اقدامات ظاهری بانک مرکزی برای تامین ارز قطعه سازان/ روند پرچالش دریافت ارز ادامه دارد

 

اقدامات ظاهری بانک مرکزی برای تامین ارز قطعه سازان/ روند پرچالش دریافت ارز ادامه دارد

 
تامین ارز مورد نیاز صنعت خودرو و قطعه با وجود تصویب آیین نامه های متعدد همچنان در پیچ و خم های بانک مرکزی به نتیجه نرسیده و فعالان این حوزه معتقد به نبود عزمی جدی برای حل این مشکلات بوده و تاکید دارند که تمام اقدامات این بانک ظاهری است.
 
در حالی بر اساس اعلام بانک مرکزی، صنعت خودرو و قطعه با مشخص کردن منشا صرافی و معرفی آن به بانک می‌توانند ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند تا برمبنای آن کد تخصیص ارائه ‌شود که فعالان این حوزه معتقدند تا به امروز هیچ اقدام جدی برای تامین ارز انجام نشده و هیچ گونه گشایشی صورت نگرفته و همه اقدامات ظاهری است.
 
مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با بیان این که وضعیت تعیین قیمت ارز به جایی رسیده که ارز نیمایی و سنایی هیچ تفاوتی با ارز آزاد ندارد، می گوید: فرایند تخصیص ارز به اندازه ای پیچیده شده و موانع زیادی در مسیر آن وجود دارد که ورود به این موضوع از هر طریقی قیمت ارز را با قیمت بالا در اختیار متقاضی قرار می دهد.
 
وی می افزاید: بانک مرکزی در فشار به تولید و خاباندن فعالیت های تولیدی استاد بی نظیری است و در این شرایط قیمت ارز برای تولیدکننده چندان اهمیتی ندارد زیرا اگر صرافی تمایل به دریافت ارز نیمایی با دوهزارتومان پایین تر از قیمت واقعی باشد، صادرکننده ناگزیر به انجام این کار است.
 
بیگلو با اشاره به مصوبه بانک مرکزی مبنی بر امکان پرداخت ارز حاصل از صادرات مواد معدنی به صرافی ها نیز اظهار می کند: تصویب چنین قوانینی نیز ملزم به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی است و پس از آن تامین انجام خواهد شد بنابراین انتظار طولانی مدت برای تخصیص بانک مرکزی و پس از آن تامین، این امکان فراهم خواهد بود تا نسبت به دریافت ارز از بانک مرکزی و یا صرافی اقدام شود.
 
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ادامه می دهد: در صورت تخصیص از سوی بانک مرکزی به مدت یک ماه فرصت برای تامین منبع ریالی فرصت دارند تا امکان دریافت ارز وجود داشته باشد در غیر اینصورت تخصیص ابطال خواهد شد در این شرایط در صورت تامین ریال به ناچار باید در صف بانک قرار بگیرند چرا که صرافی نیز آن تخصیص را قبول ندارد.
 
بیگلو با بیان این که ظواهر امر نشان می دهد که کار در حال انجام است، اظهار می کند: در واقعیت بانک مرکزی به دلایل مختلف تمایلی به پرداخت ارز ندارد و روند تامین بیشتر از هر زمان دیگری با چالش مواجه است.
 
فعالان صنعت قطعه معتقدند ادعایی که هم اکنون بانک مرکزی در خصوص دلایل شرایط کنونی ارزی مطرح می کند عدم بازگشت حدود 30 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات است که بازار ارز در کشور را دچار تلاطم کرده است حال باید دید این تلاطم تا چه زمانی ادامه داشته و این صنعت چه زمانی به آرامش خواهد رسید.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تامین ارز قطعه سازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : و اینکه چه مدارکی میخواد سامانه سخا
محمد : سلام. خواهشا کسایی که اطلاع دارن راهنماییم کنن. سامانه سخا که باید انجام بدیم حتما باید به اسم صاحب ماشین باشه وآیا میشه آدرس رو که تو ثبت نام دادیم رو عوض کنیم باتشکر
اسفندی : درود به شرفت آقا پرهام 🌹🌹
میتی : آقا با یک کارت دیگ که به اسم خودت نباشه میشه تکمیل وجه کرد؟؟!!آیا؟؟
محمد : سلام تورو خدا راست میگی پس من که راههم دوره چی میشه کاش زودتر پیام میذاشتی
علی دنا اتو اسفند : مبارکه شما تکمیل وجه کی بودید؟فاکتور شدید؟
علی مشهد‌ : بعد از فاکتور چقد‌ زمان میبره پلاک‌ بشه من تکمیل وجه سوم بودم پلاک نشده
یوسف : سلام سایناجی زمستان1403هست
تحویل اسفند ریحانه : بله آقا پرهام لطفاً جواب بدید سوال منم این هست کدوم آپشن رو انتخاب کنم
تحویل اسفند ریحانه : فقط تا 15 دهم صبر کنید میفهمیم کی راست میگه کی دروغ 😂