چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 

چگونه سیستم تعلیق بادی به بهبود کیفیت سواری کمک می‌کند؟

 
استفاده از سیستم تعلیق بادی در خودروهای جدید، دامنه کنترل بیشتری نسبت به فنرهای فولادی ارائه می‌دهد و در جداسازی ارتعاش مؤثرتر است و به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند.
 
سیستم تعلیق بادی که زمانی فقط در خودروهای سواری لوکس به کار گرفته می‌شد، اکنون به دلیل کاربردپذیری بسیار متنوعی که دارد، در طیف وسیعی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تعلیق بادی بدون شک می‌تواند به افزایش راحتی سواری کمک کند؛ به‌عنوان مثال ارتفاع سواری را پایین بیاورد تا ورود و خروج از خودرو شاسی‌بلند راحت‌تر شود و در سرعت‌های بالا درگ را کاهش دهد. می‌توان ارتفاع سواری را برای استفاده عادی افزایش داد یا حتی فاصله کف خودرو با زمین را برای رانندگی در مسیرهای خارج از جاده (آف‌رود) بالاتر برد و حتی می‌توان میزان سختی فنرها را برای پشتیبانی از حالت‌های مختلف رانندگی تغییر داد. سیستم تعلیق بادی را می‌توان با هر نوع سیستم میرایی از جمله میراکننده‌های تطبیقی مگنتورئولوژیک و میله‌های ضد غلتش با سختی متغیر استفاده کرد.
 
واحدهای سیستم تعلیق بادی جایگزین فنرهای مارپیچی موجود شده و در کمک‌فنرهای تعلیق ادغام می‌شوند. همچنین می‌توان به‌طور جایگزین از فنرهای بادی به‌صورت مستقل از کمک‌فنر، به‌خصوص در تعلیق عقب استفاده کرد. فنر بادی خود به‌طور معمول از یک کیسه هوای سخت و قابل انعطاف تشکیل می‌شود. آن‌ها در انواع و اندازه‌‌های گوناگون وجود دارند اما در نهایت همان کار فنرهای مارپیچی فولادی را انجام می‌دهند. آن‌ها کمی شبیه به قصر بادی در اندازه‌ی کوچک‌تر ولی با فناوری پیچیده‌تر هستند؛ فنرهای بادی با استفاده از هوای فشرده عمل کرده و در هنگام فشرده شدن، مقاومت بیشتری ایجاد می‌کنند.
 
فنرهایی که در ابتدا به‌صورت بسیار ساده در کامیون‌ها و اتوبوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت، هم‌اکنون به سیستمی دقیق و کنترل‌شده توسط ریزپردازنده تبدیل شده که قادر است چیزی بیش از یک فنر معمولی باشد. برخلاف فنرهای فولادی، خمش (حرکت تعلیق) سیستم تعلیق مجهز به فنر بادی متناسب با بار وارده بر آن نیست. به همین دلیل فنر بادی نه‌تنها می‌تواند مانند فنر عمل کند، بلکه می‌تواند برای بالا و پایین بردن ارتفاع سواری نیز مورد استفاده قرار گیرد. فشار هوا برای پمپاژ فنر بادی توسط کمپرسور تأمین می‌شود و معمولاً در هنگام کار فنر، مخزنی برای تأمین فشار آنی وجود دارد.
 
 
به ناچار، همان‌طور که فنر بادی تکامل یافته، پیچیدگی و قابلیت آن نیز افزایش یافته است. علاوه‌براین، سیستم‌های مدرن مجهز به ارتفاع سواری متغیر، حالت‌های مختلف رانندگی را ایجاد می‌کنند؛ درحالی‌که نرم‌افزار کنترلی می‌تواند تنظیمات تعلیق را با سبک‌های مختلف رانندگی تطبیق دهد. از سیستم‌های تعلیق مدرن همچنین می‌توان برای تسطیح بار، جلوگیری از نشستن خودرو روی چرخ‌های خود هنگام بارگیری زیاد یا یدک کشیدن، استفاده کرد.
 
نمونه‌ای از سیستم‌های تعلیق پیچیده‌تر، فنر بادی سه محفظه‌ای پورشه است که حتی تنوع بیشتری را بین تنظیمات رانندگی کامفورت، اسپرت و آف‌رود فراهم می‌کند. همان‌طور که از نام این سیستم تعلیق مشخص است، هر مجموعه تعلیق برای هر چرخ به سه محفظه یا اتاق جداگانه تقسیم می‌شود و می‌توان به‌طور هم‌زمان دو محفظه را کنار گذاشت. به منظور دستیابی به نرم‌ترین شرایط سواری در حالت کامفورت، هر سه محفظه برای ایجاد حداکثر حجم هوا فعال می‌شوند. سپس دو محفظه برای حالت اسپرت و یک محفظه برای حالت اسپرت پلاس دردسترس خواهد بود که دارای حجم فشرده‌سازی هوای بسیار کمتری است و فنر سخت‌تری ایجاد می‌کند.
 
با وجود نام‌های تجاری فانتزی که خودروسازان برای سیستم‌های فنر بادی انتخاب می‌کنند، سخت‌افزار آن‌ها توسط قطعه‌سازان مختلفی مانند BWI و کنتیننتال ساخته شده است و خودروسازان در مرحله‌ی تنظیم نرم‌افزار و تغییر مشخصات دقیق تعلیق متناسب با خودرویی خاص وارد می‌شوند. علاوه‌براین، سخت‌افزار مورد استفاده در فنرها نیز بسیار پیچیده شده است؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون به‌جای مواد لاستیکی ساده در سیستم‌های اولیه از مواد جدیدی مانند الیاف ضربدری Kevlar یا نایلون برای استحکام بیشتر استفاده می‌شود.
 
 
 

منبع (source)

zoomit

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم تعلیق






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساسان تیموری : سلام دوستان من ۱۹ آذر نصف مبلغ مبلغ ۲۹۷ تومن واریز کردم زده بود تحویل هفته چهارم اردیبهشت الان دعوتنامه بعدی به نظرتون کی میاد همون هفته چهارم اردیبهشت میادیا قبل تر بعد خودرو رو کی تحویل میدن ؟؟؟
ناشناس : در جواب ننندن مال من هم شاهین اتومات هست دوسال هست 290 میلیون واریز وجه کردم هفته چهارم اسفنده ماه 403 باید پیامک دعوت نامه تکمیل وجه میومد که هنوز از دعوت نامه تکمیل وجه خبربی نیست
حامد : کاملا درسته دوستان محبت کنید هر کسی اخبار موثق داره اعلام کنه که بقیه اعضا استرس الکی نگیرن
اکبر رینگ : البته من شاهین پلاس رو عرض کردم شاهین اتومات معمولی رو نمیدونم
حامد : دوست عزیز بنده هم ۳بهمن تکمیل وجه کردم هنوز خبری نشده متاسفانه
قلی نیا : سلام خانم لیلا لطفا بفرمایید که چه تاریخی تکمیل وجه کردین من ۱۲ اذر ۴۰۳ بودم هنوز فاکتور نشده مرسی
مندلی مجید : سلام تارا اتوماتیک طرح فرسوده تحویل اردیبهشتماه برام دعوت نامه نیومده ؟؟؟
دانیال : اره چایی میده اونم کم رنگ اتوبوس خریدی مگه
سهند : مبلغ قابل پرداخت = قیمت خودرو - پیش پرداخت - هدیه مشارکت - تخفیف - سود تاخیر در اعلام + مابه التفاوت رنگ
شاهین : سلام خدمت لیلا خانم آیا شما فروش فوق العاده بودین یا پیش فروش؟ و اگه پیش فروش بودین موقع تحویلتون کدوم ماه بود؟و آیا قبل از این اسمس شاهین جی ال براتون امده بود یا نه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علیرضا : داداش سلام منم همین طور همین مشکل رو دارم
محمد : سلام تو کدوم قسمت نوشته چقدر هست مابه تفاوت
علیرضا : بخر بخدا عالی هست من 96شو دارم
علیرضا : دقیق یکی داخل موتورت هست دومی هم زیر صندلی شاگرد رو آهن ک برآمده شده یه قاب لاکی داره باز کنی دیده میشه
علیرضا : سلام پیمان جان داداش منم همین مشکل رو دارم مدل 96شه دوستان میشه بگید راه حلش چیه ؟؟؟
صابری 1 : از شاسی شدن تا فاکتور چقدر زمان برد؟ ممنون از اطلاع رسانی تون
ش : سلام ماهم 31زده دیروز زنگ زدم مبگه تو بازه زمانی 31تا 7 خرداد تحویل میگیرید🫡
207فلز سفید : سلام 207فلز تحویل 30اسفند منابع التفاوت واسه من 6700اومده باید پرداخت کنم تا فاکتور بشه لطفاً راهنمایی کنید
اطلس اسفند : بله من دیدم ولی مجدد وارد شدم دیدم حذف شده دعوت نامه خدا بخیر کنه
دوگانه 30 بهمن : ما ب تفاوت باید بدی