راه دشوار کاهش ارزبری در صنعت خودرو

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
کاهش قیمت تمام شده خودرو که از آن به عنوان یکی از رئوس فعالیت های خودروسازان یاد می شود، در حالی به داخلی سازی و به دنبال آن کاهش ارزبری گره خورده که فعالان صنعت خودرو و همچنین قطعه معتقدند با وجود داخلی سازی هیچ کاهش قیمتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد چرا که هزینه های سربار تولید این صنعت به عوامل متعدد دیگری وابسته است.
 
در حالی نهضت داخلی سازی با هدف کاهش ارزبری در صنعت خودرو وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر به گفته معاون وزیر صمت، نیاز ارزی سالانه صنعت خودرو 3.5 میلیارد دلار بوده که با اجرای پروژه های داخلی سازی این میزان ارزبری به 1.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. 
 
یکی از دستاوردهای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی است چرا که تولیدات مشابه داخلی جایگزینی برای وارداتی ها شده و می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد. موضوعی که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به آن اشاره و تاکید کرده که در حال حاضر تولید هر خودرو دو هزار دلار ارزبری دارد که برنامه این گروه خودروسازی کاهش ارزبری با تکیه بر انعقاد قرارداد همکاری با صنایع دفاع است. 
 
اما در عین حال اظهاراتی مبنی بر عدم اثرگذاری داخلی سازی بر قیمت تمام شده مطرح می شود که در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود، می گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با محدودیت ارزی دست به گریبان است و این محدودیت وابستگی و خرید از یک کشور مشخص تنها در صنعت خودرو ایران دیده می شود بنابراین این صنعت با دو محدودیت، بین المللی و ارزی دست به گریبان است.
وی می افزاید: در شرایطی که در ارتباطات خارجی محدودیت وجود دارد، سیاستی اجرایی تا وابستگی خارجی کاهش یابد و نوعی تفکر خاص خودکفایی اجرایی شود که در این نگاه، موضوع اقتصاد خودرو کمتر مورد توجه قرار می گیرد بلکه هدف بیشتر کاهش ارزبری و تامین قطعات از داخل نه به دلیل کاهش قیمت تمام شده بلکه به دلیل تحریم و عدم امکان تامین قطعات از خارج کشور است.
 
کریمی سنجری با بیان این که با کاهش درآمدهای ارزی باید وابستگی ارزی کشور کاهش یابد، اظهار می کند: این استراتژی بیشتر استراتژی سیاسی است تا اقتصادی؛ چرا که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود هرچند که ممکن است سازنده با قیمت بسیار پایین تر قطعات را در اختیار خودروساز قرار دهد اما به طور قطع کاهش ارزبری منجر به قیمت تمام شده نخواهد شد حتی در شرایطی که قیمت ارز بسیار بالا است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که همانگونه که محاسبه قیمت تمام شده کار آسانی نیست، کاهش ارزبری نیز موضوع ساده ای نیست، ادامه می دهد: در دوره وزارت قبل بر کاهش ارزبری 300 میلیون یورویی در صنعت خودرو تاکید شد اما بررسی بیشتر نشان داد که خودروسازان تامین قطعه را به شرکت های قطعه ساز واگذار و این شرکت ها نیز اقدام به واردات قطعه به جای تولید داخلی کرده اند که در این شرایط شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو بوده ایم در صورتی که در مجموع کاهشی رخ نداده است.
 
وی ادامه می دهد: هرچند بخش زیادی از قطعات وارد و به تولید رسید که تا اندازه ای ارزبری را کاهش داد اما به صفر نرساند، بنابراین تفاوت در موضوع شفاف نیست زیرا وقتی قطعه ای از خارج کشور تامین می شود ممکن است در کشور دیگری با هزینه کمتر به تولید برسد ضمن آن که هزینه های تولید در داخل کشور با وجود این که توجیه اقتصادی در تولید داخل داریم اما به دلیل اتوماسیون ضعیف، تجهیزات نامرغوب و کاهش بهره وری و هزینه سربار، بسیار بالا است در نهایت آن که قیمت تمام شده به شاخص هایی وابسته است که ارزبری عموما یکی از این شاخص ها نیست.
 
به گزارش خودروکار، بررسی این اظهارات نشان می دهد که راه نجات صنعت خودرو از کاهش هزینه های سربار و در نهایت قیمت تمام شده، داخلی سازی نخواهد بود بلکه لازم است مدیران این صنعت به دنبال بهبود فرایندهای تولید، افزایش تیراژ و راهکارهای کاهش هزینه تولید باشند تا قادر به کاهش قیمت تمام شده باشند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عه : چند روز بعد تکمیل وجه قانونا باید ماشین تحویل بشه؟؟
شاهین من کو : سلام شاهی جان قربون اسمت برم وقتی متن را تایپ کردی ارسال را که زدی یه تایید میاد تایید کن بعد از صفحه خارج شو بعد چند دقیقه وارد بشی متن نشسته تو گروه عزیزم دوست داریم از فرمایشات شما فیض میبریم تشکر
شاهین پلاس : آقای سبحان باز اشتباه کردی ،سود تاخیر ۱۲ درصد است نه ۱۶ درصد که نوشتی.قرارداد را دقیق نخواندی.ضمنا خودرویی که کمپانی سند بزند،اصلا هزینه نقل و انتقال ندارد!!!!( نقل و انتقال اسمش روی خودش هست،برای خودروی دست دوم است ،که به دیگری میفروشید و در محضر میگیرند)...اطلاعاتت خیلی ضعیف است.
سجاد : درود بر همگی اینجوری نمیشه که همش صبر وانتظار بکشیم بیاین بریم سایپا کارخونه اونجا بشینیم تا ماشینامونوبدن
فیروز x5 : خودرو پلاک شده تاریخ پست مدارک 1404/4/11 در قسمت مشخصات سایت ثبت شده کسی میدونه کی خودرو تحویل میشه ممنون میشم
X5 : 22آذر ثبت نام کردیم تحویل31اردیبهشت بود تازه 20خردادشاسی شد امروز تازه پلاک شد کی به دستم میرسه نمیدونیم
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
تجمع گسترده : تاریخ تجمع سشنبه ۱۷ تیر ماه صبح ساعت ۹ همه بیایین دوستان شاهین g که الان رفته توی ۸ ماه واریز وجه به ولله تجمع نکنیم تا ۳ ماه دیگه هم نمیدن لطفا اطلاع رسانی کنید همه ۱۷ تیر بیان همه از جاهای دور و نزدیک
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
جی ایکس ار تحویل اسفند 1403 : من پذیرش مرداد 1403 و تحویل هفته چهارم اسفند1403 هستم. 12 اسفند هم تکمیل وجه کردم و بعد از 4 ماه هنوز در حال تخصیص هست و فاکتور نشده.( جی ایکس ار نقره ای مشکی)
سورن دوگانه تحویل 31 خرداد : سلام سورن دوگانه پیش فروش طرح مادران تحویل 31خرداد هستم که بالاخره دیروز 11 تیر پیامک تبدیل به 100 لیتری اومد و منم واریز کردم و فوری فاکتور شد انشاالله که قسمت همگیتون بشه
محمد : خودنمایندگی میگه فقط باتجمع اعتراضی به هدف خود میرسید میگه از صبر مشتری داره سواستفاده میکنه هیچ نظارتی نیست هرطور دوست داره بامشتری برخود میکنه
فروش فوق العاده7بهمن : عزیزم شما یا سواد اقتصادی ندارید شرکت طبق یه قراردادی گفته من به شما ماشین میدم 3ماه و بابت همین هم ما پذیرفتیم چرا فقط یه چیزی می‌نویسی الکی
صولت قشقایی : منم حتمأ میام خسته شدم از بی مسولیتی شرکت سایپا مردمو شرکت چی فرض کرده هرچی تونسته افزایش قیمت داده بیخیال نباشید امروز وفردا کنید اینقدر دس دس نکنید دیدار ما دوشنبه صبح جلو شرکت بی دروپیکر سایپا
تیگو8 : مبارک باشه شما برای کدام شهر بودید
هرسین : سلام 18 خرداد پانا فولادی طرح مادران واریز بیستم زنگ زدم نمایندگی ایران خودرو گفت دیروز فاکتور شده پانزده ملیون سود تاخیر سایت خودم بالا نمیاره ایشالاه که همگی فاکتور بشین بچه ها
فروش فوری 7 بهمن : فروش فوریا بهمن ساینا مشتریای،شرکت فردا موتور تجمع کردن همه جا گذاشتن
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : هیچ خیر خواهی نیست بگه کوئیک جی ایکس ال توی سال 1404 تکمیل وجه کرده و فاکتور شده
تیگو 8 اسفند : شما کدوم شهر تشریف دارید ؟