راه دشوار کاهش ارزبری در صنعت خودرو

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
کاهش قیمت تمام شده خودرو که از آن به عنوان یکی از رئوس فعالیت های خودروسازان یاد می شود، در حالی به داخلی سازی و به دنبال آن کاهش ارزبری گره خورده که فعالان صنعت خودرو و همچنین قطعه معتقدند با وجود داخلی سازی هیچ کاهش قیمتی در صنعت خودرو رخ نخواهد داد چرا که هزینه های سربار تولید این صنعت به عوامل متعدد دیگری وابسته است.
 
در حالی نهضت داخلی سازی با هدف کاهش ارزبری در صنعت خودرو وارد فاز اجرایی شد که در حال حاضر به گفته معاون وزیر صمت، نیاز ارزی سالانه صنعت خودرو 3.5 میلیارد دلار بوده که با اجرای پروژه های داخلی سازی این میزان ارزبری به 1.5 میلیارد دلار کاهش می یابد. 
 
یکی از دستاوردهای کاهش ارزبری در صنعت خودرو، کاهش قیمت تمام شده محصولات داخلی است چرا که تولیدات مشابه داخلی جایگزینی برای وارداتی ها شده و می تواند قیمت تمام شده محصولات را کاهش دهد. موضوعی که جواد سلیمانی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز به آن اشاره و تاکید کرده که در حال حاضر تولید هر خودرو دو هزار دلار ارزبری دارد که برنامه این گروه خودروسازی کاهش ارزبری با تکیه بر انعقاد قرارداد همکاری با صنایع دفاع است. 
 
اما در عین حال اظهاراتی مبنی بر عدم اثرگذاری داخلی سازی بر قیمت تمام شده مطرح می شود که در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود، می گوید: در حال حاضر صنعت خودرو با محدودیت ارزی دست به گریبان است و این محدودیت وابستگی و خرید از یک کشور مشخص تنها در صنعت خودرو ایران دیده می شود بنابراین این صنعت با دو محدودیت، بین المللی و ارزی دست به گریبان است.
وی می افزاید: در شرایطی که در ارتباطات خارجی محدودیت وجود دارد، سیاستی اجرایی تا وابستگی خارجی کاهش یابد و نوعی تفکر خاص خودکفایی اجرایی شود که در این نگاه، موضوع اقتصاد خودرو کمتر مورد توجه قرار می گیرد بلکه هدف بیشتر کاهش ارزبری و تامین قطعات از داخل نه به دلیل کاهش قیمت تمام شده بلکه به دلیل تحریم و عدم امکان تامین قطعات از خارج کشور است.
 
کریمی سنجری با بیان این که با کاهش درآمدهای ارزی باید وابستگی ارزی کشور کاهش یابد، اظهار می کند: این استراتژی بیشتر استراتژی سیاسی است تا اقتصادی؛ چرا که لزوما کاهش ارزبری منجر به کاهش قیمت تمام شده نمی شود هرچند که ممکن است سازنده با قیمت بسیار پایین تر قطعات را در اختیار خودروساز قرار دهد اما به طور قطع کاهش ارزبری منجر به قیمت تمام شده نخواهد شد حتی در شرایطی که قیمت ارز بسیار بالا است.
 
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که همانگونه که محاسبه قیمت تمام شده کار آسانی نیست، کاهش ارزبری نیز موضوع ساده ای نیست، ادامه می دهد: در دوره وزارت قبل بر کاهش ارزبری 300 میلیون یورویی در صنعت خودرو تاکید شد اما بررسی بیشتر نشان داد که خودروسازان تامین قطعه را به شرکت های قطعه ساز واگذار و این شرکت ها نیز اقدام به واردات قطعه به جای تولید داخلی کرده اند که در این شرایط شاهد کاهش ارزبری در صنعت خودرو بوده ایم در صورتی که در مجموع کاهشی رخ نداده است.
 
وی ادامه می دهد: هرچند بخش زیادی از قطعات وارد و به تولید رسید که تا اندازه ای ارزبری را کاهش داد اما به صفر نرساند، بنابراین تفاوت در موضوع شفاف نیست زیرا وقتی قطعه ای از خارج کشور تامین می شود ممکن است در کشور دیگری با هزینه کمتر به تولید برسد ضمن آن که هزینه های تولید در داخل کشور با وجود این که توجیه اقتصادی در تولید داخل داریم اما به دلیل اتوماسیون ضعیف، تجهیزات نامرغوب و کاهش بهره وری و هزینه سربار، بسیار بالا است در نهایت آن که قیمت تمام شده به شاخص هایی وابسته است که ارزبری عموما یکی از این شاخص ها نیست.
 
به گزارش خودروکار، بررسی این اظهارات نشان می دهد که راه نجات صنعت خودرو از کاهش هزینه های سربار و در نهایت قیمت تمام شده، داخلی سازی نخواهد بود بلکه لازم است مدیران این صنعت به دنبال بهبود فرایندهای تولید، افزایش تیراژ و راهکارهای کاهش هزینه تولید باشند تا قادر به کاهش قیمت تمام شده باشند.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt : در پاسخ به شاهین هفته چهارم دی بله امروز تماس گرفتم. گفت امروز یدونه تماس داشتیم که تکمیل وجه یکم اسفند بود و فاکتور شده بود. دیگه میره جلو و شروع به فاکتور میشه. از ۴ آذر تاااااا اول اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن در تاریخ اول اسفند صادر و تا ۱۳ اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دعوتنامه اسفند در تاریخ ۱۴ اسفند صادر و تا ۲۶ اسفند مهلت تکمیل وجه داشت.
داود : سایپا واقعا این رسمش نیست من 14 آذر 594 واریز کردم زنگم 100بار نمایندگی زدم هنوزم میگه تاخیر داره خیلی راحت
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
علی طلا تبدیلی جی۷ اول ابتدایی : برای من هنوز ارسال مدارک سبز نشده کارت نیومده.چهاردهم پلاک شده خوشبینانه توی خرداد تحویل بدن شاید
سعید.18اذر.g : به کاربر قم : دوست عزیز اگه انقدر سختشونه که ازپسش برنمیان حداقل دیگه جدید ثبت نام نکنن که مردم بدبخت انقدرزجربکشن بخاطریه ماشین اشغال.بااحترام ،سایپا ادمایی مثل شمارو دیده که درحد یه اطلاعیه دادن واسه مشتریش ارزش قائل نیست.بااین شرایط بازم ازاین دزدا حمایت میکنین عجیبه واقعا
خزایی تارا تحویل 31فروردین : کاش یه طرح تبدیل بزارن الان طرح تبدیل رانا پلاس واسه سمند ef7اومده
تارا v1 تحویل ۳۰ اسفند : سلام خدمت همگی تارا v1 پلاس سفید تحویل ۳۰ اسفند امروز پلاک شد پیش فروش عادی انشالله برای همه فاکتور بشه
دعوا چیه : آقا اگه کرمان موتور با گمرگ دعواشون شده به ما چه خب ماشین مشتریه نه کرمان موتور
کیان قربانعلی مقدم : کسی از ثبت نامی های آبان و آذر تحویل گرفته یا نه؟ تابستون شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : واقعا دارید درست می گید ..خدا شاهده مشکل قلب پیدا کردم از بس حرص خوردم
در تخصیص مونده : میگن نه مشکل قطعه دارن نه هیچی اختلاس دزدی زیاد داشته سایپا دست به دامن بابک زنجانی شدن تا کارها درست شه پول ها رفت رو هوا فقط با وعده وعید سرتون دارن شیره می‌مالند پول هارو خوردن یک آب هم روش خدا لعنتشون کنه
مهدی 17 بهمن : سلام تکمل وجه 17 بهمن که 26 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز 29 اردیبهشت پلاک شدم.ایشا..دوستان فاکتور بشن.
درحال تخصیص مونده : نیشابوری کسی هست اینجا
مهدی 17 بهمن : سلام.نگران نباش من هم مثل شما بودم تکمیل وجه 17 بهمن و تحویل سخا 25 اسفند بودم حتی به کارشناس سایپا شماره096550 هم زنگ زدم گفت بدلیل اینکه سخا رو دیر تحویل دادی تخصیص خودرو شما یه ماه به عقب میفته و کارشناس سایپا گفت تخصیص خودرو بر اساس زمان تحویل سخا هست.لیکن حرفاش چرند بود 26 اردیبهشت فاکتور شدم و امروز پلاک انلاین.نگران نباش تو ابن چند روزه فاکتور میشی
6جی تی : سلام وقت بخیر شما از مجوزهای اریزو خبر ندارین
محمد سورن پلاس 31خرداد : سلام دوستان از کجا بفهمیم کدوم سایت لطفاً راهنمایی کنید
توحید ارومیه : دوستان با کارشناس تماس گرفتم گفت اول فروش فوق العاده بهمن فاکتور میشه بعد پیش فروش اسفند
علی 10 خرداد : سلام دوستان سورن xu7p فروش فوری طرح عادی رنگ سفید، 12 اسفند 615 پول دادم، 30 فروردین 7900 مابه تفاوت بیمه پرداخت کردم. پولی بابت سنسور کمربند سرنشینان پرداخت نکردم. 24 اردیبهشت فاکتور و پلاک شد، امروز صبح از نمایندگی تهران-جمهوری تحویل گرفتم. تولید مازندران است و دریچه برقی. برای منکه میخوام از ماشین استفاده کنم، برقی یا سیمی بودنش اهمیتی نداشت. مهم کیفیت ماشین بود که خداروشکر همه چیز خوب بود. من قبلا دنا پلاس دنده ای مدل 1400 داشتم، به جرات میگم که سواری و شتاب این ماشین از دناپلاسی که اون هم از صفری دست خودم بود بهتره. از نظر آپشن ها هم که فقط کروز نداره. ضمنا سنسور هشدار کمربند سرنشین ندارد که چه بهتر. انشالله همه دوستان به زودی ماشیناشونو صحیح و سلامت تحویل بگیرند.