سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 

سهم 50 درصدی قطعات دست دوم در تعمیرات خودرو / ایمنی خودروها دستخوش شرایط بد اقتصادی

 
کاهش قدرت خرید به واسطه افزایش چشمگیر قیمت ها در بازار لوازم یدکی این روزها منجر به افزایش تمایل به استفاده از قطعات دست دوم شده به طوری که به گفته رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو هم اکنون 50 درصد تعمیرات خودروها با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود.
 
شرایط اقتصادی این روزها به جایی رسیده که مردم به استفاده از قطعات دسته دوم اقبال نشان می دهند این در حالیست که بلاتکلیفی در خصوص قیمت ارز باعث شده میزان واردات قطعات خودرو در ۶ ماهه اول سال، به کمترین میزان خود در ۵۰ سال اخیر برسد. کمبود قطعه در بازار از یک سو و همچنین نوسانات شدید ارزی و افزایش بی سابقه قیمت دلار از سوی دیگر بر قیمت قطعات تاثیربه سزایی داشته و این امر قدرت خرید را به شدت کاهش داده در این شرایط تمایل به استفاده از قطعات دست دوم در تعمیرات خودروها افزایش یافته است.
هرچند فعالان بازار یدکی بر این موضوع تاکید دارند که با مراجعه به مراکز عمده تامین قطعات یدکی می توان قطعات با کیفیت و قیمت های مختلفی تهیه کرد اما بر این موضوع اذعان دارند که شرایط سخت اقتصادی مانع از خرید قطعات نو شده است. 
 
علیرضا نیک آیین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفت وگو با خبرنگار خودروکار با تاکید بر این که در حال حاضر 45 تا 50 درصد تعمیرات خودرو با استفاده از قطعات دست دوم انجام می شود، می گوید: با گران شدن قطعات یدکی مردم به تعمیرات غیراستاندارد لوازم یدکی دست دوم روی آورده اند که این خود تبدیل به معضل بزرگی برای تعمیرکاران شده و تعمیرات را به تعدد رسانده است.
 
وی می افزاید: در بسیاری از موارد تعمیرات انجام شده کیفیت مطلوبی ندارند و بر این اساس ناگزیر به تعمیر دوباره می شویم که این امر باعث مراجعه تعداد زیادی شکایات به اتحادیه شده است.
 
نیک آیین تصریح می کند: قطعه ای که عمر خود را کرده باشد به لحاظ ایمنی در سطح بالایی قرار ندارد و حتی مورد تایید خودروسازان نیست بر این اساس استفاده از این تعمیرات در تعمیرات مجدد رد شده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص شکایت های مطرح شده به اتحادیه نیز اظهار می کند: هم اکنون چند دسته شکایت به اتحادیه ارایه می شود که بخشی از این شکایات به قطعات بی کیفیت و باقی شکایات نیز به قطعات دست دوم بازمی گردد این در حالیست که تعداد قطعات وارد شده به بازار در خصوص خودروهای داخلی زیاد است اما سطح استاندارد، کیفیت، مواد اولیه و حتی نظارت بر آن ها مشخص نیست که این موارد مشکل ساز شده است.
 
وی با تاکید بر این که استفاده از قطعات دست دوم در خودروهای تعمیری از سوی خود مشتری درخواست می شود، تصریح می کند: وقتی مالک برای خرید قطعه جدید به لحاظ گرانی آن با مشکل جدی روبرو می شود، مکانیک ناگزیر است برای تعمیر خودرو به سراغ قطعات دست دوم برود بنابراین در روز نخست مالک دستور استفاده از قطعات دست دوم را می دهد اما پس از تحویل خودرو نسبت به شکایت از تعمیرکار اقدام می کند.
 
نیک آیین ادامه می دهد: با شکایت مالک خودرو رای نیز به نفع او صادر و تاکید می شود که نباید از قطعات دست دوم استفاده شود در صورتی که مالک با رضایت خود حاضر به استفاده از قطعات دست دوم بوده است.
 
رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در خصوص اقدامات اتحادیه در خصوص تدوین قوانینی با هدف ممنوعیت استفاده از قطعات دست دوم نیز اظهار می کند: وضعیت اقتصادی و شرایط جامعه به گونه ای نیست که بتوان در این باره قانونی وضع کرد و در صورت ادامه روند فعلی شرایط اقتصادی، تعمیر خودروها به زودی متوقف خواهد شد. 
 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , تعمیرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بیکران : مال من نه جی ال ۱۴۰۴ الان ۸۹۰۰۰۰۰۰۰۰میخوان نمیدم. کلیه قطعات و امکانات یکی هست فقط ساندروف نداره در نظر داشته باشید ۳۰ تومن هم کارخانه ارزون میده.
بیکران : سلام بهترین کار و کردی دیگه از دست سایپا راحت شدیم .
امین : سال 96 رفتم ماشین بخرم از نمایندگی. نمایندگی سایپا و ایران خودرو کنار هم بودن بخاطر 2 میلیون تومن سمند یا 206 نخریدم به جاش تیبا 2 خریدم🤣🤣🤣🤣🤣🤣
طاها : داداش هنوزبهمن واسفندموندنه
بهنام مشهد : سلام دوستان از من که ... تحویل 15 فروردین کی فاکتور میشه تارا دستی فرسوده
صادق : قانونی باید ماهی ۱۴ تا ۱۵ میلیون جریمه تاخیر بدن و قبلی ها رو همین حدود دادن، عجیبه چرا دارن اینجور میکنن؟
حسن : دوستان کسی امار دقیق قیمت gl داره مدل ۴۰۴؟؟
شاهین اتومات cvt : سلام من تکمیل وجه ۲۰ آبان بودم ۲۰ اسفند فاکتور شد. سود مشارکت رو حذف کردن. کلا ۱۱ میلیون تومن سود تاخیر میخان بدن. توی برگه کمپانی ام زده. همه پولای مردم رو میخورن. لعنت به سایپا پول ندین به سایپا
علی : داداش مالم منم همینجوره نمیدانم کی فاکتور میشه 30 اسفند تحویلشم هست ولی فاکتورم نشده
حامد : درسته برا چند نفر فاکتور شده بود دوستان متن قرداد رو که کامل مطالعه کنید سود تاخیر+سود تاخیر سالیانه لحاظ میشه فکر کنم اگه قرار برا مابه‌التفاوت باشه از کل مبلغ سود تاخیر کسرمیشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : تحویلی تیر هستم سخا رو هم یه ماه پیش دادم
207فلز سفید : منظورم فاکتوره
207فلز سفید : نگین تحویل پرونده ات کی بود برا من پرونده رو دیر فرستادن بخاطر همون تا الان پلاک نشده 14بهمن پرونده ای من ارسال شده
سورن دوگانه : 9 دی ماه
فلز سفید : نگین فک کنم فقط منو تو موندیم که 12دی فاکتور نشدیم قبل عید تا واریزی 13دی فاکتور شد اگه واریزی 12دی سفید کسی مونده یه تیک بزنه ببینیم کسی مونده
پردیس : آیا صندوق عقب کوییک آر اتومات فقط با ریموت باز وبسته میشود؟ چرا ماشین من کلید باز کردن صندوق عقب نداره ؟‌‌
207پانا : اگردعوتنامه آمد آنجا یک خبر بده ممنون
ماهان حسینی : اطلس بهمن اطلس بره کوییکم میره دیگه اینجوری نیست ک فقط اطلس افزایش قیمت بخوره که من طرح‌مادران تبدیل زدم چون تبدیل اومد به کد ملی خودمم‌اگ تبدیل اومده بود تبدیل میزدم درکل شماها چرا اینقدررر باهمه سرجنگ دارین؟
ماهان حسینی : اطلس بهمن اطلس بره کوییکم میره دیگه اینجوری نیست ک فقط اطلس افزایش قیمت بخوره که من طرح‌مادران تبدیل زدم چون تبدیل اومد به کد ملی خودمم‌اگ تبدیل اومده بود تبدیل میزدم درکل شماها چرا اینقدررر باهمه سرجنگ دارین؟
کریم جوادی : سلام داداش من تحویلی بهمن ماه ام 9بهمن تکمیل وجه کردم فعلا منتظر نباش تا یک ماه دیگه