قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خوروسازان از زیاندهی

 

قیمت گذاری فصلی هم به داد خودروساز نرسید/ افزایش عرضه راه خروج خوروسازان از زیاندهی

 
در حالی با برگزاری فروش های فوق العاده، انتظارها برای کاهش قیمت ها از یک سو و همچنین تامین نقدینگی خودروسازان از سوی دیگر افزایش یافته که نگاهی به روند فعلی این صنعت با توجه به نرخ تورم و نوسانات ارزی نشان می دهد که قیمت گذاری فصلی در این فروش ها تبدیل به چالشی جدی شده و در صورت بی توجهی، زیاندهی دوباره خودروسازان را به همراه دارد مگر آن که خودروسازان نسبت به افزایش عرضه اقدام کنند.
 
با وارد شدن به فصل جدید به زودی شاهد درخواست خودروسازان برای بازنگری در قیمت ها با توجه به نوسانات ارزی و تورم خواهیم بود. قانونی که به پیشنهاد شورای رقابت در ستاد تنظیم بازار به تایید رسید و بر اساس آن این امکان را برای خودروسازان فراهم کرد تا در هر فصل با توجه به متغیرهای اقتصادی نسبت به ارایه درخواست خود مبنی بر افزایش قیمت ها اقدام کنند و پس از آن با شروع تابستان، خودروسازان نیز درخواست خود دراین خصوص را به شورای رقابت ارایه کردند که هرچند زمان زیادی برای تایید آن برد اما در نهایت به ثمر نشست و دور جدید فروش فوق العاده خودروسازان با قیمت های جدید آغاز شد.
 
هرچند این اجازه داده شده تا قیمت گذاری فصلی در شورای رقابت اجرایی شود اما کارشناسان این صنعت معتقدند که این شورا همچنان در فرایند قیمت گذاری حضور داشته و اجازه نمی‌دهد شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات حاضر در خطوط تولید خود را بر اساس مکانیزم تعریف شده عرضه و تقاضا تعیین کنند که این امر منجر به زیان خودروساز خواهد شد. 
 
اما در عین حال این ایراد به خودروسازان وارد شد که با توجه به قیمت گذاری فصلی امکان کاهش عرضه با هدف افزایش قیمت در فصل های بعد وجود دارد به طوری که خودروساز با آگاهی از ایجاد امکان افزایش قیمت در سه ماه آینده با هدف کسب سود بیشتر در ماه های آینده از عرضه بیشتر بپرهیزد تا بتوانند در فصل بعدی با قیمت بیشتری عرضه کنند. 
 
اما در همین حال کارشناسان این صنعت این موضوع را رد کرده و معتقدند که به دلیل سایه سنگین تعهدات معوق بر روی دوش خودروسازان،  امکان مدیریت عرضه به بهانه فروش در فصول آینده با قیمت های بالاتر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
 
طبق اعلام شورای رقابت، قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد، بنابراین در صورت تداوم فروش فوق‌العاده ماهانه، خودروسازان مجبورند محصولات خود را در هر فصل دو بار با قیمت‌های به روز نشده عرضه کنند.
 
در حال حاضر قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر نرخ ارز، تورم انتظاری و میزان عرضه بوده و با توجه به این موارد افزایش سه ماه یک‌بار نمی‌تواند چندان روی بازار اثرگذار باشد زیرا نقش مولفه‌های دیگر بسیار پررنگ است.
 
با تصمیم کمیته خودرو خودروسازان تا پایان سال موظف به 6 دوره فروش فوق العاده هستند و با آغاز مهرماه امکان افزایش قیمت در پاییز وجود دارد که بالطبع در سه ماه آینده نیز این امکان برای خودروساز دوباره مهیا خواهد شد اما در این میان این پرسش مطرح می شود که این فروش های فوق العاده با توجه به افزایش بی رویه قیمت ارز، زیان خودروسازان را به دنبال خواهد داشت و یا مصوبه شورای رقابت را باید راه نجاتی برای خودروسازان دانست؟
 
به نظر می رسد با این شرایط خودروسازان درخواست تغییر شرایط را داشته باشند چرا که فروش با قیمت های قبلی و تحویل آن ها، زیان دوباره خودروسازان را به همراه خواهد داشت زیرا در شرایط کنونی خودروسازان ملزم به تحویل سه ماهه خودروها خواهد شد که این زمان با زمان ارایه درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت ها مقارن خواهد بود. بر این اساس احتمال تغییر در شیوه قیمت گذاری و یا فروش ماهانه خودرو وجود دارد.
 
این در حالیست که در نیمه نخست امسال زیاندهی خودروسازان به واسطه افزایش هزینه ها معادل کل زیان سال گذشته بوده و این تصمیم می تواند زیان های بیشتری را به خودروسازان تحمیل کند. 
 
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت گذاری فصلی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عباسی : اینجا میگند کلا s3 نمیدیم حرف ۶ ماه دیگه نیست
عباسی : واقعا گفتند ماشین خودتونم میدیم ۶ ماه دیگه؟
تارا دستی : داداش مال من ۱۵ مهر بوده هنوز فاکتور نشده
حمید : سلام دوستان تارا v4 در تاریخ ۲۰ آذر فاکتور شدم و از ۲۱ آذر هروز دارن میفرستن ناجا واسه پلاک شدن ولی هنوز پلاک نشده یه سوال مگه نباید پلاک بشه بهد مدارک صادر بشن امروز تمام مدارک صادر شدن چطور میشه ؟
ناشناس : من زنگ زدم سایپا،گفتن معلوم نیست کی بیاد شاید ماه بعد شاید آخر زمستون روانم بهم ریخت
شارین : سلام خیلی ممنون جواب دادین ((((((((شاهین زمستان403)))))🙏🏻 شما ۱۴ هم براتون پیامک اومده بود یا ۱۸ هم جسارتا؟؟
توحید ارومیه : دوستان امروز دعوتنامه اذر ماه سهمد اومد نصف گرانی شاملشون شده بدون سود مشارکت.یعنی برای اطلس 251میلیون در نظر بگیرید
سهنداذر : سلام ممنون میشم راهنمایی کنیدمنو خواهش میکنم گیرکردم الان برای من پیامک سخا وتکمیل وجه امده ولی قیمت ننوشته یعنی چندروز وقت دارم پول جورکنم به نظرتون یعنی چی اینا ؟؟؟؟؟یکی کمکم کنه من برای هفته اینده پولم جورمیشه مهلت وتاریخ وحتی مبلغی توپیامک نیامده
مهسا : سلام خدمت شاهین زمستان ۱۴۰۳ مال شمامیفرمایی تا دیشب درگاه باز بوده چه ماشینی رو پرو فایل تان بود؟؟؟؟
توحید ارومیه : قیمت تمام شده سهند کارخانه با افزایش شد 486میلیون 880هزار تومان که 245میلیون برای تکمیل وجه اذر میخواد بدون سود مشارکت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آرمین تحویل 30 مهر اتومات : 13 شهریور
\{ : سلام کسی از فاکتورهای مهر پلاک شده؟
جواد : مال منم اول این ماه پلاک شده و مدارک هم اومده. تحویل سیستمی 10 بهمن بوده ظاهرا حدود یک ماه زودتر از تاریخ سیستمی تحویل میدن
سجاد : سلام تاریخ تکمیل وجه شما چه تاریخی بوده
X33 : من بانک تجارت بودم 20 آبان تایید نهایی شدم هنوز نریخته
Sajad fx : دوستان من تحویل اسفند هستم اما دوازده روز پیش پلاک شده،به نظرتون کی خروج میخوره؟
مجید هایما S7 شهریور : بعد از این همه انتظار از فروردین سال گذشته تا حالا، این درستش نیست، خدا ازشون نگذره که مردم را به بازی گرفتند. قراردادهامون را هم که یکطرفه، بعد از عید عوض کردند. من از آذرماه سال گذشته، قرارداد مهر و امضاء شده از نمایندگی دارم با سود مشارکت 19 درصد. هیچکس هم پاسخگو نیست.
دریا : سلام دوستان چرا واسه هرکسی یه مبلغی اومده
احسان : سود حذف شده مصوبه رعایت شده اینطور به نفع ماست
معلم ساده : معلم ساده دنا یک میلیاردی را با ماهی ده تومن حقوق میخواد چی کنه احتمالا معلم دلال هستید