت، بین المللی و ارزی دست به گریبان است.
وی می افزاید: در شرایطی که در ارتباطات خارجی محدودیت وجود دارد، سیاستی اجرایی تا وابستگی خارجی کاهش یابد و نوعی تفکر خاص خودکفایی اجرایی شود که در این نگاه، موضوع اقتصاد خودرو کمتر مورد توجه قرار می گیرد بلکه هدف بیشتر کاهش ارزبری و تامین قطعات از داخل نه به دلیل کاهش قیمت تمام شده بلکه به دلیل تحریم و عدم امکان تامین قطعات از خارج کشور است.
 
کریمی سنجری با بیان این که با کاهش درآمدهای ارزی باید وابستگی ارزی کشور کاهش یابد، اظهار می کند: این استراتژی بیشتر استراتژی سیاسی است تا اقتصادی؛ چرا که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود هرچند که ممکن است سازنده با قیمت بسیار پایین تر قطعات را در اختیار خودروساز قرار دهد اما به طور قطع کاهش ارزبری منجر به قیمت تمام شده نخواهد شد حتی در شرایطی که قیمت ارز بسیار بالا است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که همانگونه که محاسبه قیمت تمام شده کار آسانی نیست، کاهش ارزبری نیز موضوع ساده ای نیست، ادامه می دهد: در دوره وزارت قبل بر کاهش ارزبری 300 میلیون یورویی در صنعت خودرو تاکید شد اما بررسی بیشتر نشان داد که خودروسازان تامین قطعه را به شرکت های قطعه ساز واگذار و این شرکت ها نیز اقدام به واردات قطعه به جای تولید داخلی کرده اند که در این شرایط شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو بوده ایم در صورتی که در مجموع کاهشی رخ نداده است.
 
وی ادامه می دهد: هرچند بخش زیادی از قطعات وارد و به تولید رسید که تا اندازه ای ارزبری را کاهش داد اما به صفر نرساند، بنابراین تفاوت در موضوع شفاف نیست زیرا وقتی قطعه ای از خارج کشور تامین می شود ممکن است در کشور دیگری با هزینه کمتر به تولید برسد ضمن آن که هزینه های تولید در داخل کشور با وجود این که توجیه اقتصادی در تولید داخل داریم اما به دلیل اتوماسیون ضعیف، تجهیزات نامرغوب و کاهش بهره وری و هزینه سربار، بسیار بالا است در نهایت آن که قیمت تمام شده به شاخص هایی وابسته است که ارزبری عموما یکی از این شاخص ها نیست.
 
به گزارش خودروکار، بررسی این اظهارات نشان می دهد که راه نجات صنعت خودرو از کاهش هزینه های سربار و در نهایت قیمت تمام شده، داخلی سازی نخواهد بود بلکه لازم است مدیران این صنعت به دنبال بهبود فرایندهای تولید، افزایش تیراژ و راهکارهای کاهش هزینه تولید باشند تا قادر به کاهش قیمت تمام شده باشند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : سلام ۲۳ آبان ثبت نام کردن هنوز شاسی نشده جک s3 هر موقع هم تماس میگیرم هیچ جواب مشخصی نمیدن توروخدا کرمان موتور ثبت نام نکنین
وی۱ پلاس اردیبهشت : والا ما تحویل اردیبهشتیم هنوز فاکتور هم نشدیم.زودتر از موعد کجا بود
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
mhd S3 : منظور من تا تاریخ 9 آبان بود دوستان تهران و نیشابور اگر اشتباه نکنم گفتن ما تحویل گرفتیم شما که تاریخ ثبت نامت 15 آبان هست
علی : من زور به باسنم نمیاد من حواله خریدم سرموقع تحویلم‌ میدهند بعد اینو گفتم تو که این حرف زدی میگم می‌دونستی چرا الان میگی فلان و فلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تیگو 8 : سلام وقت بخیر 3 روز پیش پیام اومد 2 میلیون رو واسه بانک شهر زدم هنوز واریز نشده معمولا چقدر زمان میبره؟
ایکس 33 اتومات اسماعیل : خبری از فاکتور نشده ؟
علی : سلام رانا پلاس 29اسفند 402کسی فاکتور شده
محمد ساینا تککک : چجوری میفهمین فاکتور شدین؟
ابراهیم تیگو 8پرو : پاسخ به خبر خوب:مبارکه داداش خبر خوبی بود چرخش برات خوش بچرخه
هایما : سلام دوستان کسی این چند روز فیزیک پلاک و با تحویل نگرفته خودرو
محمد موعد تحویل 30بهمن تکمیل وجه 21دی : بنازم نوبتی باشه نوبت 21دی فردا
تیگو 7 : سلام مبارکه به سلامتی میشه تاریخ قرارداد و فاکتور و مدل و رنگش رو بفرمایید؟ ممنون
بهمن ماه : دوستان به هیچ وجه ساینا دوگانه افزایش قیمت نمیخوره. چندبار زنگ زدم پشتیبانی گفتن که افزایش نداره
S5-Tehran : تماس گرفتم ایرانخودرو، گفتن S5 احتمالا تیرماه فاکتور بشه. موعد تحویل 23 بهمن هستم.