تسلا کارخانه تولید کاتد تأسیس می‌کند

 

جیپ گلادیاتور هلکت TR3 با پیشرانه ۷۰۷ اسب‌بخاری هلکت

 
تسلا در رویداد روز باتری (Battery Day) از برنامه‌های جدید این شرکت خبر داد.
 
روز گذشته، رویداد «روز باتری» تسلا برگزار شد و ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در این رویداد اعلام کرد که این شرکت برای استخراج لیتیوم از ۱۰،۰۰۰ آکر خاک‌رس (۴۰،۴۷۰،۰۰۰ مترمربع) در نوادا مجوز گرفته است و فعالیت کارخانه‌ی گیگافکتوری‌اش را توسعه می‌دهد. اواسط سال جاری میلادی، تسلا با پاناسونیک قرارداد همکاری سه‌ساله امضا کرد که براساس آن، شرکت ژاپنی در این منطقه باتری تولید و لیتیوم برای قراردادن در این باتری‌های لیتیوم‌یونی استخراج می‌کند. حدود یک‌ سال پیش، ماسک در جلسه‌ی سهام‌داران سال ۲۰۱۹ گفت که احتمالا شرکتش وارد فعالیت استخراج موادمعدنی کاربردی در باتری‌ خودروهای الکترونیکی می‌شود.
 
استخراج لیتیوم برای تولید باتری‌های ارزان‌تر و کارآمد یکی از اقدامات تسلا برای کاهش قیمت خودروهای الکترونیکی‌اش است. همچنین، این شرکت اعلام کرد که برای کاهش هزینه قصد دارد زنجیره‌ی تأمینش را به کارخانه نزدیک‌تر کند. در رویداد یادشده، تسلا و درو باگلینو، معاون بخش مهندسی انرژی و نیروگاه تسلا، درباره‌ی برنامه‌ی شرکت برای رسیدن به تولید ۱۰ تا ۲۰ تراوات ساعت باتری در سال خبر دادند و سپس، سلول‌های باتری بدون تب (Tabless) جدید موسوم به سلول‌های ۴۸۶۰ را رونمایی کردند. این باتری‌ها می‌توانند قدرت خودروهای الکترونیکی را بهبود بخشند. همچنین، دو عضو تیم تسلا از مأموریت‌های مهم دیگر این شرکت از‌جمله توسعه‌ی سیستم‌ جدید تولید باتری خبر دادند.
 
معدن لیتیوم و کارخانه‌ی کاتد دو فعالیت جدید در توسعه‌ی پرتفولیوی تسلا محسوب می‌شوند. کارخانه‌ی کاتد برای تولید باتری‌های این شرکت در نظر گرفته‌ شده که به کاهش هزینه‌ی زنجیره‌ی تأمین و تسهیل در تولید کاتد می‌انجامد. به‌گفته‌ی ماسک، روش استخراج کنونی تولید کاتد به‌صرفه نیست و تسلا در نظر دارد از فرایند دیگری استفاده ‌کند که ۷۶ درصد از هزینه‌ی کاتد می‌کاهد و هیچ آبی را هدر نمی‌دهد. روش جدید فرایندهای اولیه‌ی تولید کاتد را حذف می‌کند. تسلا در نظر دارد به‌دلیل کمبود منابع نیکل، از کاتدهای متنوع استفاده کند.
 
معاون تسلا درباره‌ی فعالیت‌های جدید تسلا گفت:
 
در نظر داریم کارخانه‌ی تولید کاتد در شمال آمریکا تأسیس کنیم و از تمامی منابع لیتیوم و نیکل این منطقه بهره‌ ببریم. با نزدیک‌کردن کارخانه و زنجیره‌ی تأمین کاتد، می‌توانیم ۸۰ درصد در مسافت طی‌شده برای تأمین مواد صرفه‌جویی کنیم.
 
همچنین به‌گفته‌ی باگلینو، تسلا تلاش می‌کند برای تبدیل لیتیوم از فرایند بدون سولفات استفاده کند که این کار می‌تواند ۳۳ درصد از هزینه‌ی لیتیوم را کاهش دهد. زمان و محل تأسیس کارخانه‌ی کاتد مشخص نیست؛ اما برای نزدیک‌کردن زنجیره‌ی تأمین، احتمالا درکنار معدن لیتیومی در نوادا تأسیس شود.
 
استخراج فلز قلیایی واکنش‌پذیر هزینه‌ی زیست‌محیطی در پی دارد و باعث آلودگی آب می‌شود. به‌طور سنتی، استخراج لیتیوم از آب زیادی استفاده می‌کند. برای انجام این فرایند، استخراج‌کنندگان زمین را می‌شکافند و آب نمکدار را به سطحی پمپاژ می‌کنند تا تبخیر شود. پس از تبخیر آب نمک، ترکیبی از موادمعدنی مانند منیزیم و لیتیوم باقی می‌ماند که پس از چندبار تصفیه، لیتیوم به‌دست می‌آید.
 
به‌گفته‌ی ماسک، شرکت تسلا از روشی جدید برای استخراج این فلز قلیایی استفاده می‌کند که در آن، لیتیوم با استفاده از سدیم‌کلراید یا نمک خوراکی از سنگ معدن به‌دست می‌آید.
 
ماسک درباره‌ی فرایند استخراج توضیح می‌دهد:
 
تا جایی که می‌دانم، تاکنون کسی از این روش استفاده نکرده است. تمامی مواد موردنیاز برای استخراج لیتیوم را می‌توان باردیگر استفاده کرد و روشی پایدار محسوب می‌شود.
 
تسلا برنامه‌هایی برای کاهش قیمت خودروهایش در نظر گرفته است. باتری بدون تب به کاهش هزینه‌ی تولید خودرو کمک می‌کند و سبب می‌شود خودروهای الکترونیکی تسلا با قیمت خودروهای بنزینی فروخته شوند. گفتنی است در رویداد اخیر، این شرکت از تولید خودروهای برقی ۲۵،۰۰۰ دلاری نیز خبر داد.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تسلا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : فقط مثل تجمع قبلی گول حرفاشون رو نخورید چطور شاهین پلاس این همه فاکتور میشه تازه قطعات و موتورشم پیشرفته تره شاهین جی اصلا ی دونه هم فاکتور نکردن
طاهر : مبارک باشه واقعا بعد یکسال و نیم لطفا به سلامتی تحویل گرفتید اینجا اعلام کنید در مورد شرایط و سود تاخیر چقدر تعلق گرفته،احتیاج به شکایت هست یا خودشون مثل آدم تاخیر رو اعمال میکنن تشکر...
جواد ۱۶ تیر دوشنبه تا جواب نگیریم ...... : فقط خدا لعنت کنه شرکت سایپا رو۷ماه شود خیلی حرفی هسته
صابر : این خانعلی کیه همش پیام چرتو پرت می ذاره؟ من ساکن زابل هستم خانواده اچنگان رو میشناسم، اینجوری توشون نیست آخه
X5 : ثبت نام نقدی بوده؟چقدر تاخیر در تحویل داره نقدی؟من‌۲ اسفند ثبت نام کردم
شاهین جی : سلام قرار بود زمستان ۱۴۰۳به ما ماشین بدن،واریزی اول پیامش اومد بعد دو سال چشم انتظاری همش افزایش قیمت،هنوز واریزی دوم پیامش نیومده،موقع ثبت نام قیمت شاهین جی۴۱۲میلیون بود ولی الان ۶۷۱میلیون،واقعا این شرکت سایپا چطور برنامه ریزی می کنه وقتی ماشین نداره چرا ثبت نام خودرو انجام میده
شاهین حی : سلام قرار بود زمستان ۱۴۰۳به ما ماشین بدن،واریزی اول پیامش اومد بعد دو سال چشم انتظاری همش افزایش قیمت،هنوز واریزی دوم پیامش نیومده،موقع ثبت نام قیمت شاهین جی۴۱۲میلیون بود ولی الان ۶۷۱میلیون،واقعا این شرکت سایپا چطور برنامه ریزی می کنه وقتی ماشین نداره چرا ثبت نام خودرو انجام میده
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
امیرx5 : من خودم ثبت نام اردیبهشت پارسالم از شهریور دارم همه جور پیام میزارم که ازین اشغال کسی ثبت نام نکنه الانم ماشالاه همه تو یه ساعت ثبت نام کردن بعد دیدن این همه نظر منفی حقتون شرکت پولتون بخوره مخصوصا کسایی که دلصون خوش کردن به سود مشارکت یعنی شرکت اندازه شما نمیفهمه که قراره ۱۸۰میلیون بزاره روی قیمتش بعد ۳۰تومن به شما تخفیف بده بدو بدو رفتین ثبت نام کردین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ای ساینا ران آهسته ران : ملی شد یا میلی؟
حکیم الحکما : حق گرفتنی است نه اینکه حواله بدید به دیگران برن جلوی شرکت چون راه شمادوره چه ربطی داره کسی که حقشومی خوادبگیره بسم الله چرا دیگرانو جلو میندازیدصرفا راهم دوره ونمیدونم بیام ....
علی محمدی : دوستان برا منم دعوتنامه شهریور ماه اومده سوالی که داشتم تا24مهلت داره اگ زودتر تکمیل وجه کنم تأثیر داره تو فاکتور یا فرقی نمیکنه تو تحویل خودرو ؟ممنون میشم اطلاع دارین اگ جواب بدین
آرتان : نت دوباره ملی شد خدا بخیرکنه
دنا پلاس : سلام دنا 6 دنده رینگ فولادی طرح فرسوده کسی هست با نرخ جدید فاکتور بشه.من مرحله اول323 واریز کردم،سپاس
اطلس جی اسفند1403 : من تحویل اسفند بودم الان منتظرم پیشنهاد کوییک بفرستن حوصله ندارم منتظر اطلس باشم این اطلس منتظر باشم به سال بعد میخوره تا تحویل بگیریم
اطلس بهمن : سلام.هر کی بهمن تکمیل وجه کرده چقد واریز کرده؟
31 خردا : شماره قراردارو رنگ ماشین دوگانه یاتگ گانه هم بگو چون منم مث شما اردبیبهث تصویه کردم
حمید : من مشکی تاریخ تکمیل وجه 22 مهر تاریخ سخا چند روز بعدش بود دقیقا روزش رو یادم نیست هنوز فاکتور نشدم
محمد جواد : سلام. متشکرم